Pommes frites
Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 17:10

Jeg vil gerne lave nogle pommes frites selv. Hvilken type kartofler bør man
bruge?
Og kan de koges i en alm. gryde med fritureolie?
Andre tips?

Mvh Ole

Fra : Max

Dato : 09-04-10 17:44

Hej Ole

> Jeg vil gerne lave nogle pommes frites selv. Hvilken type kartofler
> bør man bruge?

Bagekartofler kan være gode.

> Og kan de koges i en alm. gryde med fritureolie?

Ja.

> Andre tips?

Skyl dem flere gange og skær dem med en meget
skarp kniv.

Max

Fra : Emil

Dato : 09-04-10 19:08

"Ole" <-> wrote:

>Jeg vil gerne lave nogle pommes frites selv.
>Andre tips?

Ja, kig her:
http://gastromand.dk/triple-cooked-hjemmelavede-pommes-frites/

De indledende øvelser kan laves en eller to dage før den afsluttende
fritering.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-04-10 22:38

Ole <-> skrev i en meddelelse
4bbf5162$0$277$14726298@news.sunsite.dk

> Jeg vil gerne lave nogle pommes frites selv. Hvilken type kartofler
> bør man bruge?

Jeg bruger Bintje eller Safari. Brug en sort, der også er velegnet til mos.

> Og kan de koges i en alm. gryde med fritureolie?

Jada.

> Andre tips?

Koges først ved lav temperatur (de må ikke tage farve), og køles *helt* ned
i køleskab. Derefter endnu en tur i olien, der denne gang skal have høj
temperatur. Jeg bruger yderstillingerne på min friteuse, der er hhv. 150 og
190 grader.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 10-04-10 00:03

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Jeg bruger yderstillingerne på min friteuse, der er hhv. 150 og
>190 grader.

De optimale temperaturer på fritøsen er 120 grader C for 1. fritering
(indtil let bruning af hjørnerne), og 220 grader C. for 2. fritering,
indtil ønsket bruning er opnået.

Men selv med dine temperaturer vil jeg vove den påstand, at det er tæt
på det perfekte. Tiden skal nemlig også tages med i beregningerne.
Så en visuel overvågning vil nok løse alle problemer.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-04-10 08:59

Emil <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
79avr55pv89h4ai0c9r50dn92cq70j88v3@4ax.com

> De optimale temperaturer på fritøsen er 120 grader C for 1. fritering
> (indtil let bruning af hjørnerne), og 220 grader C. for 2. fritering,
> indtil ønsket bruning er opnået.

Jepper. Overvejer også en mere professionel fritøse med "bredere"
temperaturområde.

> Men selv med dine temperaturer vil jeg vove den påstand, at det er tæt
> på det perfekte. Tiden skal nemlig også tages med i beregningerne.

Jeg ved bare, at jeg ikke har smagt bedre pommes frites andre steder, og at
alle, der smager mine, synes, det er nogle af de bedste, de har smagt.

Og det er faktisk rimeligt billige point. Det er jo ikke raketvidenskab men
bare et spørgsmål om lidt grundighed i køkkenet (som med alt andet god mad).

Jeg laver dem nogen gange efter en hurtig indskydelse. Fra skrælning til
servering går under én time, og det meste af tiden er "spildtid", hvor
fritterne bare køler ned efter første kogning. Jeg smider dem forresten i
fryseren, når det skal gå stærkt med nedkølingen.

> Så en visuel overvågning vil nok løse alle problemer.

Jepper. Man skal ikke glemme dem i fem minutter

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Carsten Stage

Dato : 10-04-10 10:36

Jens Bruun wrote:

> ...Og det er faktisk rimeligt billige point. Det er jo ikke
> raketvidenskab men bare et spørgsmål om lidt grundighed i køkkenet
> (som med alt andet god mad).

Det var måske noget af det bedste, der er skrevet i denne gruppe - en
universal sandhed...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Emil

Dato : 10-04-10 23:05

"Jens Bruun" wrote:

>Emil skrev

>Jepper. Overvejer også en mere professionel fritøse med "bredere"
>temperaturområde.

Jeg kiggede lige på min egen fritøse, en billig Linea-model på 2,2 Kw
fra Coop.
Sjovt nok, er der silketrykt temperaturer fra 150 til 190 grader!
Altså, har vi nok samme model?

Hvis ja, så gælder:

Den laveste temperaturindstilling er rumtemperatur, så den kan også
bruges til sous-vide. Hermed er de 120 grader også muligt.
Der er dog ingen indikation af de lave temperaturer.

Den højeste temperaturindstilling (190 grader) giver (i toppunktet)
over 225 grader C. med 3 liter olie som fyld.

Så ja, dine fritter har nok været bedre, end du selv troede.

m.v.h. Emil

Fra : Steen

Dato : 19-04-10 16:52

In article <1r6dneQ7P_TSAyLWnZ2dnUVZ8mqdnZ2d@giganews.com>,
> [...]

> temperatur. Jeg bruger yderstillingerne på min friteuse, der er hhv. 150 og

Jeg bliver da helt sulten. Hvor længe skal de koge...hhv første og anden
gang?

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-04-10 19:20

Steen <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
isteen-46C10E.17515419042010@news.eternal-september.org

> Jeg bliver da helt sulten. Hvor længe skal de koge...hhv første og
> anden gang?

Første gang indtil de liiiige begynder at få farve. Anden gang til de har
fået den farve, du foretrækker på dine fritter.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 19-04-10 20:06

Hej Jens

> Første gang indtil de liiiige begynder at få farve. Anden gang til de
> har fået den farve, du foretrækker på dine fritter.

Har du prøvet at lave fritter af forkogte kartofler ?

Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-04-10 20:10

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
4bcca98c$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Har du prøvet at lave fritter af forkogte kartofler ?

Nej.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen

Dato : 19-04-10 20:14

In article <t4-dncONJcRCA1HWnZ2dnUVZ8hednZ2d@giganews.com>,
> [...]

> Første gang indtil de liiiige begynder at få farve. Anden gang til de har
> fået den farve, du foretrækker på dine fritter.

Det er helt sikkert noget jeg skal have afprøvet - helst én af de
nærmeste dage.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-04-10 10:21

Ole kom med følgende:
> Jeg vil gerne lave nogle pommes frites selv. Hvilken type kartofler bør man
> bruge?
> Og kan de koges i en alm. gryde med fritureolie?
> Andre tips?

Jeg plejer at lave dem i ovnen på noget (silicone-)bagepapir.

Har osse en "pommes frites-maskine" til at lave kartoflerne om til
stænger med.

Hans
www.zofiaoghans.dk