Tinitus-Hjælp blæser til strømforsyning la~
Fra : Henrik K. Henriksen

Dato : 19-04-10 14:03

Hej Alle i NG

Jeg er sikker på jeg ikke er den eneste der er "støjramt"

Blæseren til strømforsyningen larmer som IIH. Hvilken strømforsyning har i
gode erfararinger med? Pris: NÆSTEN ligegyldig.. Det er en standard ATX-P400
P4. Maskinen er en hjemmebygget jeg købte her i NG, og den kører
upåklageligt, bortset fra blæserstøjen..

Henrik

Fra : Mogens

Dato : 19-04-10 14:24

Henrik K. Henriksen wrote:

> [...]
> ATX-P400 P4. Maskinen er en hjemmebygget jeg købte her i NG, og den
> kører upåklageligt, bortset fra blæserstøjen..

Da jeg sidst hjemmebyggede en PC havde jeg som primært mål at få en
meget støjsvag PC. Det fik jeg så ikke :(

Husk at luftstøj ikke kun er et resultat af at blæseren larmer. Det gør
den måske nok, men bare det at en luftstrøm skal passere nogle kanter
forårsager støj. Skifter du strømforsyning vil du formodentlig begynde
at høre grafikkortblæseren.

Har du evt. aktiveret noget blæserstyring via bundkortet? Det hjælper
gevaldigt lige at få droslet blæserhastigheden nogle hundrede
omdrejninger ned.

Næste gang jeg anskaffer PC bliver det noget færdigbygget, eller evt. en
kraftig notebook.

Fra : Henrik K. Henriksen

Dato : 19-04-10 14:53

Hej

Jeg har haft blokeret blæseren til kabinettet og på processoren.. Støjen
kommer bestemt fra strømforsyningens blæser/køler.

Med Venlig Hilsen

Henrik

Fra : Bjarne K.

Dato : 19-04-10 15:04

"Henrik K. Henriksen" <henrikkh@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> ATX-P400 P4. Maskinen er en hjemmebygget jeg købte her i NG, og den kører
> upåklageligt, bortset fra blæserstøjen..

F.eks Shg har en decideret varegruppe, der hedder støjsvage PSU'er. Check
selv der eller hos anden forhandler.

Jeg selv ville nok vælge en Corsair f.eks

http://old.shg.dk/p/2115889

Nu skriver du ikke noget om hvordan din PC er bestykket, men med mindre du
har et monster grafikkort, burde 400w være ok. Og du kan jo bare se hvor
"stor" den gamle er.

Man kan også få strøm forsyninger, med "cable select", hvor man på
strømforsyningen kun montere de kanbler der er brug for. De er som regel
lidt dyrere.

f.eks

http://old.shg.dk/p/820210

Jeg kender ikke mærket, men faldt over en DeZen. Den kører blæseren ikke før
den når 60grader.

http://old.shg.dk/p/820251

p.s. Jeg har selv en Corsair TX650, og den siger (så vidt jeg kan bedømme)
ikke møj.

Bjarne K.

Fra : jk

Dato : 19-04-10 15:16

On Mon, 19 Apr 2010 15:03:18 +0200, "Henrik K. Henriksen"
<henrikkh@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>P4. Maskinen er en hjemmebygget jeg købte her i NG, og den kører
>upåklageligt, bortset fra blæserstøjen..

Man skal gå efter en strømforsyning af den nye type, hvor blæseren
sidder i den store flange og er Ø 120 mm. Jeg ved ikke, om din er af
den type, men i de gammeldags sidder blæseren i samme flange som
netledning og afbryder og er Ø 80 mm. Den store diameter betyder
nedsat omdrejningshastighed og mindre støj.

Hvis det er et problem, der er kommet efterhånden:
Det kunne måske tænkes, at du kan finde ud af at give blæseren en
dråbe olie. Tyk olie, som gear eller motor olie er bedst. Det er
ialfald ganske billigt, og kræver bare en adskillelse og samling igen.
Visse blæsere er dog af en type, der ikke KAN smøres. Men bedre
blæsere er med kuglelejer, der kan smøres.

mvh

John

Fra : Rado

Dato : 19-04-10 18:03

On Mon, 19 Apr 2010 16:15:58 +0200, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Visse blæsere er dog af en type, der ikke KAN smøres. Men bedre
>blæsere er med kuglelejer, der kan smøres.

Dem med glidelejer kan man nu godt smøre, stik en kanyle skråt ind i
midten af den label der sidder i centrum og sprøjt lidt olie ind.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Jens Jensen

Dato : 19-04-10 17:30

Henrik K. Henriksen skrev den 19-04-2010 15:03:

> Jeg er sikker på jeg ikke er den eneste der er "støjramt"

Nogle tabeller over støjsvage strømforsyninger:
http://www.silentpcreview.com/Recommended_PSUs

Fra : Henrik K. Henriksen

Dato : 19-04-10 17:51

Tak til alle for absolut brugbar info

Jeg tror jeg tager chance på den anbefalede fra corsair, er også rost på
review:
http://getmore.dk/specifikationer-corsair-cx400w/intern-str%c3%b8mforsyning/cmpsu-400cxeu_113412_ps.html

Ja, jeg er godt tilfreds med Getmores service, og priser

Den understøtter vel sleepmode? Og monteres vel også uden problemer?

Jeg er bange for smøring ikke løser problemet, den har larmet siden altid..

Med Venlig Hilsen

Henrik