Citrix
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-04-10 16:20

Jeg har ikke for tiden nogen software installeret til at køre Wndows på
min Mac - troede jeg.

Greve Kommune har nu lanceret, at man kan tilgå skolenetværket
hjemmefra, gå på serverens mapper, ja endda udskrive på skolens printere
hjemmefra.

Når man første gang skriver netværkets webadresse i sin browser, bliver
man bedt om at downloade en plugin, der hedder Citrix. Jeg var spændt
på, om den overhovedet ville virke på Mac. Det gør den. Og når jeg så er
kommet ind, ser jeg mit skrivebord fra skolen i et Windows-vindue med
alt, hvad dertil hører. Så Citrix får altså min Mac til at simulere
Windows. Og jeg kan køre de programmer, der er installeret på skolen.
Der kan ikke trækkes filer mellem vinduerne. Så jeg kan ikke lige se,
hvordan man kan overføre materialer.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-04-10 17:22

Ove Steen Smidt <ovesteensmidt@me.com> wrote:

> [...]
> Windows. Og jeg kan køre de programmer, der er installeret på skolen.
> Der kan ikke trækkes filer mellem vinduerne. Så jeg kan ikke lige se,

Citrix er ganske smart.

Du kan også bruge RDC - Remote Desktop Connection, som er gratis.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-04-10 17:37

> Citrix er ganske smart.
>
> Du kan også bruge RDC - Remote Desktop Connection, som er gratis.

Ville gerne prøve. Men alle download forsøg siger, at der ikke er adgang
til serveren "download.microsoft.com"
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-04-10 23:43

Ove Steen Smidt <ovesteensmidt@me.com> wrote:

<snip>

> Ville gerne prøve. Men alle download forsøg siger, at der ikke er adgang
> til serveren "download.microsoft.com"

Start her:

http://www.microsoft.com/mac/products/remote-desktop/default.mspx

Du bør hente version 1.0.2 (031104). Version 2.0.1 (English)
understøtter ikke dansk tastatur og det kunne ikke ændres sidst jeg
havde at gøre med version 2.0.1.

Følger man nyhedsgruppen microsoft.public.mac.rdc kan man læse, at det
er et generelt problem. Er der nogen her, der har fået 2.0.1 til at
virke med dansk tastatur, evt med den svenske version?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-04-10 07:39

> [...]
> er et generelt problem. Er der nogen her, der har fået 2.0.1 til at
> virke med dansk tastatur, evt med den svenske version?

hvad skulle fordelen være i forhold til den "rigtige" Citrix client ?

*thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-04-10 11:08

<snip>

> hvad skulle fordelen være i forhold til den "rigtige" Citrix client ?

At du ikke behøver anskaffe en (meget dyr) Citrix server. Du kan nøjes
med en almindelig XP Pro licens.

Man kan osse, som du skriver andet steds om Citrix, få adgang til lokale
drev mm fra klienten med RDC.

Jeg har en "hovedløs" server med XP Pro - før var det W2K, hvor jeg
brugte fjernskrivebordet i Netmeeting, men der var ingen klinet til Mac
- og jeg kan ikke kun fjernstyrer den, men osse afvikle programmer på
serveren - det er en ganske kraftig server - fra en Mac eller sågar en
gammel Windows PC med ganske få resourcer. RDC virker så fuldstændig som
en "tynd klient" - lissom med Citrix.

Jeg prøvede osse på et tidspunkt med Windows Home Server. Der hedder
"RDC" så windows Terminal Services og er en "krøblet" udgave af den WTS
der findes på en (rigtige) Windows 200x Server. Der er dog en
begrænsning på antal samtidige tilsluttet - med Registry hacking kan man
komme op på 3 samtidige tilsluttede.

Jeg gik tilbage til XP Pro, fordi det var simpler og jeg havde heller
ikke brug for den særlige installation som man benytter med WHS - hvor
der ikke er nogen skærm-, tastatur- eller musstik på serveren.

Og vi har heller ikke brug for at der er mer' end een der er opkoblet på
samme tid.

Måske finder jeg noget hardware en dag hvor min WHS kan bruges.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-04-10 11:10

> [...]
> samme tid.
>
> Måske finder jeg noget hardware en dag hvor min WHS kan bruges.

eeeh .. OP har jo adgang til en "rigtig" Citrix installation ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-04-10 12:41

<snip>

> eeeh .. OP har jo adgang til en "rigtig" Citrix installation ?

OK. Så misforstod jeg.

En RDC- og Citrix klient er vist stort set det samme:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Remote_Desktop_Services>

: Microsoft has a long-standing agreement with Citrix to facilitate
: sharing of technologies and patent licensing between Microsoft
: Terminal Services and Citrix Presentation Server (formerly Citrix
: MetaFrame) which has now been renamed to Citrix XenApp. In this
: arrangement, Citrix has access to key source code for the Windows
: platform enabling their developers to improve the security and
: performance of the Terminal Services platform. In late December, 2004
: the two companies announced a five-year renewal of this arrangement to
: cover Windows Vista.

Jeg har ikke prøvet at bruge en Citrix klient op mod min server, men det
vil jeg da se nærmere på. Det kan muligvis rette op på det tidligere
nævnte tastaturproblemet.

En fordel for OP kunne være, at kunne nøjes med den ene klient (RDC) og
så ha' mulighed for egen server (XP Pro/WHS) med fjernadgang
og/ellertynd klient ved siden af forbindelsen til skolens server.

Mon man kan afvikle den seneste Citrix klient på en Windows 95 PC? Det
skulle være muligt med RDC.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-04-10 14:30

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Jeg har ikke prøvet at bruge en Citrix klient op mod min server,
> men det vil jeg da se nærmere på. Det kan muligvis rette op på det
> tidligere nævnte tastaturproblemet.

Lidt Googling viser, at der kan være lige så mange problemer med
tastaturlayout på Citrix klient. Så jeg tror jeg holder mig til RDC
v1.0.2. Grunden til det er v1.0.2, og ikke den seneste version, som
er 1.0.3, er, at den kom med MS Office:mac 2004. Når det nu virker
udemærket er der ingen grund til at eksperimentere.

I øvrigt er den seneste version af Citrix klient til OS X v11.1, og
det er en "Online Plug-in for Mac" og hentes fra Citrix HP. Den skal
så passe til den browser man benytter.

Den seneste "stand-alone" version (det må det vel være?) er åbenbart
Citrix ICA Client v10.00.603 - en zip/dmg fil på ca 5,2 MB og som kan
hentes på f.eks MacUpdate, her

<http://www.macupdate.com/info.php/id/9610/citrix-ica-client>

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-04-10 21:42

> [...]

> Windows. Og jeg kan køre de programmer, der er installeret på skolen.
> Der kan ikke trækkes filer mellem vinduerne. Så jeg kan ikke lige se,

Citrix kan "mappe" en lokal mappe til et virtuelt drev på citrix
systemet ... givet at der er givet tilladelse til det ...

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-04-10 11:12

> [...]

> på, om den overhovedet ville virke på Mac. Det gør den. Og når jeg så er
> kommet ind, ser jeg mit skrivebord fra skolen i et Windows-vindue med

Ja, det fungerer ganske fint. Jeg har brugt det 3-4 år på min Mac, og
kun med det lille "problem", at jeg kun kan få firefox til at starte
citrix klienten op. Safari og Chrome vil starte en java klient op og det
er langt fra så godt om end det virker i nødstilfælde. Hvilken browser
bruger du?

Jeg har også bemærket, at i de sidste citrix klientopdateringer, er der
taget hensyn til Mac'ens tastaturlayout. I de tidl. klienter skulle man
aktivt vælge at eksempelvis æble+c skulle virke som ctrl+c i windows
under citrix. Nu er det sat sådan op pr. default. Man kan med andre ord
bare suse rundt på div genveje uden at tage hensyn til om man er på sin
Mac eller windows under citrix. Prøv at se under systemindstillinger der
kan du tweake lidt på hvordan citrix klienten arbejder.

Jeg har i øvrigt brugt Mac'ens "spaces" funktion til at tvinge citrix
klienten til at starte op i sin egen "space". Så kan jeg via
spaces-genvejstasterne skifte let og elegant mellem Mac og windows.
Citrix klienten har jeg så sat til at kører i fuldskærm så det virker
som om det er to selvstændige computere i én.

> Så Citrix får altså min Mac til at simulere
> Windows. Og jeg kan køre de programmer, der er installeret på skolen.

Ret beset er der slet ikke tale om simulering, men mere
"fjernbetjening". Det windows skrivebord du ser er skærmbilledet fra en
server "ude i byen" og via din citrix klient fjernbetjener du dette
skrivebord. Det er derfor du ikke umiddelbart kan lave drag'n'drop
mellem din Mac og windows under citrix.

> Der kan ikke trækkes filer mellem vinduerne. Så jeg kan ikke lige se,
> hvordan man kan overføre materialer.

Som Morten skriver: Du kan mappe drevet i din Mac (dit lokale drev) til
din windows under citrix. Det fremkommer så som et c-drev (eller andet
bogstave) under "Denne computer". At mappe drevet gøres fra
windowsdelen. Jeg havde en del bøvl med det under tidl. citrix klienter,
men med den klient jeg hentede for ca. en måned siden,virker det fint.
Hastigheden på din internetforbindelse spiller dog ind på, hvor glidende
det kører. Alle filer udveksles jo den vej fra din Mac til den server
som faktisk kører den windows du arbejder på.

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-04-10 11:14

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> citrix klienten op. Safari og Chrome vil starte en java klient op og det
> er langt fra så godt om end det virker i nødstilfælde. Hvilken browser

afhængigt af installation kan man lave en Citrix Client settings
dokument og hoppe helt udenom hjemmesiden ..

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-04-10 11:31

> afhængigt af installation kan man lave en Citrix Client settings
> dokument og hoppe helt udenom hjemmesiden ..

Okay. Jeg kan se i min download mappe at der ligger en del filer som
citrixklienten bruger. Via textedit kan man se at det er div. settings
til klienten.

Som forventet virker det ikke at dobbelklikke på disse filer. Citrix,
eller rettere sagt min arbejdsplads, vil ikke lukke mig ind, hvilket er
fornuftigt nok, da min tilgang styres af en talkode som genereres hvert
5. min. eller så'n af en lille "nøglerings ting".

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-04-10 11:34

> [...]
> fornuftigt nok, da min tilgang styres af en talkode som genereres hvert
> 5. min. eller så'n af en lille "nøglerings ting".

ah ja ... så skal du bruge web dimsen :)

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-04-10 10:31

> [...]

> det kører. Alle filer udveksles jo den vej fra din Mac til den server
> som faktisk kører den windows du arbejder på.

Ja, der kommer en besked: A program requires read access to one of your
folders "/users/ovesteensmidt/" (C:).

Min Mac kommer frem som et U-drev: C$ på 'Client'

Her kan jeg gå ind og åbne dokumenter og kopiere dem til skolens server
med "Gem som". Det prøvede jeg med et Word-dokument. Det er altså
skolens skrivebord, der læser min computer. Indholdet vises med
Windows-ikoner. Det er ikke mine egne programmer, der åbner
dokumenterne.

Jeg har nu kun det problem, at jeg ikke kan aktivere det link, der
udvider sessionstiden til mere end 3 minutter
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-04-10 16:21

Ove Steen Smidt <ovesteensmidt@me.com> wrote:

> Her kan jeg gå ind og åbne dokumenter og kopiere dem til skolens server
> med "Gem som".

Du kan også bruge "træk & slip" filhåndtering. Det med at bruge "Gem
som" til at håndtere filer er en windows-bruger-løsning af værste
skuffe.... men okay: "What ever gets the job done"

> Det prøvede jeg med et Word-dokument. Det er altså
> skolens skrivebord, der læser min computer. Indholdet vises med
> Windows-ikoner. Det er ikke mine egne programmer, der åbner
> dokumenterne.

Sådan må det jo være. De to computere (din mac og skolens windowsserver)
er jo to helt adskilte systemer - bortset fra at windowsdelen kan se dit
mac drev.

--
Mvh Martin

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-04-10 17:15

> [...]

> som" til at håndtere filer er en windows-bruger-løsning af værste
> skuffe.... men okay: "What ever gets the job done"

Jamen jeg er da ikke specielt forelsket i at bruge "Gem som". Jeg vil da
meget hellere bruge træk og slip.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt