Fra den store kreative nørd-maritime verde~
Fra : oem

Dato : 13-04-10 01:05

Så vidt jeg kan læse af http://matrixmariner.com/gippy er der her
udarbejdet et lille stykke uafhængigt software der dels kan vise nogle
data om sejladsen i en lille boks, dels kan dirigere et GPS-signal
videre til flere forskellige programmer. Det kunne så være hhv Google
Earth, hvor man kan få sin position afbildet sammen med alle
informationerne derfra, og så f.eks. OpenCPN som navigationsprogram
ved siden af. Eller to OpenCPN'er med hver sin zoom-faktor. Kreativt.

Desværre er det kun lavet til Linux endnu, men mon ikke nogen snart
laver det til windows, da udvikleren ('manimaul') i forvejen er kendt
i OpenCPN-udviklingen. Det er http://www.cruisersforum.com/forums/f134,
der er kilden til meget nyt indenfor denne verden lige p.t. Google
Earth må fortsat kræve internetforbindelse under sejlads, bortset fra
mulig cache.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-04-10 11:54

Ja det er en tilvækst som de fleste navigationsprogrammer har
indbygget men mon ikke cagney kan programmere den til windows om han
har behov derfor.

Ja man kan have internetsforbildelsen åben hele tiden medens man
sejler eller også må man have fred indtil næste hotspot kan nås.

www.openseamap.de som du skriver om i en anden streng er en god
begyndelse på gratis søkort. Lad os håbe på at ophaverne ikke ser en
økonimisk gevinst i at forfølge initiativtageren, Men for os alle er
det en kærkommen mulighed for at forøge vores arsenal af søkort.
Det er interessant at også kort til Garmin ligger der. Det vil mange
med GPSnavigatorer til biler kunne nyde godt af, som et lille lysttærk
hjæpemiddel ombord.

Mvh/Harding

Fra : HEME

Dato : 13-04-10 20:45

Du kan benytte Franson GPS gate. Med indgangssignalet fra en GPS der så
sendes videre til det ønskede antal virtuelle com porte som du selv opretter
.. http://franson.com/gpsgate/

mvh
HEME

Fra : oem

Dato : 13-04-10 14:47

On 13 Apr., 19:54, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> Det er interessant at også kort til Garmin ligger der. Det vil mange
> med GPSnavigatorer til biler kunne nyde godt af, som et lille lysttærk

Faktisk er det først nu det går op for mig at www.fiskekortet.dk i
virkeligheden er banebrydende interessant I hvert fald for mig.
Det dokumenterer jo lige præcist at systematisk indsamling af
dybdemålinger fra sejlerne og så lidt teknisk efterbehandling kan
producere kort der er bedre end kms'. Ideen fra www.openseamap.de ses
jo ganske enkelt dokumenteret i praksis på www.fiskekortet.dk. Det
skal så kombineres med systematisk gps-indsamling af sømærker, bøjer
osv. Og så er den der, - gratis søkort til alle, med en troværdighed
der er konkurrencedygtig med kms og hvor dybdeangivelser er endda
meget bedre.. Hvor svært kan det være?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-04-10 02:43

Ja det perfekte ville være anvendelsen af OpenCPN som styreprogram med
indlæggelse af mange forskellige kort i BSB og S57 formatet herunder
dem fra fiskekortet.dk, KMS/DLS og hertil temaerne fra DLS.
Altsammen gratis.

Mvh/Harding