/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
salvandsbestandig messingventil
Fra : Bent E.


Dato : 05-04-10 13:41

En af mine venner har købt en 1½" kugleventil til montage i borde.
Manden i butikken sagde at messingventilen var saltvandsbestandig,
og der var ingen grund til at betale mere for en af bronze!!
Jeg mener det er helt gak gak.
Hvad mener I?

Bent E.
--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.


 
 
Harding E. Larsen (05-04-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 05-04-10 07:15

Skroggennemføringer/Ventiler.
Ved søventil-sæt skal der herunder forstås: Søventilen selv,
Skroggennemføring, slangestuts og evt. bøjning)

I dag laves søventil-sæt af messinglegeringer der ikke er
søvandsbestandige.

Typisk anvendes en legering som "CuZn40Pb2" (=58% Kobber, 40% Zink,
2%
Bly)

Civ.Ing Piet Jansen, ForceTechnology ( Tidligere KORROSIONCENTRALEN)
skriver: "Messing med over ca. 35% Zn
er ikke bestandige i saltvand og angribes af afzinkning. Herved mister
materialet hele sin styrke og kan
let brække i stykker. Angrebet vil typisk ske med en
korrosionshastighed på
ca. 0,5 mm pr. år.
Det andet problem med messinglegeringer er deres følsomhed overfor
spændingskorrosion. I kontakt med fugt og ammoniak dampe kan de revne
uden
varsel, såfremt
de er udsat for mekaniske spændinger. Dette sker jævnligt med
messingfittings også andre steder."

Rødgodslegeringer (Rg5) f.eks. CuSn5Zn5Pb5 har ikke disse
katastrofale
egenskaber og kan
forventes at holde i lang tid. Det var den legeringstype, der
tidligere blev
anvendt til både og skibe
med stor succes.

"Rustfrit stål kan holde, men er også udsat for korrosion i form af
spalte-
og tildækningskorrosion.
Levetiden kan derfor ofte være begrænset til 5-10 år"
......Citat slut.

Rødgods (Bronze) kendes også som GUN METAL. Begge er dog en
fællesbetegnelse for flere forskellige legeringstyper.
Her er Cu (84%), Tin (Sn) 5% , Zn 5% og Pb 5%.
EU standarden er: EN 1982 CC491K

I jagten på at finde komponenter af Rg5 er der søgt i 6 kataloger fra
de
store danske
forhandlere/-kæder. Alle disse har kun de forkerte og helt uegnede
messinglegeringer i katalogerne.
De fleste katalogoplysninger er desværre direkte usande og
vildledende. Store anerkendte bådværfter bruger generelt den uegnede
kvalitet, fordi man "ikke er klogere" i værftets indkøbsafdeling.

Mvh/Harding

On 5 Apr., 14:41, "Bent E." <el...@dsa-net.invalid> wrote:
> En af mine venner har købt en 1½" kugleventil til montage i borde.
> Manden i butikken sagde at messingventilen var saltvandsbestandig,
> og der var ingen grund til at betale mere for en af bronze!!
> Jeg mener det er helt gak gak.
> Hvad mener I?
>
> Bent E.
> --
> Ved mail, erstat invalid med dk
>
> Det er usundt at spise på en tom mave.
> W.C.Fields.


Leon Hulstrøm (05-04-2010)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 05-04-10 18:58

<snip korrekt problematik omkring for meget zink>
>Store anerkendte bådværfter bruger generelt den uegnede
>kvalitet, fordi man "ikke er klogere" i værftets indkøbsafdeling.

Som producent af speciel fremstillede dele til den branche, kan jeg sige at
det ikke er korrekt, at de "ikke er klogere".
De ved bestemt at delene skal være i Rg6 og lige så ofte Alubronze.

Grunden til at vi ikke ser gennemføringerne i det "gode" materiale er alene
prisen.
Rg6 kvalitet stangmateriale er stinkende dyrt !! (ø80x2000 = 8500,- engros)
og støberierne har store problemer med at overholde kvalitetskravene.
Derfor er de rigtige ofte bearbejdtet og de billige støbt (kan man desværre
ikke bruge som fingerregl)

Problemet gælder også for stævnrørsaksler. De er næsten altid lavet i
syrefast rustfri stål, der er ikke mange der vil betale for Duplex eller
Temet 25.

On 5 Apr., 14:41, "Bent E." <el...@dsa-net.invalid> wrote:
> En af mine venner har købt en 1½" kugleventil til montage i borde.
> Manden i butikken sagde at messingventilen var saltvandsbestandig,
> og der var ingen grund til at betale mere for en af bronze!!
> Jeg mener det er helt gak gak.
> Hvad mener I?

Det er jo også rigtigt det han siger. Den store forskel udover prisen, er
levetiden.
Jeg ville klart vælge bronze (CC491K skal stå klart og tydeligt) En hurtig
søgning på Google siger at Shipshop har de rigtige.

-Leon



Harding E. Larsen (05-04-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 05-04-10 13:39

Hej Leon,

Læg mærke til at der er situationstegn omkring. ikke klogere.

Mit indlæg er en gengivelse fra et DS indlæg om emnet.

Som du selv antyder kender fabrikanterne til den rigtige kvalitet; men
værfterne og også bådudstyrsforretningerne "kender ikke til" disse
materialer.

Det er jo sørgeligt at man ikke vægter menneskeliv højere men sælger
billige uegnede produkter alene for at optimere sin indtjening.

Problemerne omkring støberiernes problemer med at overholde den
ønskede kvaltietsnorm skal igen nok søges i at dem der bestiller
varene igen her går på kompromis, a.h.t. prisen frrem for sikkerheden
og ser igennem fingre med at blandingen og processen ikke lever op til
kravene og foreskrifterne for den materialesammensætning der er egnet
til formålet og især tilsidesætter forholdet til personsikkerheden for
dem der færdes på vandet.

I den forbindelse er det også sørgeligt at bådejere, og her uden
situationstegn, ikke er klogere, og køber produkter som er ganske
uegnede til formålet.

Det kan ikke tydeligt nok understregtes nok at man skal sætte sig ind
i forholdene som bådejer og ansvarlig, og ikke, med hovedet under
armen, blot købe det billigste man kan finde.

Vi er alle lige kloge - gennemsnitligt set!
Den nuværende lærerformand i Danmarks Lærerforening indrømmede engang
i en diskussion, at måske fandtes der dårlige clærere, men ingen var
dårligere en gennemsnittet.
Tyg lige på den!
Jeg finder det utilgiveligt når personer, som har til opgave at lægge
rammer for vores ve og vel ikke lever op til forventningerne. De er
ikke klogere end gennemsnittet: Det er dem, der trækker gennemsnittet
ned.

Mvh/Harding



On 5 Apr., 19:58, "Leon Hulstrøm" <LeonSPA...@hulstroem.com> wrote:
> <snip korrekt problematik omkring for meget zink>
>
> >Store anerkendte bådværfter  bruger generelt den uegnede
> >kvalitet, fordi man "ikke er klogere" i værftets indkøbsafdeling.
>
> Som producent af speciel fremstillede dele til den branche, kan jeg sige at
> det ikke er korrekt, at de "ikke er klogere".
> De ved bestemt at delene skal være i Rg6 og lige så ofte Alubronze.
>
> Grunden til at vi ikke ser gennemføringerne i det "gode" materiale er alene
> prisen.
> Rg6 kvalitet stangmateriale er stinkende dyrt !! (ø80x2000 = 8500,- engros)
> og støberierne har store problemer med at overholde kvalitetskravene.
> Derfor er de rigtige ofte bearbejdtet og de billige støbt (kan man desværre
> ikke bruge som fingerregl)
>
> Problemet gælder også for stævnrørsaksler. De er næsten altid lavet i
> syrefast rustfri stål, der er ikke mange der vil betale for Duplex eller
> Temet 25.
>
> On 5 Apr., 14:41, "Bent E." <el...@dsa-net.invalid> wrote:
>
> > En af mine venner har købt en 1½" kugleventil til montage i borde.
> > Manden i butikken sagde at messingventilen var saltvandsbestandig,
> > og der var ingen grund til at betale mere for en af bronze!!
> > Jeg mener det er helt gak gak.
> > Hvad mener I?
>
> Det er jo også rigtigt det han siger. Den store forskel udover prisen, er
> levetiden.
> Jeg ville klart vælge bronze (CC491K skal stå klart og tydeligt) En hurtig
> søgning på Google siger at Shipshop har de rigtige.
>
> -Leon


Leon Hulstrøm (05-04-2010)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 05-04-10 21:35

Hej igen,

Nu kan det godt være, at vi to er lidt atypiske, fordi vi har et behov for
at få styret vores store tekniske nysgerrighed.
Man kan jo spørger sig selv om man virkelig skal have en mindre doktorgrad i
metallurgi, for at sejle. Det mener jeg ikke.
Men jeg ville æde min stråhat på at gennemsnittet af sejlerne ikke kan kende
forskel på messing og bronze, med mindre de står med begge i hånden.

Hvis nu bare forhandlerne/fagmanden så gjorde opmærksom på, at de "dårlige"
ikke holder i 20 år men kun 5 år, så ser jeg ikke noget problem.
Det kan da godt være, at det er som du skriver, at forhandlerne hellere
ville sælge messing hvert femte år end bronze hvert tyvende år. Men jeg er
nu også ret sikker på at forbrugeren ikke altid vil betale 2-3x pris for
bronze.

Jeg har f.eks. plast gennemføringer til transducerne og har selv fremstillet
kølevandsgennemføring i plast (sort pom er uv-bestandigt) alle med panik
sikkerhedspropper.
På den sidstnævnte forventer jeg en levetid på 5år, da materialet er ret
blødt og sliddet på sien er synlig.
Har man plast gennemføringer, så er olie og brandstof i sumpen forbudt.

Mvh
Leon

---
"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:efbaafa1-2581-42ad-8c80-0c5ccb921a2a@s9g2000yqa.googlegroups.com...
Hej Leon,

Læg mærke til at der er situationstegn omkring. ikke klogere.

Mit indlæg er en gengivelse fra et DS indlæg om emnet.

Som du selv antyder kender fabrikanterne til den rigtige kvalitet; men
værfterne og også bådudstyrsforretningerne "kender ikke til" disse
materialer.

Det er jo sørgeligt at man ikke vægter menneskeliv højere men sælger
billige uegnede produkter alene for at optimere sin indtjening.

Problemerne omkring støberiernes problemer med at overholde den
ønskede kvaltietsnorm skal igen nok søges i at dem der bestiller
varene igen her går på kompromis, a.h.t. prisen frrem for sikkerheden
og ser igennem fingre med at blandingen og processen ikke lever op til
kravene og foreskrifterne for den materialesammensætning der er egnet
til formålet og især tilsidesætter forholdet til personsikkerheden for
dem der færdes på vandet.

I den forbindelse er det også sørgeligt at bådejere, og her uden
situationstegn, ikke er klogere, og køber produkter som er ganske
uegnede til formålet.

Det kan ikke tydeligt nok understregtes nok at man skal sætte sig ind
i forholdene som bådejer og ansvarlig, og ikke, med hovedet under
armen, blot købe det billigste man kan finde.

Vi er alle lige kloge - gennemsnitligt set!
Den nuværende lærerformand i Danmarks Lærerforening indrømmede engang
i en diskussion, at måske fandtes der dårlige clærere, men ingen var
dårligere en gennemsnittet.
Tyg lige på den!
Jeg finder det utilgiveligt når personer, som har til opgave at lægge
rammer for vores ve og vel ikke lever op til forventningerne. De er
ikke klogere end gennemsnittet: Det er dem, der trækker gennemsnittet
ned.

Mvh/Harding

<snip>



Per Kaaber (05-04-2010)
Kommentar
Fra : Per Kaaber


Dato : 05-04-10 22:27

Harding E. Larsen har bragt dette til verden:
>
> Det er jo sørgeligt at man ikke vægter menneskeliv højere men sælger
> billige uegnede produkter alene for at optimere sin indtjening.
>

>
> Det kan ikke tydeligt nok understregtes nok at man skal sætte sig ind
> i forholdene som bådejer og ansvarlig, og ikke, med hovedet under
> armen, blot købe det billigste man kan finde.
>

>
> Mvh/Harding
>
>

Jeg vil lige komme med et erfaringsindspark.
Nu har jeg sejlet rundt i samme gamle dame, en Helmsman 35 fra 1976,
siden 1995.
Der er fra start af monteret adskillige skroggennemføringer og
skydeventiler i messing. Det største problem har været at spindlerne i
skydeventilerne har været tæret væk.
Efterhånden, og i forbindelse med hysteriet med messingfittings i
dårlige legeringer, har jeg udskiftet "udsatte" dele. Men jeg har
aldrig kunnet konstatere den mindste svækkelse af de efterhånden
aldrende messing komponenter, som burde, efter alle de kloge
teoretikeres beregninger, være at sammenligne med lyserød marengs. Det
er korrekt, at der har været et skær af kobberfarve på dele af gevindet
på nogle af skroggennemføringerne, der efterhånde er blevet skiftet,
men der har ikke været antydningen af svækkelse, der ville kunne få
båden til at synke eksplosionsagtigt.
Hysteriet med komponenter af messing kontra bronze minder sgu' lidt om
hysteriet omkring osmose i ældre både. Men så vidt jeg ved, er der
altså ikke sunket nogen både endnu, med tab af liv til følge. Tvært i
mod er der nok flere forlis, hvor det er slangemonteringen eller
slangevalget det har været galt med.
Hvis det var så farligt, var det nok forbudt.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35



Leon Hulstrøm (05-04-2010)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 05-04-10 22:43

> Jeg vil lige komme med et erfaringsindspark.
> Nu har jeg sejlet rundt i samme gamle dame, en Helmsman 35 fra 1976, siden
> 1995.
> Der er fra start af monteret adskillige skroggennemføringer og
> skydeventiler i messing. Det største problem har været at spindlerne i
> skydeventilerne har været tæret væk.
> Efterhånden, og i forbindelse med hysteriet med messingfittings i dårlige
> legeringer, har jeg udskiftet "udsatte" dele. Men jeg har aldrig kunnet
> konstatere den mindste svækkelse af de efterhånden aldrende messing
> komponenter, som burde, efter alle de kloge teoretikeres beregninger, være
> at sammenligne med lyserød marengs. Det er korrekt, at der har været et
> skær af kobberfarve på dele af gevindet på nogle af skroggennemføringerne,
> der efterhånde er blevet skiftet, men der har ikke været antydningen af
> svækkelse, der ville kunne få båden til at synke eksplosionsagtigt.
> Hysteriet med komponenter af messing kontra bronze minder sgu' lidt om
> hysteriet omkring osmose i ældre både. Men så vidt jeg ved, er der altså
> ikke sunket nogen både endnu, med tab af liv til følge. Tvært i mod er der
> nok flere forlis, hvor det er slangemonteringen eller slangevalget det har
> været galt med.
> Hvis det var så farligt, var det nok forbudt.

Hej Per,

Selvom du har messing gennemføringer, betyder det ikke at de er eller var
dårlige, det er alene mængden af zink i støbningen, samt galvanisk tæring
der bestemmer dette.
Er man i tvivl om kvaliteten og holdbarheden af ens gennemføring, så sæt et
fod på siden af gevindet og tryk til

Mvh
Leon
Ps. Lad os så få sat de X-sejlere alvorligt på plads (igen)fra starten i
denne sæson



Per Kaaber (05-04-2010)
Kommentar
Fra : Per Kaaber


Dato : 05-04-10 22:55

Leon Hulstrøm frembragte:

>
> Hej Per,
>
> Selvom du har messing gennemføringer, betyder det ikke at de er eller var
> dårlige, det er alene mængden af zink i støbningen, samt galvanisk tæring der
> bestemmer dette.
> Er man i tvivl om kvaliteten og holdbarheden af ens gennemføring, så sæt et
> fod på siden af gevindet og tryk til
>
> Mvh
> Leon
> Ps. Lad os så få sat de X-sejlere alvorligt på plads (igen)fra starten i
> denne sæson

Det var nu også mere hysteriet jeg anfægter.
Der skal ikke være tvivl om, at bronze er bedre end messing. Men er det
nu også nødvendigt at kalde det livsfarligt og uansvarligt? Det synes
jeg altså ikke, ud fra de erfaringer jeg har og som visse andre burde
ha'. =o/

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Ja, vi må hellere vise de andre, hvem der styrer. Go'e gamle Safir =o)



Harding E. Larsen (06-04-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 06-04-10 01:11

Ja vi er teknisk nysgerrige og derfor interesserer det os når der
skrives om tekniske emner.

Det er jo ikke så lang tid siden at der var lidt information om at
Bavarian havde benyttet messingventiler fra holdingtanken til udløbet
under vandoverfladen og at disse messingventiler revnede og gav
indtrængning af vand i bådene.

En historie som forhandlere og Bavarianejere nok ikke ønsker at slå
stort op i medierne. Fabrikanten vil nok i stilhed få udskiftet
ventilerne med bedre materialevalg.
Det er desværre rigtigt at mange "almindelige" sejlere, ligesom
"almindelige" bilejere ikke interesserer sitg meget for grundlaget for
deres egen sikkerhed; men tager hændelser som udtryk for oplevelser.

Jeg tror ikke at forhandlere skal til at udstede garantier for deres
forskellige produkters levetid.
Det kunne sammen med en lav pris på et produkt medføre at der vil
blive lavet simple reparationer frem mod en salgssituation.

Det er såmænd nok at sejlere, igen uden nogen viden om metaller,
sammensætter messingventiler og alm. jernfittings med det resultat at
en båd har stået på bunden af havnen hele vinteren under isen og nu
ved optagningen har fået adskillige store tillægsskader og nok må
anses for totalhavareret.
Den tilkaldte taksators opgave bestod alene i at konstatere forholdet.

Skulle vi hen til at anvende materialer med så kort tidshorisont som 5
år, vil et tvunget syn af bådene kunne blive resultatet når politiske
skrighalsene får øje på et problem som de kan profilere sig på.

Mvh/Harding



On 5 Apr., 22:34, "Leon Hulstrøm" <LeonSPA...@hulstroem.com> wrote:
> Hej igen,
>
> Nu kan det godt være, at vi to er lidt atypiske, fordi vi har et behov for
> at få styret vores store tekniske nysgerrighed.
> Man kan jo spørger sig selv om man virkelig skal have en mindre doktorgrad i
> metallurgi, for at sejle. Det mener jeg ikke.
> Men jeg ville æde min stråhat på at gennemsnittet af sejlerne ikke kan kende
> forskel på messing og bronze, med mindre de står med begge i hånden..
>
> Hvis nu bare forhandlerne/fagmanden så gjorde opmærksom på, at de "dårlige"
> ikke holder i 20 år men kun 5 år, så ser jeg ikke noget problem.
> Det kan da godt være, at det er som du skriver, at forhandlerne hellere
> ville sælge messing hvert femte år end bronze hvert tyvende år. Men jeg er
> nu også ret sikker på at forbrugeren ikke altid vil betale 2-3x pris for
> bronze.
>
> Jeg har f.eks. plast gennemføringer til transducerne og har selv fremstillet
> kølevandsgennemføring i plast (sort pom er uv-bestandigt) alle med panik
> sikkerhedspropper.
> På den sidstnævnte forventer jeg en levetid på 5år, da materialet er ret
> blødt og sliddet på sien er synlig.
> Har man plast gennemføringer, så er olie og brandstof i sumpen forbudt.
>
> Mvh
> Leon
>
> ---
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelsenews:efbaafa1-2581-42ad-8c80-0c5ccb921a2a@s9g2000yqa.googlegroups.com...
> Hej Leon,
>
> Læg mærke til at der er situationstegn omkring. ikke klogere.
>
> Mit indlæg er en gengivelse fra et DS indlæg om emnet.
>
> Som du selv antyder kender fabrikanterne til den rigtige kvalitet; men
> værfterne og også bådudstyrsforretningerne "kender ikke til" disse
> materialer.
>
> Det er jo sørgeligt at man ikke vægter menneskeliv højere men sælger
> billige uegnede produkter alene for at optimere sin indtjening.
>
> Problemerne omkring støberiernes problemer med at overholde den
> ønskede kvaltietsnorm skal igen nok søges i at dem der bestiller
> varene igen her går på kompromis, a.h.t. prisen frrem for sikkerheden
> og ser igennem fingre med at blandingen og processen ikke lever op til
> kravene og foreskrifterne for den materialesammensætning der er egnet
> til formålet og især tilsidesætter forholdet til personsikkerheden for
> dem der færdes på vandet.
>
> I den forbindelse er det også sørgeligt at bådejere, og her uden
> situationstegn, ikke er klogere, og køber produkter som er ganske
> uegnede til formålet.
>
> Det kan ikke tydeligt nok understregtes nok at man skal sætte sig ind
> i forholdene som bådejer og ansvarlig, og ikke, med hovedet under
> armen, blot købe det billigste man kan finde.
>
> Vi er alle lige kloge - gennemsnitligt set!
> Den nuværende lærerformand i Danmarks Lærerforening indrømmede engang
> i en diskussion, at måske fandtes der dårlige clærere, men ingen var
> dårligere en gennemsnittet.
> Tyg lige på den!
> Jeg finder det utilgiveligt når personer, som har til opgave at lægge
> rammer for vores ve og vel ikke lever op til forventningerne. De er
> ikke klogere end gennemsnittet: Det er dem, der trækker gennemsnittet
> ned.
>
> Mvh/Harding
>
> <snip>


Ole Jeppesen (06-04-2010)
Kommentar
Fra : Ole Jeppesen


Dato : 06-04-10 01:19

Personligt tror jeg, at de ventiler, som blev monteret i bådene i
1970érne og 1980érne er bedre end dem som sælges i
udstyrsforretningerne i dag. Jeg ville da personligt være mere nervøs,
hvis den båd jeg købte for et par år siden var udstyret med nye
ventiler af tvivlsom herkomst, fremfor de ventiler, som har siddet i
båden fra den blev produceret. De fleste checker vel også deres
ventiler hvert forår ved at slå/sparke eller brække på dem for at se
om de kan holde en sæson mere. Jeg checker da mine, som formentlig er
fra 1986, hvert år. Det er, som der blev skrevet et sted, heldigvis
sjældent at vi hører om havarier på grund af knækkede eller tærede
ventiler. Derimod hører vi da jævnligt om havarier eller skader på
grund af tærede spændebånd på slangerne. Alt for mange amatører bruger
de billige spændebånd fra T-Hansen eller byggemarkedet til deres
både.

Hilsen
Ole Jeppesen
Larsen 28 Søfie Hejlsminde

P.S
Hvad blev der af den gode vane med at underskrive sig med Bådtype,
hjemmehavn og navn?

Harding E. Larsen (06-04-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 06-04-10 01:25

Hej Per,

Jo jeg vil godt bruge ordene uansvarlighed og livsfarligt, uansvarligt
fra installatørens side og livsfarlig kombination mod brugere der ikke
har fornødne forudgående kundskaber/indsigt.
På bådudstillingen i Bella i sidste måned udspandt en samtale sig
omkring førstegangskøberes valg af båd og forudsætningerne herfor,
samt de efterfølgende lange lister over brugte både fra netop det
fabrikats både.
Spørgsmålet om ventiler var vi også ind over, et emne som ikke
interesserede parterne for at få en handel igennem.

Om dine ventiler og gennemføringer er af messing og ikke bronce så
prøv at gennemføre Leons forslag. Det er også muligt at bruge en
klaphammer. Fejlene ser du nok ikke på ventilens yderside, der skal en
anden teknik til at "se" fejlene på et tidligt stadie, inden et
komplet brud indtræffer. Som regel gives der ikke forvarsler som den
"almindelige" sejler observerer.
Mvh/Harding

On 5 Apr., 23:54, Per Kaaber <per.k.joergensens...@mail.dk> wrote:
> Leon Hulstrøm frembragte:
>
>
>
> > Hej Per,
>
> > Selvom du har messing gennemføringer, betyder det ikke at de er eller var
> > dårlige, det er alene mængden af zink i støbningen, samt galvanisk tæring der
> > bestemmer dette.
> > Er man i tvivl om kvaliteten og holdbarheden af ens gennemføring, så sæt et
> > fod på siden af gevindet og tryk til
>
> > Mvh
> > Leon
> > Ps. Lad os så få sat de X-sejlere alvorligt på plads (igen)fra starten i
> > denne sæson
>
> Det var nu også mere hysteriet jeg anfægter.
> Der skal ikke være tvivl om, at bronze er bedre end messing. Men er det
> nu også nødvendigt at kalde det livsfarligt og uansvarligt? Det synes
> jeg altså ikke, ud fra de erfaringer jeg har og som visse andre burde
> ha'.  =o/
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Per A Lot
> Helmsman 35
>
> Ja, vi må hellere vise de andre, hvem der styrer. Go'e gamle Safir =o)


Per Kaaber (06-04-2010)
Kommentar
Fra : Per Kaaber


Dato : 06-04-10 08:53

Harding E. Larsen forklarede den 06-04-2010:
> Hej Per,
>
> Jo jeg vil godt bruge ordene uansvarlighed og livsfarligt, uansvarligt
> fra installatørens side og livsfarlig kombination mod brugere der ikke
> har fornødne forudgående kundskaber/indsigt.
> På bådudstillingen i Bella i sidste måned udspandt en samtale sig
> omkring førstegangskøberes valg af båd og forudsætningerne herfor,
> samt de efterfølgende lange lister over brugte både fra netop det
> fabrikats både.
> Spørgsmålet om ventiler var vi også ind over, et emne som ikke
> interesserede parterne for at få en handel igennem.

Du skal nok til at vende dig til at udstyret i nye både og bådene ikke
fremstilles til at holde i en menneskealder, men er påvej til at holde
i langt kortere tid. Måske tiden for afskrivningen.
Med kvaliteten på de nye konsum/samlebåndsbåde er vi nok ved at glide
ind på banen for køb og smid væk konseptet.

>
> Om dine ventiler og gennemføringer er af messing og ikke bronce så
> prøv at gennemføre Leons forslag. Det er også muligt at bruge en
> klaphammer. Fejlene ser du nok ikke på ventilens yderside, der skal en
> anden teknik til at "se" fejlene på et tidligt stadie, inden et
> komplet brud indtræffer. Som regel gives der ikke forvarsler som den
> "almindelige" sejler observerer.

Jeg stoler altså på mine ventiler og skrog gennemføringer, og jeg skal
nok berette, hvis der skulle ske noget.
Der er altså langt flere livsfarlige fare og momenter ved at bevæge sig
ud på vandet end nogle messingfitting i bunden af båden. Så jeg har nu
ført messingfittings ned på prioritetslisten, sådan ca omkring osmose i
en båd.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35



HH (06-04-2010)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 06-04-10 06:10

Jeg har "the hard way"gjort lidt erfaringer med materialevalg til
søventiler/gennemføringer. De fleste af de oprindelige er skiftet til
noget der er solgt som bronze og som indtil videre ikke har givet
problemer. Men min søventil og gennemføring til min tømning af
septictank fra toilet kunne jeg simpelthen ikke få til at holde. Den
forkromede kugle i kugleventilen havde kraftige grubetæringer, så jeg
skiftede hele balladen til rustfrit stål, 316. Men nej, efter bare en
sæson var der grube-gennemtæringer i gevindet til gennemføringen med
lækage til følge. Så nu er metaller bandlyst i min båd på dette sted -
og vi serverer ikke engang stærkt krydret mad ombord!
I stedet købte jeg en amerikansk gennemføring/søventil af fabrikat
Forespar i et fiberforstærket kompositmateriale kaldet Marelon. Jeg
købte her: http://shop.rivercanalrescue.co.uk/shop/ShowProduct.aspx?Id=9196
Det forhandles ikke her til lands, der er lidt sporadisk markedsføring
af noget lignende fra et New Zealandsk firma ved navn TrueDesign
(Masnedø katalog side 369) men sortimentet passede ikke til min
anvendelse!
Jeg håber at det nu holder evigt!

Hans-Henrik


Harding E. Larsen (06-04-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 06-04-10 10:06

Forhåbentligt vil fornuftige sejlere ikke nøjes med den
kvalitetsstandard som du beskriver, selv samlebåndsbåds fabrikanterne
har måttet sande at der er forpligtelser som de må leve op til og
overholde eller konstant blive udsat for massive krav fra køberne og
myndighederne og det vil de nok ikke underkastes og dermed konstant
være genstand for negativ omtale af deres produkter.
Dem der producerer både må leve op til en forventet standard ellers er
de ikke på markedet ret længe, uanset deres størrelse p.t.

Måske vil de skele til bilmarkedet hvor standarden sættes op og hvor
producenterne forøger garantien til over mange år.
Det er den vej man skal gå, og ikke blot gå vejen mod de billigste
østenpropdukter som der desværre har været en tendens til blandt
sælgere og indkøbe at have, som eneste varer i butikken. Den varme
holder kun kort.

En sammenligning af en korrosiv fejl i metaller og osmose ligger så
langt fra hinanden at den er svær at få øje på for en teknisk kyndig.
Lidt blærer i overfladen på bådens undervandsskrog tåler slet ingen
sammenligning med det der sker i metallerne der er placeret i vitale
konstruktionsdetaljer i båden. Der gives intet forvarsel når en ventil
knækker, det er en væsentlig forskel og et noget forskelligt senarie
der udspilles her!

Mvh/Harding


On 6 Apr., 09:53, Per Kaaber <per.k.joergensens...@mail.dk> wrote:
> Harding E. Larsen forklarede den 06-04-2010:
>
> Du skal nok til at vende dig til at udstyret i nye både og bådene ikke
> fremstilles til at holde i en menneskealder, men er påvej til at holde
> i langt kortere tid. Måske tiden for afskrivningen.
> Med kvaliteten på de nye konsum/samlebåndsbåde er vi nok ved at glide > ind på banen for køb og smid væk konseptet.
>
>
> Jeg stoler altså på mine ventiler og skrog gennemføringer, og jeg skal
> nok berette, hvis der skulle ske noget.
> Der er altså langt flere livsfarlige fare og momenter ved at bevæge sig
> ud på vandet end nogle messingfitting i bunden af båden. Så jeg har nu
> ført messingfittings ned på prioritetslisten, sådan ca omkring osmose i
> en båd.
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Per A Lot
> Helmsman 35


HH (07-04-2010)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 07-04-10 05:13

Det var ikke glasfiberen der havde skader, det var på gevinddelen af
skroggennemføringen, hvor godset jo er tyndere. Rustfrit stål er jo
kun rustfrit så længe der er ilt tilstede, så i korrosive og
iltfattige miljøer så ruster det ganske glimrende. I det her tilfælde
altså som grubetæring.

Hans-Henrik

Jan Rasmussen (14-04-2010)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 14-04-10 11:27

"Bent E." <elnef@dsa-net.invalid> skrev i en meddelelse
news:1270471132.241647@news.netic.dk...
> En af mine venner har købt en 1½" kugleventil til montage i borde.
> Manden i butikken sagde at messingventilen var saltvandsbestandig,
> og der var ingen grund til at betale mere for en af bronze!!
> Jeg mener det er helt gak gak.
> Hvad mener I?
>
> Bent E.
> --
> Ved mail, erstat invalid med dk
>
> Det er usundt at spise på en tom mave.
> W.C.Fields.


Jeg mener at jeg snart er nødt til at sælge min båd for ikke at få mavesår
over alle de fare og trusler der ligger i at have en båd

Mvh
JR



Harding E. Larsen (14-04-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-04-10 05:54

I steder for at sælge båden, hvad så med en ulykkesforsikring med
udviddet dækning)

Mvh/Harding

On 14 Apr., 12:27, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen.net.dk> wrote:

>
> Jeg mener at jeg snart er nødt til at sælge min båd for ikke at få mavesår
> over alle de fare og trusler der ligger i at have en båd
>
> Mvh
> JR


Per Christiansen (15-04-2010)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 15-04-10 18:52

eller købe nogle gode redningsveste



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177458
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408173
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste