Hjælp til en "nybegynder"
Fra : Bomme

Dato : 14-04-10 20:15

Hej alle,

jeg har brug for et par gode saglige råd

Jeg SKAL ha' en mc nu, det må være på tide efter at have haft kortet i 20
år, uden at bruge det :-/

Eftersom jeg betragter mig selv som helt grøn, er det ikke den vilde racer
jeg skal have. Jeg tænker derfor på følgende 4 modeller:

Yamaha XJ 600 Diversion
Honda Transalp
Honda NTV 650 Revere
Honda CBR 600 F

Folkens - For og imod på disse? En af de ting jeg selv har overvejet er, at
jeg er 190 cm høj (meget af det er ben )
Er jeg helt på afveje, er der nogle cykler jeg har overset og bør tage med i
betragtning også?

En af grundene til at jeg har disse cykler i tankerne, er prisen.
Prisskiltet må ikke være på mere end 25-30.000 - gerne lidt mindre. Jeg
behøver ikke en dyrere cykel for at lave de første par "nødvendige" buler og
ridser. Hellere starte lidt billigt, og så skifte ud til en ny model når jeg
har fundet balancen igen

Håber på nogle gode råd og ideer fra eksperterne

Bomme

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-04-10 21:16

Den 14-04-2010 21:15, Bomme skrev:

> Eftersom jeg betragter mig selv som helt grøn, er det ikke den vilde
> racer jeg skal have. Jeg tænker derfor på følgende 4 modeller:
>
> Yamaha XJ 600 Diversion

Lidt kedelig - kan toure til verdens ende hvis du kan holde dig vågen.

> Honda Transalp

Thumbs up!

> Honda NTV 650 Revere

Alt for lille. Min kone har en - jeg er 195cm og bruger den som
pocketbike

> Honda CBR 600 F

Fisk. Vistnok bundsolid, men ikke egnet til en begynder.

> [...]
> behøver ikke en dyrere cykel for at lave de første par "nødvendige"
> buler og ridser. Hellere starte lidt billigt, og så skifte ud til en ny

Start med et par køretimer - eller et genopfriskningskursus når du har
købt. Trafikken og tolerancen er ikke som for 20 år siden, og dine
reflekser skal genoplæres.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 14-04-10 21:52

> Thumbs up!

Den er heller ikke til lange ben (med forbehold for årgangsforskelle). Men
er det lige til øllet er det selvfølgelig en stor fordel som ny at man kan
nå jorden med flad fod på begge sider.

Men stilen er nok de maskiner der giver mest plads.

For at blive i de 2 cylindrede så er Honda Africa Twin og Yamaha Super
Tenere er mere i samme boldgade. Yamaha'en med højeste sædehøjde. De ældste
AT (650'ere) har også noget lavere højde end 750'erne. På den eneste 650'er
jeg har kørt lidt på havde jeg svært ved at få benene p plads uden at en
crossstøvle i str 46 klemte på bremsen - men det kan man jo justere sig ud
af hvis eller man er tilfreds med vinklen på benene

AT er typisk dyrere end en ST - Jeg vil tror at en ST kan presses under 30
uden at den er noget vrag. En der ikke helt er et glandsbillede med "mange"
km kan nok komme derunder. Jeg gav for 4 år siden 50kkr for en der havde
gået 34000km. Nu har den gået det dobbelte og fået lidt mere patina. Skullde
den handles ville den nok skulle ned omkring dit budget. Men det skal den
ikke for hvad skulle jeg så vælge at smide rundt med ....

Men mhs brugtpriserne er der vist mange sælgeren der ikke helt har opdaget
at markedet er faldet meget de senere år. Specielt hvis man har købt for
dyrt ....

> Start med et par køretimer - eller et genopfriskningskursus når du har
> købt. Trafikken og tolerancen er ikke som for 20 år siden, og dine
> reflekser skal genoplæres.

Selvom han ikke har kørt mc de sidste 20år kan han jo godt have fuldt med i
ændringerne i trafikken. Men ja det vil sikkert være givtigt at mose lidt
rundt på en et lukket område og få trænet det basale under kyndig
instruktion. Jeg kan mærke hvor meget bare 4 måneders pause har kostet på
rutine og reflekser ...

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-04-10 08:09

Anders Majland wrote:

> [...]
> mose lidt rundt på en et lukket område og få trænet det basale under
> kyndig instruktion. Jeg kan mærke hvor meget bare 4 måneders pause har

Bomme er jo begynder hvad angår betjening og "orientering fra kørende
MC". Han har glemt at han er usynlig på MC. At sætte sig op på f.eks. en
CBR med den bagage vil jeg kalde uforsvarligt.

Ville du lade ham prøvekøre din bedste MC?

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 15-04-10 20:25

> Bomme er jo begynder hvad angår betjening og "orientering fra kørende MC".
> Han har glemt at han er usynlig på MC. At sætte sig op på f.eks. en CBR
> med den bagage vil jeg kalde uforsvarligt.

Nu er en fuldkåbe maskine temmelig dyr at tabe - selv så udramatisk som pein
og undertegnede i sidste uge ....

> Ville du lade ham prøvekøre din bedste MC?

Udover at jeg kun har en tilbage ...

Men nok ikke som total fremmed - men min far fik da lov til prøve XT'en for
et par år siden da han ville igang igen. Da var det også efter 35 år uden mc
og det var vist et par vespa'er han havde erfaringen fra før børn kom til.
Mener det var i 70 at de fik bil.

Han valgte så (lettere påvirket) en dl650 med abs - eneste grund til at jeg
ikke nævnte abs i ovenstående smørre var Tommy's budget.

Men den har så også fået skiftet et koblingsgreb. Er enig med holdningen af
de fleste begyndere taber en mc inden for de første sæsoner. Så der er
bestemt fornuft i at første mc er en der kan tåle at tabes uden at der
ødelægges en masse kåbe. Man bør ihvertfald overveje at ofre lidt på
styrtbøjler eller lign. Det ser måske ikke smart ud, men kan være ganske
praktisk

Men den tdm som linkes til lyder også ganske fornuftig

Fra : Bomme

Dato : 23-04-10 18:41

Tak for de gode indspark til jer alle 3

Torben, jeg studser en smule over din vurdering af størrelsen på NTV'en
(ikke at jeg siger du tager fejl).

Når jeg kigger på data for en NTV og en Transalp, er der en forskel på 4 cm
i sædehøjde (hhv. 810 og 850 mm)

Betyder siddestilling så meget for "pladsforholdene" på en MC?

Omvendt har jeg en kammerater på omtrent min egen størrelse der kører
Diversion - den er 635 mm og han siger at den passer fint.

Jeg er vist der hvor jeg er lettere forvirret - jeg må finde et sted hvor de
har de forskellige cykler stående... Måske jeg skulle se om jeg kunne lave
en aftale i Skanderborg i weekenden...

Claus

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-04-10 19:13

Den 23-04-2010 19:40, Bomme skrev:
> [...]
> cm i sædehøjde (hhv. 810 og 850 mm)
>
> Betyder siddestilling så meget for "pladsforholdene" på en MC?

Afstand mellem fodhvilere og sæde er mere interessant i forhold til
siddestilling. Min FJ1100 er ved nærmere eftertanke også lidt forkrampet
at sidde på med min benlængde. Jeg kan ikke udtale mig om diversion.
Muligvis er jeg bare forvænt af min Yamaha TDM, og finder alle
standardcykler små i sammenligning.

> Omvendt har jeg en kammerater på omtrent min egen størrelse der kører
> Diversion - den er 635 mm og han siger at den passer fint.

Anything goes - men hvor lang tid kører han af gangen? Hvad skal du
bruge den til?

> Jeg er vist der hvor jeg er lettere forvirret - jeg må finde et sted
> hvor de har de forskellige cykler stående... Måske jeg skulle se om jeg
> kunne lave en aftale i Skanderborg i weekenden...

Det er nu engang det enkleste. Måske foragter du V2 gangen på NTV fra
starten, eller hader diversion'ens lyd. Din mavefornemmelse skal nok
fortælle dig hvis en af de prøvede er "lige i øjet". Bare pas på at du
ikke bliver forblændet af størrelse - 500ccm kan sagtens gøre det.

Jeg er meget imponeret af byggekvaliteten på NTV og til dels transalp -
en af Hondas top 3 motorer indenfor soliditet, hvis du spørger mig.

--
vh
Torben

Fra : Bomme

Dato : 26-04-10 21:21

Det giver jo faktisk meget god mening, at det er afstand fra sæde til
fodhvilere der har betydning - det er jo trods alt der man tilbringer mest
tid (Hold da maul man blir klog af at opholde sig herinde)

Meningen med cyklen er, at jeg først og fremmest skal "lære" at køre på 2
hjul igen - og finde ud af om jeg stadig synes det er sjovt. Derfor også
planen om at anskaffe en billig cykel i denne omgang. Så kan jeg altid
skifte den ud om en sæson eller to, hvis det stadig er noget jeg har lyst
til.

Hvis nu jeg yderligere kaster et par modeller ind i kampen... CB500 og
GPZ500 - nogen erfaringer med disse? (Stadig med mine 190 cm i tankerne)
Min køreskolecykel i sin tid var en Honda - jeg har nok altid siden haft et
svagt punkt for disse...

/Claus

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-04-10 21:34

On Mon, 26 Apr 2010 22:20:45 +0200, "Bomme"
<abcbomme71@hotmail.com(rem.abc)> wrote:

Hej Claus.

> [...]
>planen om at anskaffe en billig cykel i denne omgang. Så kan jeg altid
>skifte den ud om en sæson eller to, hvis det stadig er noget jeg har lyst

Det lyder som en historie jeg kender
Det var sådan jeg startede igen for 12 år siden -
http://www.gruby.dk/mitmcliv.htm
Jeg tør slet ikke tænke på hvad det udviklede sig til

Begge er bundsolide.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 27-04-10 19:04

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Det var sådan jeg startede igen for 12 år siden -
> http://www.gruby.dk/mitmcliv.htm
> Jeg tør slet ikke tænke på hvad det udviklede sig til

Hæ!
Gad vide om dét kunne have kyst dig hvis din krystalkugle havde kunnet
tune ind :-/

> Begge er bundsolide.

Jeg har ofte anbefalet GPZ500; men med tiden bliver jeg nødt til at
retfærdiggøre Honda'en á dén er mulig at få i langt yngre model!

--
Aremand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-04-10 21:10

On Tue, 27 Apr 2010 20:04:27 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Hæ!
>Gad vide om dét kunne have kyst dig hvis din krystalkugle havde kunnet
>tune ind :-/

Næ, det tror jeg ikke.
Det ville vist blot have gået lidt hurtigere

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : jopa

Dato : 27-04-10 21:19

Steen Gruby formulerede spørgsmålet:

> Næ, det tror jeg ikke.
> Det ville vist blot have gået lidt hurtigere

http://www.gruby.dk/nsumax.htm

Bliver nostalgisk det var denne model jeg tog kortet på l-)

--
Mvh John

www.johns-web.dk
www.wordpresstema.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-04-10 21:51

On Tue, 27 Apr 2010 22:18:58 +0200, jopa <admin@jp-web.invalid> wrote:

Hej John.

>Bliver nostalgisk det var denne model jeg tog kortet på l-)

Det er en meget letkørt MC.
Den var meget populær i 50'erne, så populær at der er bygget mere end
100.000 af dem

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-04-10 09:27

Bomme wrote:

> [...]
> også planen om at anskaffe en billig cykel i denne omgang. Så kan jeg
> altid skifte den ud om en sæson eller to, hvis det stadig er noget jeg

Lad være med at tro at du nu kan finde en cykel der er perfekt for dig
når du er kommet godt igang. Det er meget sjældent at en god
begyndercykel også er drømmecyklen for en erfaren MC-ist. Køb en let og
rolig MC uden kåbe, sælg videre når du bliver træt af den. Om du så skal
have drømmecyklen eller lande i Berlingo'en igen beslutter du til den
tid

> [...]
> GPZ500 - nogen erfaringer med disse? (Stadig med mine 190 cm i tankerne)
> Min køreskolecykel i sin tid var en Honda - jeg har nok altid siden haft

CB500 rygter siger solid, småkedelig. GPZ har jeg ikke styr på
overhovedet. Prøvesid/kør dem - kan du få en CB500 med fornuftigt km-tal
og OK pris, så risikerer du ikke at tabe meget af din opsparing, når du
skal sælge den igen.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-04-10 10:18

Torben Scheel wrote:
> Lad være med at tro at du nu kan finde en cykel der er perfekt for dig
> når du er kommet godt igang. Det er meget sjældent at en god

...finde en cykel der både er perfekt for dig nu og når du er kommet godt
igang.. skulle der have stået.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 27-04-10 19:08

Torben Scheel skrev:

> ..finde en cykel der både er perfekt for dig nu og når du er kommet godt
> igang.. skulle der have stået.

Anyhow, så kender jeg et par 'late starter' hhv. 'reborn' der ikke kom
af deres CB500 og i perioder nærmest har levet på den!
At sigte mod en model med ABS er måske en fornuftig handling for
reborn's :-/
Men ABS rykker noget i et givet low-budget !?

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-04-10 09:59

Armand wrote:
> Anyhow, så kender jeg et par 'late starter' hhv. 'reborn' der ikke kom
> af deres CB500 og i perioder nærmest har levet på den!

Jeg late-startede på en GN250 og skiftede så til en Kawasaki ER-5 og har nu
kørt 3 sæsoner a 10-12K km på den.
De kan også fåes rimeligt nye og til en billig penge, er driftsikre og
drift-økonomiske.
Jeg skifter ikke til noget andet og større, men måske til en cruiser for at
prøve det.

/jim

Fra : Jim Andersen

Dato : 15-04-10 09:00

Bomme wrote:
> Folkens - For og imod på disse? En af de ting jeg selv har overvejet
> er, at jeg er 190 cm høj (meget af det er ben )

http://www.dba.dk/yamaha-tdm-850-850-ccm-93/id-65645416/

/jim

Fra : Armand

Dato : 27-04-10 19:13

Bomme skrev:
> [...]
> behøver ikke en dyrere cykel for at lave de første par "nødvendige"
> buler og ridser. Hellere starte lidt billigt, og så skifte ud til en ny

Jeg er begyndt at værgre mig imod at give specifikke tip, men jeg vil
gerne pointere at bare det at en kåbebeklædt motorcykel som CBR'en
vipper af sidestøttebenet koster 10.000,-kr i (hovedsagligt) plastdele!
Det er således god fornuft at lade sin første motorcykel være af
traditionel opbygning uden alt det dyre plast!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 30-04-10 02:36

On 26 Apr., 22:20, "Bomme" <abcbomm...@hotmail.com(rem.abc)> wrote:

> Det giver jo faktisk meget god mening, at det er afstand fra s de til
> fodhvilere der har betydning

Derudover har sædets bredde og overkroppens hældning også stor
indflydelse på, hvordan du oplever pladsforholdene. Et bredere sæde
vil fx kompensere noget på en lav sædehøjde/lille afstand mellem sæde
og fodhviler IMHO

Husk iøvrigt at sæder let kan bygges om i højde og drøjde, hvis det
skal være. Kan du ikke selv, finder du gode adresser på ombetrækkere
i ældre beskeder herinde.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK