motherboard til gammel pc?
Fra : simon

Dato : 15-04-10 09:51

Jeg er ved at prøve at reparere/udskifte et motherboard for
et yngre medlem af familien.
Motherboardet er et Asus A8V-MX/S (socket 939).
Jeg har en mistanke om, at selve motherboardet er stået af,
da video-udgangen ikke viser noget billede.
Har prøvet at sætte et eksternt grafik-kort i, men intet billede.
Processoren er en AMD Athlon 64, model ada3500daa4bw (3500+)
Der sidder en enkelt 512 mb DDR ram 400 mhz i den.
Hvad gør man billigst? Har prøvet at kikke på edb-priser, men
et nyt motherboard af samme slags koster jo 500-600 kr.
Og jeg ved jo ikke med sikkerhed, om det er det.
Hvad gør man? Køber et brugt kort - hvis det kan fås?

mvh
simon

Fra : Henning

Dato : 15-04-10 10:25

On Thu, 15 Apr 2010 10:51:28 +0200, simon <Fjern_nyhed.2010@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Jeg har en mistanke om, at selve motherboardet er stået af,
>da video-udgangen ikke viser noget billede.
Det betyder jo reelt at der end ikke kommer post. Det kan skyldes alt
andet også - ram, strømforsyning, cpu. Hvad får dig til at tro det er
motherboardet? Hvad har du forsøgt?

Fra : jk

Dato : 15-04-10 10:56

wrote:

> [...]
>Og jeg ved jo ikke med sikkerhed, om det er det.
>Hvad gør man? Køber et brugt kort - hvis det kan fås?

Jeg ville nok mistænke strømforsyningen først. Ikke at du skal købe en
ny. Men man prøver med en anden strømforsyning på, og ser om det
hjælper. Det kan gøres uden at gøre andet end at forbinde den anden
PSU med kabler.

Sådan en s939 er en gammel sag, med DDR ram og AGP.

http://www3.shopping.com/xPO-ASUS-Asus-A8V-MX-AMD-Skt939-VIA-K8M800-PCI-E-AGP-DDR400-SATA-RAID-LAN-6ch-audio-USB2-up-to-DDR400-mi

Prøv om det er strømforsyningen !

ellers overvej en anden PC til manden.

mvh

John

Fra : John V.

Dato : 15-04-10 15:36

Den 15-04-2010 10:51, simon skrev:
> [...]
> Og jeg ved jo ikke med sikkerhed, om det er det.
> Hvad gør man? Køber et brugt kort - hvis det kan fås?

Da du kan købe en helt ny computer, der oven i købet er bedre for 2-3000
kr, vil det meget hurtigt blive dyrere at reparere den gamle - og så er
den stadig ikke ny.
Kan dit OS overføres til den nye er det selvfølgelig billigst, ellers må
du påregne noget ekstra til et OS.
Prisen på en ny afhænger selvfølgelig af hvad den skal bruges til,
spillecomputere er klart de dyreste da de kræver meget bedre grafikkort.

John

Fra : simon

Dato : 15-04-10 22:39

John V. formulerede spørgsmålet:

> [...]
> Prisen på en ny afhænger selvfølgelig af hvad den skal bruges til,
> spillecomputere er klart de dyreste da de kræver meget bedre grafikkort.

Nu bestemmer jeg ikke lige, om der skal købes en ny computer, da
det er min brors barnebarn, der ejer den
Forøvrigt fik jeg den til at køre i ca. 4-5 timer her til eftermiddag/
aften, og den fik da opdateret en hel del software.
Desværre gik den ned ved 22-tiden og det er ikke lykkedes mig at få
den i gang igen.
Tilsyneladende er det en fejl omkring cpu og køling, som jeg vil
rode lidt videre med.
/simon

Fra : simon

Dato : 16-04-10 09:53

Den 15-04-2010, skrev simon:
> [...]
> Og jeg ved jo ikke med sikkerhed, om det er det.
> Hvad gør man? Køber et brugt kort - hvis det kan fås?

Løsningen af problemet blev et køb (lokalt) af et brugt mother-
board Asus P4S8X-X, der havde påmonteret en Intel Pentium 4 - 2,4 ghz
+
1 grafikkort til ialt 100 kr.
Så det var egentlig en billig løsning.