iPhone OS 4.0
Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-10 04:28

Ja, så blev iPhone OS 4.0 præsenteret for en række indbudte udviklere.

Jeg fulgte gennemgangen her:

<http://www.engadget.com/2010/04/08/live-from-apples-iphone-os-4-event/?
sort=oldest&refresh=60>

Og en nærmere gennemgang kan ses her:

<http://www.apple.com/iphone/preview-iphone-os/>

Jeg lægger især mærke til at man nu vil tillade 3. parts programmer at
køre i baggrunden [der er en nærmere gennemgang af hvordan], men også i
at det kun tillades på 3GS modeller og nyere. Så jeg med min 3G vil ikke
kunne udnytte det - men så særlig brug for det har jeg nu heller ikke.

Derudover lægger jeg mærke til at brugerfladen ændres så man får et
mappehierarki til applikationrne, så man slipper for at bladre igennem
alt, alt for mange sider. Det kan jeg i hvert fald kun være tilfreds
med.

Og at udviklerne får adgang til en bunke nye APIer, herunder til
kalenderbasen [som vel også igen giver adgang til uret, så påmindelser
kan behandles lokalt]. Det har betydning for alle der /ikke/ bruger
iCal; dataene vil fremover synkronisere direkte over MobileMe og ikke
som i den jeg anvender, Pocket Informant, gennem Google Calendar. Med de
problemer /det/ giver.

Der var også andre ting end lige det med at sætte applikationer til at
køre i baggrunden der ikke ville køre i vore ældre modeller, men der
nævntes ikke nogen. Jeg tror dog ikke at det drejer sig om nogen af de
ovennævnte, men måske nok udvidelsen af antallet af installerede
applikationer fra 180 til 2.160. Men vi får se.

Åeh, så var der også en del om »iAd«, muligheden for at køre annoncer
inden i selve applikationerne. Jeg må »beklage« at det sikkert heller
ikke vil kunne køre på de ældre modeller. Det ville være for
ressourcekrævende. Men mon ikke vi kan undvære lige nøjagtig dén
feature?

PS. Mail får en forbedret inbox, nu universel og med andre forbedringer.
iBooks kommer til iPhone, og der bliver et Game Centre.

Se også her:

<http://iphoneguide.dk/nyheder/iphone-os-4-0-syv-store-nyheder/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : J.K.Arning

Dato : 09-04-10 04:49

On 2010-04-09 05:27:55 +0200, Per Rønne said:

> [...]
> ikke vil kunne køre på de ældre modeller. Det ville være for
> ressourcekrævende. Men mon ikke vi kan undvære lige nøjagtig dén

Jeg tror vi skal se sådan på det .. nu får vi et encitament til at
vælge betalings udgaven af et givent program frem for den gratis
version.

Personligt betaler jeg gerne 6 kroner hvis reklamerne skulle irritere mig.

--
"We don't spend a lot of energy on old technology"

Steve Jobs om Flash

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-10 05:58

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> Jeg tror vi skal se sådan på det .. nu får vi et encitament til at
> vælge betalings udgaven af et givent program frem for den gratis
> version.

Lite-versionerne har i forvejen været forsøgsdyr; jeg kunne ikke drømme
om at bruge dem seriøst.

> Personligt betaler jeg gerne 6 kroner hvis reklamerne skulle irritere mig.

De goder programmer er nu væsentligt dyrere.

Gyldendals Røde Ordbøger: 199 kroner hver, for de største.

Pocket Informant [kalender + tasks]: 59 kroner.

Shorter Oxford English Dictionary: 299 kroner.

SpaceTime [grafregner]: 119 kroner.

powerOne [finansregner]: 36 kroner.

OmniFocus [tasks, med sync til OmniFocus på Mac]: 119 kroner.

Blot nogle af dem jeg bruger. WolframAlpha er lige sat ned fra 299
kroner til 12 og er også fremragende som grafregner, men kræver
netadgang for at fungere da al søgning og beregning foregår »i Skyen«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 08:42

Hej,

> Og at udviklerne får adgang til en bunke nye APIer, herunder til
> kalenderbasen [som vel også igen giver adgang til uret, så påmindelser
> kan behandles lokalt].

Der har altid været adgang til uret.

Men ja, der er nu mulighed for at sende notifications lokalt.

> Jeg tror dog ikke at det drejer sig om nogen af de
> ovennævnte, men måske nok udvidelsen af antallet af installerede
> applikationer fra 180 til 2.160.

Nej.

> [...]
> inden i selve applikationerne. Jeg må »beklage« at det sikkert heller
> ikke vil kunne køre på de ældre modeller. Det ville være for

Det virker fint på ældre modeller.

Det ville da også være underligt andet eftersom in-app advertising
allerede er særdeles udbredt på iPhone.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-10 09:24

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Der har altid været adgang til uret.

WebIS der laver Pocket Informant har ellers beklaget sig over at de ikke
kunne sætte [alarm]uret til at give besked på et bestemt tidspunkt i
fremtiden.

> Men ja, der er nu mulighed for at sende notifications lokalt.

Og det er sikkert det der tænkes på.

> Nej.

OK - men jeg har nu heller ikke betalt de $99 det koster at være
tilmeldt som udvikler.

> Det virker fint på ældre modeller.
>
> Det ville da også være underligt andet eftersom in-app advertising
> allerede er særdeles udbredt på iPhone.

Ja, jeg er nu ikke stødt på dem, måske fordi de forekommer i programmer
jeg ikke bruger, og aldrig har downloaded.

Da jeg i sin tid skulle vælge mellem den gratis Speedtest og Speedtest
Pro til 6 kroner valgte jeg dog sidstnævnte, fordi der i den gratis
version stod noget om reklamer ... så du må jo have ret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 09:37

Hej,

> [...]

> WebIS der laver Pocket Informant har ellers beklaget sig over at de ikke
> kunne sætte [alarm]uret til at give besked på et bestemt tidspunkt i

Det har ingenting med uret at gøre.

> OK - men jeg har nu heller ikke betalt de $99 det koster at være
> tilmeldt som udvikler.

Har jeg da heller ikke sagt, at du skulle...

> Ja, jeg er nu ikke stødt på dem, måske fordi de forekommer i programmer
> jeg ikke bruger, og aldrig har downloaded.

Det giver jo sig selv.

> Da jeg i sin tid skulle vælge mellem den gratis Speedtest og Speedtest
> Pro til 6 kroner valgte jeg dog sidstnævnte, fordi der i den gratis
> version stod noget om reklamer ... så du må jo have ret.

Ja, det var da helt utroligt.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 09-04-10 10:05

On 09-04-2010 10:36, Jens Kristian Søgaard wrote:
> Hej,

> Det har ingenting med uret at gøre.

Ikke lige præcis uret, men alarmfunktionen i uret (kalenderen) er ikke
tilgængeligt i den nuværende version.

Jesper \

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 10:20

Hej,

> Ikke lige præcis uret, men alarmfunktionen i uret (kalenderen) er ikke
> tilgængeligt i den nuværende version.

Igen: Det har ikke en brik med uret at gøre.

Det er korrekt at det har noget med kalenderen at gøre. Det er dog de
færreste som kalder deres kalender for et ur.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-10 11:53

> [...]

> Det er korrekt at det har noget med kalenderen at gøre. Det er dog de
> færreste som kalder deres kalender for et ur.

Alarmfunktionen har altså noget med uret at gøre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 11:59

Hej,

> Alarmfunktionen har altså noget med uret at gøre.

Du fordrejer det.

Du skrev at man som udvikler ikke har adgang til uret. Det har man.

Jeg korrigerer blot den misinformation.