start op problemer med computer?!
Fra : E

Dato : 19-04-10 10:16

Hvad betyder det når en computer skriver:
Pri master hard disk: S.M.A.R.T. status BAD, backup and replace
Press F1 to resume

Fra : Rado

Dato : 19-04-10 10:47

On Mon, 19 Apr 2010 11:15:43 +0200, "E"
<noegle@undermaattentrala.dk(fjern trala)> wrote:

>Hvad betyder det når en computer skriver:
>Pri master hard disk: S.M.A.R.T. status BAD, backup and replace
>Press F1 to resume

Fysisk fejl på harddisk, sandsynligvis dårlige sektorer.

Test den med fabrikantens diagnoseprogram, det kan hentes gratis på
deres hjemmeside. Kan du ikke starte Windows op, skal du have fat i
DOS versionen og lave en bootCD eller -diskette.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : E

Dato : 19-04-10 10:53

> [...]
> deres hjemmeside. Kan du ikke starte Windows op, skal du have fat i
> DOS versionen og lave en bootCD eller -diskette.

Det er sket under en re-install af win xp, hvor den skulle genstarte efter
opdateringer.
Jeg har ikke meget styr på det du skriver op over, men må lige se om jeg kan
finde sådan et diagnose program på Fijitsu.

Fra : Rado

Dato : 19-04-10 11:33

On Mon, 19 Apr 2010 11:53:18 +0200, "E"
<noegle@undermaattentrala.dk(fjern trala)> wrote:

>Jeg har ikke meget styr på det du skriver op over, men må lige se om jeg kan
>finde sådan et diagnose program på Fijitsu.

Toshiba har tilasyneladende overtaget Fujitsu's HDDer, jeg vil tro du
skal have fat i

"DOS Diagnostic Tool Ver. 7.0"

på siden her:

http://tinyurl.com/y39jpoe

Kør "Comprehensive Test", den checker for dårlige sektorer.

Fra : Rado

Dato : 19-04-10 11:42

On Mon, 19 Apr 2010 12:32:50 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Kør "Comprehensive Test", den checker for dårlige sektorer.

Men kør dog først den korte "Quick Test" og se hvad den siger. Er der
data på disken der skal reddes så undgå at bruge den (hiv den ud) som
Leif siger, hvis testen viser der er fejl. I så fald skal der køres et
dataredningsprogram på den. Er det vigtige data så lad evt. et firma
der gør den slags klare den (dyrt).

Fra : E

Dato : 19-04-10 13:41

> "DOS Diagnostic Tool Ver. 7.0"
>
> på siden her:
>
> http://tinyurl.com/y39jpoe
>
> Kør "Comprehensive Test", den checker for dårlige sektorer.

Jeg har lagt det over på en USB nøgle, men kan ikke få computeren til at
starte op fra den

Fra : Rado

Dato : 19-04-10 17:59

On Mon, 19 Apr 2010 14:41:21 +0200, "E"

>Jeg har lagt det over på en USB nøgle, men kan ikke få computeren til at
>starte op fra den

Prøv at brænd det her image ned på en CD og boot på den. Der er både
en ISO og BIN version.

Når den er bootet op. så skriv fjdt.exe ved A: prompten, så skulle
testprogrammet gerne starte op.

http://miscfiles.net/temp/0001/FJDTboot.zip

Fra : Leif Neland

Dato : 19-04-10 11:00

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Overordnet fastpladelager på første kanal:
Status af selvovervågning og analyse er "Dårlig". Tag en sikkerhedskopi og
erstat.

Tryk F1 for at fortsætte.

> [...]
> deres hjemmeside. Kan du ikke starte Windows op, skal du have fat i
> DOS versionen og lave en bootCD eller -diskette.

Siger S.M.A.R.T. disken er dårlig, så tro på den!
Skift disken så hurtigt som muligt, undlad helst at bruge maskinen indtil
det er sket.

Leif

Fra : Rado

Dato : 19-04-10 11:37

On Mon, 19 Apr 2010 12:00:29 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

>Siger S.M.A.R.T. disken er dårlig, så tro på den!
>Skift disken så hurtigt som muligt, undlad helst at bruge maskinen indtil
>det er sket.

Ja hvis det handler om at redde data på disken. Ellers er det
ligegyldigt. Og idag har de fleste vel lært at tage backup.

Fra : Leif Neland

Dato : 19-04-10 12:05

Rado wrote:

> Og idag har de fleste vel lært at tage backup.

I hvilket parallelunivers bor du?

Leif

Fra : E

Dato : 19-04-10 12:06

> Ja hvis det handler om at redde data på disken. Ellers er det
> ligegyldigt. Og idag har de fleste vel lært at tage backup.

Lige præcis, men da jeg jo var i gang med opdatering af win xp efter en
re-install er der vist ikke meget at redde