Gløderørene
Fra : Roderiet

Dato : 14-04-10 18:45

Hej der Endelig fik jeg taget mod til mig og demonteret gløderørene og
dyserne . Da motoren er 16 år og har gået 1300 timer siger folket på pladsen
at jeg vil blive glad for at få trykket dyserne op til det rigtige
åbningstryk og tjekket gløderørene. Så langt så godt og dyserne kommer på
Kamdiesel i Hedehusene. Men gløderørene, hvordan skal de fungere for at
være OK ?. Jeg sætter dem ind over en fuldt opladet akkumulator og efter
10-15 sekunder gløder de rødt i det mørke rum. I manualen står der ca. 5
sekunders forvarmning ved sommertid og ca. 10 sekunder ved for-og efterår
men det får så ikke rørene til at gløde når der nu skal gå 15 sekunder før
der sker noget. Er de udtjente , rørene ?. mvh Niels F

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-04-10 20:09

Dyserne tilføres stigende tryk og åbningstrykket noteres.
Dysernes åbningstryk skal være som specificeret for motoren.
Desuden kontrolleres spredningsmønsteret og ventillukning for evt.
dråbedannelse.
Resultatet af den samlede kontrol fortæller om dysen skal skiftes.

Oplysningerne i manualen er lidt vel optimistiske, regn med en glødetid på
op mod 30 sek.
En modstandsmåling af et gløderør viser væsentligt forskellige værdier pæå
h.h.v. et nyt ikke brugt rør og et brugt, hidrørende fra
modstandsmaterialet..
Gløderørene skal være rene.

Mvh/Harding

Fra : Per Christiansen

Dato : 15-04-10 18:36

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Resultatet af den samlede kontrol fortæller om dysen skal skiftes.
>
> Oplysningerne i manualen er lidt vel optimistiske, regn med en glødetid på

Det kan du ikke helt regne med Harding, min motor forvarmer i ca. 10 sek. så
slukker lampen og man starter, men den forsæter i ca. 20 sek. med at
forvarme mens motoren er startet.

Fra : Holten

Dato : 15-04-10 19:53

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det kan du ikke helt regne med Harding, min motor forvarmer i ca. 10 sek.
> så slukker lampen og man starter, men den forsæter i ca. 20 sek. med at

10 sek + 20 sek. er vel også i nærheden af de 30 sek., som Harding skriver
er glødetid.

MVH

HH

Fra : Per Christiansen

Dato : 15-04-10 18:50

> [...]
> for-og efterår men det får så ikke rørene til at gløde når der nu skal gå
> 15 sekunder før der sker noget. Er de udtjente , rørene ?. mvh Niels F

hvis rørerne gør det ens er det ikke sikkert de fejler noget.

hvis du ikke har harft problemmer med at starte er der jo ikke noget galt
med rørene

Det er ikke sikkert du kan eller vil mærke forskel på at dysserne er
justeret, det er set flere gange der skal virkeli være noget galt med dem.

Hvis motoren går som den altid har gjordt og ikke ryger mere end den plejer
så vil du sikkert føle det er spild af penge.