Antenneledningskvalitet?
Fra : Ukendt

Dato : 19-04-10 19:45

Der har tidligere i gruppen været anbefalet en bestemt
ledningskvalitet til brug for en Procom-antenne - CXL 70-1/h - der er
velegnet til at modtage internet via NMT/ice.net.

På plussiden fik jeg noteret: H1000; H2000 eller AirCom+ og på
minussiden RG58 og RG213 ... Desværre fik jeg ikke noteret den
endelige anbefaling og jeg kan ikke finde den mail, hvori det stod.

Er der en af jer, der kan hjælpe mig og/eller give mig ét råd? ...
Masten er lige knap 17 m og antennen skal "føde" et nyt D35 modem fra
ice.net. Så ledningen skal nok være lidt over 20 m. ...

--
mvh
Flemming Torp

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-04-10 20:52

Flemming Torp har bragt dette til os:

> På plussiden fik jeg noteret: H1000; H2000 eller AirCom+ og på minussiden
> RG58 og RG213 ... Desværre fik jeg ikke noteret den endelige anbefaling og
> jeg kan ikke finde den mail, hvori det stod.

I dette link fra OZ er der på side 4/10 et kurveblad med alle de mest
almindelige coaxkabler, herunder også dem du nævner.
http://kom.aau.dk/~heb/kurser/NOTER/OZ.PDF

RG58 er klart det ringeste (ikke overraskende). RG213 er heller ikke
for godt. AirCom+ er iflg. kurverne kun marginalt bedre end
H1000/H2000, så det må blive afgjort af prisen / eller hvor det kan
fås.
RG213, H1000/2000 og AirCom+ skulle så vidt jeg lige fik skimmet
igennem alle have samme diameter (10,8 mm (?))

Hvis du evt. fordyber dig i teksten, refereres der ofte til 432 - 436
MHz. - Det er amatørfrekvensen for UHF og det ligger sammenlignelig tæt
på 450 MHz som NMT benytter.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-10 09:21

Ole Pagh wrote:
> I dette link fra OZ er der på side 4/10 et kurveblad med alle de
> mest
> almindelige coaxkabler, herunder også dem du nævner.
> http://kom.aau.dk/~heb/kurser/NOTER/OZ.PDF

Tak for link, som er meget informativt, og gode kommentarer.
Nu vil jeg så prøve et finde en god leverandør. ...

Flemming Torp

Fra : claus.b.p.

Dato : 21-04-10 23:56

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelelsen
> [...]
> Masten er lige knap 17 m og antennen skal "føde" et nyt D35 modem fra
> ice.net. Så ledningen skal nok være lidt over 20 m. ...

Tillad mig at gøre opmærksom på radioamatørernes forening "EDR"s forlag,
hvor der også forhandles bl.a. kabler og stik i super kvalitet.
http://www.forlag-aps.dk/ til seriøst rimelige priser. Jeg bemærkede lige at
Palbys katalog kun indeholder forældede produkter til overpris i denne
kategori, og desværre foranlediger det mig til at tænke på, om det er
ligesådan i de øvrige produktkategorier de fører...
Skulle nogen have lyst til at lære mere om radiokommunikation, antenner,
fødeledninger mm. er EDR også et godt sted at søge informationer og
litteratur. Man kan også sagtens blive medlem af foreningen uden at have
amatørlicens. Tror nu ikke at det kræver medlemskab for at købe i deres
webshop.

Og, for en god ordens skyld, - jeg får ikke provision fra foreningen.

Mvh. Claus

Fra : Flemming Torp

Dato : 23-04-10 23:59

"claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tillad mig at gøre opmærksom på radioamatørernes forening "EDR"s
> forlag, hvor der også forhandles bl.a. kabler og stik i super
> kvalitet. http://www.forlag-aps.dk/ til seriøst rimelige priser.
SNIP
> Mvh. Claus
Tak for det link til Gert og Claus. Relevant, interessant og gode
priser ...

Flemming Torp