Skal jeg bundmale hvert år ?
Fra : Per

Dato : 10-04-10 18:16

Hej Båd-ekspereter !

Jeg har en trailerbåd (en lille ørnvik460) - der dog godt nok er i vandet
hele sommeren.

Jeg har bundmalet den hvert år indtil videre. Men jeg undrer mig om det er
besværet værd.

Jeg har lige kigget på den fra sidste år - og der er stadigvæk masser af
bundmaling. Bevares det skaller da lidt hist og her, men der er masser af
maling overalt.

Der er ingen ruer eller lign. på den.

ER det et Must at bundmale hvert enest år.

mvh. Per

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 10-04-10 20:51

> [...]
> maling overalt.
>
> Der er ingen ruer eller lign. på den.
>
> ER det et Must at bundmale hvert enest år.

Hej Per,

Nej det er ikke et must, hvis laget ikke er slidt af eller skaller af.
Det er jo noget lettere, at få slidt snavset af på en speedbåd end på en
sejlbåd, det er feks derfor malingen findes i flere hårdhedsgrader.
Er du tilfreds med din bundmaling, så spring over i år. Det er jo trods alt
ret let lige at hive den på land og give den en tur, hvis det viser sig at
være en dårlig beslutning.

/Leon

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 10-04-10 21:09

Leon Hulstrøm wrote:
Klip

> [...]
> trods alt ret let lige at hive den på land og give den en tur, hvis
> det viser sig at være en dårlig beslutning.

I fortsættelse af Leon´s svar - fuldstændig enig.

Jeg har for første gang ladet min båd ligge over i denne vinter og må nu
lægge ører til spørgsmål fra andre sejlerkammerater i havnen, om jeg så skal
have båden på land og bundmale

Nå, men det føler jeg ikke for - set i lyset at tidligere års oplevelser af
bundens tilstand, når båden blev hentet på land i efteråret. (så hvorfor
lade sin båd ligge i vandet vinteren over).

Viser det sig, at der er problemer med fart, styring og deslige, så må jeg
jo hive muldvarpeskindet op og betale for et løft, så jeg kan spule bunden
fri for div. incl. skrabe muslinger og rurer af, hvis der er nogen, men jeg
har ikke til hensigt at bundmale - altså springer jeg over i år.

Ud fra det, som Per skriver, så må er det muligt at springe en sæson over i
mange tilfælde - det håber jeg for Per og i denne sæson også for mig selv

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : HKN

Dato : 10-04-10 23:22

> [...]
>
> Ud fra det, som Per skriver, så må er det muligt at springe en sæson over
> i mange tilfælde - det håber jeg for Per og i denne sæson også for mig

Spar dog pengene til et løft - sejl ind til kysten hvor du kan bunde, og giv
den med en svamp/svaber når vandet har fået en fornuftig temperatur!

Og husk at det også er godt for miljøet

Mvh
Henrik

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 10-04-10 23:50

HKN wrote:
kLIP

> Spar dog pengene til et løft - sejl ind til kysten hvor du kan bunde,
> og giv den med en svamp/svaber når vandet har fået en fornuftig
> [...]

Det er en god idé, så jeg gør det på et tidspunkt, hvor der endnu ikke er
for mange brandmænd

Mvh
Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 11-04-10 07:16

> Spar dog pengene til et løft - sejl ind til kysten hvor du kan bunde, og
> giv den med en svamp/svaber når vandet har fået en fornuftig temperatur!

Det kan give vise problemer i en X´er Sport med 2,10cm køl

/Leon

Fra : Kent Friis

Dato : 11-04-10 09:01

Den Sun, 11 Apr 2010 08:15:37 +0200 skrev Leon Hulstrøm:

> Det kan give vise problemer i en X´er Sport med 2,10cm køl

Den må da være så fladbundet den kan sejle helt op på stranden.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : HKN

Dato : 11-04-10 13:18

> Det kan give vise problemer i en X´er Sport med 2,10cm køl

Min egen X'er stikker 2m, og det går fint - jeg har bare en dykker maske og
snorkel på. Men det var lidt nemmere på BB 10M'eren med de 1,40

Mvh
Henrik

Fra : Per

Dato : 11-04-10 18:38

HKN wrote:

> Spar dog pengene til et løft - sejl ind til kysten hvor du kan bunde,
> og giv den med en svamp/svaber når vandet har fået en fornuftig
> temperatur!
> Og husk at det også er godt for miljøet

Det var faktisk en rigtig god ide´du kom med der

Det vil jeg helt klart gøre - og så er det jo nemt, når vandet er varmt.

Tak - til alle.

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-10 18:57

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Spar dog pengene til et løft - sejl ind til kysten hvor du kan bunde, og
> giv den med en svamp/svaber når vandet har fået en fornuftig temperatur!

> [...]

Forudsat man ikke sender en masse gammel bundmaling lige ud i havet ...
Det er min erfaring, at skurer man med svamp eller svaber på en våd,
bundmalet båd, frigøres ofte store mængder af gammel blød bundmaling ...
På mange standpladser tilstræber man, at spildevandet fra fjernelse af
gammel bundmaling ikke ledes direkte ud i havnen, men man ser dog tit en
"lille bæk" med noget meget hvidt, rødt, sort eller blåt "vand" løbe fra
båden og lige ud i kloaken, som hurtigt ekspederer "hele molevitten
uantastet" ud i havnebassinet ...
Hvad der er bedst for miljøet forekommer mig tvivlsomt med de nuværende
teknikker ...

Flemming Torp

Fra : HKN

Dato : 12-04-10 20:31

> [...]
> uantastet" ud i havnebassinet ...
> Hvad der er bedst for miljøet forekommer mig tvivlsomt med de nuværende

He he, ja det har du ret i Flemming - det jeg hentydede til var i
forlængelse af spørgsmålet om hvorvidt man skal bundmale hvert år, og om
hvorvidt man skulle have et løft til at klare en evt rengøring. Mængden af
bundmaling der frigøres enten på land eller i vand er nok den samme, og de
havne jeg har et praktisk kendskab til hvad det angår, de samler ihvertfald
ikke den afvaskede bundmaling op i en dertil indrettet miljøcontainer...

Mvh
Henrik