Æblekage uden sukker?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 14-04-10 00:07

Sad og ledte efter en æblekageopskrift med makroner:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%C3%A6blekage&btnG=S%C3%B8g&meta=&aq=f&aqi=g10&aql=&oq=&gs_rfai=

- kender nogen én uden (hvidt) sukker?

Gerne med honning i stedet.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Max

Dato : 14-04-10 12:36

Hej Hans

> - kender nogen én uden (hvidt) sukker?
>
> Gerne med honning i stedet.

Du skifter jo bare sukkeret ud med honning.

Max

Fra : Cykelsmeden

Dato : 14-04-10 13:43

Hans Paulin (6310) wrote:

> Sad og ledte efter en æblekageopskrift med makroner:

> [...]

for at kunne svare seriøst, må vi jo vide hvorfor?

alt andet lige kan du jo bruge hvad du har, lige over: lys/mørk farin,
sirup, dansk bihonning, akasiehonning eller perlesukker.

His det skyldes sygdom (sukkersyge!), er det i høj grad også
ligegyldigt. Altsammen belaster ligesom sukker, og er altså nono!

finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-04-10 16:54

Cykelsmeden wrote:

> [...]
>
> His det skyldes sygdom (sukkersyge!), er det i høj grad også
> ligegyldigt. Altsammen belaster ligesom sukker, og er altså nono!

Det er nu ikke helt rigtigt. De fleste med diabetes kan godt spise mad
med en lille smule sukkerstoffer i, men det skal bruges med omtanke, og
man bør vide hvordan ens blodsukker reagerer på mad med et lille
sukkerindhold af forskellig art.

F. eks. bør man ikke bruge makron og sukkerristet rasp, men kan bruge
rasp som er tørristet uden sukker. Det er vigtet også at passe på
fedtstofmængden, for så ender det også galt. Pas også på sukkermængden i
æblegrøden der bruges til æblekagen, generelt behøver man kun meget lidt
tilsat sukker og hvis æblerne ikke er sure, behøver man slet intet.

Det bedste er at vænne sig fra smagen af det store sukkerindhold som de
fleste spiser i deres kost. Man kan sagtens vænne sig til det, også
resten af familien.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-04-10 09:33

Erik Olsen wrote:

> [...]
> omtanke, og man bør vide hvordan ens blodsukker reagerer på mad med
> et lille sukkerindhold af forskellig art.

Det var ikke min påstand. Det jeg sagde var, at belastningen af de
forskellige sukkerformer, tilnærmelsesvis er den samme. Dvs. at med
samme mængde stof, vil blodsukkeret tilnærmelsesvis stige med samme
størrelse OG hastighed. For æblekagens vedkommende, altså nono, hvis
den er nono med melis!

finn
- velreguleret diabetiker på 40' år!

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-04-10 09:40

Efter mange tanker skrev Cykelsmeden:

> [...]
> samme mængde stof, vil blodsukkeret tilnærmelsesvis stige med samme
> størrelse OG hastighed. For æblekagens vedkommende, altså nono, hvis

Hvad er din evt. erfaring med ahornsirup?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-04-10 09:55

Hans Paulin (6310) wrote:

> Hvad er din evt. erfaring med ahornsirup?

ikke speciel, men belastningsmæssigt er det jo en sirup, og dermed en
sukker. Jeg vil stadig beregne dette som ren sukker!

Det er en ganske almindelig fejtagelse, for "nye" diabetikere at tage
"indeholder ikke sukker" for pålydende, men er sjældent tilfældet. De
første par år drak jeg frejdigt æblemost istedet for sodavand og
fattede ikke hvorfor mit urinsukker (dengang kendte man ikke blodprøver
i privat regi) flere timer senere var skyhøjt.
Mht sukker i kage. Man lærer faktisk hurtigt, at en æblekage med et par
skefulde sukker i stedet for 500g, faktisk har mere smag

finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-04-10 10:13

Cykelsmeden:

> ikke speciel, men belastningsmæssigt er det jo en sirup, og dermed en
> sukker. Jeg vil stadig beregne dette som ren sukker!

Okay

Har bare hørt at det "ikke går i blodet"

> [...]
> fattede ikke hvorfor mit urinsukker (dengang kendte man ikke blodprøver
> i privat regi) flere timer senere var skyhøjt.

Ok

Kogt æblemost drak jeg osse i spandevis i gamle dage fordi jeg troede
det var sundt; læste så at det ved kogningen omdannes til syre hvilket
jeg fik rigeligt af i forvejen dengang

> Mht sukker i kage. Man lærer faktisk hurtigt, at en æblekage med et par
> skefulde sukker i stedet for 500g, faktisk har mere smag

Hæ hæ

Ku være man sku prøve

Jeg laver i forvejen cacaodrik uden sukker (andet end dét der i
forvejen er i den havremælk jeg pt. bruger) - smager fint

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-04-10 10:53

Hans Paulin (6310) wrote:

> Ku være man sku prøve

ok, så et bud:
kog æblerne - UDEN sukker - jvf. æblemosten, er der masser af sukker i
æbler.
Lad bageren beholde sine sukker-marengs, og brug i stedet grov rasp,
eller endnu bedre havregryn, som ristes fint brunt på panden med smør
og de nævnte 1-2 spsk. sukker (eller hvis du foretrækker, lidt
honning/sirup)
pisk lidt piskefløde, og hæld det hele lagvis i en stor skål.

god appetit!

finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-04-10 10:55

Cykelsmeden wrote:

> [...]
> honning/sirup)
> pisk lidt piskefløde, og hæld det hele lagvis i en stor skål.

glemte slvflg: masser af [ren] Vanilie!

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-04-10 12:13

Cykelsmeden udtrykte præcist:

> glemte slvflg: masser af [ren] Vanilie!

Link?

Tak for opskriften!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-04-10 13:55

Hans Paulin (6310) wrote:

> Link?
>
> Tak for opskriften!

Hvis opskrifterne skal bruges af hensyn til nogen med diabetes, kan jeg
fortælle at Diabetesforeningen http://www.diabetes.dk/ på et tidspunkt
udsendte en kogebog med diabetesvenlig opskrifter. Desværre var den
udgave man kunne få for 20-35 år siden (min far havde også diabetes type
2) ret kedelig, forhåbentlig er de nuværende mere spændende.

Jeg købte en engang, men har siden smidt den ud, nu er det blevet en
vane. Man kan f. eks. begynde med kostrådene på Diabetsforeningens
hjemmeside. Med disse i baghovedet kan man selv tilpasse de fleste
almindelige opskrifter.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-04-10 09:22

Erik Olsen tastede følgende:

> Hvis opskrifterne skal bruges af hensyn til nogen med diabetes

Som nævnt: "Årsagen er bare at sukker belaster imunforsvaret "

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-04-10 13:45

Hans Paulin (6310) wrote:

> Har bare hørt at det "ikke går i blodet"

Det passer ikke!

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-04-10 09:22

Erik Olsen har bragt dette til verden:

> Det passer ikke!

Har du kunnet måle det?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 16-04-10 12:51

Hans Paulin (6310) wrote:

> Har du kunnet måle det?

Jada - sagtens
Måles lettest med en logmåler (dyr!), så får man det vigtigste: kurven
med.

finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-04-10 13:00

Cykelsmeden tastede følgende:

> Jada - sagtens

Ok - fint nok

Så lærte jeg osse noget i dag

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Cykelsmeden

Dato : 16-04-10 13:15

Hans Paulin (6310) wrote:

> Ok - fint nok
>
> Så lærte jeg osse noget i dag

Jeg har ikke set loggere i privat handel, men har et par gange fået en
"monteret" på sygehusambulatoriet, og haft den på i 3-5 dage.
Netop blodsukkerstigningen er meget tydelig, især hvis man de dage er
god til at føre dagbog over indtagelser. Her ser man også tydelig
forskel på virkning af insulintyper.
Den sidste var på størrelse med en tændstikæske, og skulle bare holdes
indenfor et par meter ved kanylen som også blev låst med plaster.
(bluetoothlignende).
Den første var på størrelse med en bordtelefon, og blev båret i en rem
over skulderen.

finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-04-10 19:25

Cykelsmeden:

> [...]
> (bluetoothlignende).
> Den første var på størrelse med en bordtelefon, og blev båret i en rem

Ok

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-04-10 17:04

Hans Paulin (6310) wrote:
> Erik Olsen har bragt dette til verden:

> Har du kunnet måle det?

Ja.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-04-10 19:25

Erik Olsen kom med følgende:

> Ja.

Ok tak

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-04-10 13:44

Cykelsmeden wrote:

> Mht sukker i kage. Man lærer faktisk hurtigt, at en æblekage med et
> par skefulde sukker i stedet for 500g, faktisk har mere smag

Enig, hvis der overhovedet behøver komme så meget sukker i.

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-04-10 13:41

Cykelsmeden wrote:

> [...]
> forskellige sukkerformer, tilnærmelsesvis er den samme. Dvs. at med
> samme mængde stof, vil blodsukkeret tilnærmelsesvis stige med samme

Tilnærmelsesvist, men ikke helt ens, og ikke ens fra individ til
individ.

> For æblekagens vedkommende, altså nono, hvis den er nono med melis!

Vi er enige om at det hvide sukker uanset form er den farligste slags,
netop derfor skal det bruges med omtanke. For mange diabetikere er hvidt
sukker ikke 'nono', men 'pas på mængden', og 'pas på hvad du bruger i
stedet for hvidt sukker'. Som jeg skrev er det lige så galt at lave sine
desserter for fede som for søde.

Hvis hvidt sukker er 'nono' for dig, så hold dig fra det, men lad være
at tro at alle diabetikere har det på præcis samme måde.

Jeg har ganske vist kun haft diabetes (type 2) i 20 år, og den har ikke
altid været lige velreguleret, men er det nu.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-04-10 15:02

Erik Olsen wrote:

> [...]
> 'pas på hvad du bruger i stedet for hvidt sukker'. Som jeg skrev er
> det lige så galt at lave sine desserter for fede som for søde.

nu er det ikke religion for mig, så vi er i princippet enige.
Stadigvæk: om kulhydratet er fra honning, sirup, farin eller hvidt
sukker, er totalt ligegyldigt. Hvad man så foretrækker, eller mængden,
er jo individuelt

finn

iøvrigt vedr. "et par skefulde"
- det kan være teske eller spiseskeer, er stadig individuelt,
pointewn er, at hvis man kan tåle/styre det har lidt sukker andre
funktioner en sødning, som kun kan opnås med sukker: karamelisering.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-04-10 08:18

> [...]
>
> His det skyldes sygdom (sukkersyge!), er det i høj grad også
> ligegyldigt. Altsammen belaster ligesom sukker, og er altså nono!

Øv

Årsagen er bare at sukker belaster imunforsvaret

Tak for oplysningen

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kirsten Marker

Dato : 15-04-10 08:07

Fra : Kirsten Marker

Dato : 15-04-10 08:15

Hej...

krydderier er et udemærket sødemiddel, bruger f.eks ALDRIG sukker eller
deslige, til desserter, the ogv., bruger jeg vanilje fra stænger som købes
i større mængder over nettet til en fornuftig pris.

mvh/kirsten marker

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-04-10 08:20

Kirsten Marker skrev:
> [...]
> deslige, til desserter, the ogv., bruger jeg vanilje fra stænger som købes i
> større mængder over nettet til en fornuftig pris.

Okay - lyder interessant

Tak for hjælpen

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-04-10 10:53

Kirsten Marker wrote:
> krydderier er et udemærket sødemiddel, bruger f.eks ALDRIG sukker eller
> deslige, til desserter, the ogv., bruger jeg vanilje fra stænger som købes
> i større mængder over nettet til en fornuftig pris.

Hvor køber du normalt vaniljestænger henne - hvis man må spørge (selvom
det ikke har meget med emnet at gøre ;)).

/Johan

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-04-10 13:57

Johan Holst Nielsen wrote:

> Hvor køber du normalt vaniljestænger henne - hvis man må spørge
> (selvom det ikke har meget med emnet at gøre ;)).

Vi køber vaniljestænger i Bilka eller i Brugsen. De kommer bl. a. i
pakninger med to stk. der ligger i et glasrør.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-04-10 14:09

Erik Olsen wrote:

> Vi køber vaniljestænger i Bilka eller i Brugsen. De kommer bl. a. i
> pakninger med to stk. der ligger i et glasrør.

Nu skrev Kirsten, at hun købte større mængder online, til fornuftig
pris. Eftersom jeg bruger en del vaniljestænger, ville det klart være en
fordel, hvis man kunne købe større mængder fremfor de normale 1 eller 2
i glasrør.

/Johan

Fra : Emil

Dato : 15-04-10 17:59

Johan Holst Nielsen <spam@phpgeek.dk> wrote:

> Eftersom jeg bruger en del vaniljestænger, ville det klart være en
>fordel, hvis man kunne købe større mængder fremfor de normale 1 eller 2
>i glasrør.

Hvis du køber indenfor EU slipper du for dansk moms og told.
Ellers betales told og moms, hvis varen+porto er over kr 80,-
Der er mange andre bestemmelser (f.eks. gaver)

<http://www.vanillapodsuk.com/>

m.v.h. Emil

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-04-10 18:29

Emil wrote:

> Hvis du køber indenfor EU slipper du for dansk moms og told.
> Ellers betales told og moms, hvis varen+porto er over kr 80,-
> Der er mange andre bestemmelser (f.eks. gaver)
>
> <http://www.vanillapodsuk.com/>

Mange tak for linket Emil, det er jo super priser i forhold til de
danske supermarkeder ;)

/johan

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-04-10 18:46

Emil <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
aches59o92e98c99qm6m55u2mqoufu8021@4ax.com

> Hvis du køber indenfor EU slipper du for dansk moms og told.

Nej, ikke nødvendigvis. Har en EU-baseret netbutik en dansk omsætning over
en vis størrelse (vistnok omkring DKK 300.000/år), *skal* der opkræves dansk
moms.

Fraværet af told er én af de få fordele, EU-medlemskabet giver os

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 15-04-10 22:03

"Jens Bruun" wrote:

> [...]

>en vis størrelse (vistnok omkring DKK 300.000/år), *skal* der opkræves dansk

Ja, der er rigtigt mange regler.
Vareprøver (samples) og gaver (gift) bliver særbehandlet.

Jeg købte en lille supernøjagtig lommevægt fra DX til krydderier.
Luftpostpakken var mærket "Gift" hvilket jeg end ikke havde bedt
om, da den kostede under kr 80,- alt incl.

Nogle butikker mærker pakkerne, hvis man beder dem om det.

m.v.h. Emil

Links for interesserede:
<http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15002>
<http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15003>
<http://www.dealextreme.com/products.dx/category.406>
Læs folks erfaringer (Reviews) nederst på hvert produkts side.
og
<http://www.valutakurser.dk/>