Byg selv desktop PC
Fra : Claus

Dato : 10-04-10 05:18

Der findes garanteret 1000+ vis af lignende tråde, men jeg har altså
ikke været heldig at finde nogen der er tidssvarende og som svarer på
præcis det jeg vil vide.

Det er et pænt stykke tid siden jeg selv har beskæftiget mig med pc
byg selv og har ikke holdt min viden ajour undervejs. Så derfor tyr
jeg til jer. Det meste ved jeg selv, men understående har jeg brug for
en lille opdatering i og et par gode råd.

Hvilke komponenter (CPU, bundkort, strømforsyning, grafikkort, køler
og kabinet) går man efter i dagens verden, hvis computeren skal være
(i prioriteret orden):

- Lydsvag
- Over middel i grafisk muskelstyrke
- God processor (fint med dual core ca. 3 ghz)
- Kabinet uden alt for meget tingeling, med usb adgang på front
(lydsvagt og med god plads)

Hele pc'en skal stå i maks 7000 kr.

Fra : Henning

Dato : 10-04-10 20:52

> [...]
>- God processor (fint med dual core ca. 3 ghz)
>- Kabinet uden alt for meget tingeling, med usb adgang på front

Gå i Aldi og køb den nyeste Medion til ~4.000,- Den har det hele, og
du er fri for at bygge selv
Hint - hvorfor vil du absolut bygge selv? Den tid er forbi hvor det
kan svare sig, med mindre du har helt specifikke krav til et eller
andet, og det ser det ikke ud til du har!

Fra : N Dude

Dato : 12-04-10 11:47

Henning wrote.:

> Gå i Aldi og køb den nyeste Medion til ~4.000,- Den har det hele, og
> du er fri for at bygge selv

100 % enig. Du får et system, som er konfigureret testet af et professionelt
testcenter, og du får tre års garanti. Det kan ikke betale sig at flække
noget sammen selv.

Fra : Max

Dato : 10-04-10 21:16

Hej Claus

> [...]
> jeg til jer. Det meste ved jeg selv, men understående har jeg brug for
> en lille opdatering i og et par gode råd.

Glem det der byg selv. Man finder den lokale EDB biks, går ind og
snakker med dem, fortæller dem hvad man skal bruge maskinen
til og så samler de den og konfigurere den. Så får man en god
maskine og et sted at henvende sig hvis det ikke virker.

Og en PC som du ønsker dig burde du kunne få for 5000 kr.

Max

Fra : Claus

Dato : 11-04-10 13:58

> [...]
> kan svare sig, med mindre du har helt specifikke krav til et eller
> andet, og det ser det ikke ud til du har!

Jeg kan nu godt lide at vide hvad der bliver lagt i og sørge for det
hele kan spille optimalt sammen. Kender masser af eksempler på, bl.a.
fra mig selv, at noget gear ikke spiller ordentligt sammen, eller man
betaler mega dyrt for en komponent som kompensation for noget andet.

Bortset fra det, er jeg ikke vild med Medion og slet ikke at købe
computer udstyr i Aldi, selvom jeg godt ved, at købeloven beskytter
mig osv.

> [...]
> til og så samler de den og konfigurere den. Så får man en god
> maskine og et sted at henvende sig hvis det ikke virker.

Som fortalt ovenover, kender jeg triste eksempler på udstyr, der ikke
er ordenligt - købt og rådgivet i computer butikker. Det kan godt være
det bliver resultatet, men jeg ville nu alligevel gerne lige undersøge
markedet og se hvad der rør sig :)

Fra : N Dude

Dato : 12-04-10 11:56

Claus wrote.:

> [...]
> fra mig selv, at noget gear ikke spiller ordentligt sammen, eller man
> betaler mega dyrt for en komponent som kompensation for noget andet.

Hvordan vil du det? Du har ikke en skrædders chance i helvede for, at X
grafikkort timer 100% optimalt med Y bundkort. Du har man kun, hvis man har
ekstremt grundige og tilbundsgående test af alle markeds komponenter. Det er
det, producenterne betaler testcentre for.

Har du tænkt dig at bestille tyve grafikkort og tyve bundkort og så bruge de
næste tre måneder på at samle og teste?

Det er reelt den eneste mulighed for at du selv kan sikre, at "det hele kan
spille optimalt sammen."

> Bortset fra det, er jeg ikke vild med Medion og slet ikke at købe
> computer udstyr i Aldi, selvom jeg godt ved, at købeloven beskytter
> mig osv.

Medion er pt den bedste hardware/software kontra pris. At den sælges i Aldi
er fløjtende ligegyldigt. Det er en fremragende garanti bag.

Jeg har købt et stort antal af Medionmaskiner de sidste 8-9 år og senest to
sidste onsdag den 31, og har aldrig haft eet eneste problem.

Fra : Kenneth

Dato : 12-04-10 18:32

N Dude wrote:
> Har du tænkt dig at bestille tyve grafikkort og tyve bundkort
> og så bruge de næste tre måneder på at samle og teste?
>
> Det er reelt den eneste mulighed for at du selv kan sikre, at
> "det hele kan spille optimalt sammen."

Det syntes jeg er lidt noget pjat. Min erfaring er, at man skal
være
utrolig uheldig for at finde noget udstyr, der ikke kan sammen.

Jeg har 7-9-13 aldrig selv oplevet dette med PC'er jeg
har samlet. Dog har jeg da, yderst sjældent iøvrigt, hørt om
andre
der har haft problemer.

> Medion er pt den bedste hardware/software kontra pris. At den
> sælges i Aldi er fløjtende ligegyldigt. Det er en fremragende
> garanti bag.

Der er ingen tvivl om at garentien ikke fejler noget hos Aldi /
Medion.
Faktisk tror jeg, at der kunne være mindre problemer ved at
købe der end hos andre butikker, der sælger sammensatte
computere i tilfælde af at der er problemer.

> Jeg har købt et stort antal af Medionmaskiner de sidste 8-9
> år og senest to sidste onsdag den 31, og har aldrig haft eet
> eneste problem.

Jeg har ikke haft andet end selvbygger PC'er de sidste 16 år,
og har samme erfaring. Ingen problemer overhovedet.

Med Venlig Hilsen
Kenneth Iversen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-04-10 19:17

"Claus" <googlegrupper@forum.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Bortset fra det, er jeg ikke vild med Medion og slet ikke at købe
computer udstyr i Aldi, selvom jeg godt ved, at købeloven beskytter

Man har da heldigvis lov til at have sin egen mening, og det har du også.
Jeg har været med til at bygge flere hundrede pc.er, men stoppede for et par
år siden, da det simpelthen ikke kan betale sig mere. Uanset om det er i
Aldi eller andre fabrikater, er det svært at sammenstykke noget som er bedre
til prisen.
Jeg ville også vælge medion ud fra devisen - mest kvalitet for prisen, men
vil helt klart også respektere, at du vil noget andet.
Men det bliver nok svært at få gode råd, da trenden de sidste par år netop
har været, at man nu køber færdigsamlede pc.er, og derfor har der i
grupperne også især været henvisninger til, hvor man pt. kunne få mest value
for pengene.
Men du kan så i stedet kigge lidt hos de lidt større forhandlere og se på,
hvorledes de stykker deres udstyr sammen og så måske få nogle gode ideer
der.
Når jeg har skullet hjælpe folk med at skaffe game pc.er og aldi ikke lige
havde noget på tilbud - eller der var helt specifikke krav, så har jeg flere
gange købt eller hentet ideer hos
http://topdata.dk/
Jeg synes, at det er noget OK de stykker sammen til de forskellige priser.
Men prøv så at finde den samme pc i stumper og se prisen - vil generelt være
dyrere.
Men selvfølgelig er selvgjort - velgjort.

Kurt

Fra : Rado

Dato : 13-04-10 09:30

On Sun, 11 Apr 2010 12:57:47 -0700 (PDT), Claus
<googlegrupper@forum.dk> wrote:

> [...]
>fra mig selv, at noget gear ikke spiller ordentligt sammen, eller man
>betaler mega dyrt for en komponent som kompensation for noget andet.

Og idag, hvor det meste er integreret på bundkortet er der vel heller
ikke så meget at tage hensyn til, hvis ikke man har specielle krav.

Jeg bruger selv Intel bundkort og CPU, og det integrerede grafikkort
(fungerer fint selv med 3D programmer), lydkort, netkort m.m.. Og RAM
er ikke specielt problematisk i den sammenhæng. Så der er i realiteten
ikke noget at tilpasse her. Og det kører klippestabilt. Det har alle
mine selvbyggede maskiner gjort, også dem lavet af discountdele
(Asrock etc.).

Hvis man f.ex. vil have 6 diske, 4 optiske drev og 5 PCI slots i
maskinen så er det også sjældent at mærkevare PCerne kan opfylde det
krav.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : N/A

Dato : 14-04-10 20:10

Fra : Claus

Dato : 14-04-10 11:41

Tak til jer alle sammen for jeres feedback.

Jeg kan godt se, at der er enstemmigt flertalt for færdigsamlet pc.
Det overrasker mig meget, at udviklingen har taget den drejning, på de
år jeg ikke har beskæftiget mig så meget med det. Men ok, det går jo
hurtigt i den branche.

Jeg vil kigge mig lidt omkring og se hvad jeg kan få de forskellige
steder.

Tak igen.

Venligst Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-10 20:10

Den 14/04/10 19.40, Claus skrev:
> [...]
> Det overrasker mig meget, at udviklingen har taget den drejning, på de
> år jeg ikke har beskæftiget mig så meget med det. Men ok, det går jo

Det afhænger fuldstændig af hvad din tid er værd.

Husk, du har ikke fingeren på pulsen.

Fra : N/A

Dato : 14-04-10 20:10

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 14-04-10 20:14

On Sat, 10 Apr 2010 04:17:37 -0700, Claus wrote:

> [...]
> selv og har ikke holdt min viden ajour undervejs. SÃ¥ derfor tyr jeg til
> jer. Det meste ved jeg selv, men understående har jeg brug for en lille

Jeg forsøger heller ikke at holde mig selv helt opdateret, men når jeg
skal bruge noget nyt kigger jeg på Tech Reports system guide. Der er
fornyligt udkommet en ny:

http://techreport.com/articles.x/18747

Arstechnica skriver også en udmærket guide, men jeg tror det er et stykke
tid siden den blev opdateret.

Fra : Claus

Dato : 16-04-10 03:05

On 14 Apr., 21:14, Thomas Jespersen <jespersen.tho...@gmail.com>
wrote:
> Jeg forsøger heller ikke at holde mig selv helt opdateret, men når jeg
> skal bruge noget nyt kigger jeg på Tech Reports system guide. Der er
> fornyligt udkommet en ny:
>
> http://techreport.com/articles.x/18747

Genial side. Tak for tippet!