Bødetakst?
Fra : Ukendt

Dato : 14-04-10 22:35

Jeg sad lige og diskuterede med en kammerat, hvad det mon koster at blive
stoppet på en 125 cc scooter uden nummerplade på en cykelsti? Altså hvis
scooteren er forsikret men ikke har nr.plade på. Og kører på cykelstien i
stedet for på vejen. Og fører har mc-kort.

Sørensen

Fra : S.B.

Dato : 14-04-10 22:44

"Sørensen" <xxxxxxxxxxxx> skrev i en meddelelse
> [...]
> scooteren er forsikret men ikke har nr.plade på. Og kører på cykelstien i
> stedet for på vejen. Og fører har mc-kort.

Hvordan vil du tegne en ansvarsforsikring uden nummerplade?

Søren

Fra : TWL

Dato : 15-04-10 05:35

S.B. wrote:

> "Sørensen" <xxxxxxxxxxxx> skrev i en meddelelse

> Hvordan vil du tegne en ansvarsforsikring uden nummerplade?
>
> Søren

Er det ikke omvendt ? Hvordan vil du få nummerplade uden forsikring ?

Da jeg skulle have plade til MZ'en var jeg først hos
forsikringsselskabet og derefter ude hos Skat og hente en nummerplade

Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-04-10 08:12

TWL wrote:

> Er det ikke omvendt ? Hvordan vil du få nummerplade uden forsikring ?
>
> Da jeg skulle have plade til MZ'en var jeg først hos
> forsikringsselskabet og derefter ude hos Skat og hente en nummerplade

Et forsikringsbevis er ikke det samme som en tegnet forsikring. Skat
modtager beviset når de udleverer pladen, og meddeler det valgte selskab
de nødvendige detaljer. Forsikringsselskabet kan så kaste terningerne og
sende dig en bon efter forgodtbefindende, medmindre i på forhånd har
aftalt vilkår.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 15-04-10 08:17

TWL skrev:

> Er det ikke omvendt ? Hvordan vil du få nummerplade uden forsikring ?
>
> Da jeg skulle have plade til MZ'en var jeg først hos
> forsikringsselskabet og derefter ude hos Skat og hente en nummerplade

Det er ganske enkelt: Kig i dine forsikringspapirer!
Det er så finurligt at reg.nummeret alligevel har sneget sig ind i policen!

Til Sørensen:
Når man bliver nuppet på en ikke indregistreret motorcykel koster det en
øjeblikkelig indregistrering (=2/3 af gadeværdien i registreringsafgift)
samt en (skatte-)bøde af omtrent samme størrelse.
Dertil kommer bøde for at køre uden kørekort der s.v.j.h. koster
1.500,-kr første gang, samt ditto for øvrige tillægs-forbrydelser, såsom
at køre motorcykel på cykelsti og evt. overskridelse af hastighedsgrænsen.

Jeg kender et par tilsvarende historier med små motorcykler hvor
motorcyklen aldrig kom hjem i skuret igen p.g.a. udgifterne blev
uoverskuelige og Skat derfor tilbageholdt motorcyklen som pant for
afgiftens inddrivelse og da regningen endelig var betalt var motorcyklen
blevet noget gammelt ubrugeligt lort som ejeren ikke ænsede p.g.a.
større interesse for en gammel rusten bil eftersom at han i mellemtiden
var fyldt 18 og havde fået kørekort.

Sumam summarum: It's a DO'NT!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 15-04-10 19:44

> [...]
> øjeblikkelig indregistrering (=2/3 af gadeværdien i registreringsafgift)
> samt en (skatte-)bøde af omtrent samme størrelse.

Hej Armand.

Du tænker på en motorcykel uden afgift, ikke på en motorcykel der blot ikke
er indregistreret.

Mvh.

KD

Fra : Armand

Dato : 15-04-10 23:00

Knud Dam skrev:

> Hej Armand.
>
> Du tænker på en motorcykel uden afgift, ikke på en motorcykel der blot ikke
> er indregistreret.

Jup!
Jeg må indrømme at situationen var på et plan som gav mig indtrykket af
at Sørensen overhovedet ikke havde taget nogetsomhelst i betragtning!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-10 01:46

Armand wrote:
> [...]
> ænsede p.g.a. større interesse for en gammel rusten bil eftersom at han i
> mellemtiden var fyldt 18 og havde fået kørekort.

Motorcyklen er indreg. og der er betalt forsikring osv. men derfor kan nogle
finde på at afmontere nr.pladen (så politiet ikke kan genkende dem) og bl.a.
køre på cykelsti og andre steder hvor en mc ikke må køre.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-10 22:38

S.B. wrote:
> Hvordan vil du tegne en ansvarsforsikring uden nummerplade?

Nemt nok. Tegne forsikringen og lade være med at sætte nr.pladen på.
Læs indlæget igen

Sørensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-04-10 09:09

Sørensen wrote:
> [...]
> scooteren er forsikret men ikke har nr.plade på. Og kører på cykelstien i
> stedet for på vejen. Og fører har mc-kort.

Hvis han færdes på samme cykelsti som mine børn, risikrer føreren meget
mere end en bøde, kan du i øvrigt hilse og sige.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-10 22:37

Torben Scheel wrote:

> Hvis han færdes på samme cykelsti som mine børn, risikrer føreren
> meget mere end en bøde, kan du i øvrigt hilse og sige.

Det var et spørgsmål, ikke et personligt angreb. Slap nu af.

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-04-10 06:44

Sørensen wrote:
> Det var et spørgsmål, ikke et personligt angreb. Slap nu af.

Jeg er helt rolig. Det var et forsøg på at anskueliggøre hvor langt fra
det acceptable det tænkte(?) scenarie er.

--
vh
Torben

Fra : C. Caspersen

Dato : 15-04-10 09:45

> [...]
> scooteren er forsikret men ikke har nr.plade på. Og kører på cykelstien i
> stedet for på vejen. Og fører har mc-kort.

Nu skriver du scooter, som i flæng bliver anvendt om både knallerter og
motorcykler.

Men hvis du mener en typegodkendt 125 ccm indregistreret motorcykel, jå så
koster kørsel på cykelstien kr. 500 efter §4 i færdselsloven og den
manglende nummerplade koster 500 kr. efter registreringsbekendtgørelsen.
Altså 1000 kr. i alt.

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-10 22:36

C. Caspersen wrote:
> Nu skriver du scooter, som i flæng bliver anvendt om både knallerter
> og motorcykler.

Ja, motorcykeltypen er en scooter deraf betegnelsen
Om det er en 80cc eller en 650cc Burgman er vel lige meget.

Lyder plausibelt. Tak.

Sørensen

Fra : -

Dato : 15-04-10 23:31

C. Caspersen skrev:
> [...]
> koster kørsel på cykelstien kr. 500 efter §4 i færdselsloven og den
> manglende nummerplade koster 500 kr. efter registreringsbekendtgørelsen.

Det er billigt. Det koster, sagde de i radioen idag, 600 kr i bøde at
køre i S tog uden billet. !!!

Jeg kan da undre mig over at man ikke registrerer, - om ikke andet med
en prøveplade - hvis alt det øvrige er på plads. (Kørekort, Syn,
ejerskab, lovlig stand) Dermed er der også ansvartsforsikring, og så er
det slet ikke nødvendigt at gemme sig på cykelstierne.

/Claus