MS Windows
briani 27239
Hvordan slette et operativsystem?
Fra : Erik

Dato : 09-04-10 16:47

På min stationære PC kører jeg Windows 7 og XP på hver sin interne
harddisk. - Nu ønsker jeg at afskaffe XP, for jeg er særdeles godt tilfreds
med W7. - Men hvordan sletter jeg XP? - Jeg har prøvet med install.-CD´en,
for jeg troede at der var et afinstalleringsprogram der, men det er der
ikke. - I diskhåndtering er der nedtonet i funktionen formattering i
partitionen med XP. - Hvad gør jeg så?
- På forhånd tak for et svar.
Mvh
Erik

Fra : JSH [9800]

Dato : 09-04-10 17:41

Hej
Start med at boote fra XP cd-en og herfter vil du på et tidspunkt under
installationen blive spurgt om du vil formatere.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-04-10 01:28

Hvis XP ligger på C: disken vil dette medføre at man ikke kan boote
overhovedet.
Du bør tænke på de potentielle følger af de råd du giver.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jens Petersen

Dato : 10-04-10 10:56

On Sat, 10 Apr 2010 02:27:30 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Hvis XP ligger på C: disken vil dette medføre at man ikke kan boote
>overhovedet.

Man kan vel boote fra D:
--
OV1A Jens

Intel: We put the "backward" in "backward compatible"

Fra : emjeppesen

Dato : 10-04-10 11:23

Jens Petersen skrev:

>Man kan vel boote fra D:

Man kan vel bare højreklikke på drevet og vælge "formater"

Hilsen emj

Fra : J

Dato : 10-04-10 13:00

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan vel boote fra D:
> --
> OV1A Jens

"vel". Herren Jens Petersen gætter.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-04-10 13:21

Nej, bootfilerne ligger på den primære disk (sædvanligvis C:)

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jens Petersen

Dato : 10-04-10 16:57

Fixboot d:

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 11-04-10 14:58

At oprette en XP boot partition vil ikke få Windows 7 til at boote.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : dennis

Dato : 10-04-10 18:19

On 10-04-2010 02:27, Jens Peter Karlsen wrote:
> Hvis XP ligger på C: disken vil dette medføre at man ikke kan boote
> overhovedet.

Ja.

Når man ikke får lov at nedlægge/formatere en partition, så er det som
regel fordi den indeholder vigtige filer (såsom opstartsfiler).

Fra : Erik

Dato : 14-04-10 09:37

Efter flere forsøg lykkedes det med nedennævnte forslag. - Når man
fortsætter med installation af XP bliver man spurgt om man vil slette
partitionen. - Det sagde jeg ja til, og problemet var løst. - Tak for det!
Mvh
Erik

Fra : Preben

Dato : 09-04-10 16:58

Den 09.04.2010 kl. 18:46 skrev Erik <erik.kirkeby@gmail.com>:

> [...]
> men det er der ikke. - I diskhåndtering er der nedtonet i funktionen
> formattering i partitionen med XP. - Hvad gør jeg så?

Du kan slette disken/partitionen inde fra win7

--
mvh/Preben

Fra : Benny Andersen

Dato : 10-04-10 07:26

Er der da ikke en måde at begrænse bootningen til win 7 alene -
ligesom xp's kontrolpanel->system->anvanceret->start og gendannelse. ?
Når dette er gjort ligger der stadigvæk noget i roden på c: som kan
boote XP - men pyt med det. Alt Hvad du ved var xp's mapper alene kan
nu slettes.

Fra : Erik

Dato : 10-04-10 16:14

Tak for svarene, men der er desværre ingen af dem, der dur. - Når jeg
højreklikker på partitionen med XP, er såvel sletning som formatering
gråtonet og kan ikke aktiveres.
Når jeg booter op på XP-disken er der kun 3 muligheder: installation,
reparation eller afslutning. - Der er ingen mulighed for formatering.
- Men der må da være en løsning. Som tidligere nævnt ligger XP på en separat
harddisk, og jeg booter op efter en bootmenu.
Mvh
Erik

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-04-10 17:50

"Erik" <erik.kirkeby@gmail.com> skrev :

>Når jeg booter op på XP-disken er der kun 3 muligheder: installation,
>reparation eller afslutning. - Der er ingen mulighed for formatering.

Man starter en installation, vælger den skal ligge samme sted som
den eksisterende Windows.

Så starter formateringen, når den er færdig, så afbryder man.

PS. Vær rara at svar under det citerede og klip det væk, som du
ikke direkte svarer på.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-04-10 16:27

Erik wrote:

> Tak for svarene, men der er desværre ingen af dem, der dur. - Når jeg
> højreklikker på partitionen med XP, er såvel sletning som formatering
> gråtonet og kan ikke aktiveres.

Hvad sker der hvis du de-aktiverer XP disken i BIOS, og booter fra Win7
disken?

--
Jesper Lund