Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
jeg skal lige høre
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 15-04-10 23:52

den her bronze skulptur :
http://chokmah.dk/04.2010.Europa/italien01.april.2010/slides/IMG_2383.html

jeg har tænke mig at tage en fans masse billeder af den - men altså det her
nye kamera - jeg begriber det ikke helt
normalt i gamle dage var det sådan jeg kunne styre det med blænden og
lukketiden ( det kan man nok stadigt ) men ellers har det nu altid været
sådan at auto/auto og masser af sol det kan ikke gå
galt men det ser sgu stadigt noget forkert ud nærmest overbelyst - nogen
forslag til lukketid / iso / blænde til dette billede ?

xfut :
dk.fritid.foto

Fra : Kjeld

Dato : 16-04-10 01:23

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote in message

> [...]
> galt men det ser sgu stadigt noget forkert ud nærmest overbelyst - nogen
> forslag til lukketid / iso / blænde til dette billede ?

For mig ser det ikke fejleksponeret ud, hvad mener du er galt ?

/Kjeld

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-04-10 07:54

> [...]
> her nye kamera - jeg begriber det ikke helt
> normalt i gamle dage var det sådan jeg kunne styre det med blænden og

Jeg kan se at det er et Canon G10.
Der er ubegrænsede muligheder for at styre eksponeringen manuelt.
Man kan også bare stille på eksponeringskompensationen.

> men ellers har det nu altid været sådan at auto/auto og masser af sol det
> kan ikke gå
> galt men det ser sgu stadigt noget forkert ud nærmest overbelyst

Nej - sådan har det ikke altid været.
Det har altid været sådan at automatiken tilstræber at lave motivet
mellemgråt, så hvis man fotograferer noget som væsentligt afviger fra det
(altså noget meget lyst eller meget mørkt) bliver rammer automatiken ikke
rigtigt.

> - nogen forslag til lukketid / iso / blænde til dette billede ?

Umiddelbart er jeg ikke begejstret for at billedet er taget i "masser af
sol" - det giver meget kontrast i billedet.
Du kunne f.eks. prøve at bløde skyggerne lidt op med en reflektor
(flamingoplade), kigge på billedet og histogrammet og justere eksponeringen.

G10 har også mulighed for at optage RAW billeder, som giver den bedste
mulighed for at styre hvordan billedet bliver i efterbehandlingen.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 16-04-10 14:34

> G10 har også mulighed for at optage RAW billeder, som giver den bedste
> mulighed for at styre hvordan billedet bliver i efterbehandlingen.

ok jeg prøver mig lidt frem

Fra : Mogens

Dato : 16-04-10 15:54

Bo M. Mogensen wrote:
> "Mogens Hansen"<mogens_h@dk-online.dk> skrev i en meddelelse

> ok jeg prøver mig lidt frem

I lightroom kan du - hvis du skyder i RAW - lægge noget fill-light ind
så de mørke områder lyses op. Det reducerer kontrasten, men du kan
trække en masse ud af skyggeområderne på den måde.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 17-04-10 00:02

"Mogens" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse

> I lightroom kan du - hvis du skyder i RAW - lægge noget fill-light ind så
> de mørke områder lyses op. Det reducerer kontrasten, men du kan trække en
> masse ud af skyggeområderne på den måde.

jeg vil prøve det når jeg finder det frem - har prøvet med 2 andre
muligheder

Dias show
http://chokmah.dk/04.2010.Europa/manden-flahs.floyd/preview.html
( har låns lidt pink floyd midlertidigt )

Jalbum

http://chokmah.dk/04.2010.Europa/manden/skultur.mand/index.html

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-04-10 13:50

Bo M. Mogensen skrev:
> [...]
> galt men det ser sgu stadigt noget forkert ud nærmest overbelyst - nogen
> forslag til lukketid / iso / blænde til dette billede ?

Du er tidligere blevet rådet til at læse manualen til dit kamera. Det er
fortsat en god ide

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html