Com port "in use"
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-04-10 17:46

Hej

Sidste år startede mit navigations program på PC'en op uden problemer.

Nu får jeg en medelelse om at "Com port all ready in use"

Jeg har fundet et program der verificerer at det er korrekt, men jeg kan
ikke finde ud af hvilket program der lægger beslag på Com1 porten.

Er der nogen her der kan hjælpe med at finde ud af hvilket program det rent
faktisk er, som tager min com1 port?

mvh
/Børge

Fra : dybvad

Dato : 18-04-10 11:10

On 18 Apr., 18:46, "B rge Wedel M ller" <boerge@myller_fjern.dk>
wrote:
> Hej
>
> Sidste r startede mit navigations program p PC'en op uden problemer.
>
> Nu f r jeg en medelelse om at "Com port all ready in use"
>
> Jeg har fundet et program der verificerer at det er korrekt, men jeg kan
> ikke finde ud af hvilket program der l gger beslag p Com1 porten.
>
> Er der nogen her der kan hj lpe med at finde ud af hvilket program det rent
> faktisk er, som tager min com1 port?
>
> mvh
>     /B rge

Hej Børge

Et program "tager" normalt ikke en comport.

Det sker først når du har sat en mus, gps i dine usb stik, eller
serielt stik i den serielle port, hvis du har en sådan.

Jeg tror du har monteret dit udstyr, dvs. mus, gps eller andet i dine
usb stik, anderledes (andre huller) end du gjorde sidste år.

Har man feks 3 usb indgange på sin pc, og man flytter feks. musen til
et andet usb stik, så skifter man også automatisk com port.

Mvh
Gert

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-04-10 18:23

Hej

Jeg burde have uddybet mere.
(Herunder "microsoft ballpoint mouse problemer med mere)

Men fakta er, at COM1 er "in use" , straks efter jeg har logget ind på
PC'en, og der er intet tilkoblet PC'en.

Jeg har 2 USB seriel devices (også NMEA) som der ikke er problemer med.

mvh
/Børge

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 18-04-10 19:08

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> PC'en, og der er intet tilkoblet PC'en.
>
> Jeg har 2 USB seriel devices (også NMEA) som der ikke er problemer med.

Der er sikkert "bare" en hardware konflikt. Det sker at Irq 2 og 3 som
normalt er tildelt com1,3,5... og 2,4,6,... bliver taget til noget andet.
Du kan se om det forholder sig sådan når pc'en lister resurserne under
opstart eller kikke i endhedshåndteringen (vis = resurser efter type)
Seriel porte der deler irq med andet hardware er generalt noget skidt.

/Leon

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-04-10 19:16

Nej, det er værre.

Jeg har slettet alle henvisninger til COM1, herunder den fysiske driver - i
regedit. Og alle andre mulige Com devices, både i regedit og i system
oversigt.

Alligevel er COM1 "in use" når jeg forsøger at starte f.eks.
Hyperterminal. - straks efter boot.

DET ER IKKE ET TRIVIELT PROBLEM!!!

mvh
/Børge

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-10 19:21

Den Sun, 18 Apr 2010 20:15:48 +0200 skrev Børge Wedel Müller:
> [...]
> oversigt.
>
> Alligevel er COM1 "in use" når jeg forsøger at starte f.eks.

Prøv at checke BIOS, om com-portene er sat op til IRQ 3 og 4. Hvis de
er sat til disablet eller i nogen tilfælde auto, kan BIOS tildele
IRQ 3 og 4 til andre enheder.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : dybvad

Dato : 18-04-10 12:14

On 18 Apr., 19:23, "B rge Wedel M ller" <boerge@myller_fjern.dk>
wrote:
> [...]
> PC'en, og der er intet tilkoblet PC'en.
>
> Jeg har 2 USB seriel devices (ogs NMEA) som der ikke er problemer med.

Hej Børge

Jeg mener stadig at et program ikke kan optage en com port før der
fysisk er tilsluttet noget i den anden ende.

Så der må være et eller andet hardware der er ændret i forhold til
sidste fungerende opstart.

Enhver usb enhed bliver tildelt en com port når den indsættes i pc'en.

Mvh
Gert

Mvh
Gert

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-10 19:18

Den Sun, 18 Apr 2010 11:13:34 -0700 (PDT) skrev dybvad:

> Jeg mener stadig at et program ikke kan optage en com port før der
> fysisk er tilsluttet noget i den anden ende.

Det plejer ikke at være noget problem at åbne com-porten og vente på
at modtage data når der bliver tilsluttet noget.

> Så der må være et eller andet hardware der er ændret i forhold til
> sidste fungerende opstart.
>
> Enhver usb enhed bliver tildelt en com port når den indsættes i pc'en.

Forhåbentlig ikke. Det er de færreste USB-enheder der kan kommunikere
som en com-port. GPS-modtagere er blandt de få.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 19-04-10 21:46

Ahh... jeg tror at 'moderne windows' raporterer at com porten er 'optaget'
når der allokeret hukommelse og lagret et stykke resident kode, som der
peges på i interrupthandleren. Det ville i hvert fald være en oplagt metode.
I Børge tilfælde kan det bar være at interuptadressen bare peger ud i den
blå luft.

Men spørgsmålet skal nok stilles i en gruppe, hvor folk er lidt mere OS/win
nørdede...

Bjasrke

> On 18 Apr., 19:23, "B rge Wedel M ller" <boerge@myller_fjern.dk>
snip

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 28-04-10 18:52

Hej Bjarke

Du har ret, men da problemstillingen - indtil videre, og sikkert i rigtigt
mange år fremadrettet - vil være super aktuelt i lang tid.
Og da jeg ikke kender andre grupper der har "massivt" brug for RS232
kommunikation - så ville jeg da sikre at vi fik samlet en eventuel viden
videre.

Problemet var, som jeg selv foreslog, at et program overtog COM1, under
opstart.

Jeg fandt via programmet "ProcessExplorer" det program der var synderen,
programmet er nu sat til manual opstart..

mvh
/Børge

Fra : dybvad

Dato : 18-04-10 12:37

On 18 Apr., 20:17, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
> Forhåbentlig ikke. Det er de færreste USB-enheder der kan kommunikere
> som en com-port. GPS-modtagere er blandt de få.

De kommunikerer ikke som en comm port, de kommunikerer via en com
port.

En ganske almindelig lille nmea gps med usb stik, skal have tildelt en
comm port for at komme i kontakt med feks. OpenCPN

Det er fakta

Gert

Fra : Kent Friis

Dato : 18-04-10 19:50

Den Sun, 18 Apr 2010 11:37:28 -0700 (PDT) skrev dybvad:

> De kommunikerer ikke som en comm port, de kommunikerer via en com
> port.

De kommunikerer via en USB-port, over en protokol der minder om en
com port. USB driveren repræsenterer dette som en virtuel com-port.

> En ganske almindelig lille nmea gps med usb stik, skal have tildelt en
> comm port for at komme i kontakt med feks. OpenCPN

Korrekt. GPS-modtagere er blandt de få USB-enheder der kommunikerer
som en com-port.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Flemming N

Dato : 18-04-10 21:33

Bruger du bl. a. XP kan du gøre følgende:
Start din pc op
Isæt usb-gps
Gå ind i enhedshåndteringen under com porte
Find den port der hedder noget med Prolific UsB-to Serial. Gå ind under
egenskaber, portindstillinger. Her kan du rette den til at være com 1 igen

/Flemming N

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-04-10 18:24

Hej Børge
Prøv enhedhåndtering som Flemming beskriver. Prøv at slette alle COM-porte
og genstart maskinen. Jeg har lagt en lille visuel vejledning til
installering af GPS-mus på min hjemmeside:
http://www.steffenskov.dk/23590390
Hilsen Steffen
---
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-04-10 08:07

Jeg har lige været nede i båden for at lave de sidste AIS
installationer samt afprøve GPS´erne mod PC´en.
Jeg kan nikke genkendende til problemerne omkring USB tilslutninger
og comport problematikken.
Jeg husker også hvordan jeg i 2007 beskrev problemerne med dansemusen,
hvor en "Microsoft Seriel Ball Point" kom først som driver og
videregav GPS informationerne til skærmen som den ustyrlige dansemus.
Denne microsoft seriel ball point driver slettes ved at højreklikke på
den i enhedshåndtering og derefter deaktivere den.
I år havde jeg installeret det lille gratis program XPort, der er et
program liggende i opstartsmenuen, og laver en splitterfunktion for
serialportene under windows XP.

Også her fik jeg boxen med: Denne port er optaget når et navprogram,
DLS, blev startet.
Der var kun et at gøre slukke PC´en og tænde igen for herefter at
starte XPort igennem ikonet i Windows explorer. Derefter et tryk på
find GPS og det gør den så selv og angiver portnummeret. På
udgangssiden kan der vælges helt op til 128 porte. Baudrate indstilles
og derefter indstiller man udgangsporten til hvert enkelt program. De
enkelte programmer opstartes og porten indstilles hvorefter der kan
skiftes mellem alle programmerne.
Det er et rigtigt godt lille program, let at bruge (én gang) og så
skulle det køre for eftertiden.

I min iver klikkede jeg på stopkrydset i øverste højre hjørne på XPort
og alle forbindelser forsvandt. Boksen med "Denne port er optaget
o.s.v. når et navprogram blev startet kom igen over skærmen.
Det der skulle til er en ny opstart af XPort via Windows Explorer,
finde GPS og indstille porte helt forfra.
Prøv programmet og se om portproblemerne kan løses hermed.

Mvh/Harding