Vægtfylde, Akkumulator
Fra : Roderiet

Dato : 13-04-10 07:43

Hej der Jeg er kommet i tvivl om vægtfylden for svovlsyren i en
syreakkumulator, når akkumulatoren er under opladning. Jeg oplever at
spændingen ikke kan nå gasgrænsen 14.44 volt, Spændingen er pt, 14,35 volt
og Exide laderens automatik har ikke lukket ned. Jeg måler så med
flydevægten, at vægtfylden er 1,15----1,2xxx. Spørgsmålet kommer fordi,
jeg hvis jeg bare uhæmmet tilsætter 96% svovlsyre og kommer op i stærke
opløsninger velsagtens vil ødelægge blypladerne. Kan den anbefalede
vægtfylde på 1.28 opnåes for en måske sulfateret akkumulator. Eller er
der et "praktisk" maksimum for vægtfylden ?. mvh Niels F.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-04-10 18:43

Hej Niels,

Vægtfylden er som du måler den; men prøv lige igen at læse syrestyrken på
etikellten og sammenlign med forskriften her:
http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/46/ik.kort.[].462.html
)6% syre er ikke til at spøge med og ikke noget man uhæmmet tilsætter.
Hvad er der galt med accuen siden du vil tilsætte syre?
Er accuen sulfateret/ kortsluttet hjælper de ikke blot at tilsætte syre.
En sulfateret celle kan ikke modtage megen ladning og tilsætning af kon
centreret syre hjælper ikke.
Det praktiske maximum er som din syremåler viser.

Køb et nyt batteri!

Mvh/Harding

Fra : Roderiet

Dato : 14-04-10 18:55

Hej der Der er det galt med akkuen, at vægtfylden er under de 1,24-1,28
ved en næsten opladet akkumulator , den er ca 1,15. Derfor tror jeg at
der manglaer svovlsyre . Akkumulatoren har jeg "arvet" fra en anden. Da
akkuen er ca et år gammel og har trukket en bovpropel skulle der gerne være
noget liv tilbage i den . Da folk generelt ikke vedligeholder deres grej,
det elektriske, lever jeg jævnt hen fint med det aflagte, og prøver så at
genoplive grejet. Det lykkes nogenlunde . mvh Niels F.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-04-10 20:00

Værdien 1,15 fortæller at accuen er færdig.
Man render ikke rundt og efterfylder en accu med svovlsyre.
Uanset alder og anvendelse tyder værdien på at den har bedst af at blive
bragt til genbrugsstationen.