Fejl i Time Machine
Fra : Steffen

Dato : 08-04-10 23:16

Hej

Jeg får en fejlmeddelelse hver gang Time Machine vil lave en backup, der
står:

Enheden til sikkerhedskopiering løb uventet tør for plads. Time Machine
vil prøve at frigøre mere plads ved at fjerne udløbede sikkerhedskopier
under den næste planlagte sikkerhedskopiering.

Min harddisk i maskinen er på 500 GB og den til Time Machine er på 640
GB.
Jeg troede at Time Machine bare slettede de ældste backupper når den
blev fyldt.

Hvad kan jeg gøre for at den bare arbejder videre, som den har gjort
hidtil uden at blande mig ind i det?

mvh
steffen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-04-10 07:26

Steffen <steffSLET@DETTEpost6.tele.dk> wrote:

> [...]
> blev fyldt.
>
> Hvad kan jeg gøre for at den bare arbejder videre, som den har gjort

TimeMachine vil altid mindst have én fuld backup bagud... så et eller
andet er vokset så stort at der ikke er plads til de nye data ... hvor
meget plads er der fri på din Time machine disk ?

/thomas

Fra : Steffen

Dato : 09-04-10 08:34

> [...]
> andet er vokset så stort at der ikke er plads til de nye data ... hvor
> meget plads er der fri på din Time machine disk ?

Den er fuld, der er 1,58 GB fri plads. Der står i systemindstillinger at
en fuld backup kræver 382 GB.

Vil det sige at jeg bare skal sørge for en disk til Time Machine, der er
dobbet så stor disken i computeren, Jeg troede at det var fint bare den
var større.

Problemet ser for øvrigt ud til at være opstået efter at have kørt
software update i går (det er en G5 med 10.5.8)

mvh
steffen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-04-10 08:45

> [...]
>
> Vil det sige at jeg bare skal sørge for en disk til Time Machine, der er
> dobbet så stor disken i computeren, Jeg troede at det var fint bare den

optimalt skal du have dobbelt så meget plads på backupen som du har data
på disken .. hvis du har fyldt din 500GB disk i maskinen op så er der
ikke meget spillerum.

> Problemet ser for øvrigt ud til at være opstået efter at have kørt
> software update i går (det er en G5 med 10.5.8)

hvis du ikke har exkluderet systemfiler så "rører" en update ved en
masse filer hvilket kan forklare dit problem.

/thomas

Fra : Steffen

Dato : 09-04-10 10:32

> optimalt skal du have dobbelt så meget plads på backupen som du har data
> på disken .. hvis du har fyldt din 500GB disk i maskinen op så er der
> ikke meget spillerum.

> /thomas

Dvs. at jeg skal ud og finde noget mere plads.

Det medfører så et nyt spørgsmål:

Jeg har også en Macbook pro stående med en 320 GB harddisk, den har sin
egen Time Machine på en USB-harddisk men den skal man jo huske at sætte
til, når computeren kommer hjem.

Vil det ikke være smartere med en netværksharddisk og så køre begge
backupper på denne?

mvh
steffen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-04-10 10:56

> [...]
> til, når computeren kommer hjem.
>
> Vil det ikke være smartere med en netværksharddisk og så køre begge

jo .. det vil det da .. alternativt kan du bruge en stationær maskine +
ekstern disk + fildeling.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-04-10 11:09

> Dvs. at jeg skal ud og finde noget mere plads.

du kan også vurdere om det er nødvendigt at hele din disk bliver backet
up ... eller ryde op :)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-10 16:01

Den 09/04/10 11.32, Steffen skrev:

> Vil det ikke være smartere med en netværksharddisk og så køre begge
> backupper på denne?

Lige backup skal man ikke spøge med.

Hvis du gerne vil lave det over net, hvilket jeg RIGTIG godt kan forstå,
vil jeg seriøst anbefale at du går til mulvarpen og køber en løsning som
er understøttet af Apple.

Det biligste er vist en Airport Extreme med en USB-disk i måzen?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-04-10 16:07

> [...]
> er understøttet af Apple.
>
> Det biligste er vist en Airport Extreme med en USB-disk i måzen?

jep .. og det virker også .. men er vist stadig ikke officelt
understøttet af de gode folk i Cupertino ..

Derudover har jeg haft lidt knas med min .. så jeg har istedet flyttet
det over på en mac mini som alligevel står som server.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-10 16:09

Den 09/04/10 17.06, Thomas von Hassel skrev:

> Derudover har jeg haft lidt knas med min .. så jeg har istedet flyttet
> det over på en mac mini som alligevel står som server.

Oho! Hvordan præcis sætter man op at Time Machine tilgår en delt disk
på en anden maskine?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-04-10 16:31

> Oho! Hvordan præcis sætter man op at Time Machine tilgår en delt disk
> på en anden maskine?

helt alm. fildeling ... mount disken på den maskine der skal backes up,
vælg den i TM prefs ...

/thomas

Fra : Steffen

Dato : 09-04-10 18:15

> [...]
> er understøttet af Apple.
>
> Det biligste er vist en Airport Extreme med en USB-disk i måzen?

Jeg kikkede lidt på en Time Capsule, det er jo egentlig ikke meget
dyrere end en Airport Extreme og en USB-disk. Samtidig ville den vel
også kunne løse et problem med en printserver til en USB-printer, som
ikke er særlig stabil.

mvh
steffen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-10 15:59

Den 09/04/10 08.26, Thomas von Hassel skrev:

> TimeMachine vil altid mindst have én fuld backup bagud... så et eller
> andet er vokset så stort at der ikke er plads til de nye data ... hvor
> meget plads er der fri på din Time machine disk ?

Jeg synes den der "uventet" er suspekt.

Bortset fra det, er det en lidt lille ekstern disk. Måske tiden at købe
en ny, så kan den anden være reservebackup?

Fra : Jesper

Dato : 09-04-10 14:06

> [...]

> blev fyldt.
>
> Hvad kan jeg gøre for at den bare arbejder videre, som den har gjort

Måske skulle du smide en større harddisk i Time Capsule:
Riv gummimåtten af, skru skruerne i bunden af, så er der fri adgang til
harddisken.
Isæt en 2 TB WD Green Caviar, den er støjsvag og strømbesparende, så
smider du den gl i en et eksternt kabinet. I Airport Værktøj vælger du
Manuel -> Diske Slet... for at formattere den nye disk. Vil du gemme den
gamle timemachinebackup, så kopiere du bare den over i den ny harddisk
på Time Capsule.
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.