Maskine kører fint og næste dag vil
Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 05-04-10 16:15

Hej gruppe

Jeg har brug for lidt ideer til en maskine der driller mig.

Jeg har en maskine med Asus mobo, Pentium D 530, 4 GB RAM, 7600GT og 500
GB Seagate HDD.

Den kører fint den ene dag og når jeg kommer ned næste morgen, så vil
den ikke starte. Så skifter jeg strømforsyning og så kører den glimrende
lige indtil den bliver slukket.

Jeg har opdaterert BIOS til nyeste version.

PT er det 300 Watts PSU'er jeg bruger, men den har også gjort det med en
550 Watts PSU.

Jeg mistænker bundkortet for at være defekt.

Hvad siger I?

--
mvh Jacob [5260 Odense S]
Mailadressen er god nok som den er.

Fra : Jens Jensen

Dato : 05-04-10 16:36

Jacob [5260 Odense S] skrev den 05-04-2010 17:14:
> Den kører fint den ene dag og når jeg kommer ned næste morgen, så vil
> den ikke starte. Så skifter jeg strømforsyning og så kører den glimrende
> lige indtil den bliver slukket.

Jeg gætter på dårlige elektrolytkondensatorer på bundkortet eller måske
grafikkortet. Jeg havde en computer med lækkende kondensatorer på
bundkortet, og hver gang den blev tændt, var den svær at få til at
boote, men når den først kørte, var der ingen problemer.

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 05-04-10 19:24

On 05-04-2010 17:35, Jens Jensen wrote:

> [...]
> bundkortet, og hver gang den blev tændt, var den svær at få til at
> boote, men når den først kørte, var der ingen problemer.

Der er ikke nogle synlige tegn på dårlige kondensatorer (ingen med buler
i toppen eller brunlig "væske").

Tak for buddet.

Fra : Jens Jensen

Dato : 05-04-10 20:40

Jacob [5260 Odense S] skrev den 05-04-2010 20:24:
> Der er ikke nogle synlige tegn på dårlige kondensatorer (ingen med buler
> i toppen eller brunlig "væske").

I følge badcaps.net hænder det i sjældne tilfælde, at kondensatorerne er
blevet defekte uden at vise synlige tegn. Badcaps,bet har en liste over
bundkort, som ofte fejler (eller også er de bare meget udbredt):
http://www.badcaps.net/pages.php?vid=21

Fra : Rado

Dato : 05-04-10 19:57

On Mon, 05 Apr 2010 17:14:55 +0200, "Jacob [5260 Odense S]"
<jacob5260@gmail.com> wrote:

>Den kører fint den ene dag og når jeg kommer ned næste morgen, så vil
>den ikke starte. Så skifter jeg strømforsyning og så kører den glimrende
>lige indtil den bliver slukket.

Jeg oplevede noget lignende engang, her var det simpelthen stikket på
220v kablet der var ustabilt.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-04-10 14:59

Rado skrev:

> Jeg oplevede noget lignende engang, her var det simpelthen stikket på
> 220v kablet der var ustabilt.

Nu du skriver det har jeg da også været ude for
at splitte en PC ad for kun at finde ud af at
jeg ikke havde trykket netledningens stik
i bund.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Peter

Dato : 05-04-10 19:57

"Jacob [5260 Odense S]" <jacob5260@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Den kører fint den ene dag og når jeg kommer ned næste morgen, så vil den
> ikke starte. Så skifter jeg strømforsyning og så kører den glimrende lige
> indtil den bliver slukket.

Nu beskriver du ikke særligt klart, hvad fejlen er.
Hvis det er PSU,en der ikke vil starte, kan det være batteriet på bundkort,
der har for lav spænding.
På nogle bundkort, får PSU'en en startpush via batteriet på bundkortet, hvis
computeren har været helt afbrudt fra el-nettet.

Derudover er der jo mange muligheder: ram, graffikkort, bundkort eller CPU

PeterB

Fra : N_B_DK

Dato : 05-04-10 21:43

Peter wrote:

> [...]
> På nogle bundkort, får PSU'en en startpush via batteriet på
> bundkortet, hvis computeren har været helt afbrudt fra el-nettet.

Så er det ikke ATX psuer du har haft mellem hænderne.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Peter

Dato : 06-04-10 00:51

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det ikke ATX psuer du har haft mellem hænderne.

Det var det faktisk.
En AT-PSU skal jo bare tændes og slukkes ved en kontakt.
Tro mig jeg hev også hår ud, da jeg opdagede hvad fejlen var. Batteriet var
nede på 0.7 volt, og med det samme der var isat et nyt batteri, kunne
computeren starte.

PeterB

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-04-10 21:15

"Jacob [5260 Odense S]" <jacob5260@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> 550 Watts PSU.
>
> Jeg mistænker bundkortet for at være defekt.

På arbejdet havde vi for en del år siden en med nøjagtig samme symptomer. Vi
behøvede ikke at skifte psu for at få den til at starte. Vi skulle bare tage
220 v stikket ud af psu.en og så sætte det i igen kort efter. Så startede
den uden problemer igen.
Det viste sig at være en defekt cpu som forårsagede problemet. Men det er en
5-6 år siden, så det var jo en noget anderledes bestykning i forhold til det
du har.

Kurt

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 06-04-10 07:12

On 05-04-2010 22:15, Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> 5-6 år siden, så det var jo en noget anderledes bestykning i forhold til det

I går aftes løsnede jeg cpu-køleren (socket775).
Den sad så stramt at bundkortet bøjede.
Jeg havde den efterfølgende tændt og det virkede som det skulle.
Jeg har netop haft den tændt og den startede i første hug.

Jeg krydser fingre for at det bare var det der skulle til.

Takker for input.

Konens vand er lige gået, men jeg melder lige tilbage om den bliver ved
med at virke. Løsningen - hvis det er korrekt - er jo rimelig simpel.

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 08-04-10 14:22

On 06-04-2010 08:12, Jacob [5260 Odense S] wrote:

> [...]

> Konens vand er lige gået, men jeg melder lige tilbage om den bliver ved
> med at virke. Løsningen - hvis det er korrekt - er jo rimelig simpel.

Nu er vi kommet hjem med den lille nye dreng.

Computeren har virket både i går og i dag som den skulle.

Nu har jeg haft lidt tid til at sidde og fundere over problemet og er
kommet i tanke om, at jeg har flyttet tastaturet samtidig med at jeg har
løsnet cpu-køler.

PSU'en ligget ved siden af tastaturet (setuppet er ikke monteret i
kabinet)og måske har en af ledningerne fra PSU'en trykket på en af
tasterne og forhindret opstart. Hvem ved - mærkeligere ting er sket.

Jeg prøver i hvert fald lige at spænde køleren lidt mere.

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 29-04-10 12:07

On 08-04-2010 15:22, Jacob [5260 Odense S] wrote:

> Jeg prøver i hvert fald lige at spænde køleren lidt mere.

Jeg har nu spændt køleren og løsnet den.

Det ser ud til at problemet er relateret til hvor hårdt man strammer
den. Ved ikke om det har noget at gøre med det spænde der holder køleren
på bagsiden af bundkortet.

Den kører fint når den er strammet rigigt. Systemet er ikke for varmt,
så meegt skal køleren heldigvis ikke være løs