Re: Profitgrundlag hos udstyrsforhandlere ~
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-04-10 08:11

I forlængelse af det tidligere indlæg fra den 27. dec er nyt
fremkommet:

I det nys udkomne Amagerbladet onsdag 7. april 2010 er der en artikel
med overskriften "Tårnby Kommune giver firmarabat på lejemål".
Ulovlig støtte:
Tårnby Kommunes pris for at udleje en kommunal bygning til Hellers
Yachtværft er under markedsprisen. Dermed er der tale om ulovlig
udlejning, skriver Statsforvaltningen Hovedstaden til
Konkurrencestyrelsen.

Bygningen er blevet vurderet af Sadolin & Albæk A/S, udpeget af
Ejendomsmæglerbranchen som vurderingsmand, og ifølge selskabets
rapport af 17. januar 2010 har Hellers Yachtværft siden 1. marts 2040
lejet lejemålet til en pris, de er laverer end markedsprisen.
Taber Kommunen sagen er der tale om ulovlig støtte for knap seks-syv
milioner kroner over de sidste fem-seks år. Samtidigt vil huslejen på
bygningen skulle sættes højere op, og i yderste konsekvens med
tilbagevirkende kraft, så Hellers Yachtværft Aps får en ekstraregning
på beløbet.
Det formodes at huslejen vil stige til det tredobbelte.
"Stiger huslejen til det tredobbelte, vil vi næppe kunne overleve: Så
kan jeg ikke se, hvordan vi skal kunne drive forretning, og så ved jeg
faktisk ikke, hvad vi skal gøre", sagde ejeren Peter Heller i
efteråret til bladet "Kommunen".
Sagen er af Konkurrencestyrelsen indstillet til Konkurrencerådet, som
herefter skal træffe en afgørelse.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-04-10 20:04

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
I forlængelse af det tidligere indlæg fra den 27. dec er nyt
fremkommet:

Mvh/Harding

Hmm... det ender med at de får dem lukket, så er der en spiller mindre på
marledet og dermed tilsvarende mindre konkurrene.

Det er min opfattelse at Hellers ibland kommer med rigtig gode tilbud og
måske går lidt mod de andre etablerede spillere, til gavn for forbrugerne
eller ihvertfald til gavn for mig

Hvor vidt det er konkurrence forvridende er jeg fløjtende ligeglad med, at
Tårnby kommune vil leje billigt ud til fordel for mig som forbruger sætter
jeg da pris på.

At Lynetten skal betale mere i husleje... Tja, det er jo også dyrere at leje
sig ind på strøget end andre steder!!! Jeg synes de skulle lade være at
klynke, og jeg tror at den skjulte dagsorden blot
er at få tornen i øjet (Hellers) fjernet.

Mvh
JR

Fra : HKN

Dato : 08-04-10 21:05

> [...]
> at klynke, og jeg tror at den skjulte dagsorden blot
> er at få tornen i øjet (Hellers) fjernet.

Det ville da være forfærdelig trist hvis Hellers bliver nødsaget til at
lukke pga noget de ikke er herre over. Jeg kører gerne ud til dem, hvis jeg
skal have mere end bare et par småting, uagtet at jeg kører lige forbi
mindst 2 andre bådudstyrsforretninger på vejen. Hellers har i mine øjne en
fornuftig holdning til godt købmandsskab og kundeservice - noget der er
nærmest ikke-eksisterende i de andre forretniniger jeg ellers plejer at
komme i.

Jeg har aldrig handlet i Lynettens udstyrsforretning, så dem kan jeg ikke
udtale mig om, men jeg kan da se at Lynettens Bådeværft ikke har tjent store
summer de senere år - de har haft penge med på arbejde og så kan det jo være
svært at se på en konkurrent der får det til at løbe rundt (lige akkurat).

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-04-10 02:08

Ja det kan man så takke Kommunen for fordi de giver firmarabat til
udvalgte (se mit indlag fra dec.)
Det giver nu ikke mindre konkurrence at de lukker, fordi grossisterne
har underholdt med at de var blevet pålagt ikke at sælge varer til de
andre forretninger hvis de ville have deres varer i kommision hos
Hellers.

Du skal ikke være ligeglad med om en kommune udlejer til en lavere
pris end der er normalt for i en tid hvor der er skattestop vil enhver
mulighed for optimering fra leje være en god indtægtskilde til dækning
af de mange kommunale udgifter som er mere påkrævet.
En kommune skal heller ikke forsøge at tage penge fra havnens lejere
til at renovere en legeplads der ligger i den kommunale strandpark. De
skal heller ikke fra havnen overføre 467.000,- kr for at slå græsset
på 3 græsplæner i havnen. Beløbet kan dække 1,5 fuldtidsansat til
græsslåning alene.
De skal heller ikke lave en bådebro for jollesejlerne under Kastrup
sejlklub hvor prisen fra fabrikanten var 100.000,- og den pris de
ville opkræve hos lejerne var 200.000,-. Da så endeligt broen blev
lavet, efter at havneudvalget var nedlagt var prisen pludseligt
400.000,-.
Ved siden af Hellers ligger en kommunal ejet restaurant, kaldet
"Millionbøffen" til over 21 mill. og der har indtil nu været i omegnen
af 10 forpagtere, hvorfor?
Det forekommer at der er en uballance der skal rettes op på.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-04-10 02:10

Du blander tingene sammen, der er forskel på
lynettens bådværft og Lynettens bådservice. Det er to forskellige
virksomheder.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 09-04-10 09:49

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Du blander tingene sammen, der er forskel på
> lynettens bådværft og Lynettens bådservice. Det er to forskellige
> virksomheder.

Ja, det var det jeg forsøgte at skildre. Virksomhederne er dog familiært
relaterede, og det har naturligvis en sammenhæng hvis der er tale om
"nidkærhed" ift Hellers.

Men som sagt - jeg har ikke nogen interesse i at forholde den ene mod den
anden i den konkrete sag. Det der interesserer mig, er at
bådudstyrsforretninger begynder at indse at avancerne på det grej de sælger,
traditionelt har været alt for høje, og at de at forstår at de også må
optimere ift www og e-shops - men det er en helt anden snak.

Jeg synes imidlertid at vi som bådejere skal glæde os over at der er
mulighed for at spare nogen penge, ved at shoppe rundt og ikke bare tage for
gode varer at prisen i eksempelvis Palby Marine's katalog, er den pris
tingene koster hos forhandlerne. Og nu vi er ved den anden snak, så er
der/har været nærmest karteldannelse blandt disse forretninger - ingen har
skilt sig ud med lavere priser på de samme varer!

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 17:06

Jeg kan da godt nok slet ikke forstå, hvad du skriver om---
På den ene side taler du om "konkurrence"- mindre priser.
På den anden om lader det til, at du finder skatteyderpenge godt anvendt til
at støtte en privat virksomhed?
Måske i det håb, at priserne falder?
Uden at inddrage i tankerækken, at "besparelsen" er financieret af
skatteydere?

Måske misforstår jeg dig, i så fald undskyld.-))

Dine bemærkninger angående karteldannelser, er jeg ganske enig i.
Desværre lever vi i et land, hvor politikere ganske tilsidesætter
markedsmekanismerne til fordel for lidt tilskud til partikassen fra
syndernes side.
Selv universiteterne er i dag købt og betalt---

Kuren:
Vi køber vores grej i udlandet.

MVH
Egon

Fra : HKN

Dato : 09-04-10 23:06

Ja, jeg tror du farer for hurtigt i blækhuset - jeg prøver igen

Ja, konkurrence leder til lavere priser, til gavn for forbrugerne - det er
indiskutabelt, og bevist.

Jeg har vist ingen steder skrevet at jeg finder skatteyderpenge godt anvendt
til at støtte privat virksomhed?? Det jeg skrev, var at det kan give god
mening at lave erhvervs/egnsudvikling i særlige områder, hvor kommunen
subsidierer diverse omkostninger i en periode - det er set før, og udbredt i
lokalområder bla. hvor der er stor arbejdsløshed, men det er formentlig ikke
tilfældet i den konkrete sag.

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-10 09:17

Tjah - Impulsiv har jeg alle dage været
Stundom for meget, muligvis.

Men lad os forlade emnet -- det er godt vejr, malingen klar -
bundsmøring

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-04-10 06:29

Jeg tror at det eneste de to virksomheder i Lynetten har fælles er at
de begge har "Lynetten" indflette i deres firmanavn.

Lynettens udstyrsforretning ejer deres bygninger på en grund lejet af
havnen.

Det er rigtigt at udstyrsforretningerne som regel følger priserne i
katalogerne der er fremstillet af grossistvirksomhederne.
De forskellige forhandlere tilhører de respektive kæder.
Priserne er høje og udstyr findes billigere på nettet ved lidt
søgning.

Jeg synes i den omtalte sag at en kommune ikke skal blande sig med
rabatgivende husleje til en bestemt, når der var tilbud på lejen fra
andre til priser der lå på det niveau, som det konsulentfirma kommunen
havde hyret til at vurdere en lejepris lå på.
Det væsentlige er at:
[...]

Det ville give os forbrugere nogle andre priser hvis alle virksomheder
kunne få huslejereduktioner af bestemte årsager.
Når kagen gøres op vil andre blot være med til at betale, sådan er det
med mange skuldre indblandet.
Som en journalist sagde til mig i går, så er det sådan at dem der
stemmer til venstre benytter sig af dette fællesskab for at løfte sig
op.

Nå men nu gik der politik i den igen ,-) sådan vil det være når man
snakker om prisdannelse.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 09-04-10 14:12

Klaus Schlichter er indehaver af serviceforretningen og Søren Schlichter er
indehaver af bådeværftet i lynetten - jeg tror derfor at de er familiært
relaterede, men det er kun et skud i tågen fra min side

Iøvrigt er jeg enig med dig i at en kommune ikke proaktivt skal subsidiere
huslejen, medmindre der er tale om erhvervsudvikling i det konkrete område.
I et sådant tilfælde er der ofte tale om en gradueret leje, således at
virksomhederne gradvist betaler markedsprisen og beviser at de kan eksistere
uden tilskud.

Og så ikke mere fra min side i denne sag - jo, jeg vil blot gentage at jeg
er glad for at jeg betaler mindre for stumperne hos de rare mennesker hos

Fra : Per Nordahl

Dato : 09-04-10 14:23

[...]

Bryder mig ikke om politik. men så kan dig og Egon jo skændes lidt
igen ??
Mente / håbede stadigvæk at denne gruppe var hævet over det niveau ?

Mvh. Thulfen.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 17:24

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Bryder mig ikke om politik. men så kan dig og Egon jo skændes lidt igen ??
> Mente / håbede stadigvæk at denne gruppe var hævet over det niveau ?

Jeg kan da godt, langt ude, forstå din holdning---
Men du bør huske på:
"For at de onde skal sejrer, kræves det blot, at de gode holder mund"

dette betyder:
Tror man, at politik ikke er tilstede overalt, er man dømt til at
tabe/betale.

Og vil helt automatisk dale ned på et lavere niveau.
Økonomisk og menneskeligt.

Uanset hvad du "bryder dig om", betaler du prisen.

Aktuelt overpriser for tilbehør til din/vor fritidsinteresse.

Jævnfør Hempelsagen.
Dømt, men hvad har vi mærket til det?
Nej - vel?

Prisaftaler samt fordækte kommunale, ulovlige, tilskudsordninger existerer
alene fordi mennesker, der "ikke bryder sig om politik", holder kæft.

Har jeg ikke ret?
Hvor klogt er det da at "holde kæft"?
For ikke at tale om, at vi andre også skal "holde kæft"?

For øvrigt tror jeg da ikke, at Hr. Harding og jeg er ret unenige i den
aktuelle sag.
Den stinker da langt væk af vennetjenester - for ikke at tale om
korruption--

Hvad tror du forøvrigt, der ville ske med Hellers priser, om de , med
kommunal støtte, fik kvalt konkurrenterne?
Ville de stige, eller falde?

MVH
Egon

Fra : Per Nordahl

Dato : 09-04-10 18:32

> Jeg kan da godt, langt ude, forstå din holdning---
> Men du bør huske på:
> "For at de onde skal sejrer, kræves det blot, at de gode holder
> mund"
Korrekt.
Kan godt se du bruger citater.

> dette betyder:
> Tror man, at politik ikke er tilstede overalt, er man dømt til at
> tabe/betale.
Holdning/mening.

> Og vil helt automatisk dale ned på et lavere niveau.
> Økonomisk og menneskeligt.
Din mening.

> Uanset hvad du "bryder dig om", betaler du prisen.
Muligt, du har mere efaring end jeg.

> Aktuelt overpriser for tilbehør til din/vor fritidsinteresse.
Så langt så godt (ikke godt).

> Jævnfør Hempelsagen.
> Dømt, men hvad har vi mærket til det?
> Nej - vel?
Næ, heller ikke jeg

> Prisaftaler samt fordækte kommunale, ulovlige, tilskudsordninger
> existerer alene fordi mennesker, der "ikke bryder sig om politik",
> holder kæft.
Muligt.

> Har jeg ikke ret?
> Hvor klogt er det da at "holde kæft"?
> For ikke at tale om, at vi andre også skal "holde kæft"?
Heller ikke det jeg beder om.
Som tidligere skrevet til de 2 herrer, synes jeg kun at det er den
forkerte gruppe at føre / aggiterre politik i !!

> [...]
>
> Hvad tror du forøvrigt, der ville ske med Hellers priser, om de ,
> med kommunal støtte, fik kvalt konkurrenterne?

Der skal ikke herske tvivl om at, også JEG har politisk mening, går
til valg osv.
Blot synes jeg ikke denne gruppe, dk.fritid.sejlads. Behøver trækkes
ned på det niveau!

> MVH
> Egon

Kan vi nu få ordnet skuden og komme i baljen

Mvh. "Thulfen"

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 17:13

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Det var dog en besynderlig konklusion---
At det specielt skulle være dem "til venstre", der skulle fremme
korruptionen i DK?

Men mindre, naturligvis, at du med udtrykket "til venstre" tænker på det
borgerlige parti Venstre--
I så fald har du ret.
De har jo altid været til salg .

Jævnfør det såkaldte "vindmølle testcente" der er aktuelt.

Et "havproduktionsanlæg" til lands--
Aktionærerne elsker det--
Skatteyderne betaler, men partikassen bugner---

Enten må du være Radikal, eller skizofren---

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-04-10 12:26

Da du tilsyneladende interesserer dig for de enkelte firmaer struktur
kender du også til selskabsdannelserne A/S og Aps og dermed til
hvordan ejerskabet er; men det har intet med sagen at gøre.

Det er MEGET svært at drive forretning uden penge, da omkostninger
næsten altid kommer først. Profit og overskud kommer næsten altid
langt senere.

Denne sag som Amagerbladet beriger os med, har ikke så meget med en
bådudstyrsvirksomhed at gøre, det sagen omhandler er en kommunal rabat
til én virksomhed og dette er vi jo enige om ikke er særligt
formålstjenligt.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 09-04-10 13:15

On 9 Apr., 20:26, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> bådudstyrsvirksomhed at gøre, det sagen omhandler er en kommunal rabat
> til én virksomhed og dette er vi jo enige om ikke er særligt

Jeg tror stdigvæk at kartel dannelse og aftalte priser florere i høj
stil.

Jeg har lige via en engelsk website købt et nyt Raymarine iST60
Tridata til en 4.400 danske kr. lev ved min hoved dør, hvis de udstyrs
butikker kan levere den samme vare for samme pris vil jeg gerne handle
i DK, ellers bruger jeg kun nettet og UK shops.

Jeg har ingen holning til husleje rabat.

Gert
PS: Blot min mening om udstyrs butikkernes ublu pris kartel.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-04-10 05:40

Hej Per,

Skuden er kommet i vandet i dag.
Vigtigere ting ligger forude end en enkelt persons øfferi.

Vi ses!

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 11-04-10 13:50

Hej Per,

Skuden er kommet i vandet i dag.
Vigtigere ting ligger forude end en enkelt persons øfferi.

Vi ses!

Mvh/Harding

Så går det fremaf
Per.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-04-10 07:59

Hej Gert,

Jo det synes jeg at alle bør/skal have en holdning til da vi alle både
er skatteydere og en del af os også er lejere i en kommunal havn, hvor
lejerne heller ikke skal gøres til malkekøer for kommunale projekter i
og uden for havnens område.

Fra sidste møde i kulturudvalget, den 16.3.10, er følgende blevet
godkendt:

---------
2. Serviceområdet havne - forslag til servicemål 2011.
J.nr.:
00.01.00.Ø02
Sagsid:
1967198
Initialer:
sol.uk

Sagsfremstilling

Kultur- og Fritidsudvalgets budget består af 6 serviceområder, hvilket
indebærer, at der hvert år fastlægges servicemål for hvert enkelt
område.

Som led i Kultur- og Fritidsudvalgets samlede behandling af Budget
2011 fremlægger forvaltningen hermed de eksisterende servicemål for
serviceområdet havne som udgangspunkt for en første drøftelse af
eventuelle justeringer af målene i 2011.

Der er ingen ændringer i forhold til målene i 2010.

Serviceområdet omfatter Gl. Lystbådehavn i syd fra 1952 med plads til
144 både og Ny Lystbådehavn fra 1978/1984 med plads til 776 både.
Serviceområdet indeholder ud over bådpladserne også
vinteropbevaringspladser på land, havnekontor, en restaurant og
bistro, en kiosk, klubfaciliteter til sejl-, motorbåds-, kajak-, ro-
og fiskeklubber samt søspejderne, grillpladser, maste- og grejskure,
petanquebane, mastekran, benzin- og dieselanlæg med kontokortanlæg
samt seddellæser, toiletter, bad- og vaskemulighed, mobilkran til
isætning og optagning af både og faciliteter til helårsbaderne.

På havneområdet i Ny Lystbådehavn findes også en privat lejer som
sælger bådudstyr, sejlerudstyr m.m. I Gl. Lystbådehavn findes en
privat ejer, som har etableret et mindre spisested m.m. –
”Havnehytten”.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller at

· Kultur- og Fritidsudvalget drøfter forslag til servicemål 2011 på
serviceområdet havne med henblik på udvalgets endelige fastlæggelse på
budgetmødet den 20. maj 2010.

Beslutning fra Kultur- og Fritidsudvalget 2010. den 16-03-2010

Godkendt som fremlagt.

--------------

Det fremgår at dette ref. at havnen igen råder over det område hvor en
privat lejer (Hellers) har til huse.
Da jeg sad i havneudvalget afviste kommunen at dette og
restaurantområdet tilhørte havneområdet.
Når Kommunen igen har indlemmet restaurant og udstyrsforretningens
område i havneområdet vil havnens betalende brugere være dem der
kommer til at dække underskuddene i de to områder og det kan ikke være
rigtigt at en havns lejere skal betale for de kommunale
prestigeprojekter. Restauranten opført for kommunale midler og
udstyrsbutikken (Øresundsbygningen) leveret kvit og frit til kommunen
efter Øresundsbroen var bygget og der derfor ikke mere var brug for
bygningen til udstillingsformål for Øresundsbroens tilblivelse.
Kommunen fik bygningen gratis mod at betale momsen og kommunemoms er
at tage pengene op af den ene lomme og lægge den ned i den anden.
hokus pokus intet andet.

Mvh/Harding

P.S. Læg mærke til at den børnelegeplads der er beliggende i
strandparken og som kommunen oprindeligt ville have havnens lejere til
at betale for istandsættelsen af ikke er med...tankevækkende.

Mvh/Harding