mac wake on lan
Fra : René

Dato : 13-04-10 12:19

Jeg søgte lidt på nettet omkring subjekt, og fandt frem til
http://www.readpixel.com/wakeonlan/index.html dette lille program, som
såvidt jeg kunne se virker dette kun på lokalnetværket.. omend en meget kort
og hurtig test igår ikke rigtigt virkede .. men jeg satte mig ikke rigtigt
ind i det.. det blev for sent.

Men er der andre som har nogle gode solide løsninger som virker.. også gerne
på internettet.. jeg har min iMac stående med eyetv på som kunne være neat
hvis man havde glemt at sætte den til at optage at man så lige kunne vække
maccen.. feks med iphone også lave indstillingen via logmein.. som jo kræver
maccen ER tændt inden jeg kan få fat i den... alternativt er at lade iMaccen
stå i dvale hele tiden.. men det strider lidt mod min fornuft om at lade
ting stå udnødigt tændt.

Alle tips og ideer modtages med tak :)

Hilsen
René

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-04-10 12:24

"René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og her)tele.dk> wrote:

> [...]
> og hurtig test igår ikke rigtigt virkede .. men jeg satte mig ikke rigtigt

du skal slå "wake on administrator access" til under Engery Saver
indstllingerne i System Preferencens. Men maskinen skal være i dvale ..
ikke slukket.

> [...]
> stå i dvale hele tiden.. men det strider lidt mod min fornuft om at lade

Hvis du har en Airport Extreme eller Express og 10.6.x på den mac så kan
den stå i dvale og få den vækket hvis du prøver at tilgå den udefra ..

/thomas

Fra : René

Dato : 13-04-10 12:55

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du har en Airport Extreme eller Express og 10.6.x på den mac så kan
> den stå i dvale og få den vækket hvis du prøver at tilgå den udefra ..

Nej det har jeg ikke, men var ude i jeg kunne lave en portforward (fra
routeren) af en given aktivitet som kunne vække den... nu bruger jeg godtnok
afp porten som kører over på min NAS så mine eksterne macs kan køre på den
via afp.. ellers var den vel brugbar?

ellers er vi vel ude i noget apple remote (vil den kunne vække en mac via
lan?)... den har jeg faktisk overvejet at købe flere gange.. hvordan er den
feks i forhold til logmein og teamviewer.. behovet er primært på samme
maskiner enten den ene eller den anden vej.. via internettet... og fordelen
var både at kunne vække maskinen selvom den var slukket... og gerne også
slukke for værtens skærm.. da det er en imac og den ikke behøves at stå
tændt til offentlig beskuelse.

Hilsen
René

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-04-10 13:16

> [...]

> var både at kunne vække maskinen selvom den var slukket... og gerne også
> slukke for værtens skærm.. da det er en imac og den ikke behøves at stå

Hvis du kan fange dit netværk udefra så kan Apple Remote Desktop gøre
det .. den bedste måde er at bruge en eller anden form for VPN.

/thomas

/thomas

Fra : René

Dato : 13-04-10 14:17

> Hvis du kan fange dit netværk udefra så kan Apple Remote Desktop gøre
> det .. den bedste måde er at bruge en eller anden form for VPN.
>
> /thomas

Ved du hvilken port apple remote desktop bruger?.

Og detder vpn... har godtnok kigget på det.. har en linksys wrt610 router
som understøtter det.. men kan ikke rigtigt finde ud af hvordan man sætter
det op... og hvordan skal det bruges i dagligdagen?... går udfra det kun
påvirker hvordan når man tilgår routeren udefra.. eller går vpn tunnelen
igennem routeren også.. helt frem til den enhed man tager kontakt til?.

prøvede at lave noget på min synology nas, men den skrev at den ikke var
kombatibel med routeren også skulle jeg vist lave alle settings selv.. og
der var jeg allerede faldet af

Hilsen
René

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-04-10 14:32

"René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og her)tele.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Ved du hvilken port apple remote desktop bruger?.

det samme som VNC ... 5999

> [...]
> kombatibel med routeren også skulle jeg vist lave alle settings selv.. og

VPN laver en tunnel imellem enten din maskine eller en router/firewall
og til firewall/router/vpn server på dit netværk. Uanset hvordan så
bliver din maskine en del af fjernnetværket.

VPN er dog ikke for sarte sjæle og kan hurtigt bliver kompliceret ...
hvis det er "for alvor" altså ifbm. virksomhed så få en ekspert til at
kigge på det og få det sat op "rigtigt".

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-04-10 13:16

> [...]

> var både at kunne vække maskinen selvom den var slukket... og gerne også
> slukke for værtens skærm.. da det er en imac og den ikke behøves at stå

du kan jo læse lidt om Wake onlan her:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-04-10 16:38

Den 13/04/10 13.19, René skrev:
> [...]
> og hurtig test igår ikke rigtigt virkede .. men jeg satte mig ikke rigtigt

De pakker som udløser Wake-on-Lan er konstrueret på en måde så de ikke
vil blive sendt videre. De forlader altså ikke det netsegment de
stammer fra.