opencpn version 2.1.0 beta
Fra : oem

Dato : 04-04-10 12:24

er udkommet og kan downloades fra www.opencpn.org. Det er en Beta-
version, så den kan crashe endnu, men fungerer da nogenlunde på mine
kort.

Den mest interessante nyhed er muligheden for at 'quilte' søkort, så
man ser flere søkort samtidigt, afhængigt af 'scale' på det enkelte
søkort. Hvis det ellers virker, så skulle mit klip dække østsiden af
Vejle fjord, den nordlige del af Tragten, Bogense og Æbelø.

http://dl.dropbox.com/u/5863278/opencpn_210_quilting.JPG

Det er en sammensætning af 'dk4lilbn', - det officielle S57-kort for
området og S_114_75000 'Farvandet nord for Fyn'.

Når man zoomer ind og ud udskiftes søkortene dynamisk afhængigt af
hvad man har liggende. Tilsvarende når man 'pan'er.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-04-10 05:56

Hej Ole,

Det program bliver konstant bedre og bedre.
Havde alle muligheden for at indlægge de mange kort (37 Gb, næsten
hele verden) som jeg har, vil de blive overvældet af funktionerne.
Fra det store overblik og helt ned til detailkortene over en vig er
der kun et scroll med musehjulet. Quilting funktionen er guf.
Det er rart når dygtige sejlere og programmører der kan trække
gennemsnittet for kvaliteten op for den elektroniske navigation.
Programmet er genialt og vil konstant blive udbygget.
Hvor er det godt at kunne anvende navigation med en bærbar PC, frem
for at være underlagt kortplotterfabrikanternes grådighed over for
køberne af kortplottere.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 05-04-10 08:42

On 5 Apr., 12:55, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> Hvor er det godt at kunne anvende navigation med en bærbar PC, frem
> for at være underlagt kortplotterfabrikanternes grådighed over for

Tja...... Nu har jeg ikke selv leget med det program, men
tilsyneladende ser det godt ud, nu mangler vi bare lige at de også
indlægger en kort type converter i programmet eller som plougin
således at vi kan indlæse .it filerne fra DLSK, så er det ved at være
helt perfekt.

Så nu blive jeg alså nød til at prøve det.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-04-10 13:48

Hej Gert,

Prøv programmet, det er virkeligt godt.
Hvor ville det være godt om vi alle gratis kunne downloade en komplet
kortdatabase med de mange kort der er udgivet over hvert enkelt
område. Det ville give alle den fornødne forståelse for hvilke
forskelle man ser når der scrolles med musehjulet.

Jeg tror desværre ikke at du skal regne med at programmørerne på
OpenCPN vi beskæftige sig med .it specialiteten, hertil er området for
lille og uinteressant. Men rigtigt, om nogle programmører ville lave
en konverter fra.it til BMS/S 57 ville mange sejlere i Skandinavien
kunne få en bedre mulighed for sikker navigation.
Det burde DS som vores fælles union, være garant for at kunne
gennemføre.

Mvh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-04-10 16:04

Hej Harding

Hvorfor tror du på et udsagn om at "Det burde DS som vores fælles union,
være garant for at kunne gennemføre." - det ved vi vel efterhånden at de
ikke gør? Der har ihvertfald været mange forsøg på at åbne op? se tråd vedr
"fiskekortet".

Når vi nu er ved det, hvordan får vi DMI, eller andre til at uddele GRIB
filer over vores "skatte betalte" område? (gratis eller til rimelige penge)

mvh
/Børge

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-04-10 12:44

Hej Børge,

Jo jeg tror at de er modne og meget modtagelige for ændringer da
rasterkortene .it´s dage er talte.
Problemet er altid i organisationer at de er bundet op af aftaler til
forskellig side og først slak /koordinere/afvikle disse inden nye
aftaler kan indgås med effekt for brugerne.
DS har lige fået ny bestyrelse med en formand fra Dragør, mon ikke du
kan lave lidt lobbyarbejde her til fordel for bredden blandt sejlerne.

fiskekortet.dk er et friskt initiativ men det bør ikke være med
begrænsninger; men tværtimod være gratis for alle sejlere.
En gratisløsning, med indsjæle i front, vil være det der flytter
markedsandele væk fra dem der som KMS vil score kassen.
Fritidssejlere burde have gratiskort. det er jo ikke dem der ved
miljøulykker belaster vores samfund, det er er ehvervsflåden der her
belaster.
I U.S.A. er kortene gratis både for erhverv og fritid, et projekt til
eftertanke for resten af verden.

M.h.t. Gribfiler så kan de da gratis downloades fra UGRIB. Det er her
muligt for den enkelte at definere det område som der ønskes data
over.
Med OpenCPN skulæle det være muligt at få overlejring ind over
søkortene; men det har nu en mindre betydning. Vejrkortene fra UGRIB
føler jeg er udmærkede og tilstrækkelige og programmet giver desuden
muligheder for prognoser flere dage frem i tiden.

Mvh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 28-04-10 19:10

Hej Harding

Du har gode pointer, som vi fælles burde forfølge via vore medlemsskab i
diverse klubber, organisationer osv osv.:
Alle interessenter inviteres til diskution hermed:

Jeg nævner og opsummerer (på egen regning ):

1: Vi bør påvirke vores (hoved-) organisationer til at udfordre
nedenstående.

2: Fiskekortet.dk er et friskt initiativ men det bør ikke være med
begrænsninger; men tværtimod være gratis for alle sejlere. Hvordan kan vi
hjælpe fiskekortet.dk?

3: Alle skatte betalte kort bør være tilgængeligt for gratis download (som i
USA), man kan tage penge for at sende data på fysiske medier.

4: OpenCPN, det må vi bare støtte, hvordan gør vi det????

5: GRIB, det er korrekt at vi kan downloade nævnte GRIB filer, men vi får jo
ikke "Microvejret" som vi har behov for. Vi sejler jo i nærområder. Jeg
kunne bare ønske mig at de filer der ligger til grund for animationerne på
FRV.DK og DMI.DK - som nødvendigvis må være GRIB kombatible, blev gjort
tilgængelige til download.

Håber på tusindvis af kommentarer....

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 12:46

Fra : oem

Dato : 28-04-10 12:49

On 28 Apr., 20:10, "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk>
wrote:

Jeg giver lige et bud..

> 2: Fiskekortet.dk er et friskt initiativ men det bør ikke være med
> begrænsninger; men tværtimod være gratis for alle sejlere. Hvordan kan vi
> hjælpe fiskekortet.dk?

Ved at opsamle dybdemålinger over det hele danske vand. Så kommer
datagrundlag på plads og kun lidt software mangler. Jeg mener dog
http://www.openseamap.de er langt mere interessant, men de mangler
endnu den mulighed som http://www.fiskekortet.dk har for at fremstille
dybdekort. Til gengæld er openseamap klar med næsten alt andet, bøjer,
vandlinier og integrationen til Open Street Map. Det er bare med at gå
i gang med JOSM, som kan downloades fra siden. Jeg mailede
http://www.fiskekortet.dk til Markus Bärlocher fra openseamap.de, som
kvitterede med at det var interessant og værdifuldt . Jeg mailede
også til www.fiskekortet.dk med spørgsmål om det kunne udvides til
service for sejlerne også, men har nu ikke hørt fra ham.

> 3: Alle skatte betalte kort bør være tilgængeligt for gratis download (som i
> USA), man kan tage penge for at sende data på fysiske medier.
>
> 4: OpenCPN, det må vi bare støtte, hvordan gør vi det????

Som jeg ser det: Bedst ved at finde en lovlig måde officielt at
distribuere danske søkort til OpenCPN. DLS' kort kan teknisk sagtens
omformes, men det er jo ikke tilladt at distribuere/sælge dem adskilt.
Alternativt ved at programmere (foregår i C++) yderligere features i
det. F.eks. en snitflade til Delius Klasing, eller NV-Verlag-kort.
Eller en snitflade til S63-kort. Hvis det altså overhovedet er muligt
i et Open Source projekt at få en sådan tilladelse. Det er i øvrigt en
dansker, der i 2.1.0-versionen har programmeret 'Route Manager'.

> [...]
> FRV.DK og DMI.DK - som nødvendigvis må være GRIB kombatible, blev gjort

Mailede for nogen tid siden til Farvandsvæsenet om muligheden for at
downloade deres animationer som grib-filer, men blev oplyst om at det
ikke var muligt da oplysningerne var købt andetsteds i 'ikke grib'-
format og desuden underlagt copyright. Øv.

> Håber på tusindvis af kommentarer....

Det var så een

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-04-10 13:08

Hej Børge,

Jo der foregår til stadighed kontakter til klubber, organisationer
m.m. for at påvirke dem.

Jeg har en aftale med Dan Ibsen DS, om at jeg skal lave en udredning
omkring hvordan .it kortene kan anvendes uden for DLS. Det være sig
til Google Earth, SeaClear, OpenCPN m.m.
DS kan godt se at det gamle DLS med det forældede styresystem trænger
til udskiftning.

I OpenCPN er det let at tilføje data fra grib se:
http://opencpn.org/grib_weather.

P.t. prøver jeg på at få nogle programmører til at konvertere fra .it
til OpenCPN, da .it dækker hele scandinavien incl. Tyskland kan det
være en mulighed, da der er mange sejlere her der kan være
interesseret.
OpenCPN udbygges konstant af interesserede, så muligheden foreligger
for en forbedring hen mod vores interesser for bedst mulige kort.
Er man selv i stand til at programmere og ønsker sig at deltage i
udviklingen er her links til kildekoderne m.m.: http://opencpn.org/developers_manual

Fiskekortet.dk har også en mulighed fol at byde sig ind.

Mvh/Harding

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 12:46

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 12:46

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 12:46

Fra : oem

Dato : 28-04-10 14:24

On 28 Apr., 21:08, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> Jeg har en aftale med Dan Ibsen DS, om at jeg skal lave en udredning
> omkring hvordan .it kortene kan anvendes uden for DLS. Det være sig
> til Google Earth, SeaClear, OpenCPN m.m.

Fornemt , - jeg fornemmer arbejdet bærer lidt frugt. Godt med gode
kontakter til DS.

> [...]
> til OpenCPN, da .it dækker hele scandinavien incl. Tyskland kan det
> være en mulighed, da der er mange sejlere her der kan være

Har godt set dine indlæg på cruisersforum. Det er min vurdering at .it-
formatet kun er kendt af en kreds af geologer/geografer omkring
Københavns Universitet måske endda en kreds, der er uddannet i en
bestemt periode, f.eks. fra midt 80 til sidst i 90'erne. En del af
disse har givetvist ansættelse på KMS. Forfatteren af VisIT 5.1 Plus
hedder Lars Hansen CDT/Informi GIS. Han burde vel vide det. Hvem kan
få fat i ham?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-05-10 12:10

Ja og i samme streng et indlæg med vores fælles opfattelse:

DLS is still the worst plotter program i have seen thou.

I et andet indlæg:
a list of freely available charts at Inland Waters Resources

http://www.dacust.com/inlandwaters/index.html

Det viser hvor håbløst vi er bagud. Herunder en reklame for PRIMAR for
at anvende autoriserede kort, det er netop det som man har skabt i
U.S.A. med gratis opdaterede kort på nettet.

Kortene som sælges under DLS, er de bedste kort, men desværre kun
rasterkort; hvorimod styresystemet er som ovenfor beskrevet: the worst
plotter program

Hvornår løfter DS opgaven "Gratis opdaterede søkort til alle"!

Mvh/Harding

Unøjagtige søkort skyld i ulykker
Uautoriserede elektroniske søkort medfører grundstødninger og forlis

Mange rederier vælger uautoriserede elektroniske »pirat«-søkort for at
spare penge. Det har ført til grundstødninger og forlis i både Norge
og Danmark, hvor de fleste rederier anvender sparemodeller af
elektroniske søkort uden opdatering og alarmer.

For tre måneder siden havarerede coasteren Rocknes ud for den norske
kyst. Mandskabet på broen brugte unøjagtige elektroniske søkort, uden
ajourførte oplysninger om den grund, som førte til forliset. De
uatoriserede søkort kan bla. downloades billigt på internet. Men uden
samtidig brug af ajourførte papirsøkort er den praksis en overtrædelse
af de internationale søfartsregler.

I Søfartsstyrelsen siger synschef Steen Nielsen:

»Vi kæmper hårdt imod de uautoriserede søkort, bl.a. fordi de ikke
opdateres. De mangler også advarsler og andre finesser, som ECDIS/ ENC-
systemet (elektronisk kort-display og informationssystem) har, og som
gør det sikrere at navigere efter«.

Mange uautoriserede søkort
I Danmark er der ingen vurderinger af, hvor mange ulykker, der kunne
undgås, hvis flere brugte de autoriserede søkort. Men Niels Mogensen,
specialkonsulent i Søfartsstyrelsens opklaringsenhed, husker på
stående fod ét tilfælde, hvor elektroniske søkort i piratudgave førte
til havari:

»I oktober sidste år grundstødte en dansk coaster ud for Gilleleje,
fordi han brugte uautoriserede elektroniske søkort. Kaptajnen havde
planlagt sin rute via waypoint &#150; satellitbaseret rutefinder-
koordinatsystem. En forskydning i grejnettets punkter gik ind på hans
laptop, der var forbundet med skibets satellitmodtager, og da
kaptajnen samtidig glemte at følge med på radaren eller kigge ud af
vinduet, endte skibet på grunden«.

Søfartsstyrelsen støder ofte på skibe med uautoriserede elektroniske
søkort under havnestatskontrollen med udenlandske skibe.

Ifølge Steen Nielsen hænger det sammen med prisen på de autoriserede
elektroniske søkort:

»Det er et problem, at de er relativt dyre. I dag koster systemet
omkring 50.000 kr. Det betyder, at mange redere ikke synes, de har råd
til at investere.«

I Danmark bruger 22 skibe fra danske rederier det officielle
elektroniske søkort. Det gælder f.eks. flåden, Royal Arctic Line og
Bornholmstrafikken.

Uheldigt med havarier
I alt har 77, deraf altså 55 udenlandske, skibe indført autoriserede
elektroniske kort fra Danmark.

»De tal er selvfølgelig alt for lave, siger markedschef Rune Holst
Johnsen fra Primar i Stavanger, den internationale organisation, der
har fået til opgave at afsætte kortene af Kort- og Matrikelstyrelsen.

»Det er uheldigt, at der skal ske ulykker som med Rocknes, før det går
op for politikere og shippingselskaber, hvor vigtigt det er, at
skibene bruger korrekte navigationssystemer med anti grounding alarm,«
siger Rune Holst Johnsen.

Primar Stavanger arbejder sammen med både distributører, rederier og
IMO (International Maritime Organization) for at øge anvendelsen af
officielle elektroniske søkort.

»Langt hovedparten af skibene, også i nogle af Danmarks største
rederier, bruger fortsat private, uautoriserede elektroniske søkort.
Men så er skibene nødt til samtidig at bruge officielle papirkort,«
siger Rune Johnsen.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 03-05-10 19:44

Hej

totalt off-topic?
Er der nogen der ved hvad en komplet pakke koster?
DK, Norden, Europa, Verden?

Fra : oem

Dato : 03-05-10 13:37

On 3 Maj, 20:43, "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote:
> Hej
>
> totalt off-topic?
> Er der nogen der ved hvad en komplet pakke koster?
> DK, Norden, Europa, Verden?
>
> mvh
>     /Børge

> - Vis tekst i anførselstegn -

Mener du S57-kort? Altså de autoriserede kort fra Primar? Det bedste
sted tror jeg at købe/vurdere prisen er på www.chartworld.com, som
forhandler kortene fra PRIMAR.

Et 'coastal' kort koster 38.52 EUR i 6 mdr. 'Coastal' synes
tilstrækkeligt for lystsejlere. Hvis man skal dække hele DK skal man
vel bruge ca 10, - men man kan jo nøjes med mindre. Det giver ca 2500
- 3000,- årligt. Så mangler man fortsat alle lystbådehavneplanerne, og
man mangler øvrige oplysninger fra DLS. Til gengæld har man opdaterede
kort i 6 måneder, - fuldautomatisk.Samme beløb (ca.) skal man jo så af
med hvert år, - igen afhængig af sejlerambitioner.

Man køber opdateret adgang i et antal måneder som angivet, - jeg har
ladet mig fortælle at kortene fortsat kan bruges selv om de er
udløbet, de vil blot være mærket med en 'udløbsmarkering'. Egentlig
købte jeg Fredericia havn i 3 måneder for 4 måneder siden, men
desværre kom jeg til at overskrive den, så mit forsøg med det gik i
vasken . Men jeg fik da en mail fra Chartworld om at den var ved at
udløbe..

OpenCPN kan ikke læse S63-kort, der jo er krypterede udgaver af S57.
Jeg har brugt Polarnavy (www.polarnavy.com) til at teste, den er i
øvrigt gratis at downloade og har et interessant instrument-
konfigurerings-modul, og kunne quilte kort (det kan OpenCPN også nu i
øvrigt). Polarnavy koster $33 hvis man skal bruge den til sejlads, -
og det gælder også hvis man skal købe S63-kort, da licensen på kortet
kædes sammen med en licens på programmet.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 04-05-10 19:43

Spændende - det burde gruppen reflekterere over, når man fravælger DLSK,
eller håner programmet.
Personligt har jeg selv øget brugen, efter AIS er blevet tilgængeligt.
(PS jeg har også alle DLSK kort DK,SE, NO etc) installeret på samme PC:

På den anden side, så syntes jeg stadigt at det er for dårligt at man ikke
kan bruge vores nationalt betalte kort i andre programmer end DLSK.

/:POLITISK BUDSKAB ON /
Stem kun på politikkerere der har båd e.lign.
/:POLITISK BUDSKAB OF/

mvh
/Børge

Fra : N/A

Dato : 06-05-10 12:46

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-05-10 05:20

Ja der reflekteres meget navigationsprogrammer og især DLS.
Programmet DLS er oprindelig udviklet af KMS og derfor må det
forudsættes at kalibreringen er optimal. Det viser praksis tillige at
det gør.
Det som alle brokker sig over er styresystemets grafik og funktioner
sammenlignet med alle andre navigationsprogrammer.
Andre navigationsprogrammer bruger BSB/S-57 kort og de er også
kalibrerede til de pågældende programmer.
Problemerne opstår når enkeltpersoner f.eks. omdøber kort fra .i til
JPEG med VisIt. 5.1 og kalibrerer dem til f.eks Google Earth eller
fortsætter med MapCals utilityprogram og igen omdøber dem til BSB kort
der så igen kræver en kalibration. Ved enhver omkalibrering hvor man
med pegeteknikken på en PC finder "beregningskoordinaterne". Det
medfører også en unøjagtighedsstørrelse.
Er det til eget brug som supplering til de officielle papirsøkort gør
man det selvfølgeligt på eget ansvar.
Problemet opstår rigtigt for alvor når disse kortdata kopieres og
distribueres, måske endda som valide data.
For et stykke tid siden var der omtale her i foraet af salg af
"billige" søkort med en dristibutør i Ukraine.
Det kan måske forekomme at man kan drage en linie fra sådanne kort og
over til den artikel som jeg gengav.

Som du rigtigt antyder så burde vi kunne købe de nationale kort i
forskellige formater og selvfølgelig til samme pris.
Ligger de så tillige kun tilgængelige på nettet, altid opdaterede, er
alle sejleres ønske opfyldt.

Mvh/Harding

Fra : Mogens

Dato : 06-05-10 12:46

E. Larsen"<hard...@larsen.tdcadsl.dk>

i>>>>>>> omkring hvordan .it kortene kan anvendes uden for DLS. Det være sig

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-10 20:55

Mogens,

Du spilder din og min og måske også andres tid med dette "felttog" ...
Minder mig lidt om Cervantes klassiker: Don Quijotes - lidt
latterlige - kamp mod vejrmøllerne.

Har du ikke et for gruppen interessant eller relevant
emne/spørgsmål/kommentar inden for området sejlads? - Så kom dog ud af
busken med det! ...

Eller føler du dig blot kaldet til at lege "tjenbetjent" i denne
gruppe?

Flemming Torp

Mogens wrote:
> E. Larsen"<hard...@larsen.tdcadsl.dk>
> instrument-
SNIP - nogle interessante betragtninger i den rette kontext ...

Fra : Torben Henriksen

Dato : 07-05-10 01:57

Du har helt ret Flemming

Mvh/Torben H.