mangler en vandtank idé
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-04-10 20:29

Hej NG

Er på udkig efter ny vandtank ca. 150 - 200 Liter

Har kigget lidt på nedenstående link

http://www.shipshop.dk/system/applications/advanced_search_result.php?search_in_description=1&keywords=vandtank&bgsid=s5vap8tp7gi47qrnf5kv4ko240

Jeg havde tidligere en 150 Liter flexible vandtank, og det fungerer
nogenlunde, men man kan ikke tømme helt idet det er svært (i min båd
ihvertfald) at få aftapningsstudsen til at være laveste punkt.
endvidere kan man ikke montere vandmåler og udluftningen må man sætte på
slangen et sted.

Derfor overvejer jeg en fast tank, men synes skisme prisen er horrible, jeg
mener.... det er jo kun en plastikdunk!!! Kan se dem shipshop har er
eks. slangestude, inspektionsdæksel m.v.
og så løber det jo pludselig stærkt på økonomi siden!!!

Ser frem til en god løsning

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-04-10 10:58

Hej Jan,

En plasticdunk er heller ikke en god løsning.
Overvej om det er muligt at installere en rustfri tank. Der skal
selvfølgelig være plads til at den kan komme ind, drejes o.s.v.
Start med at lave skabeloner af pap og sæt stykkerne sammen tape
En sådan tank kan du få bukket op og svejset således at den giver mest
muligt rumfang på den til rådigværende plads og rør tilslutningerne
placeres bedst muligt efter forholdene.
Når tanken er på plads løftes den fri af omgivelserne med nogle
plastkiler og mellemrummene udsprøjtes med skum.
Prøv at spørge en smedesvend i din omgangskreds hvad han skal have for
at lave en sådan.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-04-10 20:10

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det er det nok ikke Harding, men en hurtig løsning Jeg ved faktisk ikke
hvor meget bedre en stål tank er algemæssigt i forhold til en plast tank,
eller hvor
meget nemmere den er at gøre ren.

Jeg lavede sidste år to nye dieseltanke på hver 250 liter som skulle passe
op langs skrogsiden, blev lidt af et slange menneske ved installationen.

Jo... har overvejet stål tanke, og i så fald kommer den nok til at hænge i
to vanger så den bliver frithængende, er ikke så vild med skum nedenunder da
det så ikke er muligt at fjerne evt. kondens vand, eller andet som bliver
spildt.

Der er rigelig plads til en stor tank, men jeg vil ikke have tanken større
end nødvendigt, da vandet jo ellers blot ligger og bliver gammel i den

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-04-10 21:08

Ja en færdigkøbt plasttank fås hurtigere end en speciallavet tank, ingen
tvivl om det.
Men en tank i rustfrrit stål kan lyset ikke trænge ind i og derfor vil der
ikke opstå algevækst.
Alger skal have lys for at gro. Vi har jo heller ikke alger i drikkevandet
derhjemme i de lystætte rør som her bruges, selvom vi har været bortrejst et
par uger..
Jeg har en tank på 140 liter og den kan fint holde vandet drikbar først på
foråret over lidt længere tid hvor vandtemperaturen er i samme område som
vandets temperatur derhjemme.
Inden vi tager på weekendture bliver tanken tømt og ny vand påfyldt.
Med en rustfri tank er der ingen rengøringsproblemer blot man husker at
indskyde et filter inden pumpen. Filteret opsamler de kalkflager der altid
vil sætte sig som følge af at vandet i store dele af Danmark er kalkholdigt,
hårdt vand.
I ferieperioden bliver vandet udskiftet ofte, da forbruget her er stort.

Jeg kan ikke rigtigt se hvordan kondens skulle opstå i en "massiv"
skumopbygning. Skulle der være noget kondens under tanken vil det vel løbe
mod det lavesttliggende punkt i båden og herfra kunne opsuges, evt. med en
lille pumpe. Tanken ligger normalt ikke så disponeret at der spildes noget
ned over den, eller hva´? Min tank ligger i forpiken under køjerne.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 07-04-10 20:28

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> dem shipshop har er eks. slangestude, inspektionsdæksel m.v.
> og så løber det jo pludselig stærkt på økonomi siden!!!

Jeg har et vandtankesystem med to tanke - henholdsvis en rustfri tank, som
også er forbundet med en plasttank - i alt ca. 160 liter vand, som tillige
fungerer som ballast.
Jeg bruger *aldrig* vand fra tankene til madlavning eller andet, der skal
indenbords i kroppen - kun til rengøring, håndvask og deslige.
På ture i de indre danske farvande medbringer jeg en sammenfoldelig
plastvandbeholder med ca. 20 liter frisk vand, og det er faktisk fint i
forhold til behovet for eksempelvis en besætning på 3 mand, når man så
frekventerer en havn og udskifter det friske og rene vand i den lille
beholder.

De førstnævnte ca. 160 liter er kloret med ca. 2% klor, som tager det værste
af skidtet
--
\\\\////
(@@)

Fra : HHH

Dato : 08-04-10 13:26

> [...]
> forhold til behovet for eksempelvis en besætning på 3 mand, når man så
> frekventerer en havn og udskifter det friske og rene vand i den lille

Til Torben (og alle andre)

Jeg har af bitter erfaring lært, at man IKKE skal stole på, at vandet
i havnene er "frisk og dejligt"
Hvis man ligger på een af de yderste broer i en marina, kan man roligt
regne med, at de første 2-300 liter vand er af en yderst tvivlsom
kvalitet i hvert fald til indvordes brug.
Det er bl.a. een af årsagerne til at man ofte ser sejlere skylle
dækket og fribordet på båden INDEN der tankes vand i vandtanken ( også
selv om det ved opslag er forbudt i de fleste havne)
Alternativt er den lille plast-foldedunk en god løsning, man skal så
blot tage den med i land og tappe vandet her, hvor det er frisk og
ikke hengemt og opvarmet i adskillige 100 meter rørføring.
Ydermere vil jeg anbefale at montere et kulfilter på trykvandet i
båden. Det fungerer fortræffeligt.

Ha en rigtig god sommer

v.h.

Hans Henrik

"Sea Lady" Kongebro

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-10 09:35

,
[...]

Hej.
Vi kan vel sagtens roligt gå ud fra, at forhold angående drikkevand på vore
havne ikke adskiller sig væsentligt fra forholdene i tyskland.
Hvor man på havnene kan se afmærkninger på tappestederne, der fortæller, at
vandet ikke er til "drikkebrug".
Dette som følge af en lov vedtaget efter undersøgelser af vandkvaliteten i
ledningsnettene på havnene.

Vil man bruge "havnevand", bør det være obligatorisk med en eller anden form
for kimdræbende tilsætningsstof i tanken.

Yacht har for ikke længe siden foretaget en undersøgelse af vandkvaliteten
på åstederne, i vandtankene, på et antal lystbåde.
Ikke opløftende læsning.

Brug vandet fra tanken til madlavning og kaffe, kogt.

Og hav ellers rent vand under alternative former.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-04-10 08:35

Det er rigtigt at vand der har ligget i rør exponeret af solen vil
være af en dårligere kvalitet end koldt vand. Det findes der
temperaturtabeller for i.h.t. lovgivningen.
Krav til drikkevandets kvalitet i Danmark er fastsat i
Vandforsyningsloven på basis af fælles bestemmelser inden for EU. WHOs
vejledninger for drikkevandskvalitet er grundlag for fastsættelse af
grænseværdier for de forskellige kemiske og mikrobiologiske parametre.
Imidlertid er såvel de af EU fastsatte grænseværdier som de i visse
tilfælde skærpede danske grænseværdier som regel fastsat på et lavere
niveau. Drikkevandet, der er helt grundlæggende for menneskets
sundhed, ønskes absolut i orden i sundhedsmæssig henseende. Visse
stoffer og mikroorganismer er således ifølge lovgivningen uønskede i
drikkevand, fx sprøjtemidler og colibakterier. I Danmark stilles der
samme krav til drikkevandskvaliteten fra vandværker og fra private
brønde og boringer. Ligeledes stilles der kvalitetskrav på
drikkevandsniveau til vand, der anvendes i forbindelse med
levnedsmiddel- og lægemiddelvirksomheder, samt til vand, der anvendes
til vask eller vanding af grøntsager. Myndighederne kontrollerer
løbende, at lovgivningens kvalitetskrav overholdes... også i havnene
udtages løbende prøver.

I havnene kan der også være vandhaner med en dårligere kvalitet vand
til f.eks spuleformål. Disse tappesteder skal være tydeligt mærkede
med skilte der beskriver at vandet ikke er drikkevand.

Mvh/Harding