lave .iso fra en CD i Leopard?
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-04-10 18:58

Hej!

Jeg har en gammel 802.11b AP, som jeg i tidernes morgen har omtalt på et
eller andet internet forum. Nu er der så een der har sendt mig en
e-mail, hvor vedkommende beder om en kopi af manualen. Han er vist nok
sydamerikaner.

Jeg har mest lyst til at sende ham en .iso af den CD der fulgte med
AP'en. Så er jeg sikker på ham får alt det han skal bruge. Der følger
nemlig en SNMP klient til Windows med - man får ikke adgang til
opsætningen med en browser.

CD'en er kun på nogle få MB.

Kan man lave en .iso fil fra en CD med Leopard på en Macbook model fra
sidste år?

Hvordan gør jeg?

PFT.

Ja, ja, Google, men jeg bo i Kina

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-04-10 19:56

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> opsætningen med en browser.
>
> CD'en er kun på nogle få MB.
>
> Kan man lave en .iso fil fra en CD med Leopard på en Macbook model fra

Det var da godt nok langt væk.

Hvis du mener fra Finder, så tror jeg ikke, man kan det, men hvis du har
Toast 7.x, 8.x, 9.x eller 10.x, så kan du sagtens gøre det. Åbn Toast,
vælg 'data', Sæt CD'en i og lad den mounte i Toast. I venstre side under
Data, vælgter du så 'ISO9660'. Under 'File' vælger du så 'Save As
Image', så får du en fuld færdig ISO image fil, som du så kan sende til
ham.

En anden metode - også i Toast, - er at vælge 'Copy'. Indsæt CD'en og
lad den mounte, og når den er mountet, vælger du 'Disc Copy' og igen
'Save As Image', så kommer der en tro image kopi af CD'en.

En tredie metode, hvis du har en Windows XP eller nyere er, at du henter
Nero 9 Lite 9.4.x via versiontracker -! Windows, og installerer den på
Windows og laver en disc copy derfra. - Put Cd'en i og vælg 'Save as
disk image', så laver den automatisk en ISO image fil.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/10964576

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-04-10 20:01

> Kan man lave en .iso fil fra en CD med Leopard på en Macbook model fra
> sidste år?
>
> Hvordan gør jeg?

Bruger Disk Utility ... file -> new disk image

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-04-10 20:45

> Bruger Disk Utility ... file -> new disk image

når du har vagt cd'en i venstre side af disk utility ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-04-10 21:54

Thomas von Hassel wrote:

> Bruger Disk Utility ... file -> new disk image

Dutter ikke, - kan kun lave Mac images, DOS images og NTFS images, -
ingen ISO...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-04-10 07:48

> Dutter ikke, - kan kun lave Mac images, DOS images og NTFS images, -
> ingen ISO...

forkert ... disk utility kan lave en "DVD/CD master" som generer en .cdr
fil som _er_ en ISO fil ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-10 17:42

Den 14/04/10 08.47, Thomas von Hassel skrev:

> forkert ... disk utility kan lave en "DVD/CD master" som generer en .cdr
> fil som _er_ en ISO fil ...

Det bruger jeg også.

Det er en fald-ned-boks med hvilket format man ønsker.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 14-04-10 07:32

Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
> opsætningen med en browser.
>
> CD'en er kun på nogle få MB.
>
> Kan man lave en .iso fil fra en CD med Leopard på en Macbook model fra

Indsæt CD'en i dit drev, start 'diskværktøj'. Klik på CD'en du skal lave
et ISO-image af og tryk på 'Nyt billede'.
Herefter vælger du blot placering til dit image samt 'dvd/cd master' i
dropboksen 'Billedformat'.
Når den har lagt CD'en ind, omdøber du imaget fra .cdr til .iso.

Jobs done!
Og jo! Det er et ISO9660 image du får lavet - hvilket 'diskværktøj' også
fortællder dig, hvis du klikker info på det.

Mvh Jonas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-04-10 00:40

> [...]
> eller andet internet forum. Nu er der så een der har sendt mig en
> e-mail, hvor vedkommende beder om en kopi af manualen. Han er vist nok

Mange tak for svarerne. De er noteret, til næste gang.

Løsningen blev, at jeg "udprintede" manualen, der består af flere file
og mapper er i HTML format, som en .pdf fil. Den mulighed er fiks!

Utility programmet til opsætning af AP'en blev sendt som .zip fil
vedlagt en e-mail - og afvist af modtagerserver, fordi den indeholder en
executable. Så blev de begge lagt ud på mit "område" hos Cybercity hvor
han selv hentede det.

Han - jeg går ud fra han er han, fornavnet er "Pardo" - var iøvrigt fra
Brasilien.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-10 11:55

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> han selv hentede det.
>
> Han - jeg går ud fra han er han, fornavnet er "Pardo" - var iøvrigt fra

Altså, du sidder i Kina og hjælper en anden i Brasilien. - Hvis det
havde været for halvtreds år siden, ville det have taget flere
måneder. - Det minder mig om titlen på en af de eksamensopgaver, vi
fik i dansk stil til realeksamen i 1967... "Verden er blevet mindre,
siger man, hvordan?".

Jeg har også prøvet noget af det samme og skulle hjælpe en 'kineser' fra
det sydvestlige midt-Kina, men jeg skulle sende det til en adresse i et
tredie (neutralt) land, for at han kunne få adgang til at downloade det.
- Så helt frit er det nu ikke blevet derovre - endnu...

mvh. Erik Richard