Salgstal for Goldwing?
Fra : Ivar

Dato : 10-04-10 10:11

Honda har flyttet produktionen af Goldwing fra USA til Japan.
Jeg gætter på at det skyldes svigtende salgstal og et
ønske om at reducere omkostningerne. Har Honda offentliggjort
nogle salgtal år for år siden modellen kom ud i 1975?
Jeg har søgt efter lister med stelnumre, men det ser ud til,
at de er sprunget i nummerserie ved hver årgang.

Ivar Magnusson

Fra : Richard

Dato : 11-04-10 01:47

On 10 Apr., 11:11, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> Honda har flyttet produktionen af Goldwing fra USA til Japan.

Ja, de nedlagde mc-produktionen/samleriet på fabrikken i Marysville,
OH, som herefer kun samler biler.

> Har Honda offentliggjort nogle salgtal år for år siden modellen kom ud i 1975?

Det skal du nok i et GW-forum efter; Honda JP' oplyser generelt
forventede salgstal i lanceringspressemeddelelserne for deres japanske
modeller. Dem finder du i deres press library, søg evt på en link i
tidligere bedkeder herinde. Men på en model så eksportrettet som GW'en
er det næppe retningsvisende for den faktiske produktion...

> Jeg har søgt efter lister med stelnumre, men det ser ud til,
> at de er sprunget i nummerserie ved hver årgang.

I ficherne vil du ofte se, at 'slutnummeret' mangler for modellens
sidste produktionsår, selv på en fiche udgivet derefter. Men de
foregående plejer at være der.

For US-modellernes stelnummerserier kan du faktisk finde det højeste
VIN-nummer ved at registrere dig i US Honda Owners database hos Honda
Inc. med en GW af den årgang og så se, hvor højt VIN-nummer, systemet
accepterer. Try and error – det tager tid, for checkcifferet midt i
VIN skifter på vej op i nummerserien. Men det lykkedes på den måde
webmaster på honda-v4.com, Svein Tore Kabbe at nå frem til, at der
fandtes svjh godt 6.300 numre på '85 V65 Sabre, en anden sidste årgang
uden højeste stelnummer i fichen Og det antal forekommer ret
sandsynligt ifht '84-modellen og andre V4 fra de år, vel at mærke.

Godt jagt Ivar...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ivar

Dato : 14-04-10 18:59

Richard skrev:

> Godt jagt Ivar...

Jo, tak. Jeg havde dog håbet på en enklere løsning. Jeg lever
videre uden at kende salgstallene.

En af mine venner er Goldwing fan. Han købte sig for nogle år
siden en sprit ny Goldwing. Jeg må lige nævne, at han er tysker,
så verden ser lidt anderledes ud for ham end for os andre. Han beklager
sig over at Honda ikke rigtigt har lavet nogen udvikling på
modellen de sidste år. Han mangler en "undskyldning" for at bytte
til en ny. Jeg har spekuleret over, om Honda måske var langsomt
på vej til at droppe modellen. Salgstallende ville kunne give
en ide om det var rigtigt.
Jeg kan lige tilføje, at min tyske ven har en plan om at få en cykel
nummer to. Om nogle måneder tager han med en af sine venner til USA.
Vennen skal fylde en container med HD og Goldwing som skal
videresælges i Tyskland. Min ven vil købe sig en Honda Rune, som
han kan få med containeren hjem til en rimelig pris. Han regner
med at give omkring 16.000 USD for den. Så er det blot at
betale transport og tysk moms, så kan han få nummerplader på.

.... på nogle punkter føler man, at man bor i et uland.

Ivar Magnusson

Fra : S.B.

Dato : 14-04-10 22:47

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> betale transport og tysk moms, så kan han få nummerplader på.
>
> ... på nogle punkter føler man, at man bor i et uland.

Hvis ikke Honda har ødelagt den mulighed at man kan reg en USA cykel i
Tyskland, som de har gjort i DK.
Ved der er snak om at det også skal gælde andre europæiske lande.

Søren

Fra : Ivar

Dato : 16-04-10 22:45

S.B. skrev:

> Hvis ikke Honda har ødelagt den mulighed at man kan reg en USA cykel i
> Tyskland, som de har gjort i DK.
> Ved der er snak om at det også skal gælde andre europæiske lande.

Min vens bekendte var tidligere Honda forhandler, men blev fyret
af Honda, fordi han parallelimporterede. Senere er han dog blevet
Hondaforhandler igen. Her er hans hjemmeside http://www.goldwing.de/
Prøv at klikke på linket nederst på siden. Han har et kæmpe udvalg i
bruge Goldwing, og en stor del er parallelimporteret fra USA.
Jeg er rimeligt sikker på, at han har styr på hvad man kan, og hvad
man ikke kan.

Ivar Magnusson

Fra : S.B.

Dato : 18-04-10 23:02

> [...]
> bruge Goldwing, og en stor del er parallelimporteret fra USA.
> Jeg er rimeligt sikker på, at han har styr på hvad man kan, og hvad

Nu er hans hjemmeside også .DE gør en forskel ang. import
Snakkede med en der ikke bor langt herfra, hans GW som han tog med hjem fra
USAway måtte også en tur gennem tyskland og indreg. der, før han kunne få
den på danske plader.
Og han fortalte at tyskerne også barsler med ideen om at den samme regel som
gælder for DK import derfra, også skulle til at gælde i Tyskland.
Men er jo så nok ikke indført endnu.

Fra : Richard

Dato : 15-04-10 12:42

On 14 Apr., 19:58, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> så verden ser lidt anderledes ud for ham end for os andre. Han beklager
> sig over at Honda ikke rigtigt har lavet nogen udvikling på

Er det ikke brugerne, der udvikler deres 'dream wing' vha.
ekstraudstyr? Som model virker den jo fint efter mange opgraderinger
gennem tiden, ikke sandt?

> Jeg har spekuleret over, om Honda måske var langsomt
> på vej til at droppe modellen. Salgstallende ville kunne give
> en ide om det var rigtigt.

Sandt nok, min mavefornemmelse siger dog, at tallene er stigende, ser
flere og flere. Og efter at have set dem i aktion paa de snoede veje
over there, kan jeg godt forstaa det, omend en 'wing' ikke lige er til
mit behov.

> Min ven vil købe sig en Honda Rune, som
> han kan få med containeren hjem til en rimelig pris.

Tjah, den slog slet ikke an, men efterlod de begejstrede Valkyrieejere
i frustration, men til gengaeld med stigende brugtpriser. Honda burde
have videreudviklet den, som deres Evo 6 en overgang antydede omend i
en mindre rejsevenlig Concept-udgave:
http://www.cycleworld.com/article.asp?section_id=3&article_id=505

> Så er det blot at
> betale transport og tysk moms, så kan han få nummerplader på.

Aah, der er nu ogsaa i D nogle krav til formelle krav, attester om
emissioner etc. Men blandt TÜV-folkene findes ogsaa flinke, ligesom
Honda D har ry for at vaere ret hjaelpsomme med at lave attester. Men
som Honda-selskab er de jo ogsaa del i et firma, der allerede har
tjent paa at saelge cyklen. I modsaetning til private importoerer som
vores danske, der efter sigende tager op til et par tusser for en
overensstemmelseserklaering, har jeg hoert...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-04-10 09:17

Richard wrote:
> Honda burde
> have videreudviklet den, som deres Evo 6 en overgang antydede omend i
> en mindre rejsevenlig Concept-udgave:
> http://www.cycleworld.com/article.asp?section_id=3&article_id=505

Hvad skal det store hul under bagskærmen til for? Det er jo dér min madpakke
skal være.
Lidt som en ER-6:
http://www.totalmotorcycle.com/photos/prototype-spy-concept/Kawasaki-2006-ER-6-Spy.jpg

Hvad er idéen?

/jim

Fra : Armand

Dato : 16-04-10 16:13

Jim Andersen skrev:

> Hvad skal det store hul under bagskærmen til for? Det er jo dér min madpakke
> [...]
Tillempning i retning af streerfigther-stilen!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 16-04-10 21:19

Armand skrev:

> Tillempning i retning af streerfigther-stilen!

Forøvrigt ikke et særsyn.
endnu et eks. er den næsten nye Aprilia RSV4:
<http://hellforleathermagazine.com/galleries/images/Aprilia_RSV4_Q4_5.jpg>

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 16-04-10 12:14

On 16 Apr., 10:16, "Jim Andersen" <j...@officeconsult.invalid> wrote:

> Hvad skal det store hul under bagsk rmen til for?
> Hvad er id en?

Tjah, Evo 6-bagenden var maaske et forstudie til VFR1200Fs - med dens
indbyggede sidetaskebeslag lidt kraftigere end Evoens, men stadig
optisk for let iht forenden IMHO. (Men VFR1200F-kaaben virker
heldigvis rigtig godt, selv i kraftig sidevind, og fra foerersaedet
ser man den jo ikke

Mon ikke du kunne finde plads til madpakken et andet sted?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK