Agterpropel
Fra : Claus

Dato : 15-04-10 09:04

Hej gruppe
Jeg har i vinter haft min agterpropel demonteret. Den består af 2 propeller
i et rør. Efter søsætningen viste det sig desværre at jeg havde byttet om på
de 2 propeller så agterenden gik til den forkerte side ved brug. Det klarede
jeg ved at bytte om på de 2 ledninger med styrestrøm. Nu er retningen i
orden igen.
Spørgsmålet er nu om den har mistet effekt. Jeg tænker at vandet der presses
væk nu skal igennem røret, og om det gør nogen forskel. Jeg synes den virker
lidt svagere end den plejer.

Mvh
Claus

Fra : HKN

Dato : 15-04-10 12:33

Der er sikkert forskel i stigningen på propelbladene afhængigt af hvilken
vej de vender, ligesom der er på de fleste propeller - derfor også et tab i
effekt. Om det har nogen større betydning ved jeg ikke - det kunne evt
overbelaste motoren, da den sikkert vil blive "bedt" om at yde mere ved
spidsbelastning.

Mvh
Henrik

Fra : Per Christiansen

Dato : 15-04-10 18:22

Det burde ikke have nogen betydning

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-04-10 14:23

"Claus" <ck@ck.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Spørgsmålet er nu om den har mistet effekt. Jeg tænker at vandet der
> presses væk nu skal igennem røret, og om det gør nogen forskel. Jeg synes

Det er vel lidt teoretisk, men hvis du selv synes den har mistet effekt er
der vel lidt om det.

Logisk.... et rør med en skrue i begge ende.... måske med forskellig
stigning alt afhængig af hvilken retning de kører.

Hvis bagbord skrue er den der skubber mest når bagenden skal til styrbord,
så vil den jo presse vand igennem røret og ramme skruen i modsat ende af
røret
med modstand tilfølge.

Eller

Giver røret en mere konsentreret stråle og dermed et forøget tryk!!!

Jeg tror ikke det har nogen betydning

Du kunne evt. sætte en vægt i din fortøjning og se hvor meget den trækker,
og så prøve igen til næste år når du har sat dem forkert igen

Mvh
JR