AIS data på PC kort
Fra : Lars Danielsen

Dato : 13-04-10 20:01

Jeg har en Furuno FA-150 AIS jeg sidder og leger lidt med. Jeg får fint
data ind fra skibe i området, men vil gerne have dem ud på et PC baseret
kort frem for den lille skærm der er på Furunoen.
Der er en PC udgang (RS-232C) og der har tidligere været koblet en PC på
med Seamax søkort.
Er der nogen der kender til et gratis program der kan bruges til at vise
de omkring liggende skibes position. Da jeg ikke bevæger mig har jeg
ikke nødvendigvis behov for de navigations muligheder mange
søkortprogrammer indeholder men bare et skærmbillede hvor jeg kan plotte
min egen position ind og samtidig se andre fartøjer i området.

Mvh
Lars

Fra : Lars Schmidt

Dato : 14-04-10 06:04

Hej Lars
Prøv dette link : http://www.marinetraffic.com/ais/
under fanebladet " cover your area" er der god vejledning, samt links til
programmer. Har ikke prøvet, men måske noget du kan bruge
Med venlig hilsen

Fra : oem

Dato : 14-04-10 12:47

On 13 Apr., 21:00, Lars Danielsen <l...@nymail.dk> wrote:
> [...]
> søkortprogrammer indeholder men bare et skærmbillede hvor jeg kan plotte
> min egen position ind og samtidig se andre fartøjer i området.

Jeg ved godt jeg er besat af http://www.opencpn.org lige p.t. Men kan
den ikke bruges?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-04-10 07:58

Man downloader og installere gratisprogrammet AISMonitor der findes
under: http://www.marinetraffic.com/ais/ og under fanebladet " cover
your area" ligger linket til programmet.
Derefter tager man og monterer et skærmet kabel til toppen af
volumenkontrollen på sin VHF-modtager og indstiller den til kanal 87.
Den anden ende af den skærmede ledning monteres med et mini jackstik
og det sættes ind i mikrofonstikket på PC´en.
Der foretage lidt indstilling i programmet AISMon og så har man AIS på
sine programmer på PC´en.
Gratis og uden indkøb af en AIS-modtager.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-04-10 17:16

Harding E. Larsen forklarede den 2010-04-15:
> Derefter tager man og monterer et skærmet kabel til toppen af
> volumenkontrollen på sin VHF-modtager og indstiller den til kanal 87.

Nej! - Så er man helt sikker på aldrig at modtage nogle AIS data.

Signalet SKAL udtages direkte på demodulatoren (diskriminatoren) INDEN
efterbetoning og squelch.

Det kræver at man kender den IC kreds i VHF modtageren der foretager
demoduleringen og normalt loddes udtaget direkte på IC kredsens ben,
evt via en lille kondensator, da der kan være et DC potentiale.

Der er en gut i Holland, der har en hjemmeside dedikeret til netop
denne øvelse, da alle hurtige datasignaler, hvadenten det er AIS,
amatørradio data eller flydata der ønskes dekodet via PC'ens lydkort.
Se: http://discriminator.nl/index-en.html

Hvordan kanal 87 kommer ind i billedet, forstår jeg ikke.
Ch 87 er simplex (RX og TX) 157,375 MHz
AIS 1 er 161,975 MHz
AIS 2 er 162,025 Mhz

Det hænger ikke sammen.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-04-10 18:53

Ole Pagh udtrykte præcist:

> Hvordan kanal 87 kommer ind i billedet, forstår jeg ikke.
> Ch 87 er simplex (RX og TX) 157,375 MHz
> AIS 1 er 161,975 MHz
> AIS 2 er 162,025 Mhz
>
> Det hænger ikke sammen.

Det kan jeg nu selv svare på, da ch. 87 og 88 tidligere har været
duplex kanaler, hvor RX frekvensen var de samme som AIS kanalerne 1 og
2.
Hvornår ændringen er sket, ved jeg ikke, men nyere VHF radioer skulle
have ch. 87 og 88 som simplex.

På nyere VHF radioer som er allokeret til USA's båndplan, er det vist
stadig duplex.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : blueocean

Dato : 15-04-10 10:12

On 15 Apr., 15:58, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> sine programmer på PC´en.
> Gratis og uden indkøb af en AIS-modtager.

Den forstod jeg ikke helt, vil det sige at kanal 87 er AIS kanalen, og
lyd delen fra VHF er nok til at AISmon kan samle data op.?????

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-04-10 12:59

Ja, Ja det er selvfølgelig afhængig af modtagerens konstruktion,
selvfølgelig skal det være inden squelchen da den cutter både lyd og
støj,

Jeg kan se at du selv har fremtryllet svaret omkring frekvensvalget
for kanal 87.
Min "gamle" modtager kan jeg selv programmere til de frekvenser som
jeg ønsker at modtage på de enkelte kanaler og ja jeg kender udmærket
den hollandske side du henviser til.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-04-10 13:07

Er det ikke dejligt at man kan uindvære en modtager. Keep it simple og
stadigvæk kunne have AIS modtagelse ombord?

Mvh/Harding