Service af spil
Fra : HKN

Dato : 06-04-10 17:01

Er der nogen her i gruppen, som har erfaring med servicering af spil? Mine
spil trænger til smøring mv. og jeg tænker at det må man selv kunne klare.
Mine spil er af mærket Lewmar.

Mvh
Henrik

Fra : BitNissen

Dato : 06-04-10 18:34

Hej Henrik

Du kan eventuelt kigge i denne guide

http://www.lewmar.com/cms/assets/1/literature/winch%20service%20manual%20b2304%20iss6.pdf

/Jimmi

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-04-10 11:49

I grønspættebogen for forårs- og efterårsvedligeholdelse for B-31
sejlere har jeg skrevet:

Spillene ombord adskilles og renses med petroleum. Spillene inspiceres
for skader som udbedres. Efter aftørring indsmøres de igen med
vandfast fedt på alle indvendige flader.

Det er en vedligeholdelse som du selv hvert år bør/skal udføre for at
få tilfredsstillende fungerende spil ombord på din båd.
Hvordan dine spil adskilles kan du se i fabrikantens anvisninger som
du kan finde v.h.a. Google.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 06-04-10 20:56

Jeg takker endnu en gang for udførlige svar - ved ikke hvorfor jeg ikke
havde googlet det, men antog at det var et af de emner en producent ville
holde for sig selv, for at deres forhandlere kunne score en gevinst ved at
smøre spillene med en ordentlig gang profitol....

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-10 22:50

HKN wrote:
> [...]
> producent ville holde for sig selv, for at deres forhandlere kunne
> score en gevinst ved at smøre spillene med en ordentlig gang
En lille advarsel ...

Når du løfter "kapstanen" af (ved f.eks. at fjerne skiven øverst, der
låser spilkoppen, så den ikke kan løftes), skal du lige være opmærksom
på de små fjedre, der sørger for at palerne "svipper ud i
kapstanen/spilkoppen", så den låses i den ene omløbsretning. De har en
tendens til at "tage flugten", når man skiller spillet ad ... Ellers
er det meget enkelt - og som Harding skriver - dejligt at samle et
renset og let oliebehandlet spil igen - og høre den "nye lyd" ...

Flemming Torp

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-04-10 11:40

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> det meget enkelt - og som Harding skriver - dejligt at samle et renset og
> let oliebehandlet spil igen - og høre den "nye lyd" ...

Det kan du afhjælpe ved at tage en klar plast pose og trække ned over
spilkoppen, tape posens åbning fast til skroget med malertape.

Herefter kan du så tage spilkoppen af, skulle der flyve en fjeder eller lign
afsted, tja... så ligger den i posen!!!

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-10 12:27

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Herefter kan du så tage spilkoppen af, skulle der flyve en fjeder
> eller lign afsted, tja... så ligger den i posen!!!

Smart ...
Det vil jeg huske!
De er sq dyre de små fjedre ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-04-10 12:48

Velbekomme!
Nej det har ingen forhandler eller fabrikant en økonomisk fordel af at
deres spil ikke kan adskilles, renses og genopsmøres at den enkelte
ejer. Et velfungerende spil vil alle parter drage fordel af, alene en
positiv omtale af spillets funktion sejlere imellem er en
marketingsfordel.

Du bør være opmærksom på at alle mekaniske dele bør efterses og smøres
med et til formålet egnet middel. Det vil medvirke til at undgå
funktionsfejl. Funktionsfejl kan være ubetydelige eller fatale for en
besætning, som oftest afhængig af en kæde af fejl der skaber en
hændelse.

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 08-04-10 18:48

Hejsa
Jeg vil endvidere anbefale at skifte fjedrene til palerne, nu du er igang.
Hilsen Steffen
---
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus