MS Windows
briani 27239
XP eller windows-7
Fra : P.N.

Dato : 11-04-10 16:41

Jeg har XP på en HP fra 2004-2005 og jeg er rimeligt godt tilfreds med den.
Jeg har en SynologyDS210j og jeg er lidt nysgerrig går jeg glip af noget
her.

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-04-10 18:04

P.N. wrote:

> Jeg har XP på en HP fra 2004-2005 og jeg er rimeligt godt tilfreds med
> den. Jeg har en SynologyDS210j og jeg er lidt nysgerrig går jeg glip af
> noget her.

Din Synology NAS har i hvert fald ingen betydning for om du "går glip af
noget" ved ikke at smide penge efter Windows 7 og beholde XP.

Computeren er vel snart moden til udskiftning, og så kommer Windows 7
helt automatisk..

--
Jesper Lund

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-04-10 19:24

"P.N." <pnl@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har XP på en HP fra 2004-2005 og jeg er rimeligt godt tilfreds med
> den. Jeg har en SynologyDS210j og jeg er lidt nysgerrig går jeg glip
> af noget her.

Næh - det er to sider af samme sag - XP og Win7 kan på væsentlige
punkter de samme ting, så hvis du ikke savner det ekstra lir på de nyere
Windows, så er XP udemærket.

Og Xp bliver opdateret et par år endnu, så hvis du er tilfreds, så er
der ingen grund til at skifte.

Jan (der selv kører XP igen efter at have prøvet både Vista og 7)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-04-10 19:53

Jan Vestergaard <jan@jve.invalid> wrote:

> Næh - det er to sider af samme sag - XP og Win7 kan på væsentlige
> punkter de samme ting, så hvis du ikke savner det ekstra lir på de nyere
> Windows, så er XP udemærket.

Det er ikke korrekt. Både Vista og 7 (Win v6.0 og v6.1) understøtter
f.eks hardware som XP (Win v5.1) ikke gør, bl.a SATA diske i AHCI mode.

> Og Xp bliver opdateret et par år endnu, så hvis du er tilfreds, så er
> der ingen grund til at skifte.

Det er så en anden sag, men XP er ved at være forældet.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : N_B_DK

Dato : 11-04-10 20:29

Axel Hammerschmidt wrote:
> Det er ikke korrekt. Både Vista og 7 (Win v6.0 og v6.1) understøtter
> f.eks hardware som XP (Win v5.1) ikke gør, bl.a SATA diske i AHCI
> mode.

Det er da noget sludder, det er alene et driver spørgsmål.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-04-10 06:47

My personal stalker N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> Det er da noget sludder, det er alene et driver spørgsmål.

Og spørgsmålet er hvorlænge HDD fabrikanterne bliver ved med at
fremstille XP drivers til et 10 år gammelt OS, hvor support fra MS
ophører 2014, og om de overhovedet gør det nu.

Skulle man være så heldig, og står man med en SATA HDD, en BIOS der ikke
understøtter "Compatibility Mode" og en slipstreamed XP install medie,
så skal driveren først integreres i mediet ellers standser
installationen og Windows installer melder, at der ikke er nogen
harddisk hvorpå den kan installeres.

Been there, tried that.

Og det er bare et eksempel. Der kommer hele tiden nyt hardware og nye
standarder, hvor indbygget support i XP mangler.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-04-10 11:42

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Og det er bare et eksempel. Der kommer hele tiden nyt hardware og nye
> standarder, hvor indbygget support i XP mangler.

Ja - men spørgsmålet gik jo på om det var en god ide at skifte til Win7,
når man har en XP, der virker fortrinligt.

Der er mit svar stadig nej - det kan man overveje, når PC'en en gang
skal udskiftes alligevel.

Jan

..

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-04-10 11:50

Den 12-04-2010 12:42, Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> når man har en XP, der virker fortrinligt.
>
> Der er mit svar stadig nej - det kan man overveje, når PC'en en gang

Og hans computer er 5-6 år gammel, så hertil vil jeg uden at blinke
anbefale at beholde XP.

Det kommer fra mig der selv er glad for Windows 7, men min computer er
så også lige det nyere.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-04-10 13:38

> [...]

> når man har en XP, der virker fortrinligt.
>
> Der er mit svar stadig nej - det kan man overveje, når PC'en en gang

Næh nej!

Du skrev: "... det er to sider af samme sag - XP og Win7 kan på
væsentlige punkter de samme ting, så hvis du ikke savner det ekstra lir
på de nyere Windows, så er XP udemærket."

Forskellen er skam mer' end "lir", og XP mangler faktisk allerede
"væsentlige punkter" mht understøttelse af hardware og standarder. XP
vil ende ligesom NT og w2K.

Eksempler. NT understøtter ikke USB native. Når det drejer sig om WiFi
har W2K ikke nogen indbygget klient der understøtter WPA, men er
afhængig af 3. parts produkter.

Det var bare (endnu) 2 eksempler.

XP er OK med ældre hardware - indtil videre. Men XP og Win 7 er *ikke*
to sider af samme sag og de kan *ikke* de same ting, og ældre hardware
skal ofte opgraderes for at kunne følge med kravene. XP's dage er
allerede talte.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 12-04-10 17:37

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) skrev :

>Forskellen er skam mer' end "lir", og XP mangler faktisk allerede
>"væsentlige punkter" mht understøttelse af hardware og standarder. XP
>vil ende ligesom NT og w2K.

Det vil Windows 7 også.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-04-10 18:37

"Kerim Ellentoft" <> skrev i en meddelelse
> Det vil Windows 7 også.

Helt sikkert

Men det ændrer ikke på at Xp stadig kører fortrinligt på det meste
hardware, og så længe den opfylder ens behov fuld ud, så vinder man ikke
noget ved at skifte til Vista eller Win7 udover lidt ekstra lir.....

Jan

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-04-10 18:55

Kerim Ellentoft <kerim@mail.tele.invalid> wrote:

> Det vil Windows 7 også.

Og i det lange løb er vi alle døde - John Maynard Keynes (engelsk
nationaløkonom). Problemet her er, at levetiden ikke følger Moore's Lov.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-04-10 06:05

> Forskellen er skam mer' end "lir", og XP mangler faktisk allerede
> "væsentlige punkter" mht understøttelse af hardware og standarder. XP
> vil ende ligesom NT og w2K.

Men der findes stadig programmer som ikke kan afvikles under W7 men fint
under XP (vi ahr mange kunder der derfor har brug for en XP, samt at de skal
ikke bruge tid på at sætte sig ind i den farvelade som vista/win7 er)

> [...]
> to sider af samme sag og de kan *ikke* de same ting, og ældre hardware
> skal ofte opgraderes for at kunne følge med kravene. XP's dage er

Ja dagene er talte fra det øjeblik productet forlod tegnebordet, det samme
gælder win7, der er bare lidt flere dage endnu.

--
MVH. N_B_DK

Fra : dennis

Dato : 12-04-10 13:59

On 12-04-2010 07:46, Axel Hammerschmidt wrote:

> Og spørgsmålet er hvorlænge HDD fabrikanterne bliver ved med at
> fremstille XP drivers til et 10 år gammelt OS, hvor support fra MS
> ophører 2014, og om de overhovedet gør det nu.

Det er så godt nok ikke harddisk-producenterne som laver drivere

Fra : Rado

Dato : 12-04-10 15:33

On Mon, 12 Apr 2010 07:46:31 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Og det er bare et eksempel. Der kommer hele tiden nyt hardware og nye
>standarder, hvor indbygget support i XP mangler.

Ja hvis man vil have hardware DRM, så er der ingen vej udenom Vista
eller Win 7.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : N_B_DK

Dato : 15-04-10 06:02

Axel Hammerschmidt wrote:

> Og spørgsmålet er hvorlænge HDD fabrikanterne

HD fabrikanterne udvikler INGEN drivers.

> medie, så skal driveren først integreres i mediet ellers standser
> installationen og Windows installer melder, at der ikke er nogen
> harddisk hvorpå den kan installeres.

F6 eksisterer vel stadig på dit tastatur?

> Been there, tried that.
>
> Og det er bare et eksempel. Der kommer hele tiden nyt hardware og nye
> standarder, hvor indbygget support i XP mangler.

Ja og selv win7 vil få samme problem, og ved du hvad, det kommer der
mærkeligt nok også en løsning på.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-04-10 18:02

<http://www.hitachigst.com/hdd/support/mddwnld.htm>

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Henning

Dato : 18-04-10 09:29

On Sat, 17 Apr 2010 19:01:39 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

><http://www.hitachigst.com/hdd/support/mddwnld.htm>

Dene r vist lidt søgt - der er tale om et specielt drev, med drivere
til Windows 95...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-04-10 13:52

Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> Dene r vist lidt søgt - der er tale om et specielt drev, med drivere
> til Windows 95...

Man skal adrig sige aldrig ...

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : /John

Dato : 11-04-10 19:58

> Jan (der selv kører XP igen efter at have prøvet både Vista og 7)

Hvorfor gik du mon tilbage til XP?

Fortæl fortæl!

John, der også skal ha' ny pc m/ ny OS 'engang' (har hørt der er kommet
farver på...)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-04-10 20:37

"/John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse
> Hvorfor gik du mon tilbage til XP?

Jeg synes at XP kører bedre på mine et par år gamle computere.

De var egentlig leveret med Vista - men den blev jeg aldrig gode venner
med, så der kom hurtigt XP på igen.

Så prøvede jeg Win 7 mens den var "gratis" - og ja - den kørte da
væsentligt bedre end Vista, men ikke nok til at jeg syntes, at det var
pengene værd at udskifte XP, der trods alt virker fortrinligt

Jan

Fra : Kent

Dato : 11-04-10 22:19

Den 11-04-2010 21:37, Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> væsentligt bedre end Vista, men ikke nok til at jeg syntes, at det var
> pengene værd at udskifte XP, der trods alt virker fortrinligt
Jeg har købt en Win 7 Home Premium Family Pack, der må installeres på 3
computere. Derfor har jeg valgt at udskifte XP på min meget gamle
Pentium 4 maskine. Den er nok en lille smule hurtigere med Win 7 end med
XP, men ikke mere end den stadigvæk er for langsom og dårlig til at
afspille Youtube i høj opløsning.

Hvis din XP fungere godt er der ingen grund til udskiftning, men jeg
ville aldrig overveje andet en Win 7 på en ny maskine. Altså blandt
Microsofts produkter

--

Kent

Fra : /John

Dato : 11-04-10 22:35

> Jeg synes at XP kører bedre på mine et par år gamle computere.

Også mit indtryk efter kig på naboens nye blærbare m/ Vista

> Vista ... blev jeg aldrig gode venner med, så der kom hurtigt XP på igen.

Lillemor prøvede Vista på sin nye pc, men gik også glad tilbage til XP...

> XP, der trods alt virker fortrinligt

Jeps, og:

"Microsoft vil fortsat levere hjælp og sikkerhedsopdateringer til Windows XP
frem til april 2014":
http://www.business.dk/tech-mobil/slut-med-windows-xp

Tak for svaret!

John

Fra : N/A

Dato : 13-04-10 11:41

Fra : Lyrik

Dato : 13-04-10 04:25

On 11 Apr., 23:19, Kent <kentmagnussenFJ_...@gmail.com> wrote:

> Jeg har købt en Win 7 Home Premium Family Pack, der må installeres på 3
> computere.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det tager jeg hatten af for! Det var godt nok et kunststykke! "Family
Pack til 3 maskiner!!" Og-hvilket sprog-og -hvor har du dog købt
den?!!

Hilsen
Jens

Fra : dennis

Dato : 13-04-10 11:41

On 13-04-2010 12:24, Lyrik wrote:

> Det tager jeg hatten af for! Det var godt nok et kunststykke! "Family
> Pack til 3 maskiner!!"

Det er tilladt at lave en google-søgning

Fra : Rado

Dato : 13-04-10 12:11

On Tue, 13 Apr 2010 12:40:54 +0200, dennis <dennis@na> wrote:

>Det er tilladt at lave en google-søgning

Han bor måske i Kina....

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 13-04-10 11:47

http://lmgtfy.com/?q=Win+7+Home+Premium+Family+Pack

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : N/A

Dato : 13-04-10 11:41

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-04-10 20:09

Axel Hammerschmidt wrote:

> Og spørgsmålet er hvorlænge HDD fabrikanterne bliver ved med at
> fremstille XP drivers til et 10 år gammelt OS, hvor support fra MS
> ophører 2014, og om de overhovedet gør det nu.

Nu er det vel motherboard fabrikanterne, ikke HDD fabrikanterne, som
laver SATA drivere. Og der er stadig mange XP installationer worldwide,
herunder en masse virksomheder som aldrig er hoppet på Vista.

Et større problem for XP er de nye harddiske med 4k sektorer, som logisk
vises med de traditionelle 512 byte sektorer til OS'et. Det skulle XP
have det lidt dårligt med, i modsætning til nyere Windows'er samt Linux/
Mac/FreeBSD. Men det er stadigt kun en meget lille del af HDD markedet,
som bruger dette stunt.

--
Jesper Lund

Fra : Rado

Dato : 12-04-10 23:27

On 12 Apr 2010 19:08:45 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Et større problem for XP er de nye harddiske med 4k sektorer, som logisk
>vises med de traditionelle 512 byte sektorer til OS'et.

Hvilken fordel er der ved det?

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-04-10 11:03

Rado wrote:

> Hvilken fordel er der ved det?

4k fysiske sektorer giver mulighed for at pakke 10% flere data på disken,
alt andet lige. Det er formentlig nødvendigt for at kunne lave 3TB diske,
formoder jeg

Hvorfor de vises som 512-bytes logiske sektorer ved jeg ikke, men det er
formentlig noget med bagudkompatibilitet..

--
Jesper Lund

Fra : Rado

Dato : 13-04-10 12:09

On 13 Apr 2010 10:02:56 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

> [...]
>
>Hvorfor de vises som 512-bytes logiske sektorer ved jeg ikke, men det er
>formentlig noget med bagudkompatibilitet..

OK, tak.