Limning af not
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-04-10 16:41

hej NG

har vi nogle 'renoveringsguruer' her?

har netop pillet magneten af naboens gamle Triumph (bonneville 1969).
Notgangen på krumtappen har tidligere været smadret, og en tidligere
'fusker' har udvidet notgangen på krumtappen og fremstillet en special not.
desværre passer noten ikke helt med bredden på notgangen på krumtappen
jeg vil derfor gerne lime den i.... jeg leder derfor efter en lim til
metal mod metal, der ikke svinder under hærdning og kan tåle de 2-300 grader
sådan en aksen kan nå op på. Nogen gode forslag??

På forhånd tak

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Hekto

Dato : 05-04-10 10:32

On 5 Apr., 17:40, "Carsten Finn Rasmussen" <c...@c.invalid> wrote:
> [...]
>
> --
> Carsten (3600)
> HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en

Lim tror jeg ikke på til sådan en not. Den skal jo kunne holde til
noget. Kan man ikke lægge noget metalfolie imellem? ( det er ikke
staniol jeg mener)

--
/Hekto

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-04-10 17:39

Hekto wrote:

> Lim tror jeg ikke på til sådan en not. Den skal jo kunne holde til
> noget. Kan man ikke lægge noget metalfolie imellem? ( det er ikke
> staniol jeg mener)

Jo, har tænkt på det. Har også en passende folie. vill dog stadig være mere
tryg ved en lim til at fastholde skidtet

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Dak

Dato : 05-04-10 17:49

Carsten Finn Rasmussen skrev:
> [...]
> metal mod metal, der ikke svinder under hærdning og kan tåle de 2-300 grader
> sådan en aksen kan nå op på. Nogen gode forslag??

Ved ikke lige angående det du søger men firmaet, som lå på min tidligere
postrute, har hjulpet mig med forskellige ting så mon ikke de også kan
skaffe noget til dig.

http://www.dotrading.dk/index.html

--
Dak
"Honda CBR600F3 '96"

Fra : Armand

Dato : 05-04-10 21:13

> [...]
> metal mod metal, der ikke svinder under hærdning og kan tåle de 2-300 grader
> sådan en aksen kan nå op på. Nogen gode forslag??

Nu skriver du om krumtappen i to beskrivelser; men jeg går ud fra at du
mente 'magneten' i den ene/sidste!?

Anyhow, så er du fejlopfattende omkring notens funktion hvilket påvirker
din tankegang:
Noten skal som sådan ikke holde noget - Den skal fixere!
I magnetens tilfælde er det tændingstidspunktet der skal sidde 'lige i
øjet' i.f.t. krumtapstillingen og med en fastlimning risikerer du at
lime noten 'på den forkerte side' af den brede notgang og derved
forstille tændingen

Det er godt at se at du har en fornuftig indstilling til den tidligere
reperatørs arbejde - Sært nok: For du er i grunden igang med en endnu
ringere løsning :-|

--
Armand

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-10 22:36

On Mon, 05 Apr 2010 22:13:22 +0200, Armand wrote:

> [...]
> øjet' i.f.t. krumtapstillingen og med en fastlimning risikerer du at
> lime noten 'på den forkerte side' af den brede notgang og derved

Men da der ikke er magnettænding på en 69'er bonni, så kan der kun være
tale om permanentmagnethjulet til generatoren. Så hvis noten er nødvendig,
så er konus'en defekt. Hvilket er sansynligt da lortet har gået løs, deraf
ødelagt notgang. Ny krumpeter, og rotor til generatoren

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Armand

Dato : 05-04-10 23:26

Orla Pedersen skrev:

> Men da der ikke er magnettænding på en 69'er bonni, så kan der kun være
> tale om permanentmagnethjulet til generatoren. Så hvis noten er nødvendig,
> så er konus'en defekt.

Er dét så bare endnu et eksempel på uforstående engelsk ingeniørkunst?
De Suzukis GS'ere jeg har været med til at adskille har ikke haft not på
generatorens rotor-konus, så det skulle Triumph'en vel så heller ikke :-/
Anyhov, så er det med Carstens Triumph bevist at en not IKKE holder
noget hvis konus'en slipper :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-10 07:57

On Tue, 06 Apr 2010 00:25:57 +0200, Armand wrote:

> Er dét så bare endnu et eksempel på uforstående engelsk ingeniørkunst?

Sikkert, og dog, der var vist nogle scrambler versioner der brugte Triumph
twin'en, og de levede på et energy transfer tændingsanlæg. Dvs. generator,
platiner, tændspole i parallel, og dér er det selvsagt vigtigt at
generatoren er "oppe på toppen" af en sinuskurve i tændingsøjeblikket. Et
udskældt lortesystem, som kun lige fungerede.

> De Suzukis GS'ere jeg har været med til at adskille har ikke haft not på
> generatorens rotor-konus, så det skulle Triumph'en vel så heller ikke :-/

Nej, det bør være ligegyldigt.

> Anyhov, så er det med Carstens Triumph bevist at en not IKKE holder
> noget hvis konus'en slipper :-|

Akkurat.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-04-10 11:42

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> selvsagt vigtigt at generatoren er "oppe på toppen" af en sinuskurve
> i tændingsøjeblikket. Et udskældt lortesystem, som kun lige fungerede.

Kan ikke lige gennemskue om det er tilfældet her, men ville være en god
forklaring på anvendelsen af not...

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Armand

Dato : 06-04-10 14:40

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Kan ikke lige gennemskue om det er tilfældet her, men ville være en god
> forklaring på anvendelsen af not...

Det er sådan det fungerer på 'svinghjuls-tændingen' på mange totaggere,
lige fra min Puch og til de Yamaha YSR80 som den lokale racing-ungdom
kører på!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 12-04-10 10:30

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-04-10 11:33

Armand wrote:

> [...]
> påvirker din tankegang:
> Noten skal som sådan ikke holde noget - Den skal fixere!

Netop = forhindre at magneten glider på akslen.

> [...]
> øjet' i.f.t. krumtapstillingen og med en fastlimning risikerer du at
> lime noten 'på den forkerte side' af den brede notgang og derved

Nej, en T120 har ikke magnettænding.

> Det er godt at se at du har en fornuftig indstilling til den tidligere
> reperatørs arbejde - Sært nok: For du er i grunden igang med en endnu
> ringere løsning :-|

Kan godt genkende en god 'fuskerløsning' når jeg ser den. Ønsker ikke at
forbedre/forringe den. Blot genskabe den.

Ved nærmere eftertanke, er jeg enig med andre skribenter i, at konussen bør
være nok til at holde magneten på plads og noten kun har betydning under
montering. Det nedsætter jo kravet til limningen noget, så jeg klarer mig
med det jeg har

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Armand

Dato : 06-04-10 14:38

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Netop = forhindre at magneten glider på akslen.

Nej!
Den skal sørge for at en magnet/andet, der har behov for en specifik
fixering, holder denne under påsætningen!
Konus'en er en sammenføjningsteknik der alene magter at holde sagerne
sammen uden indbyrdes aksial forskydning!

> Nej, en T120 har ikke magnettænding.

Nej, dét læser jeg så!

> [...]

> være nok til at holde magneten på plads og noten kun har betydning under

Ja, det lyder mystisk.
men spørgsmålet er om ikke konus'en er skadet i en grad så man ikke kan
stole på dens fæste :-/

--
Armand.

Fra : Futte & Co.

Dato : 06-04-10 18:14

> [...]

> montering. Det nedsætter jo kravet til limningen noget, så jeg klarer mig

der sidder timingpunkter til brug ved tændingsindstilling på rotor og
forkæde sidedæksel. Kig efter den lille spidse tingest kl.5 ca.
Hvis der er lidt slup i noten, betyder det nok lidt finpudsning af
tændingsjustering
Jeg har div. værkstedsmanualer til udlån (Triumph og haynes), og
reservedelskatalog på cd. liggende i 2660 Brøndby Strand.

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 08-04-10 11:32

Futte & Co. wrote:

> [...]
> forkæde sidedæksel. Kig efter den lille spidse tingest kl.5 ca.
> Hvis der er lidt slup i noten, betyder det nok lidt finpudsning af

Ja, det fandt jeg ud af

> Jeg har div. værkstedsmanualer til udlån (Triumph og haynes), og
> reservedelskatalog på cd. liggende i 2660 Brøndby Strand.

Har selv en 65 bonnie (motor i øjeblikket adskilt til atomer). har
værkstedshåndbog til 65'eren, men reservedelskatalog på CD lyder vældigt
interessant. Hvordan får man fat i den ?

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Boye Wildt

Dato : 06-04-10 09:41

Alle de nævnte løsninger er også fusker-løsninger.
En dygtig maskinarbejder må kunne fremstille en ny not eller kile. Den skal
files til så den passer stramt ned i notgangen. Folie og lim (Locite) er en
dårlig løsning.
Mvh.
Boye

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-04-10 11:59

Boye Wildt wrote:
> [...]
> En dygtig maskinarbejder må kunne fremstille en ny not eller kile.
> Den skal files til så den passer stramt ned i notgangen. Folie og lim

Er fuldstændig enig, men det vil kræve afmontering/adskillelse af motor for
at behandle notgangen på akslen Afmonteringen af magneten skete ikke
pga fejlfunktion, men under udskiftning af koblingsskål og forkæde. Da
sæsonen allerede er i gang, vil naboen gerne udsætte en mere permanent
behandling til næste vinter

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Boye Wildt

Dato : 06-04-10 13:43

Carsten.
Du misforstod mit forslag. Jeg nævnte ikke en opfræsning af notgangen, men
kun en ny speciel fremstillet not. Det nødvendige værktøj er kun en
nedstryger og en fil, samt det nødvendige håndelag.

Fra : Armand

Dato : 06-04-10 14:31

Boye Wildt skrev:
> [...]
> files til så den passer stramt ned i notgangen. Folie og lim (Locite) er en

Som jeg læser det, så er det en 'multi-not' á en der matcher såvel den
forøgede notgang påkonus'en, som den originale i magneten!?
En matchende notgangs-bredde i magneten og en not i samme bredde, er dét
der skal til, men om og hvem der kan lave dét ved jeg intet om

--
Armand.

Fra : Kai K. Agerschou

Dato : 06-04-10 19:27

Hold dog op med at tale om konusser, jeg sidder med en lucas rotor i hånden
og der er absolut ikke konus.
Det burde der nok havde været, men det er jo en englænder på godt og ondt.

MVH

Kai Agerschou

Fra : Kai K. Agerschou

Dato : 06-04-10 19:32

Glemte lige at sige det var fordi den sansynligvis var gået løs og havde
raslet så menet at den næsten er lige stor i begge ender.

MVH

Kai

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 08-04-10 11:26

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> hej NG
>
> har vi nogle 'renoveringsguruer' her?

Hej igen
Der har været lidt forvirring, nok mest foranlediget af mit dårligt
forberedte spørgsmål.

Her er lidt facts:

Hverken aksel eller magnet er konisk, så fikseringen foretages af noten.

Magneten indgår ikke direkte i tændingskredsløbet, men et tændingsmærke på
magneten anvendes ved tændingsindstilling med stroboscoplampe.

Nu til løsningen:

Den rigtige løsning vil utvivlsomt være renovering af notgang på aksel og
fremstilling af ny not....

Den hurtige løsning viser sig at være fastgøring af not med Loctite 638/648,
jævnlig inspektion og håbe at det holder denne sæson.

Tak til alle der er kommet med input.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Futte&Co.

Dato : 09-04-10 00:44

On 8 Apr., 12:31, "Carsten Finn Rasmussen" <c...@c.invalid> wrote:

> Ja, det fandt jeg ud af

> Har selv en 65 bonnie (motor i øjeblikket adskilt til atomer).  har
> værkstedshåndbog til 65'eren, men reservedelskatalog på CD lyder vældigt
> interessant. Hvordan får man fat i den ?

Hej Carsten!
Send en mail, jeg har det liggende som pdf fil.
Jeg er først hjemme på tirsdag, men så sender jeg den vedhæftet.
Husk at fjerne div. x'er fra mailadressen, så sku'n virke

Fra : Martin Rehr

Dato : 12-04-10 00:54

On Apr 6, 12:25 am, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
>   generatorens rotor-konus, så det skulle Triumph'en vel så heller ikke :-/
> Anyhov, så er det med Carstens Triumph bevist at en not IKKE holder

Der er ingen konus på Triumph krumappen til magneten. Den skal spændes
i det rigtige moment (står i manualen) og så låses med tilhørende
låseblik, så bliver den siddende.

NOT'en er der kun (som Armand skriver) for at holde magneten i den
rigtig position. Iflg. Haynes manualen er det kun TR6SC og T120TT
special der har AC tænding. I resten af tilfældene skal du dog bruge
mærket på magneten i forbindelse med justering af tænding med
tændingspistol, derfor er det vigtigt at magneten er placeret rigtigt
i forhold til krumtappen.

Jeg har selv lige haft samme problem med min 1969 Bonneville, og har
løst det ved at lave en NOT der passer i den udvidede krumtap og i den
originale størrelse magnet, således at magneten placeres i den rigtige
position.

Nu skriver du ikke hvor meget magneten kan bevæge sig med den NOT der
blev taget ud, hvis det er ganske lidt og magneten bliver i den
rigtige position når den spændes har det ingen betydning.

/ Martin

Fra : Armand

Dato : 12-04-10 10:30

Martin Rehr skrev:

> [...]
> blev taget ud, hvis det er ganske lidt og magneten bliver i den
> rigtige position når den spændes har det ingen betydning.

Alternativt kan man selv finde stemplets topstilling og lave sig en
alternativ markering ud fra dén!

--
Armand.

Fra : Futte & Co.

Dato : 12-04-10 15:52

Armand skrev:

> Alternativt kan man selv finde stemplets topstilling og lave sig en
> alternativ markering ud fra dén!

Det er der taget højde for på en Triumph fra '69
Bag cylinderne, midt for, er en bolt skruet ned i krumtaphuset, i en
vinkel så man, ved hjælp af rette værktøj, iskruet i stedet for bolten,
rammer et dertil beregnet hul i krumtappen. Nu sidder stemplerne i
absolut toppunkt. Gradskive sættes på plads ved platinerne i højre side
af krumtapakslen. Nu kan tænding stille på gammeldags måde.
En Triumph er da godtnok forud for sin tid Hele 2 måder at stille
tænding på
ovennævnte rette værktøj har jeg fremstillet vha. en nylon bøsning der
selv skar gevind på første tur ned, og et alm. metalbor i rette
størrelse, sat i på hovedet. Men ellers sælger brdr. kyhn et egnet
værktøj, når det altså er på lager

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-04-10 17:20

Futte & Co. wrote:
> [...]

> platinerne i højre side af krumtapakslen. Nu kan tænding stille på
> gammeldags måde. En Triumph er da godtnok forud for sin tid Hele 2

Lige præcis... et TDC-værktøj
Samme skrue findes på min 65'er. Jeg mangler så bare det ekstra dæksel der
giver adgang til at bruge stroposkoplampe. Så jeg er henvist til den
gammeldags måde med gradskive og polsøger...
Funt nok.... Finjusteringen foregår alligevel med øret og højre hånd

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Armand

Dato : 12-04-10 20:57

Carsten Finn Rasmussen skrev:

Og dén detalje hár jeg sq da fået demonstreret en gang for længe siden -
Ærgeligt at have glemt den til sådan en tråd som denne

> [...]
> gammeldags måde med gradskive og polsøger...
> Funt nok.... Finjusteringen foregår alligevel med øret og højre hånd

Så er timing og not på magneten pludselig helt til overflod

--
Armand.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-04-10 10:58

Martin Rehr wrote:

> [...]
> blev taget ud, hvis det er ganske lidt og magneten bliver i den
> rigtige position når den spændes har det ingen betydning.

Tak for hjælpen. Som du kan se af mit indlæg 8/4 har jeg fundet ud af det

Da den nye not er lidt asymmetrisk, vil der ske en lille forskydelse af
tændingsmærket. Laver bare et nyt (to kørnerprikker). Betyder intet når bare
man ved det

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...