iPhone og GPRS - regning :-(
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-04-10 22:45

Var i udlandet i begyndelsen af sidste måned. Var naturligvis klar over,
at iPhonens dataroaming skulle slås fra. Måske har jeg alligevel rodet
lidt for meget med den, da hotellets WIFI var en natur af "nu virker
den- nu virker den ikke". Men principielt var dataroaming slået fra.

Nu har jeg så fået en regning fra Telia med mange poster, sådan ca.
hvert femte minut har min telefon tilsyneladende kaldt op via GPRS, én
lang eftermiddag og tidlig aften med opkald af kr. 1,40 summer alligevel
op. Det har nok kostet mig 100 - 150 kroner.

Lidt ærgerlige penge, men ikke noget der sprænger mine grænser

Derfor to ?

1) er GPRS noget man kan/skal bruger på almindeligt E/3G net med fordel?
Koster det mere end almindelig brug af de nævnte net?

2) blev så alligevel til tre: hvordan slåt man det fra sådan overordnet
- i udlandet? Manualen angiver, at der er en lille cirkel i menubaren i
toppen af iPhonen, når GPRS er aktiv. Den havde jeg så ikke lige set.
Den pågældende dag skulle kranen, niecen og jeg ud og opleve byen (NY).
Det havde førsteprioritet

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-04-10 22:56

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> lidt for meget med den, da hotellets WIFI var en natur af "nu virker
> den- nu virker den ikke". Men principielt var dataroaming slået fra.

enten er det slået fra ... eller også er det slået fra ...

> [...]
>
> 1) er GPRS noget man kan/skal bruger på almindeligt E/3G net med fordel?
> Koster det mere end almindelig brug af de nævnte net?

GPRS er "fallback" hvis den ikke har adgang til enten EDGE eller
3G/HSDPA .. det koster som regel det samme ..

> [...]
> toppen af iPhonen, når GPRS er aktiv. Den havde jeg så ikke lige set.
> Den pågældende dag skulle kranen, niecen og jeg ud og opleve byen (NY).

du slår data romaing fra under settings ..

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-04-10 23:30

> enten er det slået fra ... eller også er det slået fra ...

Det var WIFI, jeg mente. Rækkevidden af hotellets WIFI var ringe, det
virkede nu - og lidt senere: det virkede ikke

> GPRS er "fallback" hvis den ikke har adgang til enten EDGE eller
> 3G/HSDPA .. det koster som regel det samme ..

Tak for dit svar, men det forklarer jo ikke, at der er nogle
opkaldsafgifter (?) på kr 1,40 hvert femte minut cirka?

> du slår data romaing fra under settings ..

Jo, det véd jeg jo godt Må åbenbart have fedtet så meget med
indstillinger, at den ikke blev slået fra, inden jeg gik i seng. Næste
gang jeg er udenlands skal jeg nok disciplinere mig selv noget stærkere

GPRS er det så stærkt forlovet med dataroaming?

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-04-10 23:38

> [...]
>
> Tak for dit svar, men det forklarer jo ikke, at der er nogle
> opkaldsafgifter (?) på kr 1,40 hvert femte minut cirka?

chekker den mail automtisk ?

> [...]
> gang jeg er udenlands skal jeg nok disciplinere mig selv noget stærkere
>

> GPRS er det så stærkt forlovet med dataroaming?

GPRS er datatrafik så ja ...

/thomas

Fra : BorreBoy

Dato : 11-04-10 09:08

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> chekker den mail automtisk ?

Eller Facebook opdateringer? Der kan være mange programmer der går på nettet
uden du ved det. Min bruger også data (gprs) hele natten, og den tjekker
ikke for mails.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-04-10 10:01

BorreBoy <thomas@xxxborre.in> wrote:

> [...]
> uden du ved det. Min bruger også data (gprs) hele natten, og den tjekker

push notifications måske ja ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-04-10 11:43

> GPRS er "fallback" hvis den ikke har adgang til enten EDGE eller
> 3G/HSDPA .. det koster som regel det samme ..

> du slår data romaing fra under settings ..

wow jeg troede sgu kun man kunne komme i "roaming" problemer hvis man
var i udlandet, havde ikke lige regnet den der ud.

MEN hvis man har flatrate på data så er det vel ligegyldigt om det
bliver suget via 3G eller EDGE eller gprs ?? (telmore)

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-10 11:50

Hej,

> wow jeg troede sgu kun man kunne komme i "roaming" problemer hvis man
> var i udlandet, havde ikke lige regnet den der ud.

Jeg tror umiddelbart du har misforstået noget?

> MEN hvis man har flatrate på data så er det vel ligegyldigt om det
> bliver suget via 3G eller EDGE eller gprs ?? (telmore)

Ja.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : jagge

Dato : 11-04-10 19:40

> Ja.

Godt :0)

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-04-10 12:58

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> MEN hvis man har flatrate på data så er det vel ligegyldigt om det
> bliver suget via 3G eller EDGE eller gprs ?? (telmore)

jep

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 14:35

> jep

Bortset fra hastigheden ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-04-10 18:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Bortset fra hastigheden ...

det siger sig selv ... og har intet med trådens emne at gøre nemlig
prisen og roaming

/thomas

Fra : jagge

Dato : 11-04-10 19:40

> jep

Fint

MVH

Jakob

Fra : Martin

Dato : 11-04-10 10:38

On 10-04-2010 23:44, Mich. Ottosen wrote:
> [...]
> toppen af iPhonen, når GPRS er aktiv. Den havde jeg så ikke lige set.
> Den pågældende dag skulle kranen, niecen og jeg ud og opleve byen (NY).

Da jeg var i New York, så havde jeg min iPhone i flyfunktion hele tiden,
hvis ikke den var slukket, så havde jeg en anden billig-mobil (uden
wifi) med hvor jeg satte simkortet i istedet. Grunden til dette er netop
at WIFI på hotellerne er så ustabile (sikkert fordi der er så mange wifi
forbindelser indenfor de samme hertz, jeg brugte min laptop kun på
hotellet og jeg kunne finde på nogle tidspunkter over 50 forskellige
wifi forbindelser) så jeg ved ikke hvornår min iphone er på det ene
eller det andet net når den ligger i lommen.

Det er ofte min standard rejsebaggage, iphone, billig-mobil og en laptop :)