For og bagdæk
Fra : Ole Mogensen

Dato : 07-04-10 20:19

Hej alle.

Hvordan ser man forskel på et for/bagdæk ?

Jeg skal bruge et 100/90-18 fordæk og et 110-120/90-18 bagdæk,
men de dæk jeg har set på, feks BT45, så er begge størrelser
tilsyneladende fordæk.

*Kan* man køre med fordæk for og bag ?

mvh
Ole Mogensen

Fra : Ole Mogensen

Dato : 07-04-10 20:24

On 07-04-2010 21:18, Ole Mogensen wrote:
> [...]
>
> Jeg skal bruge et 100/90-18 fordæk og et 110-120/90-18 bagdæk,
> men de dæk jeg har set på, feks BT45, så er begge størrelser

Bahh, opdagede forskellen 2 sekunder efter jeg havde trykket på knappen.

Bridgestone BT 45 R

Bridgestone BT 45 F

DOHH!!!!

Ole Mogensen

Fra : Armand

Dato : 07-04-10 21:45

Ole Mogensen skrev:

> Bahh, opdagede forskellen 2 sekunder efter jeg havde trykket på knappen.
>
> Bridgestone BT 45 R
>
> Bridgestone BT 45 F
>
> DOHH!!!!

Hæ!
Men med kun 5 minutters mellemrum, havde jég valgt at slette indlægget
(hvilket man vitterligt kán gøre med egne indlæg!) og håbe på at slippe
uset forbi ups'et

Noget andet er at bl.a. Pirelli førhen har anbefalet brug af deres
Phantom bagdæk som dæk på de dengang nye og meget brede 16"-forhjul -
Jeg husker at man skulle vende omløbsretningen ved brug foran (da
dækkets karkasse var udlagt til kræfter á acceleration, hvor forhjulets
voldsomste påvirkning á opbremsning var modsat rettet!

--
Armand.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 08-04-10 05:50

On 07-04-2010 22:45, Armand wrote:

> Hæ!
> Men med kun 5 minutters mellemrum, havde jég valgt at slette indlægget
> (hvilket man vitterligt kán gøre med egne indlæg!) og håbe på at slippe
> uset forbi ups'et

Tror kun jeg ville slette et indlæg hvis det var alla "loverboy" eller
angående størrelser på dildoer....

Noget andet er, ændre trædeflade arealet sig betydelig ved at gå fra
110/90 til 110/80 ?

> [...]
> dækkets karkasse var udlagt til kræfter á acceleration, hvor forhjulets
> voldsomste påvirkning á opbremsning var modsat rettet!

Se, det var jo godt at jeg ikke slettede.

Ole Mogensen

Fra : N/A

Dato : 09-04-10 19:35

Fra : Søren Larsen

Dato : 07-04-10 20:26

Den 07-04-2010 21:18, Ole Mogensen skrev:
> [...]
>
> Jeg skal bruge et 100/90-18 fordæk og et 110-120/90-18 bagdæk,
> men de dæk jeg har set på, feks BT45, så er begge størrelser

Nej - ingen ved sine fulde fem vil nogensinde kalde det dæk der sidder
på baghjulet andet end et bagdæk

Fra : MikeDJ

Dato : 07-04-10 21:36

Her er dit bagdæk:
http://www.dba.dk/continental-daek-nyt-bagdaek/id-65548960/

Mvh
Mike

Fra : Armand

Dato : 07-04-10 21:48

MikeDJ skrev:
> Her er dit bagdæk:
> http://www.dba.dk/continental-daek-nyt-bagdaek/id-65548960/

- - - Hvilken ikke siger noget om typen eller alderen

--
Armand.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 08-04-10 05:43

On 07-04-2010 22:47, Armand wrote:

> - - - Hvilken ikke siger noget om typen eller alderen

+ at jeg kun vil have 110 som bagdæk, det er den født med.

Det blive BT45.

Ole Mogensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-04-10 08:17

Ole Mogensen wrote:
> [...]
>
> Jeg skal bruge et 100/90-18 fordæk og et 110-120/90-18 bagdæk,
> men de dæk jeg har set på, feks BT45, så er begge størrelser

Se også her, der kom et par gode tips :
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/2f42602cd7d7c7c4/7ce09d1bd1332214?lnk=gst&q=Bridgestone+BT45+ford%C3%A6k+som+bagd%C3%A6k+p%C3%A5+MZ%3F#7ce09d1bd1332214

--
vh
Torben

Fra : Ole Mogensen

Dato : 08-04-10 14:48

On 08-04-2010 09:17, Torben Scheel wrote:

> Se også her, der kom et par gode tips :
> [...]

Takker, det med samme dæk for/bag er droppet.

Ole Mogensen

Fra : Ole Mogensen

Dato : 08-04-10 14:54

> [...]
>
> Jeg skal bruge et 100/90-18 fordæk og et 110-120/90-18 bagdæk,
> men de dæk jeg har set på, feks BT45, så er begge størrelser

Nogen der har erfaring med Dunlop Arrowmax ?

Ole Mogensen

Fra : Ole Mogensen

Dato : 08-04-10 14:57

On 08-04-2010 15:53, Ole Mogensen wrote:

> Nogen der har erfaring med Dunlop Arrowmax ?
>
> Ole Mogensen
Dunlop Arrowmax GT 501!

Ole Mogensen

Fra : N/A

Dato : 09-04-10 23:38

Fra : N/A

Dato : 09-04-10 23:38

Fra : Richard

Dato : 08-04-10 13:11

On 8 Apr., 15:57, Ole Mogensen <o...@mogensen.mail.dk> wrote:

> [...]

Det var populært med smalle Metzeler-dæk en overgang, Avon laver bl.a.
deres 'classic mc-dæk' Roadrider i 'Universal'-udførelse, dvs valgfi
for/bag.

Hm, skulle det ikke være BT45? - Motorrad har testet begge og en
håndfuld flere i en test af 'Youngtimerreifen' - du finder den på
deres hjemmeside på www.motorradonline.de eller link til den i flere
ældre indlæg herinde. Efter du har læst den er GT501 måske nok ikke så
interessant (som BT45)

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-04-10 22:33

On Thu, 8 Apr 2010 12:11:05 -0700 (PDT), Richard
<rpaderichard@netscape.net> wrote:

Hej Richardt

>Det var populært med smalle Metzeler-dæk en overgang, Avon laver bl.a.
>deres 'classic mc-dæk' Roadrider i 'Universal'-udførelse, dvs valgfi
>for/bag.

Jeg kører med Avon Roadrider på Velocetten.
Det er ikke noget ringe bekendtskab.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Mogensen

Dato : 09-04-10 20:09

On 08-04-2010 21:11, Richard wrote:

> [...]
> deres hjemmeside på www.motorradonline.de eller link til den i flere
> ældre indlæg herinde. Efter du har læst den er GT501 måske nok ikke så

Det blev BT 45 R 110/90 -18 TL 61H og BT 45 F 100/90 -18 TL 56H.

De tyske test fik jeg ikke meget ud af, tysk kan jeg kun på
Ebay niveau

Ole Mogensen

Fra : Richard

Dato : 08-04-10 13:38

On 8 Apr., 06:49, Ole Mogensen <o...@mogensen.mail.dk> wrote:

> Noget andet er, ndre tr deflade arealet sig betydelig ved at g fra
> 110/90 til 110/80 ?

I teorien ikke meget for det samme dæk på fælge beregnet til hver af
de to str., men /80-dækket vil nok blive spidset en smule, når du
monterer det på samme fælgbredde. Forudsat de to 110-dæk er lige
brede; fx er Avon Roadrider 110/80-18 116mm bredt mod 111 for
110/90-18:

http://www.avon-tyres.co.uk/motorcycle/roadrider

og det er slet ikke uanmindeligt, at dækkets faktiske bredde (monteret
på den anbefalede fælgbredde) afviger så meget eller endnu mere.
Derudover falder bæreevnen (dækkets 'load index') til mindre, end
cyklen er godkendt til. Så du bør principielt reducere maks-
belæsningen (á fører+bagage +evt. passager).

Når det er sagt, har jeg selv rigtig gode erfaringer med at montere
standardbredde-dæk for og bag i /80 i stedet for /90-profil på min
VF750S. Med de lavere dæksider deformerer dækket ikke så meget,
hvilket gør styringen mere direkte; men samtidig skal affjedringen
overtage en del af den dæmpning, dækket optager. Da gamle mc'ers -
dækbredderne siger mig, at din cykel også er lidt ældre - affjedring
er stivere og mindre dynamisk, kan det blive ukomfortabelt med /80-
dæk, hvis ikke du samtidig opgraderer afjjedringen. Fx med nye
forfjedre/bagdæmpere, tilpasset olieviskotitet etc. Gør du det går det
sikkert helt fint.

Kunne jeg få BT45 i 90/80-18 F og 110/80 eller bedre 100/80-18 R,
ville jeg prøve det på min GB500 i stedet for de 90/90 hhv 110/90-18,
der er foreskrevet fra Honda's side

Hvad er det egentlig for en cykel, du skal 'dække' ind?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ole Mogensen

Dato : 09-04-10 19:35

On 08-04-2010 21:37, Richard wrote:

> [...]
> cyklen er godkendt til. Så du bør principielt reducere maks-
> belæsningen (á fører+bagage +evt. passager).

Bæreevnen skal nok ikke sættes ned, 230kg Mc + 100kg dødvægt der hænger
fast i styret + autopilot bagpå.

> [...]
> dæk, hvis ikke du samtidig opgraderer afjjedringen. Fx med nye
> forfjedre/bagdæmpere, tilpasset olieviskotitet etc. Gør du det går det

Dæmpningen for er uafhængig af olien, den bliver kun brugt til smøring.

Bagpå er der Marzocchi.

> [...]
> der er foreskrevet fra Honda's side
>
> Hvad er det egentlig for en cykel, du skal 'dække' ind?

Moto guzzi T3 Calif.

> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK

Ole Mogensen

Fra : N/A

Dato : 09-04-10 19:35

Fra : N/A

Dato : 09-04-10 20:09

Fra : Richard

Dato : 09-04-10 13:52

On 9 Apr., 21:09, Ole Mogensen <o...@mogensen.mail.dk> wrote:

> Det blev BT 45 R 110/90 -18 TL 61H og BT 45 F 100/90 -18 TL 56H.
> De tyske test fik jeg ikke meget ud af, tysk kan jeg kun på
> Ebay niveau

Lige fedt – men forhåbentlig kunne du engelsk nok til Rodamoto:
http://www.rodamoto.es/OnLine/IN/productoId.aspx?Id=31405&Nom=BRIDGESTONE%20BT45%20%20110/90-18%20H%20Trasero

Eller fandt du en endnu bedre pris?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ole Mogensen

Dato : 09-04-10 23:38

On 09-04-2010 21:52, Richard wrote:

> Lige fedt – men forhåbentlig kunne du engelsk nok til Rodamoto:
> [...]

1446.10 kr inc transport til dækfirma + 200 for montering.

Ok pris.

Ole Mogensen

Fra : Richard

Dato : 09-04-10 13:57

On 9 Apr., 20:34, Ole Mogensen <o...@mogensen.mail.dk> wrote:

> Moto guzzi T3 Calif.

Nå, så bliver du da også frisk kørende med BT45, skulle jeg mene

– sikkert lidt som når yankerne sætter radialdæk på V45/V65 Magna....

Men nok en god ide at holde dig til /90-profilen under de beskrevne
omstændigheder.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK