MS Windows
briani 27239
Filallokeringsstørrelse i XP på 1,5 TB HD
Fra : Paw

Dato : 13-04-10 18:42

Jeg har lidt problemer ved ny ekstra HD som jeg har sat i en PC.
Har fundet frem til at det muligvis er en ny SATA disk 1,5 TB Seagate,
der giver problemer.
Har læst noget om at det ikke er ligemeget, hvilken
filallokeringstørrelse i XP?
Hvis jeg formatterer den nye disk, hvilket filallokeringstørrelse skal
jeg så bruge?

Palle
Den der går i andres fodspor
kommer aldrig foran.

Fra : Chano Andersen

Dato : 13-04-10 23:31

Den 13-04-2010 19:41, Paw skrev:
> [...]
> filallokeringstørrelse i XP?
> Hvis jeg formatterer den nye disk, hvilket filallokeringstørrelse skal

Umiddelbart siger Wikipedia følgende:

Maximum Volume Size

In theory, the maximum NTFS volume size is 2^64-1 clusters. However, the
maximum NTFS volume size as implemented in Windows XP Professional is
232−1 clusters. For example, using 64 KB clusters, the maximum Windows
XP NTFS volume size is 256 TB minus 64 KB. Using the default cluster
size of 4 KB, the maximum NTFS volume size is 16 TB minus 4 KB. (Both of
these are vastly higher than the 128 GB limit lifted in Windows XP SP1.)
Because partition tables on master boot record (MBR) disks only support
partition sizes up to 2 TB, dynamic or GPT volumes must be used to
create NTFS volumes over 2 TB. Booting from a GPT volume to a Windows
environment requires a system with EFI and 64-bit support.[36]

Så det burde være mere eller mindre ligemeget, når disken ikke er større.

- Chano Andersen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-04-10 03:41

Generelt kan det siges at hvis disken hovedsageligt skal indeholde
store filer vil det være fordelagtigt med en stor
filallokeringsstørelse. Er det derimod mange små vil det være
fordelagtigt med en lille størrelse da spildet ellers bliver for
stort.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Paw

Dato : 17-04-10 09:23

Jeg siger tak for svarene, som var en stor hjælp.
Desværre har det vist sig, at disken er korrupt, så det ender med en
RMA for Seagate.

Palle
Den der går i andres fodspor
kommer aldrig foran.