opskrift søges på flutes af mogens brandt
Fra : Kirsten Marker

Dato : 05-04-10 17:54

Hej!

jeg søger opskriften på Mogens Brandts flutes, opskriften står vist nok i
hans kogebog "Man tager et Sølvfad" som jeg desværre ikke har, opskriften
var ganske simpel kun vand, mel gær og salt men det er forholdet med
ingredienserne som jeg ikke husker mere.

Mvh/kirsten marker

..

Fra : Otto

Dato : 11-04-10 19:39

Mogens Brandt bager ikke flutes, da han ikke synes, en gasovn er
velegnet til dette formål.
Men morgenboller eller morgenbrød:
Ingredienser:
2 dl. kuldslået vand
50 gram gær tilsættes samt en knivspids sukker
400 gram kemikaliefrit hvedemel og 2 topskefulde salt.
Nok til 6 boller eller et brød.
2 rids i bollerne med en skarp kniv. 8 rids i brødet.
Sættes et lunt sted til hæving 1 time under et klæde på radiatoren.
Pensling med æg pisket med lidt fløde.
Bollerne bager i ovnen et kvarter, og brødet 20-25 minutter.
Mon ikke temperaturen er 200 grader samt en smule varmluft?

Mvh. Otto

Fra : Kirsten Marker

Dato : 13-04-10 23:53

Hej Otto...

det var den helt rigtige opskrift du der sendte, kan huske forholdet på
ingredienserne, da jeg så den, de flutes (morgenboller) som du nævnte er
deres rigtige navn, bollerne fik hos familien Marker en anden facon som
miniflutes og blev også brugt som sådan....de flutes er blevet bagt igennem
30 år eller mere og nu er ungerne voksne og stiftet familier og ønskede sig
opskriften, som jeg ikke havde mere eller kunne huske, hos os blev der
altid bagt en kæmpe portion som så blev frosset ned, og når de skulle bruges
blev de taget direkte fra fryseren og ind i en meget varm ovn, til de var
helt fint brune og sprøde. De er meget hurtigt lavet og smager vældig godt
og betydlig bedre end de mini flutes vi kan købe i supermarkederne som
dybfrost i dag.
NB. Den store mængde gær til de 400g hvedemel, får ikke de færdige flutes
til at smage af gær!

Har en forkærlighed for dansk surbrød med kommen, som ikke kan købes her i
Århus, har 2 opskrifter på samme som jeg veksler lidt med, de bliver lavet
med surdej, men prøvede forleden at bage Mogens Brandts surbrød med 50 g gær
til 300 g (brugte nu ikke de 25 g svinefedt som stod i opskriften men smør)
det surbrød var faktisk bedre end dem jeg normalt har bagt med surdej og
kærnemælk og proceduren er enklere og hurtigere og det bagte brød smagte
heller ikke af gær, som man skulle tro, men det blev nu hurtigere tørt end
de brød bagt med surdej.

Tusind tak for opskriften på den søgte opskrift af Mogens Brandt som vi er
mange der glæder os til at bage og smage igen efter så mange år.

Mvh/kirsten marker

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-04-10 19:58

Otto skrev:

> 50 gram gær

50 g gær til 400 g mel? Milde Moses!

> 2 topskefulde salt

Te eller spise?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-04-10 21:44

Kirsten Marker skrev den 05-04-2010:
> [...]
> var ganske simpel kun vand, mel gær og salt men det er forholdet med
> ingredienserne som jeg ikke husker mere.

Hér er min opskrift:

½-1 kg. fuldkorn-spelt, ½ pk. gær, 1-2 tskf. salt, vand efter behov.

Hæver natten over, deles i x-antal flutes, sprøjtes med vand så de
sejler (bruger en Gardena-sprøjte) og sættes i en kold ovn uden
varmluft på næstøverste hylde ved 250 grader i ca. ½ time eller til de
bliver brune.

Man kan osse komme en lille håndfuld hakkede mandler i dejen.

Hans
www.zofiaoghans.dk