MS Windows
briani 27239
Spørgsmål vedr. GHKDSK
Fra : John

Dato : 06-04-10 13:26

Hej.
Hvis jeg skriver i "kørboksen"
CHKDSK /C /R
Så kører den chek af C-drevet
Hvis jeg skriver:
CHKDSK /D /R
Så undersøger den igen C-drevet.
Jeg har 2 fysiske diske, C og D
Hvilken kommando skal jeg bruge for
at den undersøger D-drevet og retter fejl ?
Hilsen John

Fra : emjeppesen

Dato : 06-04-10 13:35

John skrev:

>Hvilken kommando skal jeg bruge for
>at den undersøger D-drevet og retter fejl ?

Marker drev d/vælg egenskaber/funktioner

Hilsen emj

Fra : John

Dato : 06-04-10 13:47

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Marker drev d/vælg egenskaber/funktioner
>
> Hilsen emj
Det har jeg også prøvet, men den melder ingen fejl,
men der ER fejl, for når D er tilsluttet lukker pc
ned i tide og utide.
Jeg ville gerne køre en scandisk på denne disk så
scandisk kunne spærre for dårlige closter, eller
hvad der ellers er i vejen.
I "gamle" dage så man på skærmen en masse firkantede
felter (ligesom diskfragmentering)
og der kunne man følge med og se hvad den lavede,
kan man ikke det mere ?
Mit C-drev er på 500 GB.
D er på 250 GB
Begge er ATA.
John

Fra : Rado

Dato : 06-04-10 14:59

On Tue, 6 Apr 2010 14:46:40 +0200, "John" <anonym@nn.com> wrote:

>Det har jeg også prøvet, men den melder ingen fejl,

Så er der nok heller ingen.

>men der ER fejl, for når D er tilsluttet lukker pc
>ned i tide og utide.

Det kunne også skyldes defekt RAM, PSU, et dårligt kabel etc.

Jeg ville nok starte med en RAM test, medMemtest86+:

http://www.memtest.org/

> [...]
>I "gamle" dage så man på skærmen en masse firkantede
>felter (ligesom diskfragmentering)
>og der kunne man følge med og se hvad den lavede,

Ja den gamle Norton disk Doctor.f.ex.. Men jeg kender ikke nogen
programmer der kan det idag.

Men prøv evt. at hent diskfabrikantens diagnoseprogram, og kør den
lange test.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-04-10 15:36

On Tue, 6 Apr 2010 14:26:12 +0200, "John" <anonym@nn.com> wrote:

> [...]
>Jeg har 2 fysiske diske, C og D
>Hvilken kommando skal jeg bruge for
>at den undersøger D-drevet og retter fejl ?

CHKDSK D: /F

Hjælp chkdsk /?

Det er nemmere at benytte cmd i en "kørboks" og så udfører sine
komandoer i den command boks der kommer.

/Hans

Fra : John

Dato : 06-04-10 13:49

> CHKDSK D: /F
>
> Hjælp chkdsk /?
>
> Det er nemmere at benytte cmd i en "kørboks" og så udfører sine
> komandoer i den command boks der kommer.
>
> /Hans
Prøver CMD, men skal ud af døren NU !
Vender tilbage, men tak for jeres input !!!
John

Fra : Edmund

Dato : 06-04-10 13:38

Den 06-04-2010 14:26, John skrev:
> CHKDSK /D /R

er det ikke sådan her
CHKDSK D: /R

--
Mvh Edmund

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-04-10 15:54

"John" <anonym@nn.com> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg skriver i "kørboksen"

Skriv CMD i kør-boksen - så får du et helt vindue op, hvor du har en
chance for at se output

> CHKDSK /C /R
> Så kører den chek af C-drevet

Ikke helt korrekt - den kører chkdsk på det drev, du tilfældigvis er på
d.v.s. at du default starter på C: - hvis du skriver D: og trykker
enter - så kommer du over på D: drevet - og hvis du kører samme kommando
der, så får du checket D: drevet.

> Hvis jeg skriver:
> CHKDSK /D /R

Du angiver ikke noget drev - det gør du uden / f.x. sådan:

CHKDSK D: /C /F

hvor D: fortæller at det er drev D: der skal checkes

/C og /F er parametre, der angiver:

/F Retter fejl på disken.
/C kun NTFS: Springer kontrol af cykluser i
mappestrukturen

/D findes ikke, så den springes over - du kan se alle parametre med:

CHKDSK /?

Jan

Fra : John

Dato : 07-04-10 16:11

> [...]
> /C kun NTFS: Springer kontrol af cykluser i mappestrukturen
>
> /D findes ikke, så den springes over - du kan se alle parametre med:

Alle tiders ! TAK for de gode forklaringer, der VAR fejl på disken (Cluster)
som den tilsyneladene har rettet, men det vil jo vise sig.
Til alle jer der har svaret: TAK for input !!
Håber at dem på "sidelinjen" er blevet lidt klogere
Venligst John

Fra : Hans Chr. M. Anderse~

Dato : 06-04-10 17:40

> [...]
> Jeg har 2 fysiske diske, C og D
> Hvilken kommando skal jeg bruge for
> at den undersøger D-drevet og retter fejl ?

prøv lige at kigge her: http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no46
en udførlig beskrivelse af chkdsk

vh
HC