Formatere ekstern disk
Fra : Steen

Dato : 06-04-10 14:29

En ny disk skal tages i brug til Time Machine.
Det er en 1TB disk, så der kunne godt bruges lidt plads fra en Windåse.
Hvilken type skal bruges, hvis disken skal kunne benyttes af både Mac OS
og Windows?

Kan disken egentligt partitioneres i to forskellige systemer, så 500GB
bruges til Mac OS Journaled - og lige så meget til hvad-det-nu-hedder?

--
http://bit.ly/cm9tHC

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-10 14:35

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Kan disken egentligt partitioneres i to forskellige systemer, så 500GB
> bruges til Mac OS Journaled - og lige så meget til hvad-det-nu-hedder?

FAT ... men på stående fod kan jeg ikke huske hvad timemachine siger til
en disk der er splittet på den måde ... men du kan vel bare prøve ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-04-10 15:57

Steen wrote:
> [...]
>
> Kan disken egentligt partitioneres i to forskellige systemer, så 500GB
> bruges til Mac OS Journaled - og lige så meget til hvad-det-nu-hedder?

Ja, men så skal du huske at vælge MBR (Master Boot Record) i Diskværktøj
-> Partition -> Indstillinger (nederst til venstre), så kan du nemlig
også boote en Windows fra en sådan klon via USB eller Firewire.

Når du har partitioneret den i 2, klikker du i det øverste felt til
venstre og vælger 'HFS+(journalized' i popup menuen til højre, og klik
så i det nederste felt og vælg enten FAT32 eller NTFS. Klik så på
'Slet'. Begge partitioner vil nu være hhv. HFS+(journalized og FAT32/NTFS.

Du kan også vælge blot at formattere og partitionere med Apples std.
GUID + HFS+(journalized) til OS X+IntelMac jvf. indstillingerne nævnt
ovenfor og så blot klikke i det felt, du vil bruge til Windows og så
slette den partition til FAT32 eller NTFS, men så kan du ikke boote en
Windows maskine fra den partition. - Hvis maskinen er en PowerPC, skal
du vælge APM (Apple Partition Map) og resten som ovenfor. PowerPC Mac
kan ikke boote fra en GUID, hvis man har et system på en ekstern disk.
Men OK, det har jo så ingen betydning, når du kun vil bruge det til en
TM partition.

Hvis du vælger NTFS og du skal kunne tilgå med både læse/skrive fra OS X
skal du have enten 'Paragon NTFS Driver' eller 'NTFS 3G Driver'
installeret. Ellers kan du kun læse fra den del fra OS X. Hov! kan se,
der er kommet en ny specifik til Sneleoparden...

SL-NTFS 2.0.2 (freeware, SnowLeopard only)
NTFS disk writing enabler.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/75157528
NTFS-3G 2010.1.16 (freeware)
Mount, read & write to NTFS-formatted drives under OS X.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10913782
Paragon NTFS 7.0.3 (shareware)
Full read & write access to NTFS partitions.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/34187

Jeg bruger selv Paragon og er godt tilfreds med det...

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 06-04-10 18:57

> Jeg bruger selv Paragon og er godt tilfreds med det...
>
> mvh. Erik Richard

Jeg brugte den nemme metode - og formaterede hele skiven som (MS dos)
FAT
--
http://bit.ly/cm9tHC

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-10 19:15

> Jeg brugte den nemme metode - og formaterede hele skiven som (MS dos)
> FAT

vil Time Machine kendes ved den ?

/thomas

Fra : Steen

Dato : 06-04-10 20:32

> vil Time Machine kendes ved den ?
>
> /thomas

Jepsen - ingen problemer der.
--
http://bit.ly/cm9tHC

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-10 20:38

> Jepsen - ingen problemer der.

det burde ikke virke .. Time Machine skulle gerne brokke sig over en
disk i FAT format ...

<http://support.apple.com/kb/ht1427>

"If you select an NTFS or FAT-formatted disk, Time Machine prompts you
to reformat the disk. Choose a different disk or reformat the disk in
Mac OS Extended (Journaled) format. Because reformatting erases any
files on the disk, do this only if you no longer need the files or have
copies of them on a different disk."

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-04-10 06:43

> [...]
> Mac OS Extended (Journaled) format. Because reformatting erases any
> files on the disk, do this only if you no longer need the files or have

Time Machine virker på en Windows disk.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-04-10 07:46

> Time Machine virker på en Windows disk.

ok :) ... jeg har aldrig prøvet ;)

/thomas

Fra : René

Dato : 07-04-10 08:14

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> ok :) ... jeg har aldrig prøvet ;)
>
> /thomas

hvis den brokker sig skal du bare gøre følgende:

Luk terminalen op på maccen (under hjælpeprogrammer) og copypaste følgende
ind og tryk enter (det er nødvendigt for at få unsupported disks med på
drevoversigten i timemachine): defaults write com.apple.systempreferences
TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

Hilsen
René

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-10 16:39

Den 07/04/10 07.43, Jesper Haaber Gylling skrev:

> Time Machine virker på en Windows disk.

Det lyder sært. Hvad gør den? Laver et sparse image som den kan
arbejde med og så opdelt i 2 Gb klumper?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-04-10 17:27

> Det lyder sært. Hvad gør den? Laver et sparse image som den kan
> arbejde med og så opdelt i 2 Gb klumper?

det må den jo gøre .. mener heller ikke FAT32 understøtter hard links

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-04-10 19:18

> Det lyder sært. Hvad gør den? Laver et sparse image som den kan
> arbejde med og så opdelt i 2 Gb klumper?

Jeg er 99% sikker på at det virker.

Jeg havde nemlig en Windows formateret disk på et tidspunkt og den
lavede jeg en Time Machine backup på.

Nå men Aldi har en 500 GB Medion disk til en plov, så det må jo komme an
på en prøve.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-10 19:20

Den 07/04/10 20.18, Jesper Haaber Gylling skrev:

> Jeg er 99% sikker på at det virker.

Jeg betvivler det skam ikke. Jeg prøver bare at lure hvordan de har
gjort det.

> Jeg havde nemlig en Windows formateret disk på et tidspunkt og den
> lavede jeg en Time Machine backup på.
>
> Nå men Aldi har en 500 GB Medion disk til en plov, så det må jo komme an
> på en prøve.

Det gør du bare og melder tilbage :)

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 07-04-10 18:40

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Jeg brugte den nemme metode - og formaterede hele skiven som (MS dos)
> FAT

Nb. Når du har valgt FAT32 kan du ikke have filer liggende på 4gb eller
derover:

"You cannot create a file larger than (2^32)-1 bytes (this is one byte
less than 4 GB) on a FAT32 partition."

<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;314463>

~ Jørgen