Praktiske erfaringer
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 11-04-10 12:35

Hej !!

Nogle "sundhedsprofeter" ( f. eks. Atkins ) hævder at man bliver fed af at
spise kartofler, andre at man skal spise min. 200-300 gram om dagen, ja
nogen mener, at man kan gennemføre en direkte slankekur ved at spise mange
kartofler, det tales om "kartoffelkuren"
Hvad er jeres erfaringer / meninger / overbevisninger på dette område ??
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Henning Christiansen

Dato : 15-04-10 14:31

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kartofler, det tales om "kartoffelkuren"
> Hvad er jeres erfaringer / meninger / overbevisninger på dette område ??

Om man bliver fed eller slank af kartoffelspisning må vel komme an på en
prøve. Det er almindelig kendt, at overfladekartofler, der er lidt grønne,
ikke er sunde, idet det grønne er lidt giftigt. Ifølge antroposofisk
orienterede ernæringseksperter bør man begrænse indtagelse af kartofter og
andre natskyggeplanter. De siges at indeholder stoffer, som er vanskeligt
nedbrydelige i det dertil indrettede fordøjelsessystem. Disse stoffer
transporteres med blodet rundt i kroppen, hvor de til sidst "fordøjes" oppe
i hovedet. Dette skulle medføre en hæmning af det område i hjernen der
formidler fantasien, og man bliver tilbøjelig til intellektuel tænkning, der
især baserer sig på vante forestillinger eller tanker, som andre har gjort
sig.

Man kunne jo gøre sig overvejelser om, hvorvidt intellektuelle
kulturer/mennesker er kartoffelspisende! :)
(Heri ligger ingen antydning af at kunstneriske og fantasifulde mennesker
ikke skulle kunne tænke intellektuelt).
--
Henning

Fra : Rado

Dato : 21-04-10 05:57

On Thu, 15 Apr 2010 15:30:41 +0200, "Henning Christiansen"
<Christiansen@lic-mail.dk> wrote:

>Man kunne jo gøre sig overvejelser om, hvorvidt intellektuelle
>kulturer/mennesker er kartoffelspisende! :)

Jeg har selv tænkt på noget lignende. Kunne være interessant at lave
en statistisk undersøgelse, man må vel kunne finde data på nettet om
de forskellige landes kostvaner?

>(Heri ligger ingen antydning af at kunstneriske og fantasifulde mennesker
>ikke skulle kunne tænke intellektuelt).

Ellers må de jo på kartoffelkur...

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...