Justering af ventiler - Virago xv 750
Fra : Rasmus

Dato : 18-04-10 13:28

Hej alle
Har justeret ventiler på min Virago xv 750.

Den bagerste cylinder blev strammet 0,05 mm på indsugningen (intake) da
et 0,15 mm søgerblad kunne komme ind og nemt blive taget ind/ud.
(0,07 - 0,12 siger manualen for intake ventilen).

Nu er den utroligt stram når man manuelt drejer cylinderne rundt (når
den forreste cylinders "top dead center"/"justerings sted".
(Hvilket gør at den selvfølgelig heller ikke kan starte, men i stedet
giver en metallisk lyd, som om at starter motoren ikke kan kører
cylinderne rundt).

Så ville hører hvad jeres erfaring var med hensyn til hvor let/stramt
det skal være når man manuelt drejer cylinderne?

Før var det ca. ½ omgang løs, hvor man skulle holde igen så man ikke
misset "top dead center" mærket.

Også en ½ omgang hvor den var lidt stram.

M.v.h.
Rasmus

Fra : Per

Dato : 18-04-10 14:04

Rasmus wrote:
> [...]
> misset "top dead center" mærket.
>
> Også en ½ omgang hvor den var lidt stram.

Mon ikke det er kompressionen du kan mærke ?

Har du prøvet øvelsen uden tændrør ?

mvh. Per

Fra : Rasmus

Dato : 18-04-10 16:25

Den 18-04-2010 15:04, Per skrev:

> Mon ikke det er kompressionen du kan mærke ?
>
> Har du prøvet øvelsen uden tændrør ?
>
> mvh. Per

Du har ret, så er der da ikke luft lækager :)

Men grunden til jeg justeret ventilerne var at forreste cylinder ikke
kunne starte nogen gange, den gav en masse hurtige høje "klik" lyde.

Nu er det bagerste cylinder der gør det i stedet for :!.
Har i nogen idé om hvad disse høje klik lyde er og kunne skyldes?.

Lyder lidt som når man slår metal mod metal bare med 300~600 "metaliske"
klik lyde i sekundet når jeg prøver at starte den, og det er ca. 1 ud af
5 gange den gør det, måske har det noget at gøre med den position som
cylinderne står i, hvis man rykker dem rundt manuelt kan den starte.

Evt. start motor der fyrer afsted uden at kunne sætte gang i cylinderne !?!

M.v.h.
Rasmus

Fra : Armand

Dato : 18-04-10 20:34

Rasmus skrev:

> [...]
>
> Nu er det bagerste cylinder der gør det i stedet for :!.
> Har i nogen idé om hvad disse høje klik lyde er og kunne skyldes?.

Selvom du mener at kunne høre at lyden forekommer andetsteds, så er det
let at mistænke starteren på sådan en Virago.
Prøv at få et par ører ned ved siden af motoren under opstartsforsøg og
se om ikke at der er starteren under forreste cylinder der larmer.
I givet fald er den enkleste fortsatte diagnose at prøve at give
batteriet en navlestreng á et startkabel fra en bil/motorcykel og se om
ikke mer-strøm retter op på sagerne!
Fortsatte diagnose er, at ifald at startkabler ændrer det til det bedre
(inkl. mer-omdrejninger) så er Viragoens batteri blevet for svagt til at
trække motoren effektivt igang!

Prøv det!

--
Armand.

Fra : Rasmus

Dato : 18-04-10 20:53

Den 18-04-2010 21:33, Armand skrev:

> [...]
> Fortsatte diagnose er, at ifald at startkabler ændrer det til det bedre
> (inkl. mer-omdrejninger) så er Viragoens batteri blevet for svagt til at

God idé det vil jeg prøve, man bliver jo nervøs når "nye" lyde som man
ikke har hørt før begynder at forkomme.

Fik også tjekket tanken idag, benzin blev ved med at løbe ud når man
fjernet benzin slangen, opdaget til min skræk at et af benzin filterne
var røget af og lå løst i tanken, så måtte fiske det op af den tomme
tank med en hjemmelavet gaffatape pind, så skal karburator sikkert
tjekkes og renses med alt det skidt der kan være røget ned fra tanken :!
http://img541.imageshack.us/i/img0262m.jpg/

M.v.h.
Rasmus