Skivebremselås med alarm
Fra : Ukendt

Dato : 15-04-10 22:42

Virker en skivebremselås med alarm ok? Jeg har nemlig tænkt på at anskaffe
en fordi den er billigere at købe, skal ikke på værksted for at monteres, og
har eget batteri i forhold til de fastmonterede modeller.
Jeg kan se at de fås fra 350 og til ca. 800 kr. og hyler med 100-110 dB. Men
hvor følsomme er de? Og hvor længe holder batterierne? (i den ene model er
der 6 stk. små CR-batterier)

Mvh
Pauli

Fra : dufur

Dato : 15-04-10 23:09

On 15/04/10 23.42, S. Pauli wrote:
> [...]
> hvor følsomme er de? Og hvor længe holder batterierne? (i den ene model er

Jeg har haft tre..
Alle under 500,-
Lydniveauet er betydeligt lavere end man skulle tro. Der skal ikke meget
baggrundsstøj + afstand + lukket dør til før man intet lægger mærke til.
Følsomheden kan normalt stilles med den vinkel du monterer låsen i.
Højeste følsomhed er ubrugelig medmindre du parkerer i en lukket garage...
Dertil kommer at ingen af mine holdt over 1 måned.
den 1. var "plastic håndtaget" på nøglerne bare for dårligt.vred 3
nøgler i udu på 3 uger....
den 2. fik koks i sin sensor.. monteret med svageste følsomhed, og
stadig kunne den finde på at starte på hyleriet uden såmeget som en måge
i nærheden.
Nr 3 var monteret med hørbart mekanisk "klik" fra låsen, samt
aktiverings beeb fra alarmen.
20 mins senere lå min cykel væltet, og låsen lå på vejbanen....

Ideen er god.....

Fra : Armand

Dato : 15-04-10 23:15

dufur skrev:

> Nr 3 var monteret med hørbart mekanisk "klik" fra låsen, samt
> aktiverings beeb fra alarmen.
> 20 mins senere lå min cykel væltet, og låsen lå på vejbanen....

Øhh?
Hvordan mener ?
Er der en #153 hér??

--
Armand.

Fra : dufur

Dato : 15-04-10 23:17

On 16/04/10 00.15, Armand wrote:

> Øhh?
> Hvordan mener ?
> Er der en #153 hér??

heh, mere blind høne må også køre bil...
der lå en lille note på motorblokken "undskyld jeg overså din mc da jeg
bakkede"

Fra : Armand

Dato : 16-04-10 21:01

dufur skrev:

> heh, mere blind høne må også køre bil...
> der lå en lille note på motorblokken "undskyld jeg overså din mc da jeg
> bakkede"

Aha!
Jeg tillagde lige begivenheden med noget omkring forglemt skivebremselås!

Den blinde høne hører egentlig på listen alligevel - Måske som tillæg
til #34:
"Parkere bagved en kammerats mors folkevognsrugbrød med en ide om at
hvis nogensomhelst skal nogensteder, vil vedkommende med sikkerhed se
den - Specielt når der vil være hele fem der skal afsted i rugbrøddet."
:-/

Nysgerrig:
Skrev hun bare undskyld, eller lagde hun navn og nummer??

--
Armand.

Fra : dufur

Dato : 17-04-10 12:48

On 16/04/10 22.01, Armand wrote:

> [...]
> :-/
>
> Nysgerrig:
> Skrev hun bare undskyld, eller lagde hun navn og nummer??

Hun lagde navn og nr.
Da jeg så ringede blev jeg SVINET til for at have parkeret 5m bag ved
hendes rugbrød (godt gættet), så blev der lagt på og telefonen blev ikke
taget igen.

Fra : Pwh

Dato : 17-04-10 13:06

dufur, skrev:

> Hun lagde navn og nr.
> Da jeg så ringede blev jeg SVINET til for at have parkeret 5m bag ved
> hendes rugbrød (godt gættet), så blev der lagt på og telefonen blev
> ikke taget igen.

Hvad blev enden så på den historie :-?

Jeg oplevede engang næsten det samme med en Gpz 1000 rx.
Gutten havde også lagt en seddel med navn og nummer, var også indstillet
på at betale for de småridser den havde fået, men ville have at jeg fik skaden
takseret hos en forhandler selv om han ikke ville blande forsikringen ind i det
da han vist havde haft rigeligt med skader i forvejen.
Da jeg så precenterede et regningsoplæg fra forhandleren på 15 kilo synes
han ikke det var sjovt længere og prøvede at bakke ud, forklarede ham så at
det ville værer en mindre god ide, uden at gå i detajler med hvad der ville ske
Enden på det blev at han gav mig 8 kilo kontant, jeg solgte mc'en med 3 kilo i
rabat og var godt tilfreds med det skadesforløb.

/Jens

Fra : dufur

Dato : 19-04-10 11:00

On 17/04/10 14.06, Pwh wrote:

> [...]
> Enden på det blev at han gav mig 8 kilo kontant, jeg solgte mc'en med 3 kilo i
> rabat og var godt tilfreds med det skadesforløb.

Resultatet blev at der intet skete...
Kunne ikke slå hendes nr op og telefonen blev ikke taget længere.

Fra : Armand

Dato : 18-04-10 11:39

dufur skrev:

> Hun lagde navn og nr.
> Da jeg så ringede blev jeg SVINET til for at have parkeret 5m bag ved
> hendes rugbrød (godt gættet), så blev der lagt på og telefonen blev ikke
> taget igen.

Gættet?
MIN krystalkugle har gennem mit virke her på gruppen vist sig ganske
træfsikker!

Dumme kælling!
Hun fortjener at blive nævnt også. Så #34b lyder hermed således:
"34b: Kort efter at have erhvervet mig min tredie håbefulde
skivebremselås med alarm, kommer jeg ned til en liggende motorcykel med
låsen liggende på asfalten ved siden af og en seddel med et
telefonnummer og teksten: "undskyld jeg overså din mc da jeg bakkede".
Sedlen var tilsyneladende kun lagt for at lokke mig til at ringe op så
jeg kunne blive svinet til for at have parkeret så tæt (á 5 meter)
bagved hendes Rugbrød!"

Skulle der måske ligefrem stå:
" ...... med den tavse lås liggende ved siden af ...."??

--
Armand.

Fra : dufur

Dato : 19-04-10 11:02

On 18/04/10 12.39, Armand wrote:

> [...]
> bagved hendes Rugbrød!"
>
> Skulle der måske ligefrem stå:
> " ...... med den tavse lås liggende ved siden af ...."??

lol :)
Det er jo nydeligt.

Fra : TWL

Dato : 16-04-10 05:26

S. Pauli wrote:
> [...]
> hvor følsomme er de? Og hvor længe holder batterierne? (i den ene model er

De sidste 3 år har jeg haft en Abus Detecto 8000.
Jeg skiftede batterier sidste år.

Den er rimelig tung, så der skal mere end en mc-garage og lidt vind til
at sætte den igang.

Med hjelm på høre man den fint de gange man har glemt at tage den af,
men specielt højt er det nu ikke.

Mvh Thomas

Fra : Simon

Dato : 16-04-10 17:45

ang Granit 8000:

> Den er rimelig tung, så der skal mere end en mc-garage og lidt vind til
> at sætte den igang.
>
> Med hjelm på høre man den fint de gange man har glemt at tage den af,
> men specielt højt er det nu ikke.

Enig i dette; min fulgte med i brugtkøbet, så har indtil nu kørt mindst to
sæsoner på batterierne.

--
Simon, Århus
ER-6n '07

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 17-04-10 09:02

> Med hjelm på høre man den fint de gange man har glemt at tage den af, men
> specielt højt er det nu ikke.

Hov ......

Det var da genialt. Vil det sige at alarmen aktiveres hvis man har glemt at
demontere skivelåsen. Det er da genialt. Jeg har allerede glemt at fjerne
skivelåsen et par gange. Nu holder jeg normalt i perlesten, så den skrider
over forhjulet. Men det har da ført til et par ridser på generatordækslet.
Jeg har monteret min skivelås i den medfølgende holder, som er monteret på
svinggaflen. Har ellers en plan om et kommende projekt med en lille kontakt
i denne holder. Den skal sættes i forbindelse med systemet der forhindrer
motorcyklen i at starte når støttebenet er nede m.v. Men måske er det bare
nemmere med en skivelås med alarm.

Er der andre senildemente der har gode erfaringer for at undgå at glemme
skivelåsen. (og jeg kender godt den med snoren)

--
Ivan Bartholin Nielsen
Yamaha FZ6s2 - den er go'

Fra : Simon

Dato : 17-04-10 09:13

> Vil det sige at alarmen aktiveres hvis man har glemt at
> demontere skivelåsen.

Ja. Der er en positions/bevægelsesføler, som uden problemer aktiveres af
at cyklen rejses/flyttes fra støttebenet.

Ellers er normal anbefaling at sætte skivelås så tæt på kaliberen, at
hjulet ikke kan dreje rundt - så når man ikke at få fart på cyklen! :)

--
Simon, Århus
ER-6n '07

Fra : TWL

Dato : 17-04-10 09:25

Ivan Nielsen wrote:

> [...]
>
> Er der andre senildemente der har gode erfaringer for at undgå at glemme
> skivelåsen. (og jeg kender godt den med snoren)

Jeg har altid påstræbt at parkere med forhjulet op mod noget, så jeg
skal bakke ud. Så gør det ikke så meget når man glemmer låsen.

Jeg har flere gange glemt at fjerne skivebremselåsen når jeg skal hjem
fra arbejde, men alarmen begynder at hyle når mc'en kommmer op i
lodret,så det redder mig heldigvis hver gang.

http://www.abus.de/us/main.asp?ScreenLang=us&sid=44506472410154717042010865212196&select=0105b05&artikel=400331835841m

Mvh Thomas

Fra : Grunnet

Dato : 17-04-10 09:28

> Er der andre senildemente der har gode erfaringer for at undgå at glemme
> skivelåsen. (og jeg kender godt den med snoren)

Du kender den med snoren, men kender du også denne udgave ?
http://www.rayven.dk/skivebremselÅs_husker-p-520.html
Jeg bruger denne løsning. Selvom Jeg lider af "alzheimer light" glemmer je
aldrig skivebremselåsen da huskeren ikke er til at overse.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 17-04-10 09:35

> [...]
> Jeg bruger denne løsning. Selvom Jeg lider af "alzheimer light" glemmer je
> aldrig skivebremselåsen da huskeren ikke er til at overse.

Ja - nu bruger jeg sådan en snor når jeg parkerer hjemme. Men når jeg nu har
den smarte holder til at placere låsen i under kørslen så står jeg der med
snoren. Den kan seføli puttes i lommen sammen med alt det andet.... Men som
regel bliver den efterladt hjemme.

Er der i øvrigt nogen der har kendskab til en lille vandtæt mikrokontakt,
som man kunne bruge i forbindelse med mit projekt til holderen. Det skal jo
bare være i en rigtig god kvalitet, da cyklen jo ligesom ikke kan køre, hvis
kontakten svigter.

--
Ivan Bartholin Nielsen
Yamaha FZ6s2 - den er go'

Fra : Grunnet

Dato : 17-04-10 10:32

"Ivan Nielsen" <Ivan@kloge.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> med snoren. Den kan seføli puttes i lommen sammen med alt det andet....
> Men som regel bliver den efterladt hjemme.

Kan godt se det bliver for bøvlet hvis snoren skal pilles af /sættes på
låsen hver gang.
Tænkte ikke lige så langt, da jeg har et stort aflåseligt rum i kåben, hvor
lås med snor mageligt kan ligge når den ikke sidder på skiven.

Løsningen med microkontakten lyder tiltalende og samtidig er den jo en slags
tyverisikring i sig selv, da en brugstyv nok ikke tænker på at der skal være
en lås i holderen for at få liv i motoren..
--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Armand

Dato : 17-04-10 12:20

Grunnet skrev:

> Løsningen med microkontakten lyder tiltalende og samtidig er den jo en slags
> tyverisikring i sig selv, da en brugstyv nok ikke tænker på at der skal være
> en lås i holderen for at få liv i motoren..

Jup!
Ren vin-vin!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 17-04-10 12:19

Ivan Nielsen skrev:

> [...]
> bare være i en rigtig god kvalitet, da cyklen jo ligesom ikke kan køre, hvis

Køb en uoriginal støttebenskontakt ved Max's MC-import (=kataloget
MC-Nøglen) eller T-Hansen!

--
Armand.

Fra : Dak

Dato : 16-04-10 17:31

S. Pauli skrev:
> [...]
> hvor følsomme er de? Og hvor længe holder batterierne? (i den ene model er

jeg har detecto plus kæden.

http://www.billigsikring.dk/shop/abus-skivebremselaas-granit-847p.html

Batterier kan holde i laang tid. mine kører på andet år og da de koster
ca. en hund at skifte så er det billig vedligeholdelses omkostninger.
Følsomheden kan du selv bestemme lidt. Kommer an på om du har to
bremseskiver foran mm. Du kan sætte den på så den "dingler" lidt eller
du kan sætte den højere op på skiven og dermed kun få den til at hyle
hvis cyklen kommer i kørestilling.

Er super glad for den og den virker mere end ok. har dog kun boet på 2
sal og der kunne jeg godt høre den. Men ja den er ikke lige så højt som
en bilalarm men så igen, lige meget hvor højt en mc alarm lyder så lyder
den ikke af meget hvis den blir slæbt en i en lukket trailer.

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"

Fra : Anders Majland

Dato : 17-04-10 13:32

> jeg har detecto plus kæden.

Jeg har (og haft) 3-4 Xena låse med alarm. En fik jeg byttet da den gik i
baglås og alle har været lidt følsomme i alarmen. Og de bruger en del strøm
så batterierne har holdt mindre end et år. Samtidig har de ikke fungeret for
godt i frostvejr (i elektronikken)

Jeg har valgt dem pga alzheimers light ... De har larmet nok til at jeg ikke
er kørt med dem monteret ...

Er jeg i mine normale rutiner så ingen problemer men står jeg og snakker
imens kan det glippe ...

Min primære lås når parkeret ude er en kæde som jeg kan låse til noget
gadeinventar. Og så suppleret med skivelåsen i skiven på baghjulet.

/A