kan man hive enkeltfiler ud af time machin~
Fra : jagge

Dato : 06-04-10 08:23

Hey

Da min arbejdsmaskine skal til reperation og jeg overvejer en ny
harddisk og nyt system på den (macbook) vil jeg lige høre hvad der er
den smarteste måde.

Er tidligere blevet anbefalet til IKKE at bruge timemachine til en
komplet overførsel men derimod bruge anledningen til et helt frisk
system.

Kan man hvis jeg installerer en ny blank harddisk som så får os 10.6
bruge min allerede etablerede timemachine til at browse filer og hente
mapper over i det nye system enkeltvis ??

Hvad er den smarteste måde at lave en sådan migration på ? Kan man evt
købe en ekstern dock til den 2,5 tomme disk (den gamle) og bare suge fra
den ??

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-10 08:30

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> bruge min allerede etablerede timemachine til at browse filer og hente
> mapper over i det nye system enkeltvis ??

ja, det kan du godt ..

> Hvad er den smarteste måde at lave en sådan migration på ? Kan man evt
> købe en ekstern dock til den 2,5 tomme disk (den gamle) og bare suge fra
> den ??

Det kan man også ... det er jo nok en vurdering hvor mudret dit system
er nu om man starter helt forfra eller migrerer fra det gamle ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 06-04-10 09:30

> Det kan man også ... det er jo nok en vurdering hvor mudret dit system
> er nu om man starter helt forfra eller migrerer fra det gamle ...

Det hele er meget sløvt synes jeg. Programmer starter langsomt etc. Jeg
tror der er brug for en frisk start :0)

Tak for hjælpen

MVH

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-04-10 11:09

> Det hele er meget sløvt synes jeg. Programmer starter langsomt etc. Jeg
> tror der er brug for en frisk start :0)

Hvis du spørger mig, så er det en langsommelig affære at overføre et
helt system fra en Time Machine backup. Det er heller ikke det, der er
hovedformålet med Time Machine. Time Machine er først og fremmest
beregnet til at genfinde enkelte filer og dokumenter, der er blevet væk
eller slettet ved en fejl. Time Machine _kan_ dog også bruges som
komplet backup i nødstilfælde. Det er lidt bøvlet, men det fungerer, og
det er jo formålet med en backup.
Hvis man skal installere et nyt system, foretrækker jeg at lave
en kopi af harddisken på en ekstern harddisk. Det kan helt simpelt gøres
med programmet Diskværktøj, der ligger på enhver Mac, men også med
programmer som SuperDuper! eller CCC. Hvis man vil installere en større
harddisk i computeren giver det selvfølgelig det samme at sætte den
gamle i et eksternt kabinet, som du foreslår.
Herefter plejer jeg at installere et frisk styresystem fra en
Mac OS X-dvd. Mod slutningen af installationen bliver man spurgt, om man
vil overføre data osv. fra en anden Mac eller en ekstern harddisk. Det
siger man så ja til og slutter den eksterne harddisk til. Herefter
bliver data overført. Man kan så vælge, om programmer også skal føres
over osv. Det plejer at fungere fint, og man har et nyinstalleret
styresystem.
Husk at have en backup ved siden af, hvis noget går galt. Det
kan fint være en Time Machine backup. Mange vælger at overføre data fra
deres Time Machine backup. Det er bare langsommere, især hvis
forbindelsen er trådløs. Også her bør man have en ekstra backup. Det bør
man altid, når man roder med originalen og installerer nyt styresystem.
Det hurtigste er at lave en kopi af harddisken på en ekstern harddisk.
Når man så alligevel har den, hvorfor så ikke bruge den til at overføre
data, da det som nævnt er hurtigst?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-10 11:36

> [...]
> bliver data overført. Man kan så vælge, om programmer også skal føres
> over osv. Det plejer at fungere fint, og man har et nyinstalleret

her plejer jeg så at fravælge alt andet end bruger data og så "manuelt"
installere de programmer der er brug for ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 06-04-10 13:04

> Det hurtigste er at lave en kopi af harddisken på en ekstern harddisk.
> Når man så alligevel har den, hvorfor så ikke bruge den til at overføre
> data, da det som nævnt er hurtigst?

Fedt, tak for hjælpen.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-10 16:10

Den 06/04/10 12.08, Henrik Münster skrev:

> [...]
> eller slettet ved en fejl. Time Machine _kan_ dog også bruges som
> komplet backup i nødstilfælde. Det er lidt bøvlet, men det fungerer, og

Eftersom en af de første ting man bliver spurgt om, når man tænder en ny
maskine er om man ønsker at reetablere (brugeren) fra en Time Machine
backup, så tror jeg at _Apple_ mener det er en af hovedformålene med
Time Machine :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-04-10 16:18

> [...]
> maskine er om man ønsker at reetablere (brugeren) fra en Time Machine
> backup, så tror jeg at _Apple_ mener det er en af hovedformålene med

Det er bare ikke det, Steve Jobs har demonstreret, når han har holdt
keynote. Man bliver jo også spurgt, om man vil hente data fra en anden
Mac eller en ekstern harddisk, så Time Machine er blot en af flere
muligheder for at lave backup. Jeg siger jo også, at den kan bruges til
det, men det er bare ikke den hurtigste metode.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-10 16:48

> [...]
> maskine er om man ønsker at reetablere (brugeren) fra en Time Machine
> backup, så tror jeg at _Apple_ mener det er en af hovedformålene med

ja det virker .. men det tag er laaaaang tid .... hvis man har mulighed
for at hive det fra en diske direkte så er det at foretrække

/thomas

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 06-04-10 17:38

Hej

> [...]
> maskine er om man ønsker at reetablere (brugeren) fra en Time Machine
> backup, så tror jeg at _Apple_ mener det er en af hovedformålene med

Jeg fik større HD i min MBP, og jeg brugte retableringen fra TM via
installationsDVD (SL).
Varighed ca. 4 timer - og det var med alt - FCP, Adobe, Cubase, VMware
(XP) og meget andet, ialt ca. 200GB. TM er på en USB-HD Verbatim 500GB.
Jeg skulle alligevel læse avisen, have en kop te og foretage andre
gøremål, så tiden gik hurtigt.
Og det har bare virket. Alt som med den gamle HD.
Om det er lang tid i forhold til geninstalleringer - det tror jeg ikke.

Altså herfra, kun OK erfaring med TM som genopbygning.
Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-10 17:41

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> Og det har bare virket. Alt som med den gamle HD.
> Om det er lang tid i forhold til geninstalleringer - det tror jeg ikke.

nej, ikke i forhold til at skulle genskabe alt fra bunden ... men
langsommere end lave en klon fra den gamle disk ..

Fra : Michael Corfitsen

Dato : 06-04-10 17:48

> nej, ikke i forhold til at skulle genskabe alt fra bunden ... men
> langsommere end lave en klon fra den gamle disk ..

Jeg har ikke travlt når noget kan køre af sig selv. Og det tager vel
også tid at lave en klon. TM har jo bare fulgt med når jeg brugte
maskinen.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-10 17:51

> Jeg har ikke travlt når noget kan køre af sig selv. Og det tager vel
> også tid at lave en klon. TM har jo bare fulgt med når jeg brugte
> maskinen.

næh det er ikke fordi der er en måde der er mere "rigtig" end den anden
.... men det er godt at kende "genvejene"

/thomas

Fra : jagge

Dato : 06-04-10 18:43

> nej, ikke i forhold til at skulle genskabe alt fra bunden ... men
> langsommere end lave en klon fra den gamle disk ..

Har du noget kloningssoftware du kan anbefale ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-10 19:13

> Har du noget kloningssoftware du kan anbefale ?

Disk Utlilty eller Carbon Copy Cloner er de gratis mulihgeder.
SuperDuper koster men har lige flere funktioner.

rsync hvis man er til terminal fuckeri.
/thomas

Fra : jagge

Dato : 06-04-10 22:45

> Disk Utlilty eller Carbon Copy Cloner er de gratis mulihgeder.
> SuperDuper koster men har lige flere funktioner.
>
> rsync hvis man er til terminal fuckeri.

Perfekt, kan afsløre at det ikke bliver rsync ;0)

MVH

Jakob

Fra : jagge

Dato : 06-04-10 18:42

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> Altså herfra, kun OK erfaring med TM som genopbygning.

Jeg ville bestemt gøre det på den måde hvis ikke det var fordi jeg for
det første føler at mit nuværende system er sovset ind i alt muligt, og
for det andet vil jeg gerne have nyt system på den.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-10 18:52

Den 06/04/10 19.42, jagge skrev:

> Jeg ville bestemt gøre det på den måde hvis ikke det var fordi jeg for
> det første føler at mit nuværende system er sovset ind i alt muligt, og
> for det andet vil jeg gerne have nyt system på den.

Jeg har valgt den holdning at jeg laver en Applications folder til mig
selv i min hjemmefolder. Alt hvad der installeres ved at hive, lægger
jeg der.

Alt andet lige synes jeg det grisser mindre.

Fra : jagge

Dato : 06-04-10 19:00

> [...]
> jeg der.
>
> Alt andet lige synes jeg det grisser mindre.

Ahh ok, jeg var faktisk ikke klar over at man kunne gøre det på den
måde.

Det vil jeg gøre fremover, tak for tippet.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-10 19:15

> [...]
> jeg der.
>
> Alt andet lige synes jeg det grisser mindre.

men kun smart hvis du er den eneste der bruger maskine og du ikke har
flere konti.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-10 19:27

Den 06/04/10 20.14, Thomas von Hassel skrev:

> men kun smart hvis du er den eneste der bruger maskine og du ikke har
> flere konti.

Der er fordele og ulemper ved alting. Men det er rigtigt gættet jeg er
den eneste der bruger maskinen og jeg ikke har flere konti.

Jeg sagde iøvrigt ikke noget om at det var smart...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-04-10 19:56

> Der er fordele og ulemper ved alting. Men det er rigtigt gættet jeg er
> den eneste der bruger maskinen og jeg ikke har flere konti.
>
> Jeg sagde iøvrigt ikke noget om at det var smart...

det gik jeg ud fra du synes siden du bruger det ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-04-10 20:24

Den 06/04/10 20.55, Thomas von Hassel skrev:

> det gik jeg ud fra du synes siden du bruger det ;)

Praktisk, ja. Smart, næh, ikke specielt, men det passer til mig

Der er som altid flere måder at gøre ting på - og det er ikke altid man
tænker på dem allesammen.