Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Linse til Panasonic videocamera
Fra : --= Bo =--

Dato : 21-04-10 18:26

Hej

Jeg har købt et Panasonic HDC-SD200 Full HD videocamera.
Kan der med fordel sættes en linse på til hvidvinkel, forbedre farver eller
på anden måde give billedet noget mere?

BG

Fra : ab©

Dato : 21-04-10 22:58

"--= Bo =--" <bo@bgn.dk> skrev i en meddelelse
> Kan der med fordel sættes en linse på til hvidvinkel, forbedre farver
> eller på anden måde give billedet noget mere?

Det må da virkelig være et spørgsmål om "hvidbalance"

ab©

(Undskyld - sådan er det, når man ikke kan lade være ...)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-04-10 07:59

On 2010-04-21 19:26:23 +0200, "--= Bo =--" <bo@bgn.dk> said:

> Jeg har købt et Panasonic HDC-SD200 Full HD videocamera.
> Kan der med fordel sættes en linse på til hvidvinkel, forbedre farver
> eller på anden måde give billedet noget mere?

Du skal da ikke købe noget ekstraudstyr, når du ikke aner en hujende
fis om, hvad du skal bruge det til.

Læs nogle bøger om at optage og redigere video, og øv dig i at bruge
dit kamera, så vil du hen ad vejen indhøste de erfaringer, som gør, at
du kan gå ud og investere i det rigtige ekstraudstyr, for udstyr til
video koster spidsen af en jetjager, så du kan på no time købe dig
fattig.

Og jeg vil anbefale, at du opretter dig som bruger på
http://www.davk.dk - det er et community, hvor der er focus på video-
og filmproduktion.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : --= Bo =--

Dato : 22-04-10 16:18

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> gå ud og investere i det rigtige ekstraudstyr, for udstyr til video koster
> spidsen af en jetjager, så du kan på no time købe dig fattig.

Hvis du nu gad at læse hvad der stod, så SPØRGER jeg om der med fordel kan
sættes ekstra linse på kameraet.
Man SPØRGER her i gruppen hvis der er noget man ikke ved, men som andre
måske har erfaring med.

Jeg skrev linser, men jeg er efterfølgende blevet belært om at det er filtre
jeg tænker på.
På mit gamle video-kamera fik jeg sat et UV-filter på da jeg købte det - det
sagde fotohandleren ville give et klarere billede.
Vil jeg med fordel kunne bruge filtre på et HD videocamera?

BG

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-04-10 17:27

On 2010-04-22 17:18:03 +0200, "--= Bo =--" <bo@bgn.dk> said:

> Vil jeg med fordel kunne bruge filtre på et HD videocamera?

Nej...

Fra : --= Bo =--

Dato : 22-04-10 19:01

> Nej...
> --
Klart svar - Tak for det. )

BG

Fra : Martin [TMM]

Dato : 22-04-10 20:12

Hej
--= Bo =-- wrote:
> Klart svar - Tak for det. )

Desværre et temmeligt forkert svar.
Du kan med stor fordel benytte både polarisationsfiltre, stjernefiltre,
gråfilter, Wide-angle "objektiver" og meget andet.
En bekendt bruger det i stor stil til sit eget HD-cam. Det kræver lidt
indsigt i hvordan og hvornår filtrene er gode at bruge, men den erfaring
får man jo kun på een måde.
Det er svært for mig at holde mine filtre til mit spejlrefleks for mig
selv, med ham i nærheden.

På de fleste små håndholdte videokameraer er der en 37mm skruering til
netop filtre og hvad man ellers kunne finde på at sætte på.
Man kan for ganske få kroner på bl.a. eBay få mellemtinge så du kan
skrue de almindelige filtre på.

Mvh
Martin

Fra : Hauge

Dato : 22-04-10 20:25

--= Bo =-- skrev:
> Vil jeg med fordel kunne bruge filtre på et HD videocamera?

100% samme fordele som på et alm. kamera.. Kik på eBay, der er masser af
billige *og* gode adaptorer mellem de 37mm og standard-størrelserne til
kamera. Filtre er også gode og billige. Dog står der ikke smarte og
snobbede navne på filtrene, men det kan ikke ses, når de først sidder fast.

Hvis du vil have dig en vidvinkel, så køb en 52 mm og en daptor mellem
37 og 52 mm, så bruger du kun den del af optikken som ikke vrider
billedet.. Dvs. du får et næsten 100% perfekt billede modsat hvis du
bruger et 37 mm, som ser ud aht.

En vidvinkel der virker fortrinneligt til et HD-cam, koster 100-150 kr.
på eBay og 15 kr. for en adaptor. Glem alle de formaninger om at det er
noget lort, det er bedre end de 100 kr. gør det til, langt bedre.

Nåja, som en info: Jeg bruger det selv.

Mvh Hauge

Fra : --= Bo =--

Dato : 23-04-10 15:42

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> eBay og 15 kr. for en adaptor. Glem alle de formaninger om at det er noget
> lort, det er bedre end de 100 kr. gør det til, langt bedre.

Tak for jeres svar Martin og Hauge - jeg vil prøve jeres forslag.
Filtrene er jo ikke så dyre, så hvis jeg får et bedre resultat, så er det
ikke så dårligt.

Lige nu prøver jeg at optage med forskellige opsætninger og under
forskellige lysforhold, for at øve mig, men til sommer kører vi til Spanien
og så vil jeg gerne være sikker på gode resultater, da det jo er svært at
tage filmen om når først man har flyttet sig fra det område som man nu har
filmet i.
Dernede vil de fleste optagelser blive i sollys, men der hvor vi skal hen,
er der et kæmpe fyrværkeri-show kl. 22.30 om aftenen (midt juli), og det vil
jeg også gerne filme i go kvalitet.

På mit gamle video kamera, sagde fotohandleren den gang, at jeg med fordel
kunne sætte et UV-filter på, jeg kan bare ikke huske hvorfor det var en
fordel.
Mit nye kamera har 43 mm - skal jeg så stadig have en adaptor og 52 mm
vidvinkel, eller kan jeg "nøjes" med en 43 mm?
Hvad er jeres erfaring med en vidvinkel på et HD kamera?

BG

Fra : Hauge

Dato : 23-04-10 23:01

--= Bo =-- skrev:
> Mit nye kamera har 43 mm - skal jeg så stadig have en adaptor og 52 mm
> vidvinkel, eller kan jeg "nøjes" med en 43 mm?

Jeg ville få fat i en 62 mm vidvinkel, da man så stadig kun bruger den
midterste del af optikken og derved undgår runde hjørner.

> Hvad er jeres erfaring med en vidvinkel på et HD kamera?

Jeg har som sagt kun det jeg har beskrevet i mit forrige indlæg.

Mvh Hauge

Fra : Pico

Dato : 24-04-10 21:59

"--= Bo =--" <bo@bgn.dk> skrev i meddelelsen
KLIP
> Mit nye kamera har 43 mm - skal jeg så stadig have en adaptor og 52 mm
> vidvinkel, eller kan jeg "nøjes" med en 43 mm?
> Hvad er jeres erfaring med en vidvinkel på et HD kamera?

Jeg har et Sony HDR-SR11E, der er 38 mm gevind på, fra mit gamle HI 8 har
jeg 2 linser, 1,5 x og 0,5 x, de virker udmærket med kun meget lidt
fortegning, dog er der den begrænsning som andre også skriver, de kan kun
bruges enten på helt vidvinkel (0,5 x) eller helt tele (1,5 x) ellers bliver
der med det samme fortegninger, det er ret irriterende så overvej at
anskaffe en adapter, jeg tror du vil blive mest glad for det.
--
MVH
Pico

Fra : --= Bo =--

Dato : 25-04-10 08:53

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> bliver der med det samme fortegninger, det er ret irriterende så overvej
> at anskaffe en adapter, jeg tror du vil blive mest glad for det.
Hej Pico og Hauge

Det skal prøves. )

Tak for jeres hjælp

BG