Stoppet udluftning i tank-dækselet.
Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-04-10 09:38

Ja - emnet har da så lige været oppe et par gange før.
Men på min mc fandt jeg i efteråret ud af at det problem kan skyldes - vand
!
Udefra ser det jo meget pænt ud - klap-låg med nøgle-hullet pænt afdækket af
en lille klap.
Men efter flere gange i sæsonens løb at være gået død efter 10-12 km's
kørsel for så at genstarte uden problemer efter en kort pause - og så dø
igen efter samme distance. Låget på tanken åbnet hver gang - men på
nødsporet kan du sjældent hør noget som helst :o/

Altså måtte jeg jo tage mig sammen en aften og skille skidtet ad. Når man
klapper låget op ser det meget sødt ud med en lille gummi-studs på flangen
omkring hullet i tanken og en tilsvarende plast-studs på låget. Tydeligvis
udluftningen - der går selvfølgelig en slange ned fra studsen på flangen.
Desværre er det en plast-tank med flere plast-skjolde omkring, så jeg valgte
ikke lige at følge slangen i første omgang.
I stedet skilte jeg dækselet ad - fanden til ting at begynde på med en
lommelygte i munden - og så helst uden at tabe en skrue el.lign. ned i
tanken ! Men skilt blev det - og indenunder var der ganske rigtigt hul i
"prop-delen" - altså ned mod tanken.
Men ovenpå "prop-delen" var der så noget med en gummi-pakning, der dækker
hele toppen af plast-delen. Og det er fordi der er en kanal fra hullet mod
tanken til studsen i kanten - den der passer med gummi-studsen i flangen.
Stadig ser det jo fint ud - men der lå altså få dråber vand i denne kanal -
derfor ikke altid udluftning !
Det ser ud til at vandet kan dryppe ind gennem nøglehullet, selvom hullet er
afdækket.

Vand tørret væk, alting samlet + smurt nøglehul/lås med silicone-spray i
rigelige mængder - så får vi se om det kan holde vandet ude.

Besværlig beskrivelse ? Ja - det havde været lettere hvis man ku' smide et
par billeder med....men så skulle jeg jo skille skidtet ad igen !
Åh - der sidder forresten 3 fjedre i proppen - der opdage man først når alle
skruer er ude - pas på de fjedre

--
Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når vejret spilder

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-10 09:51

On Mon, 5 Apr 2010 10:38:25 +0200, Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> derfor ikke altid udluftning !
> Det ser ud til at vandet kan dryppe ind gennem nøglehullet, selvom hullet er

Overvej også denne mulighed: http://www.tfv-org.dk/vtr/tankvent/index.html

Det er af stor vigtighed at udluftningsslangen ikke får mulighed for at
"trække" vand op.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-04-10 10:18

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:o751v225iw28$.1x05xz8apm4ux.dlg@40tude.net...

> [...]
> http://www.tfv-org.dk/vtr/tankvent/index.html
>
> Det er af stor vigtighed at udluftningsslangen ikke får mulighed for at

Tak Orla - jeg skulle måske alligevel skrue plasten af og se nærmere på den
udluftningsslange.
Faktisk kommer der 4 slanger ud under maskinen - og jeg er ikke sikker på om
den er imellem eller om der ender et helt andet sted.
Og før jeg ved det kan jeg jo åbenbart ikke afgøre præcis hvor vandet kommer
fra.

Herligt med en mc som transportmiddel og hobby - man møder altid nye
udfordringer