Endnu en ulykke
Fra : Christian Stidsen

Dato : 16-04-10 17:07

Se artikel i JV
http://www.jv.dk/artikel/863370:Varde--Draebt-motorcyklist-tabte-sin-styrthjelm

En tragisk ulykke - ingen tvivl om det.

Men jeg sidder med et par spørgsmål som jeg ikke rigtig kan svare på.

Hvordan kan man trække ind foran en lastbil og direkte op bag i en traktor ?
Uopmærksomhed ?
Har føreren af mc'en kørt med en hjelm der ikke var spændt, eller kan slaget
være så kraftigt at hjelmen ryger af ?

M.v.h.

Christian
--
FZS600

Fra : TWL

Dato : 16-04-10 17:46

Christian Stidsen wrote:
> [...]
> Har føreren af mc'en kørt med en hjelm der ikke var spændt, eller kan
> slaget være så kraftigt at hjelmen ryger af ?

Skrækkelig historie

Jeg er heldigvis aldrig styrtet på mc, men for en del år siden gjorde
jeg det på en knallert.

Efter at hovedet med hjelm havde ramt først bil og derefter astfalt tog
jeg fat i hjelmen for det føltes som om den var ved at ryge af.

Det er vel derfor at når man køber hjelm bla. spænder den og tester om
man kan trække den af.

Thomas

Fra : Armand

Dato : 16-04-10 21:15

Christian Stidsen skrev:
> [...]
>
> Men jeg sidder med et par spørgsmål som jeg ikke rigtig kan svare på.
>
> Hvordan kan man trække ind foran en lastbil og direkte op bag i en

Ind i traktoren (á en skuldertackling) læser jeg på såvel skrift som
billeder!
Men der er ingen tvivl om at det ekstra køretøj ikke var kalkuleret ind
i overhalingen
Dagspressen har også skrevet om en motorcyklist der kom i klemme p.g.a.
en modkørende - Det er ikke den samme ulykke eller hva'?
En snævert kalkuleret overhaling ved modkørende kan være forklaringen på
at der ikke er levnet meget opmærksomhed på den traktor der gemte sig
foran "forreste lastvogn" :-/

> Har føreren af mc'en kørt med en hjelm der ikke var spændt, eller kan
> slaget være så kraftigt at hjelmen ryger af ?

Der ligger også en sko
Lemfældig påklædning og dårlig planlægning af overhaling, kán tænkes at
indikere at det ikke er mandens egen motorcykel men blot en prøvetur :-/
Ifald, kan det jo dreje sig om en 'gryde' der ikke passede det mindste
på mandens hovede!

Men det ér store kræfter der er på spil og løstliggende sko og støvler
er ikke et særsyn ved mc-ulykker
Netop derfor er det væsentligt at have sin hjelm fastspændt grundigt og
mindst(!) så stroppen ikke umiddelbart kan trækkes over hagespidsen!

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-04-10 12:33

Christian Stidsen wrote:
> [...]
> Hvordan kan man trække ind foran en lastbil og direkte op bag i en

Eller han har villet trække ind og bremse, og så er fingrene "smuttet" så
han har kikset opbremsningen.
Hvis han heller ikke har haft handsker på (lemfældig påklædning), kan
fingrene have været stive af kulde.

/jim