/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Blæser/CPU går amok
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 21-04-10 10:15

Hej, nogle der kan guide mig til hvad der evt. måtte være sket med min
13" macbook pro.

Pludselig her til morgen begyndte blæseren at snurre for fuld drøn, og
et kig under aktivitets overvågning, viser at CPU'en viser konstant
rødt, og under "alle processor", står syslogd til at bruge CPU'en
127%.

Jeg har prøvet at google, og den melder om noget med Time Machine, som
jeg også bruger, men den kører ikke, når CPU'en ligger oppe i det røde
felt.

Nogle der har prøvet dette ?

Mvh

Kim

 
 
Kim Jørgensen (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Kim Jørgensen


Dato : 21-04-10 10:43

On 21 Apr., 18:14, Kim Jørgensen <kimjod...@gmail.com> wrote:

> Nogle der har prøvet dette ?


hmm Mac-Vinci mysteriet er vist løst.

Det handlede om at slå Time Machine fra, genstarte, og slå TM til
igen.

// Kim

Henrik Münster (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 21-04-10 21:04

Kim Jørgensen <kimjodder@gmail.com> wrote:

> On 21 Apr., 18:14, Kim Jørgensen <kimjod...@gmail.com> wrote:
>
> > Nogle der har prøvet dette ?
>
> hmm Mac-Vinci mysteriet er vist løst.
>
> Det handlede om at slå Time Machine fra, genstarte, og slå TM til
> igen.

Som regel er det en eller anden proces, der er gået amok. Ofte er den en
hjemmeside med noget Flash-animation. Time Machine kan sagtens få
blæseren igang, men jeg har nu ikke været ude for, at den kørte ud over,
når Time Machine var igang. På en bærbar, der nogle gange er væk fra
backup-muligheden, kan det godt tage lang tid at lave backup, når man
kommer hjem igen.
Jeg kan anbefale dig at få fat i et program, der viser, hvilke
processer der kører. Jeg bruger selv en lille widget, der hedder iStat
nano fra iSlayer.com. De laver også egentlige programmer med flere
funktioner, men den lille widget giver et fint overblik. Er det noget
med Safari (f.eks. webkit), så lukker jeg bare Safari eller evt. blot
den side, der har meget flash-animation. Det er sjældent nødvendigt
ligefrem at genstarte.
Det er både en fordel og en ulempe ved en bærbar, at man
tydeligt kan høre blæseren. Det er en irriterende støj. På den anden
side er det også rart at kunne høre, om processoren bliver overbelastet.
I mange tilfælde, når blæseren går igang, er det blot almindeligt brug
som en længere Time Machine-backup eller en film, man ser på Youtube.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Ukendt (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-04-10 21:40

Hej,

> Det er både en fordel og en ulempe ved en bærbar, at man
> tydeligt kan høre blæseren. Det er en irriterende støj. På den anden
> side er det også rart at kunne høre, om processoren bliver overbelastet.

Computeren slukker før processoren bliver overbelastet.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Henrik Münster (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 21-04-10 22:42

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> > Det er både en fordel og en ulempe ved en bærbar, at man tydeligt kan
> > høre blæseren. Det er en irriterende støj. På den anden side er det også
> > rart at kunne høre, om processoren bliver overbelastet.
>
> Computeren slukker før processoren bliver overbelastet.

OK, men så foretrækker jeg et stoppe legen, før processoren bliver
overbelastet. Når processoren er over 80 grader varm, og blæserne kører
for fuld drøn, så synes jeg ikke, det virker sundt. Det kan godt være,
computeren slukker, hvis processoren bliver overbelastet, men jeg går ud
fra, det går ret hurtigt, uden man kan gemme dokumenter osv.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 21-04-10 22:47

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
>
> > > Det er både en fordel og en ulempe ved en bærbar, at man tydeligt kan
> > > høre blæseren. Det er en irriterende støj. På den anden side er det også
> > > rart at kunne høre, om processoren bliver overbelastet.
> >
> > Computeren slukker før processoren bliver overbelastet.
>
> OK, men så foretrækker jeg et stoppe legen, før processoren bliver
> overbelastet. Når processoren er over 80 grader varm, og blæserne kører
> for fuld drøn, så synes jeg ikke, det virker sundt.

hvis min maskine er ved at rendere noget video eller lign cpu intensivt
så er det helt normalt med de temperaturer og fuld fart på blæserne ...

> Det kan godt være,
> computeren slukker, hvis processoren bliver overbelastet, men jeg går ud
> fra, det går ret hurtigt, uden man kan gemme dokumenter osv.

ja, den slukker bare ... men så er der som regel noget andet galt ..
f.eks. en defekt blæser eller skidt i kølesystemet ..

/thomas

Henrik Münster (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 22-04-10 22:57

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> hvis min maskine er ved at rendere noget video eller lign cpu intensivt
> så er det helt normalt med de temperaturer og fuld fart på blæserne ...

Tak for svarene til jer alle. Jeg er nok en lidt forsigtig natur. Jeg
kan ikke lide tanken om, at processoren er, om ikke overbelastet, så i
det mindste hårdt belastet. Hvis blæseren går i gang pga. en proces, der
skal være der, så er det selvfølgelig i orden, omend lidt generende med
larmen. Hvis processoren derimod bliver belastet af noget flash på en
hjemmeside, som egentlig bare står i baggrunden, fordi jeg har læst
siden, så lukker jeg altså den side. Nogle gange er der virkelig tale om
en proces, der er løbet løbsk ved en fejl. Derfor kan jeg ikke lade være
med at opfatte blæseren som et advarselssignal, selv om der de fleste
gange er tale om falsk alarm.
Det skal jo så siges, at jeg ikke renderer video eller laver
noget andet processor-intensivt. Det er kun, hvis jeg ser en film på
Youtube, jeg virkelig belaster processoren. Derfor er jeg måske heller
ikke så vant til, at blæseren skal køre.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 22-04-10 23:01

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > hvis min maskine er ved at rendere noget video eller lign cpu intensivt
> > så er det helt normalt med de temperaturer og fuld fart på blæserne ...
>
> Tak for svarene til jer alle. Jeg er nok en lidt forsigtig natur. Jeg
> kan ikke lide tanken om, at processoren er, om ikke overbelastet, så i
> det mindste hårdt belastet. Hvis blæseren går i gang pga. en proces, der
> skal være der, så er det selvfølgelig i orden, omend lidt generende med
> larmen. Hvis processoren derimod bliver belastet af noget flash på en
> hjemmeside, som egentlig bare står i baggrunden, fordi jeg har læst
> siden, så lukker jeg altså den side. Nogle gange er der virkelig tale om
> en proces, der er løbet løbsk ved en fejl. Derfor kan jeg ikke lade være
> med at opfatte blæseren som et advarselssignal, selv om der de fleste
> gange er tale om falsk alarm.
> Det skal jo så siges, at jeg ikke renderer video eller laver
> noget andet processor-intensivt. Det er kun, hvis jeg ser en film på
> Youtube, jeg virkelig belaster processoren. Derfor er jeg måske heller
> ikke så vant til, at blæseren skal køre.


den er jo bygget til at blive brugt ... så ingen alarm :)


/thomas

Lars Kongshøj (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 23-04-10 16:17

Henrik Münster skrev:
> Tak for svarene til jer alle. Jeg er nok en lidt forsigtig natur. Jeg
> kan ikke lide tanken om, at processoren er, om ikke overbelastet, så i
> det mindste hårdt belastet.

I nogle store virksomheder dimensioneres indkøb af dyre cpu'er på store
dyre servere efter at cpu'erne generelt skal være belastet op mod 100% i
store dele af arbejdstiden - for simpelthen ikke at betale for dyre
cpu'er, der står og driver den af. Så de kan godt tåle det.

/Lars

Thorbjørn Ravn Ander~ (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 23-04-10 16:21

Den 23/04/10 17.16, Lars Kongshøj skrev:
> Henrik Münster skrev:
>> Tak for svarene til jer alle. Jeg er nok en lidt forsigtig natur. Jeg
>> kan ikke lide tanken om, at processoren er, om ikke overbelastet, så i
>> det mindste hårdt belastet.
>
> I nogle store virksomheder dimensioneres indkøb af dyre cpu'er på store
> dyre servere efter at cpu'erne generelt skal være belastet op mod 100% i
> store dele af arbejdstiden - for simpelthen ikke at betale for dyre
> cpu'er, der står og driver den af. Så de kan godt tåle det.

Enig. Fabrikanten leverer CPU'erne efter de kan tåle at lave noget hele
tiden i årevis. Hvis de er korrekt kølet! Af blæsere!

Og DEM gider vi ikke høre på :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Morten Lind (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 23-04-10 17:24

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Den 23/04/10 17.16, Lars Kongshøj skrev:
> > Henrik Münster skrev:
> >> Tak for svarene til jer alle. Jeg er nok en lidt forsigtig natur. Jeg
> >> kan ikke lide tanken om, at processoren er, om ikke overbelastet, så i
> >> det mindste hårdt belastet.
> >
> > I nogle store virksomheder dimensioneres indkøb af dyre cpu'er på store
> > dyre servere efter at cpu'erne generelt skal være belastet op mod 100% i
> > store dele af arbejdstiden - for simpelthen ikke at betale for dyre
> > cpu'er, der står og driver den af. Så de kan godt tåle det.
>
> Enig. Fabrikanten leverer CPU'erne efter de kan tåle at lave noget hele
> tiden i årevis. Hvis de er korrekt kølet! Af blæsere!
>
> Og DEM gider vi ikke høre på :)

Og DERFOR har vi ikke klapsammen computere

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 23-04-10 17:52

Den 23/04/10 18.24, Morten Lind skrev:

>> Enig. Fabrikanten leverer CPU'erne efter de kan tåle at lave noget hele
>> tiden i årevis. Hvis de er korrekt kølet! Af blæsere!
>>
>> Og DEM gider vi ikke høre på :)
>
> Og DERFOR har vi ikke klapsammen computere

Havde du nu flerstyrkeglas kunne du FINDE computere der var mindre end
en flyttekasse

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Lars Kongshøj (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 23-04-10 17:29

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Enig. Fabrikanten leverer CPU'erne efter de kan tåle at lave noget hele
> tiden i årevis. Hvis de er korrekt kølet! Af blæsere!

Det findes mere effektive metoder:
http://www.youtube.com/watch?v=ZF8S3Nn7mTQ

/Lars

Thomas von Hassel (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 23-04-10 17:44

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> > Enig. Fabrikanten leverer CPU'erne efter de kan tåle at lave noget hele
> > tiden i årevis. Hvis de er korrekt kølet! Af blæsere!
>
> Det findes mere effektive metoder:
> http://www.youtube.com/watch?v=ZF8S3Nn7mTQ
>

"there is doing it ... and then there is OVER doing it ..."

og folk har stadig for meget fritid ;)

/thomas

Lars Kongshøj (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 23-04-10 17:53

Thomas von Hassel skrev:
> og folk har stadig for meget fritid ;)

Nej, det er nødvendigt med rigelig fritid, ellers ville usenet uddø.


/Lars

Thorbjørn Ravn Ander~ (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 23-04-10 17:53

Den 23/04/10 18.29, Lars Kongshøj skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
>> Enig. Fabrikanten leverer CPU'erne efter de kan tåle at lave noget
>> hele tiden i årevis. Hvis de er korrekt kølet! Af blæsere!
>
> Det findes mere effektive metoder:
> http://www.youtube.com/watch?v=ZF8S3Nn7mTQ

Jovist, men det er lidt upraktisk med en bærbar på en fortorvscafe.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Lars Kongshøj (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 23-04-10 18:08

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Den 23/04/10 18.29, Lars Kongshøj skrev:
>> Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
>>> Enig. Fabrikanten leverer CPU'erne efter de kan tåle at lave noget
>>> hele tiden i årevis. Hvis de er korrekt kølet! Af blæsere!
>>
>> Det findes mere effektive metoder:
>> http://www.youtube.com/watch?v=ZF8S3Nn7mTQ
>
> Jovist, men det er lidt upraktisk med en bærbar på en fortorvscafe.

Hvad? Bevæger du dig ud i livet og solen? Er du sikker på at det er sundt?

Kan du ikke så opfinde en modificeret udgave af kølingen, der kører på
isterninger fra cafeen?

/Lars

Ukendt (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-04-10 08:31

Hej,

>> Computeren slukker før processoren bliver overbelastet.

> OK, men så foretrækker jeg et stoppe legen, før processoren bliver
> overbelastet.

Det er bare unødvendigt at du laver de små lege. Medmindre der er noget
galt med din computer (eller du bruger din computer i en sauna), så
bliver din processor ikke overbelastet.

> Når processoren er over 80 grader varm, og blæserne kører
> for fuld drøn, så synes jeg ikke, det virker sundt.

Det er det.

> Det kan godt være,
> computeren slukker, hvis processoren bliver overbelastet, men jeg går ud
> fra, det går ret hurtigt, uden man kan gemme dokumenter osv.

Det tager et splitsekund - du er dog ikke i nærheden af det punkt, hvor
computeren automatisk slukker.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Lars Kongshøj (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Lars Kongshøj


Dato : 22-04-10 17:42

Henrik Münster skrev:
> Jeg kan anbefale dig at få fat i et program, der viser, hvilke
> processer der kører. Jeg bruger selv en lille widget, der hedder iStat
> nano fra iSlayer.com.

Man kan også bruge nogle af de indbyggede programmer, så som top og ps.

/Lars

Henrik Münster (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 22-04-10 22:57

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Henrik Münster skrev:
> > Jeg kan anbefale dig at få fat i et program, der viser, hvilke
> > processer der kører. Jeg bruger selv en lille widget, der hedder iStat
> > nano fra iSlayer.com.
>
> Man kan også bruge nogle af de indbyggede programmer, så som top og ps.

Det har du ret i. Dem havde jeg glemt. Der er også programmet
Aktivitetsovervågning, som det hedder på dansk, der ligger i mappen med
hjælpeprogrammer. Jeg bruger aldrig selv Terminal, så for mig er det
lettere med en widget, end hvis jeg skal åbne Terminal og derefter Top.
Det er vel et spørgsmål om temperament, hvad man foretrækker.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thorbjørn Ravn Ander~ (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 21-04-10 17:58

Den 21/04/10 18.14, Kim Jørgensen skrev:
> Hej, nogle der kan guide mig til hvad der evt. måtte være sket med min
> 13" macbook pro.
>
> Pludselig her til morgen begyndte blæseren at snurre for fuld drøn, og
> et kig under aktivitets overvågning, viser at CPU'en viser konstant
> rødt, og under "alle processor", står syslogd til at bruge CPU'en
> 127%.

Syslogd er den process som fanger logbeskeder fra de øvrige programmer
og gemmer dem så Konsol.app kan vise dem til dig.

Nu hvor du har fået det under kontrol, så kig engang om der er noget
sjovt i logfilerne.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste