Menu til min datters konfirmation
Fra : Michael

Dato : 07-04-10 03:15

Hejsa alle i kloge hoveder. Jeg er ved at forberede menuen til min
datters konfirmation og vil rigtigt gerne have lidt input fra jer.
Menuen ser indtil videre ud som følger og der er tale om en
frokostservering:

Forret/apetizer:

Brændenældesuppe evt. som lune shots? Hvis jeg serverer den som shots
vil den gå sammen med salaterne og brødet. Hvis den serveres som suppe
bliver det helt simpelt med kuvertbrød og evt. et par sellerichips
eller lignende.

Salater:

Kikærtesalat med gulerødder persille appelsinsaft sesamolie og hvidløg

Grøn salat med persille, pærer, nødder, gedeost (Dressing af honning
æbleedikke salt peber)

Salat med romainesalat, fennikel, forårsløg rød peber og sorte oliven
(Dressing: olie, citronsaft, røget paprika, salt og knust
peberblanding)

Brød:

Foccacia med rosmarin

Flutes med hvede og spelt

Mørkt brød med hvede og rug samt honning

Hovedret:

”Dæble” Oksebov marineret i hvedeøl med hyld, æblemost, æbleedikke,
æblevin, (tysk Ebbevoi fra Frankfurt) salt, peber, salvie og timian.
Serveres med forårsløg, savojkål og gulerøder ristet i andefedt.
Hertil ovnristede rodfrugter eller mos.

Dessert:
Chokoladekage med hindbærsorbet.

Det er især hovedretten jeg er lidt i tvivl om da den er lidt
"selvopfundet". Idéen med den er at den skal være en ”dansk version af
daube” hvor rødvinen erstattes af æblemost. Jeg forestiller mig at jeg
skærer en stor oksebov ud og marinerer kødet i en blanding af hvedeøl
med hyld, æblemost, æbleedikke, æblevin, (tysk Ebbevoi fra Frankfurt)
salt, peber, salvie og timian. Efter et døgn fisker jeg kødet op,
bruner det af og tilsætter marinaden. Herefter koger det ca 3 timer –
eller natten over eller hvad? På en pande ved siden af rister jeg
savojkål, perleløg, selleri og gulerødder i smør eller andefedt, der
tilsættes gryden lige inden servering.
Hvad synes I – ser det fornuftigt ud?

På forhånd tak

En far der slet ikke kan forstå at tiden er gået så hurtigtt :)

Fra : kim Rasmussen

Dato : 07-04-10 16:17

"Michael" <michaelrud@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hejsa alle i kloge hoveder. Jeg er ved at forberede menuen til min
> datters konfirmation og vil rigtigt gerne have lidt input fra jer.

Hej Michael...
Allerførst vil jeg sige at det lyder som en kanon menu....
Men ...Jeg ville grydestege boven og ikke koge den.... eller allerbedst
langtidsstege den i ovn.
Du skal bedst af alt, efter min mening...
lave en supergod fond på gode ben,i dagene før...
samme øl og andre gode ingredienser som til din original opskrift...
Jeg ville så skære stegen ud ,hælde saucen som du laver af marinade og god
fond henover, og servere alle de ristede ingredienser ved siden af....og evt
en god mos .
God fornøjelse og tillykke med hende...
Hilsen Kim
www.lechef.dk

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 07-04-10 18:00

Michael har bragt dette til verden:
> Hejsa alle i kloge hoveder.

Har du spurgt din datter

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Michael

Dato : 07-04-10 13:53

On 7 Apr., 19:00, Brian Vestergaard <only4use...@gmail.com> wrote:
> Har du spurgt din datter
>
> --
> Venligst / Regards
> Brian Vestergaard (2620)

Ja selvfølgelig har jeg da det.

Mht Kims forslag så lyder det fornuftigt men jeg vil gerne kunne lave
det hele færdigt dagen før, så retten bare skal genopvarmes næste dag

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 08-04-10 16:30

> Kikærtesalat med gulerødder persille appelsinsaft sesamolie og hvidløg

Tilføj gerne sesamfrø - det smager lækkert med kikærter og gulerødder.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde