Fejlsøge ændret "motorgang"
Fra : Morten Stud

Dato : 04-04-10 08:13

Hej allesammen og glædeligt forår - selvom det ikke lige er til at se
idag :)

Jeg har først sidste weekend, trukket den gamle katana ud af
vinterhiet, og prøver langsomt at nurse maskinen op i forårsgear...
Det holder hårdt!

De sidste par ugers kørsel i 2009 opstod et frustrende problem med
dårlig motorgang, som det ikke lykkedes at afhjælpe dengang, og som
jeg nu slås med igen. Skub i den rigtige retning ville være svært
tiltrængt :)

Balladen opstod efter et par ugers stilstand udendørs sidst på
sæsonen. Pludselig kørte motoren kun på 3 cylindre - måske endda på 2
på en lille 20km'ers tur. Herefter tømte jeg svømmerhuse, påfyldte
karburatorsprit med gavmild hånd, tjekkede gnist på alle 4 cylindre
(GSX1100 motor). Herefter kørte jeg en uges tid, hvor alle cylindre
spillede med (så vidt jeg kan vurdere), men noget er sket med
motorgangen! Ved igangsætning skal den hjælpes lidt med koblingen -
ligesom om, der ikke er kræfter til at trække afsted. Videre
acceleration i 2.gear er helt slem lige efter indkobling. Ryster og
hakker, og minder mig om vand i benzinen/benzinmangel. Når den kommer
lidt op i omdrejninger trækker den dog aldeles fint. I 3-4-5 gear
syntes den ikke at mangle kræfter og trækker som et godstog, hvis jeg
åbner bestemt op for gassen.
Det der for alvor bekymrer er, at jeg syntes motoren lyder anderledes.
Specielt i andet gear minder motorkarakteristikken mig meget om en
gocart, jeg prøvede sidste sommer (det kan anbefales :) Jeg har meget
svært ved at beskrive det præcist, men måske nogen har prøvet sådan
en. Det føles bla. som om motoren ryster og vibrerer mere. Sådan mere
blikdåse-agtig med masser af resonans fra motor/udstødning. Når jeg
mærker på forrør efter en køretur, føles de alle lige brændende varme

Af yderligere dårligdomme skal nævnes, at den drikker olie af h*lvede
til, og syntes det blev værre i løbet af 2009. Jeg kørte en periode
med en revne (nødtørftigt repareret) i en indsugningsstuds sidst på
sæsonen. Denne er nu skiftet med forhåbning om, at alt skulle blive
godt, men ak stadig ikke sig selv (tak til P.E :)

Jeg har idag tjekket at knaster står som de skal - har tidligere
prøvet mystisk motorgang, efter en knastaksel havde hoppet en tand.
Desværre heller ikke gevinst her.

Jeg planlægger at pille toppen af i den nærmeste fremtid og kigge lidt
på ventiler, og måske endda give den større omgang med
cylinderrenovering for at få bugt med olieforbruget, men jeg ville
gerne have fundet kilden til det nuværende problem inden da. Kunne der
måske være en sammenhæng?

Jeg skifter desuden alle 4 stk indsugningsgummi i den nærmeste
fremtid, og planlægger at kigge karbunaderne godt efter, men er meget
grøn mht karburatorer, så er lidt i tvivl om opgavens omfang, og hvad
der skal kigges efter.

Håber denne beskrivelse giver anledning til lidt input, så jeg kan få
katanaen op i gear igen :)

På forhånd tak
Morten med de sorte naller

Fra : Armand

Dato : 04-04-10 15:43

Morten Stud skrev:

> ............Herefter kørte jeg en uges tid, hvor alle cylindre
> spillede med (så vidt jeg kan vurdere)......
> Når jeg mærker på forrør efter en køretur, føles de alle lige
> brændende varme

Lad istedet forrørene køle helt ned og genstart så motoren mens dén
stadig er så varm at du kan undgå choker - og mærk så løbende efter
hvorledes at forrørene varmes op (á øjeblikkelig efter start)!

> [...]
> på ventiler, og måske endda give den større omgang med
> cylinderrenovering for at få bugt med olieforbruget

Hæ!
Hvor alternativt: Halvdelen af landets motorcyklister brugt de seneste 3
måneders tid på at pudse; servicere og renovere. Men du tager bolden op
når vejret er blevet til at køre i

> men jeg ville gerne have fundet kilden til det nuværende problem inden da.
> Kunne der måske være en sammenhæng?

Ikke som du forklarer á et rimeligt akut opstået problem :-/
HVOR højt er forbruget?

> [...]
> fremtid, og planlægger at kigge karbunaderne godt efter, men er meget
> grøn mht karburatorer, så er lidt i tvivl om opgavens omfang, og hvad

Gør det!
Når de gamle indsugningsstutse er afmonterede kan du tage et kig ind på
inds.-ventilernes stammer og konstantere om de ligner en sort-snasket
drypstenshule.
Ifald, foregår det væsentigste olieforbrug nok dér, á tiltrængt
udskiftning af ventilstyrs-pakningerne!

--
Armand.

Fra : Morten Stud

Dato : 11-04-10 12:35

Nå, så fik jeg syn for sagen. Fik fundet en måde, hvorpå jeg kan
spænde min kompressionstester ordentligt ned i tændrørshullerne, så
fik lavet en test i weekenden. 12-13 kg/cm2 på de 3 "gode" cylindre og
ingen kompression overhovedet på nr. 2. Af med hatten og fandt en
udstødningsventil med knækket kant, så der var fri udblæsning fra
cylinderen... Hvordan sådan noget kan ske, fatter jeg ikke.

Med hensyn til olieforbrug er jeg lidt forvirret. Skruzuki-manualen
foreskriver, at man skal renovere ved en kompression under 10 - og der
ligger den jo pænt over. Tilgengæld er foringerne vist temmeligt
ovalslidte. Ved en hurtig måling fandt jeg 74,9mm, hvor servicegrænsen
er angivet til 74,02. Jeg kan desuden rykker/vippe stemplerne frem og
tilbage med fingrene. Vist ingen tvivl om, at den kalder på stempler i
overstørrelse/opboring osv.

Er der nogen, der har et bud på hvordan mine kompressionsmålinger kan
se så relativt pæne ud?

/Morten

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-04-10 22:04

On Sun, 11 Apr 2010 11:34:56 -0700 (PDT), Morten Stud
<studstrup@gmail.com> wrote:

Hej Morten.

> [...]
>udstødningsventil med knækket kant, så der var fri udblæsning fra
>cylinderen... Hvordan sådan noget kan ske, fatter jeg ikke.

Se nu opfører du dig jo helt forhuftigt

Ventilen kan have stået for stramt og dermed fået brændt kanten af.
Det kan kun være en gisning, men du kan jo lige checke
Det er ikke afgjort at det er årsagen, men det plejer at være "årsag
og virkning".

> [...]
>er angivet til 74,02. Jeg kan desuden rykker/vippe stemplerne frem og
>tilbage med fingrene. Vist ingen tvivl om, at den kalder på stempler i

9/10 lyder voldsomt, det kunne tyde på at den har været boret før.
At kompressionen er OK tyder blot på at stempelringene stadig gør
deres arbejde det store spillerum til trods.
Den rigtige måde at fastslå det på er at pille cylinderen af og måle
stempler og cylinder i forhold til hinanden.

Du kan jo prøve at renovere topstykket, men følgen af et nyrenoveret
topstykke og slidte cylindere er stensikkert et kraftigt olieforbrug.

Et forøget olieforbrug kan også stamme fra slidte olietyve, det er
fejlen i 9 af 10 tilfælde, men det du indikerer kunne godt indikere
cylindere der er over slidgrænsen.

Så nu står du i det klassiske dilemma:
Renover topstykket og genmonter det med risiko for at du skal skille
det hele ad igen og renovere cylindere.
Du kan være heldig at den holder denne season ud, og så er det på den
igen.

Jeg tror jeg i dit sted ville bide i bordkanten og finde fire nye
stempler og lade cylinderen opbore.
Skille toppen og checke samtlige ventiler, montere nye olietyve og
genjustere hele skidtet forfra.

Den anden mulighed er at finde en anden motor og håbe på at den er
bedre - Det er et spørgsmål om prisen for en opboring og prisen på en
anden motor.

>Er der nogen, der har et bud på hvordan mine kompressionsmålinger kan
>se så relativt pæne ud?

Stempelringene har det godt ,-)
Olieringene ved vi ikke noget om

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Morten Stud

Dato : 12-04-10 14:09

Den 11-04-2010 23:04, Steen Gruby skrev:

....SNIP....

> [...]
>
> Du kan jo prøve at renovere topstykket, men følgen af et nyrenoveret
> topstykke og slidte cylindere er stensikkert et kraftigt olieforbrug.

Hiver blokken af snarest og måler ordentligt på det. De orignale OS
stempler fra Suzuki er med 0,5 og 1mm overstørrelse, så måske har du ret
mht hvorvidt den har været opboret. Dog syntes afstanden imellem stempel
og cylinder fint at kunne være en lille mm målt med det blotte øje, da
jeg rykkede stemplerne lidt frem og tilbage. Bliver klogere en af dagene :)

> Et forøget olieforbrug kan også stamme fra slidte olietyve, det er
> fejlen i 9 af 10 tilfælde, men det du indikerer kunne godt indikere
> cylindere der er over slidgrænsen.

Jeg skiftede olietyve, da du hjalp mig med ventilerne. Selvfølgelig kan
ventilstyr også være nedslidte og derved give mine olietyve et kort liv,
men så hurtigt alligevel, og med et så stort olieforbrug som konsekvens?
(fornemmelsen er ca. 1,5-2L pr 1000km - jeg har bare hældt på :)

> [...]
> stempler og lade cylinderen opbore.
> Skille toppen og checke samtlige ventiler, montere nye olietyve og

Også planen pt. Nu måler jeg lige ordentligt på det. Ellers skal jeg
have fyret op under google og finde et stempelkit, der er til at betale.
Er det rigtigt forstået, at Ingana er "det gode sted" i Kbh til
cylinderarbejde, eller er der gode (billigere?) alternativer?

> Den anden mulighed er at finde en anden motor og håbe på at den er
> bedre - Det er et spørgsmål om prisen for en opboring og prisen på en
> anden motor.

Har været inde i de tankebaner. Er lidt fristet, men det flyder ikke med
tilsvarende motorer i hverken DK eller Tyskland, og jeg risikerer jo at
købe katten i sækken. Har lidt kig på en ved Hamburg, men huggeren
virker usædvanligt tung i r*ven, så det bliver nok ikke til noget.
600EUR og så ved jeg intet om motoren - ikke engang om den er komplet.
Købte min egen på eBay for ca 350 + fragt

Takker!

/Morten

Fra : CL

Dato : 11-04-10 22:00

Morten Stud wrote:

> [...]
> ovalslidte. Ved en hurtig måling fandt jeg 74,9mm, hvor servicegrænsen
> er angivet til 74,02. Jeg kan desuden rykker/vippe stemplerne frem og
Da stempler er koniske vil du også kunne gøre det med nye

>Vist ingen tvivl om, at den kalder på stempler i
> overstørrelse/opboring osv.

ja hvis dinne målinger holder

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-04-10 08:04

Morten Stud wrote:
> ingen kompression overhovedet på nr. 2. Af med hatten og fandt en
> udstødningsventil med knækket kant, så der var fri udblæsning fra
> cylinderen... Hvordan sådan noget kan ske, fatter jeg ikke.

I wrote:
Så sætter jeg resten af min indsats på en brændt udstødningsventil på
2-eren.

Yay Me

--
vh
Torben

Fra : Morten Stud

Dato : 12-04-10 13:38

Den 12-04-2010 09:04, Torben Scheel skrev:

> I wrote:
> Så sætter jeg resten af min indsats på en brændt udstødningsventil på
> 2-eren.
>
> Yay Me

Spot on! Eller dvs. kanten var knækket af. Nu har jeg ikke set en brændt
ventil, men det lignede et brud og ikke en varmeskade. Ikke for at pille
ved din fine diagnose :)

Fra : Armand

Dato : 12-04-10 10:24

Morten Stud skrev:
> [...]
>
> Med hensyn til olieforbrug er jeg lidt forvirret. Skruzuki-manualen
> foreskriver, at man skal renovere ved en kompression under 10 - og der

Nu har du jo ingen måling for cyl.#2!
Hvordan ser stempeltoppen på #2 ud? Er den markant mere sodet end de andre?

> Tilgengæld er foringerne vist temmeligt
> ovalslidte. Ved en hurtig måling fandt jeg 74,9mm, hvor servicegrænsen
> er angivet til 74,02.

Øhh!?
Boring og slaglængde for 1100'eren er 72 x 66 mm og overstørrelse
stempler springer med 1/4 mm så mer-størrelse skyldes ikke opboring -
Det ér sq nok en meget løs måling du dér har foretaget :-/

Kig engang ned i cylinderen og bemærk honesporene á krydsende
'slibespor': Er dé slidt helt væk på for og bag -siden af cylinderen
øverst hvor stemplet vender?
Er der stadig honespor at se dér er cylinderen ikke vildt slidt!

Hvis du alligevel regner med at skulle have cylinderen af, så gør det nu
og med cylinder og stempler sepereret kan man tage en stempelring til
matchende foring og sætte ned hvor ringene plejer at være i top:
Ved at måle afstanden mellem stempelringens ender får man et tydeligt
billede af hvor slidt at såvel cylinder som ring er:
Indbygnings-målet er 0.30-0.35mm (= måles med søgerblade ind i sprækken)
og slidgrænsen det dobbelte.
Hvis kompressionsringene består denne test og forøvrigt virker
spændstige (á et godt gab imellem enderne når de ligger frit på bordet)
er der ingen ko på isen dér - Tilbage er så olieringene som ikke lader
sig teste nær så effektivt, men med 'pæne' kompressions-ringe og et
olieforbrug (der ikke ligger ved ventilstammen!?) er der som sådan kun
olieringene at mistro.

Summa summarum:
Holder kompressions-ringene servicemålet for afstanden mellem enderne,
klarer du dig med et friskt sæt ringe (derved at jeg tvivler på at du
kan købe løse olieringe!?) og en dertil hørende honing (der skal give de
friske ringe en chance for at slide sig til).
Men vær sikker på at få målt det rigtige cylindermål før bestilling :-|

--
Armand.

Fra : Morten Stud

Dato : 12-04-10 13:36

Den 12-04-2010 11:24, Armand skrev:
> Nu har du jo ingen måling for cyl.#2!
> Hvordan ser stempeltoppen på #2 ud? Er den markant mere sodet end de andre?

Desværre ikke i nærheden af stumperne nu, men alle stempler er lidt
sodet på toppen. Har ikke rigtigt nogen referencer til "hvad der er
normalt", men noterede mig ikke, at 2'eren skulle være mere sodet end de
andre. Det kigger jeg på når muligt.

http://www.gratisupload.dk/download/42468/ Det er en GSX1100EF a 1135cc

> [...]
> øverst hvor stemplet vender?
> Er der stadig honespor at se dér er cylinderen ikke vildt slidt!

Will do.

> [...]
> friske ringe en chance for at slide sig til).
> Men vær sikker på at få målt det rigtige cylindermål før bestilling :-|

Tak for nyttig info. Jeg hiver blokken af, næste gang jeg får
muligheden. Selvom det var en hurtig måling, syntes jeg noget kan tyde
på, at jeg skal have fat i et overstørrelse stempelkit fra eks. Wiseco.
1230cc kan bruges med nuværende foringer, der så bores op til 77mm (hvis
jeg husker rigtigt). Nogle tager den vist helt til 1260 på samme
foringer, men så skulle de vist også være mejt mejt tynde. Originale
stempler kan fås i 0,5 og 1mm overstørrelse, men er vist ikke til at
betale..

/Morten

Fra : N/A

Dato : 12-04-10 08:04

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 04-04-10 17:49

Morten Stud skrev:
> [...]
> der skal kigges efter.
>
> Håber denne beskrivelse giver anledning til lidt input, så jeg kan få

Inden du går igang med den helt store omgang, var det så ikke en idé at
starte med en kompresionstest?
Hvis den er for dårlig, så ville jeg nok søge efter en anden motor.
At reparere på den gamle kan hurtigt blive lige så dyrt.

Hilsen Matthias

Fra : Morten Stud

Dato : 04-04-10 11:47

On 4 Apr., 16:43, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Lad istedet forrørene køle helt ned og genstart så motoren mens dén
> stadig er så varm at du kan undgå choker - og mærk så løbende efter
> hvorledes at forrørene varmes op (á øjeblikkelig efter start)!

Hej Armand.
Det er nu afprøvet, og 2.cylinder (måske endda også lidt 3.) kommer
temmeligt meget langsommere op i temperatur, og bliver ikke ligeså
varme. Dog syntes tomgangen at gå nogenlunde vanligt (dårligt? ;)

Jeg har tidligere forsøgt at udskifte den aktuelle tændspole med en
aflagt, som - vistnok skulle virke -, da jeg har haft lidt mistanke på
de omtalte cylindre. Det gav dog ikke anledning til en forbedring. Men
jo, jeg skal nok fokusere på det. Vil prøve at bytte helt rundt på
tændspolerne. Jeg har også tidligere lavet et "batteri direkte til
tændspoler"-tweak, med indskudt T-Hansen relæ, der måske kunne give
ballade. Har bare tjekket for gnist, uden at det så mistænkeligt ud..

> Hæ!
> Hvor alternativt: Halvdelen af landets motorcyklister brugt de seneste 3
> måneders tid på at pudse; servicere og renovere. Men du tager bolden op
> når vejret er blevet til at køre i

:) Jeg kan godt forstå, du studser over den mistænkelige opførsel. Jeg
har desværre ikke skrueplads i løbet af vinteren, og katanaen står
opstaldet i mormors garage langt fra København. Derfor den heftige
forårsaktivitet. Sådan har det været hvert år, siden jeg anskaffede
den gamle skruzuki. Jeg foretrækker alligevel at skrue og pille, når
det er blevet lidt lunere i vejret og solen varmer lidt, da jeg står
udenfor. Ikke optimalt, men det går

> Ikke som du forklarer á et rimeligt akut opstået problem :-/
> HVOR højt er forbruget?

OK. Ja, hvis bare jeg kunne svare præcist. Jeg syntes konstant jeg
hælder på, men jeg kan faktisk ikke angive det præcist. Jeg vil helt
sikkert sige på den forkerte side af en liter pr 1000km. Mine tændrør
er dog ikke specielt namsede (slet ikke nu, da jeg skiftede i
fejlsøgningsprocessen inden vinter), Den oser vist kun, når jeg
virkeligt fyrer den af, og der er ikke noget oliespild fra motoren...
Mystisk. Olien der blev væk :)

> [...]
> drypstenshule.
> Ifald, foregår det væsentigste olieforbrug nok dér, á tiltrængt

Det vil jeg gøre. Jeg ville dog blive overrasket, hvis det står så
slemt til. Jeg "ordnede" ventiler i 2008 under kyndig vejledning fra
Hr.Gruby og skiftede ved samme anledning olietyvene. Jeg skal dog ikke
kunne udelukke det.

Efter at have skruet idag, er jeg blevet opmærksom på endnu en ting.
Der kommer en svuppende, kutter-agtig lyd fra motoren, der følger
omdrejningerne, nok nærmere betegnet én af cylindrene. Måske bare en
løs udstødningspakning? Ville en utæthed ved 2.cylinders forrør kunne
resultere i så dårlig motorgang/ svigtende cylinder? Ville overraske
mig noget, da jeg vist samlet har kørt mange km med forrør, der ikke
slutter 112% tæt ved motoren

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 04-04-10 21:41

Morten Stud skrev:

> [...]
> tændspoler"-tweak, med indskudt T-Hansen relæ, der måske kunne give
> ballade. Har bare tjekket for gnist, uden at det så mistænkeligt ud..

Fornuftigt!
Hvis en fejl følger de yderste hhv. de midterste cylindre er den ofte
tændings-relateret!
Prøv at bytte om på tændspolerne og se om fejlen også flyttes med.
Prøv evt. yderligere også at bytte de yderste tændrør om med de
midterste tændrør og kontrollér for fejlens efterfølgende forekomst.
I bedste fald gør flytter fejlen med og kan efterfølgende afhjælpes
v.h.a. en ordentlig tændspole hhv. et par friske tændrør!

> .......Den oser vist kun, når jeg virkeligt fyrer den af...

Dét er til gengæld et godt tegn på slidte olie-ringe

> [...]
> resultere i så dårlig motorgang/ svigtende cylinder? Ville overraske
> mig noget, da jeg vist samlet har kørt mange km med forrør, der ikke

Sæbevand i en opvaskemiddel-flaske der kan 'spule' - spulet ud over
forrørs-monteringerne øjebelikkelig efter start (før forrørene bliver
varme og det hele går til i damp): Enhver utæthed vil blæse luftbobler!
Det samme gælder forøvrigt området omkring tændrørene (á fælkket
topstykke = )

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 05-04-10 21:23

Fra : Morten Stud

Dato : 04-04-10 11:49

On 4 Apr., 18:49, "Matthias H. Matthiessen" <matthies...@dioder.dk>
wrote:

> [...]
> Hvis den er for dårlig, så ville jeg nok søge efter en anden motor.
> At reparere på den gamle kan hurtigt blive lige så dyrt.

Hej Matthias

Det er bestemt min intention at gøre, inden jeg åbner motoren. Jeg har
bare ikke en anstændig komp.tester pt. Kun en Louis-version med gummi
slange og uden mulighed for at spænde den ordentligt ned i
tændrørshullerne. Skal lige have den moddet på en eller anden måde, så
jeg kan få ordentlige fat og spænde den ordentlig i

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-10 23:49

Lige en hurtig

Af med topdæksel , og tjek lige om en af dine kontra møtrikker til ventiler
er raslet løs , det kostede os en hel Dragbike motor at glemme at dobbelt
tjekke

PE

Fra : N/A

Dato : 04-04-10 21:41

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 05-04-10 09:35

Efter mange tanker skrev Morten Stud:

> [...]
> sæsonen. Denne er nu skiftet med forhåbning om, at alt skulle blive
> godt, men ak stadig ikke sig selv (tak til P.E :)

Et skud fra hoften; du har brændt hul i toppen af et stempel pga.
revnen i indsugningsstudsen; héraf olieforbrug m.m.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Morten Stud

Dato : 05-04-10 10:49

On 4 Apr., 22:40, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> I bedste fald gør flytter fejlen med og kan efterfølgende afhjælpes
> v.h.a. en ordentlig tændspole hhv. et par friske tændrør!

Tændspoler bytter rundt uden nogen mærkbar effekt. Stadig en
2.cylinder, der ikke bliver ligeså varm som de 3 andre (3.er vist på
niveau med 1. og 4.)

> [...]
> varme og det hele går til i damp): Enhver utæthed vil blæse luftbobler!
> Det samme gælder forøvrigt området omkring tændrørene (á fælkket

Og der blev leget med sæbevand - først med en entusiastisk niece og
derefter med en genstridig katana. Ingen bobler ved forrør, legede
lidt med at løsne forrør, og kunne tydeligt høre, når der reelt opstod
en utæthed og skelne det fra den omtalte "kutter svuppende
cylinderlyd". Lidt småbobler fra et møget tændrørsgevind, men det kom
ikke bag på mig (på 1.cylinder).

Må afvente indsugningsgummi fra Tyskland og tage et kig ind til
ventiler, prøve at blive klog på karburator-rensning og se om det får
2.cylinder med. Hvis ikke, er gode dyr rådne

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 05-04-10 21:23

Morten Stud skrev:
> [...]
> ventiler, prøve at blive klog på karburator-rensning og se om det får
> 2.cylinder med. Hvis ikke, er gode dyr rådne

Primi-kompressionstest:
Find en rampe hhv. stejl bakke af en god længde og placer dig og
Katana'en øverst uden tænding på motoren og et halvhøjt(*) gear indlagt.
Skub geden nedad bakken og tæl kompressioner:
Ideelt skal 'motor-rytmen' forløbe á: 1 - 2 - 3 - 4 - 1 - 2 - 3 - 4 osv.
Altså jævnt kommende kompressioner.
Hvis der er den mindste anelse af: 1 - 2 - 3 -- 1 - 2 - 3..... eller: 1
- 2 - 1 - 2 - 1 - 2..... er kompressionen på mindst én cylinder
væsentligt lavere end på de øvrige!

(*):
= Så højt at motorcyklen er til at skubbe fremad, men så lavt at der
forekommer markante kompressioner!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 12-04-10 08:04

Fra : Morten Stud

Dato : 05-04-10 10:54

On 5 Apr., 00:48, "P.E." <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> wrote:
> [...]
> er raslet løs , det kostede os en hel Dragbike motor at glemme at dobbelt

Hej PE

Først og fremmest mange tak for lån af gummi :) De bliver returneret
hurtigst muligt (dog er de temmeligt hårde og lidt småsprukne hist og
her).

Den er skrevet på todo-listen. Ventilerne ville sikkert heller ikke
tage skade af en justering.

/Morten

Fra : Morten Stud

Dato : 05-04-10 10:56

On 5 Apr., 10:35, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:

> Et skud fra hoften; du har brændt hul i toppen af et stempel pga.
> revnen i indsugningsstudsen; héraf olieforbrug m.m.

Den ville godt nok være grim. Tvivler dog på det. Den revnede
indsugningsstuds sad på 1.cylinder, og det er ikke mit indtryk, at det
er her problemet ligger. Jeg må igang med lidt kompressionsmåling asap

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-10 18:25

Du kan evtl , lige at oliepåfyldnings låget af og se om den har meget under
kompresion , som den burde have hvis der er hul i stempel , men tror alså
stadig lidt på den olieskrabering vi talte om

Men hvis der er hul i stempel vil du ikke være i tvivl

Husk jeg har mange stumper til sådan en EFer , og hvis du gerne vil have den
op på ca 250 hk på rullen siger du til ;) = 1650 ccm og lidt andre småting ,
men stadig på sug

PE

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-04-10 07:22

Morten Stud wrote:
> Håber denne beskrivelse giver anledning til lidt input, så jeg kan få
> katanaen op i gear igen :)

Hvad med karburatormembranerne - har du checket at de er uden huller?
Låget af alle 4 og inspicere. Olieforbrugetr skal dog nok findes et
andet sted

--
vh
Torben

Fra : p.jarnbak

Dato : 06-04-10 13:39

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> Hvad med karburatormembranerne - har du checket at de er uden huller?
> Låget af alle 4 og inspicere. Olieforbrugetr skal dog nok findes et andet
> [...]
Jeg har faktisk engang lavet en cb360 med et meget stor olieforbrug
på grund af 1 utæt membran.Den sugede olien op når den fik gas
da den i praksis motorbremsede på den ene cylinder, da vakumspjældet
ikke flyttede sig fra bundstilling.Tomgang og op til ca en 1/3 del gas ok.
M.v.h.Palle.

Fra : Stup

Dato : 06-04-10 06:56

On 6 Apr., 08:22, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Hvad med karburatormembranerne - har du checket at de er uden huller?
> Låget af alle 4 og inspicere. Olieforbrugetr skal dog nok findes et
> [...]

Hej

En lille praktisk detalje, som måske kan betyde, at man ikke ødelægger
membranerne, hvis "låget" har siddet i flere år. Man kan stoppe en
finger ind i karbunaden fra luftfilterretningen, trykke gasspjældet op
og slippe og så skulle den gerne synke sådan langsomt i retning af
"psuuuu..gok" (Lyden, når det går i bund). Altså der skal være lidt
forsinkelse, for hvis spjældet blot går i bund uden forsinkelse, så er
der et hul. Og alle fire spjælde skulle gerne bruge samme tid til at
gå langsomt til bunden. Membraner KAN repareres med specialgummi og en
kammirat gjorde det ved sin gamle YamahaTR1 og det virkede sgisme.
Og jeg læser godt med her, for min gode gamle ymmerhakker har fået en
sygdom, der minder en anelse (Motoren hopper i stellet ved bestemte
omdrejninger, når der gives en lille smule gas)

Stup
XS1100S

Fra : Morten Stud

Dato : 06-04-10 14:27

On 5 Apr., 22:23, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> Hvis der er den mindste anelse af: 1 - 2 - 3 -- 1 - 2 - 3..... eller: 1
> - 2 - 1 - 2 - 1 - 2..... er kompressionen på mindst én cylinder

Så fik jeg løbet en tur med katanaen. Størst succes med at skubbe i
3.gear. Jeg er temmeligt sikker på, at jeg tydeligt kunne høre 1 - 2 -
3 - 4.
Kunne nu godt tænke mig at supplere med en "rigtig" kompressionstest,
men min Louis-udgave er bare ikke til at have at gøre med. Kan ikke
komme til at skrue ordentligt i hullerne..

Efter lille køretur, slukkede jeg på dødemandsknappen og hev tændrøret
på den "kolde" cylinder, men jeg syntes ikke der var noget at se. Gråt
som og desværre ikke vådt. Skiftede derefter tændrør med ét fra en
anden cylinder (bruger NGK :) men også uden nogen effekt.

Nu fokus på umiddelbare fejl på karbunader og kig ind til ventiler ved
skift af indsugningsgummi. Hvis det også er en dead end, vil jeg
overveje at kaste håndklædet i ringen og lave en aftale med værksted.
Huer mig ikke, men én gang skal jo være den første :)

/Morten

Fra : H. P. Holm

Dato : 07-04-10 12:45

Morten Stud skrev:

> [...]
> overveje at kaste håndklædet i ringen og lave en aftale med værksted.
> Huer mig ikke, men én gang skal jo være den første :)

Hvis membranerne i karburatorerne er uden huller, så er der stadigvæk
det elektriske tilbage. En dårlig forbindelse et eller andet sted, som
f.eks. dødemandsknappen, kontakten ved koblingen, eller sidestøttebenet
(hvis den har sådan nogen) kan sagtens lave dårlig motorgang. Det samme
gælder en tændingskontakt som er rusten indeni. Eller diverse ledninger
i lygtehuset, og stelforbindelser rundt omkring.

Den slags er håbløst at sætte et værksted til at finde, og det er noget
der kan laves hjemme på fortovet med lidt tålmodighed og en dåse WD40.

Min Kwak kørte sygt på samme måde hvor + ledningen på batteriet sad en
lille smule løs, og det er stadigvæk et uopklaret mysterium hvorfor den
gik mest på to cylindre efter skift af et koblingskabel, men det gik i
orden, efter at have vrikket lidt med ledningerne omkring tændspolerne.

Kwak har også brændt 2 benzinmålere (i omdrejningstælleren) af, fordi
der var halvdårlig forbindelse i dødemandsknappen. - Strøm er mystisk!

http://hpholm.dk/zephyr.html

Fra : N/A

Dato : 12-04-10 08:04

Fra : N/A

Dato : 12-04-10 08:04

Fra : Morten Stud

Dato : 08-04-10 08:05

> [...]
>
> Hvad med karburatormembranerne - har du checket at de er uden huller?
> Låget af alle 4 og inspicere. Olieforbrugetr skal dog nok findes et

Ser desværre heller ikke ud til at være gevinst her. Har ikke haft
låget af, men har kigget på, hvordan de går ned, når jeg løfter dem
med luftfilter afmonteret. Desuden set dem arbejde ved tomgang/
gasgivning, og de ser ud til at opføre sig ganske ens.

Mvh
Morten

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-04-10 07:57

Morten Stud wrote:

> [...]
> gasgivning, og de ser ud til at opføre sig ganske ens.

Så sætter jeg resten af min indsats på en brændt udstødningsventil på
2-eren. Så kan du trøste dig med at den ikke er vandkølet. Husk at følge
vejledning til trinvis løsning/stramning af topstykke, få topstykkets
rethed målt og evt. planslebet før genmontering.

Jeg har en biltema kompressionstester hvis du kommer i nærheden af hillerød.

--
vh
Torben

Fra : Morten Stud

Dato : 09-04-10 11:36

Den 09-04-2010 08:56, Torben Scheel skrev:

> [...]
> rethed målt og evt. planslebet før genmontering.
>
> Jeg har en biltema kompressionstester hvis du kommer i nærheden af

Hej Torben

Jeg håber du får ret. Jeg selv er lidt mere pessimistisk, olieforbrug
taget i betragtning, men den information er vist heller ikke udpenslet
så tydeligt i min klagesang :)

Mange tak for tilbuddet mht lån af kompressionstester. Slet ikke
usandsynligt, at jeg gør brug af det. Jeg skruer i Værløse, så det er jo
ikke så langt fra Hillerød. Jeg fanger dig på mailen, hvis det bliver
nødvendigt

Mvh
Morten

Fra : Morten Stud

Dato : 08-04-10 08:17

On 7 Apr., 13:45, "H. P. Holm" <h...@holm.mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Den slags er h bl st at s tte et v rksted til at finde, og det er noget
> der kan laves hjemme p fortovet med lidt t lmodighed og en d se WD40.
>
> Min Kwak k rte sygt p samme m de hvor + ledningen p batteriet sad en
> lille smule l s, og det er stadigv k et uopklaret mysterium hvorfor den
> gik mest p to cylindre efter skift af et koblingskabel, men det gik i
> orden, efter at have vrikket lidt med ledningerne omkring t ndspolerne.
>
> Kwak har ogs br ndt 2 benzinm lere (i omdrejningst lleren) af, fordi
> der var halvd rlig forbindelse i d demandsknappen. - Str m er mystisk!

Hej HP

Tak for dit indlæg/opsang. Du har fuldstændig ret. Ville være
temmeligt hjernedødt at aflevere til værksted med henblik på at finde
en elektrisk fejl, man lige så godt kunne have pillet sig frem til
selv. Desværre var der ikke gevinst ved karburator-membranerne, så har
været igang med WD40'en og prøvet at finde dårlige forbindelser. Igen
uden held. Jeg måler ca.13volt ved tændspolerne i tomgang, og det
burde vist være nok til at producere nogle ordentlige gnister. Har
også jongleret lidt rundt med forskellige tændrør og tændspoler, så
fejlen skulle heller ikke ligge her. Ikke desto mindre bliver
2.cylinder stadig ikke ligeså varm som de 3 andre, og den dårlige
motorgang optræder stadig - mest udtalt i 1. og 2. gear (hvor det til
gengæld er helt horribelt).

Der kan vel snart kun være karbureringen tilbage. Om det så er skidt i
dyret, eller justeringen den er gal med, kan jeg ikke lure. Hvem der
dog bare havde sort bælte i karburatorer.... :)

/Morten

Fra : Morten Stud

Dato : 08-04-10 13:18

On 6 Apr., 22:27, Morten Stud <studst...@gmail.com> wrote:

> [...]
> men min Louis-udgave er bare ikke til at have at gøre med. Kan ikke
> komme til at skrue ordentligt i hullerne..

"Temmeligt sikker".. Ja, godaw do. Har lige udført dit andet forslag
til kompressionstest ala finger/skæft på skruetrækker og afvente
pfffump! 2.cylinder er helt gal. måske en tredjedel "pfffump" af de
andre 3, hvis det overhovedet kan gøre det. PE har allerede for længe
siden foreslået mig, at det er en olieskrabering, den er gal med. Vil
en sådan kunne være skyld i så lav kompression? (bær over med mig -
jeg har kun haft topstykke af én gang).

Jeg går ud fra, at sagen er rimeligt klar, eller kan jeg stadig håbe
på for stramt stillede ventil(er) på den pågældende cylinder? Det høje
olieforbrug passer jo meget godt med, at det er omkring stemplet, det
går galt.

Er jeg død og pine nødt til at skaffe en kompressionstester og få målt
komp. på de andre 3, inden jeg skiller ad med henblik på renovering af
dyret, eller vil jeg helt tydeligt, kunne se "hvad der trænger", når
cylinderen er hevet af?

Skydning indstillet. På forhånd tak :)
Morten

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-04-10 22:50

On Thu, 8 Apr 2010 12:17:57 -0700 (PDT), Morten Stud
<studstrup@gmail.com> wrote:

Hej Morten.

> [...]
>siden foreslået mig, at det er en olieskrabering, den er gal med. Vil
>en sådan kunne være skyld i så lav kompression? (bær over med mig -

En olieskrabering burde ikke have indflydelse på komperssionen med
mindre kompressionsringene også er forhenværende.

> [...]
>på for stramt stillede ventil(er) på den pågældende cylinder? Det høje
>olieforbrug passer jo meget godt med, at det er omkring stemplet, det

Hvis kompressionen mangler er der to muligheder:
Slidt cylinder og slidte stempelringe.
Hængende eller brændt ventil.

> [...]
>komp. på de andre 3, inden jeg skiller ad med henblik på renovering af
>dyret, eller vil jeg helt tydeligt, kunne se "hvad der trænger", når

Du har fat i den rigtige ende.
Mål den "#¤%&/() kompression, og få bekræftet det du sikkert allerede
ved.
Pil så topdækslet af og kontroller ventilspillerum.
Står ventilerne klods så juster dem og prøv kompressionen igen.
Hvis den stadig er gal, så af med toppen og kontroller den for brændte
ventiler.
Er de OK, så skal du længere ned - Desværre.
På med vanten.
Som kloge håndværkere siger - Skidtet laver ikke sig selv

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Morten Stud

Dato : 09-04-10 11:43

>Den 08-04-2010 23:50, Steen Gruby skrev:

Hej Steen!!

> [...]
> mindre kompressionsringene også er forhenværende.

> Hvis kompressionen mangler er der to muligheder:

OK!

> [...]
> Er de OK, så skal du længere ned - Desværre.
> På med vanten.
> Som kloge håndværkere siger - Skidtet laver ikke sig selv

:) Jaja, jeg skal nok. Jeg kaster mig over opgaven med den største flid
og omhu, såsnart jeg kan finde tid for studie, arbejde og alt det andet
ballade. Det er ikke så sjovt at gå og skrue, når man slet ikke har tid.
Piv piv ;)

Håber alt er vel i Stenløse :)

Morten

Fra : N/A