Tilkøring af MC
Fra : Per

Dato : 17-04-10 06:00

Hej mc !

Jeg har læst en masse om tilkøring af motorcykler - det er vist en hel
videnskab og måske også lidt religionskrig - og iøvrigt et emne til stor
diskussion.

Men når det drejer sig om biler er der stort set ingen krig eller markante
holdninger.

Men hvorfor denne forskel - jeg mener en motor er en motor - og i min optik
er stempelhastigheden vel det man skal passe på ifm. med tilkøring. Her er
motorer uanset hvad sammenlignlige.

Moderne bilmotorer er ligeså fine teknisk som mc - så det undrer mig, at der
er en store forskel .

Selv motorcykler med "gammeldags" teknologi skal køres til efter
motorcykelmåden fx. en YBR125. Altså noget med max 1/3 omdr. de første par
100 km derefter lidt mere og efter 1000 km kan man køre som man vil. Det har
altså ikke noget med at det er en "fin" motor med små tolerancer.

Det er jo nærmes umuligt at overhovedet køre en lille ilter maskine til,
hvis den ikke må få omdrejninger fra start. fx. de hedengangs GSXR250 - den
lå vist på 9000 omdr/min ved 100 km/t.

Nogen indput ?

mvh. Per

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 17-04-10 08:06

Per skrev:
> [...]
> hvis den ikke må få omdrejninger fra start. fx. de hedengangs GSXR250 -
> den lå vist på 9000 omdr/min ved 100 km/t.

For mig har det aldrig været den store videnskab.
Hvis fabrikanten anbefaler en måde at gøre det på, så retter jeg mig
efter det.
Hilsen Matthias

Fra : Thomas

Dato : 17-04-10 11:15

Har lige købt en ny Honda VFR. I manualen står der, at jeg ikke må
accelerere med fuld håndtag de første 500 km. Det er det....

/Ths.

Fra : Armand

Dato : 17-04-10 12:14

Per skrev:

> [...]
> hvis den ikke må få omdrejninger fra start. fx. de hedengangs GSXR250 -
> den lå vist på 9000 omdr/min ved 100 km/t.

Helt uden at skele til de religiøse yderpunkter så er 1/3 af
omdrejningerne det samme for såvel en etcylindret off-road'er som for
GSXR250!
Regn trygt med at redline representerer en stempelhastighed på omkring
20-21 m/sek og det er i grunden stempelhastigheden og ikke
omdrejningerne man vil begrænse.

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 26-04-10 07:57

On 17 Apr., 06:59, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Hej mc !
>
> Jeg har læst en masse om tilkøring af motorcykler - det er vist en hel
> videnskab og måske også lidt religionskrig - og iøvrigt et emne til stor
> diskussion.

** snip ''

> Nogen indput ?

Læs her:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Jeg synes der er fornuftige argumenter, og jeg har hørt erfaringer fra
crosskørere, der også går på at den bare skal have kniven (sådan
cirka).
Jeg har prøvet metoden (sådan cirka) på min nuværende Bandit 1250, og
den er efterfølgende blevet målt på testbænk til nogle meget fine
værdier i forhold til specifikationerne.
--
Mvh.
Niels Pein