Instrument lys
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-04-10 15:44

Hej NG

Overvejer noget LED / Diode lys i instrumenterne, det er ikke noget jeg skal
i gang med lige nu, men på sigt.

Jeg faldt lige over denne

http://www.nv-autodele.dk/shop/spaendingskonverter-18-8006p.html

SÅ mengler der jo bare nogle små fatninger og pære der kan monteres i f.eks.
VDO instrumenterne. kompasset m.v.
Endvidere er der vel den store fordel at sådanne pære jo kun er på 1w eller
måske mindre, og dermed kan man jo nøjes med ultra tynde ledninger!!!

Nogen der har lavet noget lign. man kan drage nytte af? eller har en færdig
løsning!!!

Så er det vel også nærliggende at tænke på kabine lys?

Omformeren kan trække 18w!!!

Mvh
JR

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-04-10 15:59

Nå den fås også til en bedre pris

http://www.net2kontant.dk/product.asp?product=8089

Mvh
JR

Fra : HH

Dato : 17-04-10 12:13

Jeg har 3stk VDO instrumenter (log, kompas, ekkolod) hvor jeg har
udskiftet de originale 12V 2W instrumentpærer med hvide lysdioder.
Standard 3,7V lysdioder, loddet i knuste pærer (!). Alle 3 er
serieforbundne med en LM317-kreds som strømbegrænser vha. en 50ohms
modstand, der giver en max. strøm på 24mA. Det hele kan fås i en
elektronikbiks til meget få penge.Så det oprindelige strømforbrug på
6W er nu kun 0,3W, lyset er lidt svagere og lidt mere hvidt (afhænger
af om man køber hvide eller varmhvide dioder) end det oprindelige men
fuldt tilfredsstillende.

Hans-Henrik

Fra : HH

Dato : 17-04-10 12:22

On 17 Apr., 20:12, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> [...]
> 6W er nu kun 0,3W, lyset er lidt svagere og lidt mere hvidt (afhænger
> af om man køber hvide eller varmhvide dioder) end det oprindelige men

Man kan også få dioder der direkte kan kobles til 12V så man ikke
behøver at ændre ledningsføring, men man skal dog stadigvæk lodde
dioderne i fatningen:

http://www.matronics.dk/Produkter/Biler/Indendoers/Instrumentbelysning/Ledinstrumentpaerer/Hvid/Produkt/124113.aspx

Hans-Henrik

Fra : HH

Dato : 17-04-10 12:26

Men i udlandet kan man finde pærer med den rigtige sokkel, BA7S, som
direkte burde kunne bruges, her er et eksempel:

http://www.superbrightleds.com/cgi-bin/store/index.cgi?action=DispPage&Page2Disp=%2FBA9S6_specs.htm

Hans-Henriki

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-04-10 20:27

"HH" <hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

De her lyder spændende Hans...

Jeg ved ikke hvilken sokkel der sidder i mine VDO instrumenter, men passer
de du har fundet vil jeg ikke bøvle med at lave noget selv for 1,5 USD +
fragt.

de bruger 17 mA er det 0,17A eller 0,017A ?

Mvh
JR

Fra : HH

Dato : 18-04-10 03:33

On 17 Apr., 21:27, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
> [...]
> fragt.
>
> de bruger 17 mA er det 0,17A eller 0,017A  ?

Hej JR
De pærer der sidder i mine VDO-instrumenter er med fatning BA7s
(pærerne sidder i en løs fatning med spadestik og er i øvrigt de samme
som i mine NSU-biler fra 1970'erne - og dermed sikkert også passende
til andre tyske biler som VW.) 17mA er 17 tusindedele Ampere og dermed
0,017A - og du har da ret, at hvis disse LED-pærer kan købes og sendes
til os til en rimelig penge, så skal man være elektroniknørd (det er
jeg!) for at fumle med det selv. Hvis man køber udenfor EU til under
ca. 80kr, så påløber der ikke gebyr og moms.

Hans-Henrik

Fra : HH

Dato : 18-04-10 13:49

Hej igen!
Man kan ved lidt Googeling finde dem i England:

http://cgi.ebay.co.uk/BA7S-WHITE-LED-BULBS-x-2-7mm-BAYONET-DASHBOARD-LEDS_W0QQitemZ220579208517QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item335b8b9d45

til 2 UKL for 2 - men så 3,5 UKL porto, men da det er indenfor EU er
der slet ingen problemer med told og moms.

Hans-Henrik

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-04-10 23:21

[...]

Hvorfor 3,5 i porto?

I USA bliver det ca. 20 USD for 10 stk inkl. porto ca. 110 Dkr.

England bliver det ca. 10 GBP (hvis der er 2 i hver pakke) for 10 stk ca.
85 Dkr. + porto

Mvh
JR

Fra : HH

Dato : 19-04-10 03:07

On 19 Apr., 00:20, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:
> [...]
>
> I USA bliver det ca. 20 USD for 10 stk inkl. porto ca. 110 Dkr.
>
> England bliver det ca. 10 GBP (hvis der er 2 i hver pakke)  for 10 stk ca.

Dillemaet er, at hvis du køber for over 80kr i USA så risikerer du at
pakken bliver udtaget til toldbehandling i Kastrup. Og det koster et
gebyr på 160kr og så skal du betale moms. Man kan tage chancen, men
hvis toldbehandlingen fanger så bliver det lidt dyrt.
De 3,5 UKL fra England var det som sælger angiver.
Hans-Henrik

Fra : oem

Dato : 20-04-10 01:50

On 19 Apr., 11:06, HH <hhm...@gmail.com> wrote:

> [...]
> De 3,5 UKL fra England var det som sælger angiver.
> Hans-Henrik- Skjul tekst i anførselstegn -

Det er nok mere reglen end undtagelsen at der bliver pålagt et gebyr
på 160,- for toldbehandling. Det gælder alt, der importeres ind i EU.
Og igen, - det er ikke told i sig selv, men derimod et gebyr til Post
Danmark for at åbne pakken og undersøge om der skal told på og i givet
fald hvor meget.